[PC] Jeg har Kickstarter-feber og den eneste kuren er å finansiere fler indiespill

Lodin

Der Waaaah
Det er vistnok ikke helt det samme (bortsett fra at det er det), men sparkpærene er i det minste billigere og ikke fra Brasil.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
huehue sick bøøørn

mvh. Tomas, lykkelig singel.
:qq:
Mnjaaa. Altså, det poenget dama har er jævlig bra og en avart av det problemet hun beskriver er nok svært utbredt i Norge også (tenk på debatten omkring terroristen og personer som ham), MEN det blir så vanvittig rart når det kommer etter et utsagn som mer eller mindre sier at FORDI det er hyklersk å fokusere på at kvinner behandles som objekter samtidig som man overser at menn behandles som objekter, så er ikke det første noe problem siden det andre er et større problem i kommentatorens øyne. Det er et uhederlig og ikke så rent lite hyklersk synspunkt i seg selv, spør du meg. Skjønner at både Kickstarter-dama hvis navn jeg ikke husker i farta og podcast-dama hvis navn for meg er ukjent har sine agendaer, men akkurat dette innlegget kunne vært mer konstruktivt. Jeg mener fortsatt det er et problem at kvinner svært sjelden behandles som subjekt i spill; en tanke jeg har, er at hvis jeg en gang i tida får en datter, og jeg ønsker å dele hobbyen min med henne, hva i faen skal jeg egentlig vise henne? Beyond Good & Evil er det eneste eksempelet jeg kommer på, og det er ikke akkurat noe barnespill. Jamfør kisen som brukte tre uker på å modde Wind Waker sånn at Link var ei jente istedenfor en gutt.

Edit: Chell er ei dame, kom jeg på. Så, to spill min hypotetiske datter kan spille etter fylte tolv år der altså.

Shinra85

Spillegals effort emo
Bayonetta. Viktig at hu får vite hvordan verden VIRKELIG er

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ja, det er jaggu litt corny. GTA-serien har liksom tatt for seg samtlige etniske grupper snart, men å spille som ei dame er visstnok for drøyt.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Eh, man kunne da spille som dame i 1.

(ikke at figuren man spiller i det spillet har noe personlighet)

demake

Seksuelt godteri
Mario er haram, vantro hund!

Lodin

Der Waaaah
Nei, men kanskje Nintendo kunne dratt fingern ut av ræva og latt New Super Mario WiiU gjøre Peach og Daisy spillbare istedetfor soppene?

E: Selvom Waluigi og Wario er de som virkelig burde være med.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Angående det der så synes jeg det er heller skadelig å lage spill eller spillfigurer "for jenter" fordi da impliserer du at spill generelt er i utgangspunktet "for gutter med mindre det motsatte er stadfestet". Men det blir en sak for seg selv og ikke noe jeg ville relatert til hele den der objektifiseringsdebatten.

Det jeg så meg mest enig i med børnen til podcastdama var 'self-selected victim'. Altså, det er uakseptabelt og uforsvarbart det folk skriver til kickstarterdama, men allikevel synes jeg hun litt vel i overkant spiller på det og bruker det til sin fordel. Som sagt så backa jeg prosjektet hennes da førsteinntrykket mitt var at hun ville prate litt mer objektivt om kjønnsroller generelt, men er skuffa over måten hun glorifiserer seg selv som offer og bruker det til å fremme agendaen hennes.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Så jenter kan bare spille spill der man er en kvinnelig figur? Jeg ser ikke helt poenget. Er Mario off limits lizm?
Hvor mange spill som passer for barn og har ei jente eller ei dame i hovedrollen klarer du å finne? Det var poenget.
Angående det der så synes jeg det er heller skadelig å lage spill eller spillfigurer "for jenter" fordi da impliserer du at spill generelt er i utgangspunktet "for gutter med mindre det motsatte er stadfestet". Men det blir en sak for seg selv og ikke noe jeg ville relatert til hele den der objektifiseringsdebatten.
Altså. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er flere gutter enn jenter som spiller, og jeg har ingen tro på at det har noe med en eller annen iboende forskjell i hva som er typisk maskulint eller feminint å gjøre. Akkurat som du skriver viser salget (eller mangelen på sådan) at å ta et standard jallaspill, male det rosa og sette inn ei jente i hovedrollen ikke funker, men det er ikke noe argument for at det ikke skal kunne eksistere alternativer for dem som er opptatt av sånt. Det finnes bøker, tegneserier og filmer i fleng hvor hovedpersonen er kvinnelig, men i spillverdenen er de eneste anledningene hvor det er OK når man har et tredjepersonsspill hvor spilleren skal kunne hvile øynene på et par pupper, eller vestlige rollespill hvor man kan velge kjønnet på figuren sin selv. Å vise jenter at kvinner i spill ikke bare er til pynt kommer neppe til å føre til noe masseinntog av kvinnelige spillere, men det er iallfall en start.

Jeg synes det er litt rart at dette tydeligvis er noe som er verdt å diskutere i det hele tatt, for å være ærlig.

Lodin

Der Waaaah
Andre gang jeg kjørte gjennom Saints Row 3 var jeg ei diger russisk dundre. Kommer ikke på mange andre spill som lar det være en ting.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Men Lene Marle (rusten på chronotriggeren min) er jo et objekt som vi mannssjåvinister jager etter i starten av spillet! Objektifiseeeering mann! PROOF at vi kun ser på kvinner som kjøttstykker!!