Så jenter kan bare spille spill der man er en kvinnelig figur? Jeg ser ikke helt poenget. Er Mario off limits lizm?
Hvor mange spill som passer for barn og har ei jente eller ei dame i hovedrollen klarer du å finne? Det var poenget.
Angående det der så synes jeg det er heller skadelig å lage spill eller spillfigurer "for jenter" fordi da impliserer du at spill generelt er i utgangspunktet "for gutter med mindre det motsatte er stadfestet". Men det blir en sak for seg selv og ikke noe jeg ville relatert til hele den der objektifiseringsdebatten.
Altså. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er flere gutter enn jenter som spiller, og jeg har ingen tro på at det har noe med en eller annen iboende forskjell i hva som er typisk maskulint eller feminint å gjøre. Akkurat som du skriver viser salget (eller mangelen på sådan) at å ta et standard jallaspill, male det rosa og sette inn ei jente i hovedrollen ikke funker, men det er ikke noe argument for at det ikke skal kunne eksistere alternativer for dem som er opptatt av sånt. Det finnes bøker, tegneserier og filmer i fleng hvor hovedpersonen er kvinnelig, men i spillverdenen er de eneste anledningene hvor det er OK når man har et tredjepersonsspill hvor spilleren skal kunne hvile øynene på et par pupper, eller vestlige rollespill hvor man kan velge kjønnet på figuren sin selv. Å vise jenter at kvinner i spill ikke bare er til pynt kommer neppe til å føre til noe masseinntog av kvinnelige spillere, men det er iallfall en start.
Jeg synes det er litt rart at dette tydeligvis er noe som er verdt å diskutere i det hele tatt, for å være ærlig.