In-game ads på vei til CS 1.6

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#1
SITAT
In-Game Ads Coming To Counter-Strike 1.6

Attention Counter-Strike players, your game is about to become infested with in-game advertising courtesy of Valve and IGA. In an interview with Valve's Doug Lombardi, CS-Nation questioned the marketing director on how the ads would be implemented and the reasoning behind the commercial change to the seven-year old mod with a diehard community.

In-game advertisements aren't necessarily a new thing in certain maps, but it appears Valve will dedicate much more real estate to promotional space. According to Lombardi:

"There will be some ads posted on walls in the game world, an ad on the scoreboard screen, and one in the letterboxed area of Spectator mode."

However, the company plans to keep it tasteful.

"Counter-Strike levels aren't going to turn into Times Square or a Nextel Cup racecar. We have control over what ads show up in Counter-Strike and how they are presented."

You graphics whores out there who've moved on to the Source port of Counter-Strike should expect to see the same soon. Lombardi confirms that Valve considers the 1.6 implementation a test and will guage community response. I can only assume that more in-game ads from Valve and its partner are inevitable.

-Michael McWhertor[/b]
Snute, ikke bare 1.6 men Source også... Av alle snuskete firmaer hadde jeg egentlig trodd at gode gamle Valve ikke kom til å gi etter med en gang. Det skal nevnes at jeg enda ikke har sett noe til disse berømte reklamene i BF2142, men de kommer vel før eller siden. Jeg er herved offisielt skuffet. :grine:

Diskusjonen her dreier seg jo selvsagt om hvordan dette kan komme til å påvirke kommende saker. EA er jo riktignok en gigant, men de holdes tilbake av sin egen grådighet ettersom de pusher ut spillene sine så fort at de kræsjer hele tiden. Valve, derimot...
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Haha, de døtter det først på 1.6 folka og ser åssen de reagerer?
Er vel omtrent som å døtte en svinestek ned i gapet til mulla Krekar.

Vel har jeg aldri hatt det særlig gøy med å spille CS, men når de satte igang den idiotiske prisinga si nylig og dette så gir det grom underholdning. :D
 
#3
Har liksom aldri helt skjønt hva problemet er. Om plakatene som finnes i spillet fylles med virkelig reklame, hva gjør egentlig det?

Virker som alle bare er prinsipielt imot dette av en eller annen årsak...
 

SHDR

Gullmedlem
#4
Min personlige reasoning går som sådanne: Spill er dyre. Jeg betaler 500 kroner for spill, mer enn for noen annen underholdning. Reklame har en underlig tendens til å ta kontroll over mediet den formidles med (se I, Robot; The Island og Minority Report for glimrende eksempler), og dermed forstyrrer den min opplevelse, samtidig som den sannsyligvis ikke påvirker prisen på spillet. Dermed sitter man igjen med akkurat det samme som før, bare med reklame. In the end har jeg en bekymring til: Om spillutviklere kan dekke utviklingskostnadene sine med reklame i spillene, vil motivasjonen for å lage et godt spill bli mindre. Spill må være gode for å tjene penger, hvis spill ikke lenger trenger å være gode for å tjene penger, vil de heller ikke bli bedre.
 
#5
Enig at det kan ta bort litt av opplevelsen. Særlig hvis det er singelplayer spill, men hvordan reklame i multiplayer spill som CS og BF ødelegger spilleopplevelsen skjønner jeg ikke. Det skal jo trossalt være realistisk så hvorfor ikke ha litt reklame hvis det gir selskapet litt mer penger.

Hadde de puttet reklame inn i et spilleunivers der reklame ikke hører hjemme hadde det blitt noe helt annet (Les: GoW, FF, etc.)

Hadde vel heller ikke gjort noe om det spill som inneholdte reklame ble solgt litt billigere :)
 
I

impywimpy

Gjest
#6
Men på en annen side: De må finne en måte å redusere risikoen fordi å utvikle spill på denne generasjonens konsoller er så himla dyrt. Spillmediet vil se noe av det samme som George Lucas i sitt famøse uttalte: "At det kommer til å bli færre og færre storspill, og at utviklerne ikke lenger kan overleve å gi ut middelmådigheter med kjempebudsjett. Jeg sier ikke at vi er der enda, men vi ser da vitterlig allerede hint til dette i såkalt episodic content og nedlastbare arkadespill. Utviklerne ønsker å spre risikoen, og selv om kapitalismen er et stort og stygt dyr som lever på å utnytte svakere grupper, ser det ikke ut som at dagens amerikaniserte generasjon har stort imot at den får herske delvis fritt. Markedet vil jo til en viss grad styre seg selv, og selv om oppfølgere nok bare vil bli mer og mer spin-off aktige, vil det ikke hindre selskaper å utvikle spill med masseappell, ikke ulik den klassiske blockbusteren, om enn det vil bli færre av dem i takt med budsjettøkningen. Ved siden av dette får vi alternative nettverker som kan distribuere smalere prosjekter, som skaper et større skille mellom kunstferdige og velutviklede konsepter, og tomme underholdningsspill. Og hvis vi er heldige får vi utviklere som låner, ikke ulikt det Tarrantino holder på med, fra det alternative og gjør det mer tilgjengelig for mannen i gata.

Her snakker jeg om spill som historiefortellende medium, og det er vel det SHDR også er kritisk til. Stoga er jo en helt annen når det kommer til multiplayerspill, jo mer episke i omfang, jo bedre. Siden disse spillene i så stor grad bygger på en tilbakevendende brukermasse er det ikke annet enn naturlig at man velger å profitere på dem, og så får brukeren selv avgjøre hvor mye han tåler. Jeg ser ikke bort fra at man utvikler system i mmorpg der man kan betale for å slippe reklame, for eksempel. Vi må ikke glemme at utviklerne først og fremst må få kunden til å kjøpe spillet, hvis ikke vil verdien som reklamekanal reduseres drastisk, og nye produkter vil dukke opp som naturlige konkurrenter (i teorien ihvertfall). Nå har det seg sånn at folk vil bli lurt, men forhåpentligvis står selvstendige utviklere såpass sterkt da, og mediet har blitt såpass tidløst, at det ikke er noe problem for de alternative gruppene å finne underholdning.

Dette ble sikkert rotete. Min mening, anyhow. Spedd på med litt tilfeldig sarkasme og annet krydder.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#7
De har jo allerede laget det slik i Anarchy Online at man kan slippe å betale hvis man aksepterer reklame i spillet, hvis jeg husker riktig. Med andre ord akkurat det samme som det du foreslo, bare at man her skal kunne velg reklame i bytte mot penger spart, heller enn å velge det bort i bytte mot betaling.

Edit: Wikipedia proves me right. Nesten.
 
#8
Vel, kommer reklamen til å komme på public servere, er det ikke store greia. Men om de klistrer viagrareklamer på clanservere, så bryter helvete løs.

Tenk deg CPL med folk som stopper opp for å se på billboards.
Og ja, gg valve, faen for noen idioter.
 
#9
SITAT(SHDR @ 09.12.06, 14.45) 40608
Min personlige reasoning går som sådanne: Spill er dyre. Jeg betaler 500 kroner for spill, mer enn for noen annen underholdning. Reklame har en underlig tendens til å ta kontroll over mediet den formidles med (se I, Robot; The Island og Minority Report for glimrende eksempler), og dermed forstyrrer den min opplevelse, samtidig som den sannsyligvis ikke påvirker prisen på spillet. Dermed sitter man igjen med akkurat det samme som før, bare med reklame. In the end har jeg en bekymring til: Om spillutviklere kan dekke utviklingskostnadene sine med reklame i spillene, vil motivasjonen for å lage et godt spill bli mindre. Spill må være gode for å tjene penger, hvis spill ikke lenger trenger å være gode for å tjene penger, vil de heller ikke bli bedre.
[/b]
Det var faktisk ganske smart sagt, men så forventer jo ikke noen noe annet fra deg. ^_^

Meeen.. hva om spilltuviklerne utviklet spillet, og la oss si de ignorerte reklamegreiene. Så gav de det ferdige produktet til reklamefolka i teamet, og de la inn reklame.. aha!
 

Lodin

Der Waaaah
#11
SITAT(Aetas @ 09.12.06, 14.55) 40613
Hadde de puttet reklame inn i et spilleunivers der reklame ikke hører hjemme hadde det blitt noe helt annet (Les: GoW, FF, etc.)
[/b]
En av de første reklamene de kjørte i Planetside var for Deuce Bigalow: European Gigolo. =D
 

Kilik

Lokal moderator
#12
Faen, ser ut til at GTA 4 følger opp trenden...

Take Two:
SITAT
"To extend the life cycle [of Grand Theft Auto IV]...to take that product to the next level, we also have exclusive episodic content that will be available.

In-game advertising is just another area that we think is very, very exciting to take advantage of the type of content that people own...and microtransactions...I'll talk a little about this...

It's not just about shipping one box and then waiting for a sequel, but keeping that product alive in the marketplace. There is a tremendous amount of research that shows that anything in terms of downloadable content increases the box sales. So we will take our biggest brand (GTA) and have episodic content available in the marketplace. It's a way we are approaching games to maximize our revenue as we look into the next cycle.

In-game advertising...we have a tremendous experience base from our sports business where it is a natural part of the gaming experience. Today, we announced a partnership with Double Fusion. Double Fusion brings to us added context with the agencies...with giving us scale with Madison Avenue. So, we think that this is a growing area...one that we will walk before we run...one that we have a lot of experience in the sports side, and then we will move that now to all of our other types of content."[/b]
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Ekte reklame i GTA bringer jo opplevelsen nærmere virkeligheten, for svarte. Ser overhodet ingen ulempe der.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#14
Njæ, jeg syntes det var mer moro når de parodierte de sedvanlige stereotypene.
 

Kilik

Lokal moderator
#15
Nja, kan ikke tenke meg et GTA i 70-tallssetting med reklame for iPod for eksempel. Dessuten er det morsommere å høre på Rockstar-parodiene i stedet for slitsom amerikansk reklame.

Men heller GTA enn Zelda kanskje?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Ja, ikke sant? Blir ikke like kult når Link slurper i seg Mountain Dew Code Red for å få fullt liv.

Uansett så har jeg fortsatt trua på at spillutviklerne samarbeider med reklamefolket, slik at spillene vil inneholde relevante reklamer. Dermed får GTA-folket reklame for Coca-Cola Zero og iPod, mens CS-gutta får tilbud om å abonnere på Guns'n'Ammo og å kjøpe How To Talk To Girls For Dummies. Haw!
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Hva tror du skjer med reklameparodiene på radioen hvis de plutselig handler om ekte produkter? Tviler på at feks. Nike hadde blitt så fornøyd hvis de blir knytta opp mot barnearbeid eller KFC blir beskylt for å torturere høner for å lage digg mat. Derfor er reklame en dårlig ide' i et GTA.
 

SHDR

Gullmedlem
#18
Hm. Noe gikk nettopp opp for meg ... Ekte reklame i et spill betyr at markedsgrupper kommer til å bli bombardert med ekstremt spesifikk reklame. Det betyr enda tydeligere kulturelle nisjer og stereotyper og et mer begrenset "awareness span" for de aller fleste. Smalere horisont, more or less ...

Bare vent til virkeligheten tar igjen spillbransjen, og Google Ads kommer til spill. Skreddersydd reklame basert på spillaktivitet og surfevaner? Hjelp. Internett blir plutselig en hel haug mer klaustrofobisk på denne måten. Håper jeg tar feil.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#19
Jeg kan egentlig ikke ser for meg at selskaper reklamerer i GTA. Det er en forbindelse som mang en markedsføringsskis nok gjerne vil unngå. Si at Coca-Cola eller Apple reklamerer i GTA. Greit nok, kidza synes det er dritkult, men det er jo tross alt de moralsk opphøyde foreldrene som sitter på pengene. De vet kanskje ikke at ungene deres faktisk har GTA, men de har lest i USA Today at disse selskapene har betalt for å være med i et spill "der man får poeng for å voldta horer, drepe dem, og dumpe liket på politistasjonen som du så sprenger et cetera et cetera...". Dette er ikke en ting de liker. Ergo: kun pornoindustrien vil reklamere i GTA.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#20
I fremtiden, dersom Internett integreres i all underholdning, kan vi se langt etter å le av den samme burgerkongen... Dersom dere unnskylder den teite metaforen min.