[PC] Jeg har Kickstarter-feber og den eneste kuren er å finansiere fler indiespill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Satan, den videoen der. Spår at 2013 blir året hvor vi får se spillutviklere gråte på kamera, Peter Molyneux var i forkant nok en gang.

Nei, men seriøst. Kan dette være året hvor det ordentlige vendepunktet kommer, og det VIRKELIG blir mannefall i spillbransjen? Taylor prater jo om "in this economy", og det er vel ingen hemmelighet at Kickstarter nok ble sett på av enkelte som manna fra himmelen, en magisk billett ut av finanskrisa. Jeg har i mitt stille sinn tenkt at trippel-A-gjengen kommer til å tynnes i rekkene ganske heftig snart (noen har det jo også skjedd med allerede), og så spørs det vel hvor mange som overlever av de et par trinn ned på stigen. Da tenker jeg spesifikt på selskaper som Obsidian, Gas Powered, Double Fine osv., nettopp de som har tydd til Kickstarter. Double Fine starta jo med et inntrykk av at dette var good times all the time og stø kurs mot suksess, men det virker som om det er make or break likevel, gitt.

Jante

privileged CIS shitlord
Kanskje dette er året der de innser at det ikke funker med bisniss as usual, med det sedvanlige oppgulpet av oppfølgere til Brun Manneskyter 35: Xtreme Hardcore Edition? Mange som slaver for de store utgiverhusene må vel finne seg nye jobber, og jeg håper vi får enda flere innovative små studioer. Sånne som er verdt å kickstarte altså.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Ja, det er det jeg synes er rart og som får dette til å virke som en boble. Jeg får sterkt inntrykk av at folka som kjører disse kickstarterprosjekta tar det for gitt at det kommer til å lykkes (mulig dette bare er markedsføring såklart), og at når du backer dem så forhåndsbestiller du bare et produkt som selvfølg- oi helvete vi fikk jo bare akkurat over minimum og det er jo egentlig ikke nok, hva faen gjør vi nå?

Jeg caller Defense Grid 2 som en av disse togvrakene, og det virker som Wildman blir noe lignende. Synd er det jo selvfølgelig, men realitychecken må vel begynne å synke inn snart.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Agreed. Synes også det virker som om mange helt nye, og en del gamle spillutviklere blir sjokkert over at de ikke tjener millioner av pengdollarsh på spill.

Spilltittelen førte ikke til at ceo-en ble steinrik.
Legger ned selskapet.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
På E3 lanseres de siste tradisjonelle konsollene og jeg er blitt en av de som er sikker på at den konsollgenerasjonen blir den siste, men ikke rop hurra for PC for jeg er uenig med Jante om at veien opp og frem er å gå vekk fra de faste innbringerne av kroner.

Så fort det årlige COD/FIFA/Halo osv. ikke lenger drar inn absurde mengder cash kommer de ikke til å satse på "hardcore"-spill mer, rett og slett. Den eneste grunnen til at vi kan håpe på et Mirrors Edge 2 er fordi FIFA selger så bra.

Men til høsten kommer fler enn i fjor til å tenke "hvorfor skal jeg kjøpe nye FIFA har jo Superapp Soccer på iPaden min" som vil påvirke tallene og SS Alt Går Til Faen. Vi kommer nok ikke til å daue helt men "hardcore"spill blir en nisjesjanger for oss spesielt interesserte og kjøpesterke.

For med mindre man er mer opptatt av spillkunsten enn å tjene penger er det liten grunn til å ikke utvikle spille for padder, podder og phodder. Det er billig, det tar kort tid, det er liten risiko og en drøy fortjeneste om det slår til.

Jante

privileged CIS shitlord
Jeg tenker ikke på at CoD eller FIFA styrter og brenner, jeg tenker på at Activision og EA vil slite. Dette er mye større enn "enden på AAA-spilla", dette er en trend i hvordan bransjen er organisert, og jeg tror de store selskapene vil føle på at ting ikke er som i glansdagene.

Det jeg snakker om er at de gamle distribusjonskjempene vil slite nå som konsollene ikke lengre er salgsgarantister og folk mer og mer driter i å kjøpe spill over disk. Når de små studioene selger spillene sine direkte til Valve, Nintendo, MS og Sony for online distribusjon er det ingen som kommer til å trenge overbetalte feite menn i dress lengre til å gjøre det for dem. Med crowdfunding minker også behovet for å gå til sengs med dem (med den påfølgende bittersøte ettersmaken av kompromitterte artistiske visjoner) for å sikre seg finansiering også. Bare se på THQ, som allerede selger IP-ene sine til stykkpris.

Lodin

Der Waaaah
Jeg håper virkelig resultatet blir at man går tilbake til å kunne mekke mindre titler. Særlig i USA lages det nå stort sett bare tre typer spill: Tripple A eller de som krampeprøver å være det, casualdritt til iOS, PC og facebook og indiespill. Det finnes ikke rom for en Euro Truck eller Way of the Samurai der borte, altså spill mekka på et beskjedent budsjett, men som alikevel tjener penger.
Regner dog med at flere sjefer kommer til å foretrekke at hele bransjen kræsjer og brenner og de kan hoppe over til andre bransjer.

Men men, backa Wildman fordi jeg er idiot. Kan godt hende de når målet, men den tilstanden GP er i og det budsjettet det spillet vil kreve tilsier at det er spenn ut vinduet.
Mer spennende er da Unwritten hvor man skal styre en nomadisk stamme som skal finne guden sin. Hovedfokus er på historiefortelling på linje med King of Dragon Pass og det er alltid fett. No annet som så fett ut og fikk stønad var Fortis Rex som er Mountain Blade i alt annet enn navn. Siden de som mekker orginalserien nå bare bryr seg om multi er det greit at noen andre tar over de episke eventyrene.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.

Jante

privileged CIS shitlord
Jeg likte aldri Supreme Commander noe særlig. Jeg ville like det, men det gikk bare ikke.

Lodin

Der Waaaah
Denna kickstartern har ikke starta ennå, men Jonathan Holmes har et et prosjekt gående hvor han vil at Jim Sterling skal gjenskape Billy Squire sin video av Rock me Tonight. Alt er klart, de har studio, teknikere og andre folk fra Destructoid er klare, de trenger bare spenn. Lommeboka mi er klar.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
This is just a quick update to let you all know that we’ve finally set the release date for the first Tropes vs Women video. It will be published on Thursday March 7th.
Så får vi se, da.