[PC] Jeg har Kickstarter-feber og den eneste kuren er å finansiere fler indiespill

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg... jeg... øh... Joa, den der skal jeg nok ha.
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg har veldig blanda følelser om prosjektet siden Nauts uten tvil er favorittspillet mitt noensinne, men Tim er en dildo når det gjelder penger. Gang på gang ser man i dokumentaren til Broken Age at produsenten sier at dette går ikke og han bare blåser hu av. Men men, jeg må la håpet ta over og kommer til å spøtte i 150 dollar bare jeg får lønn. Får håpe de har lært no. Det at de gir prosjektet tre års utviklingstid lover i det minste bra. :sukk:

Men hvorfor har Raz på seg de gamle klærne fortsatt? Han fikk snazzy ny uniform av Sasha Nein på slutten av enern! :argh:

E:
 
Sist redigert:

Terje

mostly harmless
Jeg er litt enig i det du sier om Schafer's budsjetthåndtering. Men så går det jo ofte bra også. Det kickstarta Massive Chalice kom greit i mål såvidt jeg har fått med meg, og det er et ganske så artig spill også. Og vanskelig, jeg kommer nok aldri til å å få spilt det nok til å klare å komme vellykka til mål i det.

Satser penga mine på at de klarer å dra i land Psychonauts 2 også. Om det så må slippes i et par omganger sånn som Broken Age så javel.
 

Lodin

Der Waaaah
For ei stund tilbake fikk jeg en gratis Steam-nøkkel til Space Bace 9 fordi jeg eide Broken Age. Det er da det spillet de slapp som tidlig tilgang og så bestemte seg for å ditche fordi ikke nok folk kontinuerlig kjøpte det. Meldinga var at fansene fikk se å modde det ferdig. Tim oppførte seg som en fis rundt hele greia og det var da litt av sjarmen rundt Doublefine forsvant for meg.
 

Novastrum

Feminist-elitist
Broken Age er det beste point & clicket siden gull-æraen.
Ja, det tok mer tid og penger enn planlagt, men spillet i seg selv er svært god sort.

Spacebase DF-9 var ikke det samme teamet som jobbet med Broken Age, og årsaken til at de droppet prosjektet var at de ikke solgte nok, som Lodin sier. Elendig bruk av Early Access-modellen, ja - men de prøvde noe nytt, og lærte sannsynligvis mye av det.

Jeg har ikke inntrykk av at Schafer´n har oppført seg dårlig i den sammenhengen.

https://www.vg247.com/2014/09/22/spacebase-df-9-development-cease-tim-schafer-response/
 

Lodin

Der Waaaah
Måten de gjorde det på er no dritt og Schafer er en dritt for å ta en sånn avgjørelse. Spill folk har betalt for bør ikke kuttes av på en sånn måte.

Her snakker Tim med PC Gamer om Nauts 2.

E: Jeg døtta akkurat i 150 dollar fordi jeg elsker Nauts og vil ha den Raz-figuren og t-skjorta.
 
Sist redigert:

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jeg deler skepsisen i Schafer's evne til å budsjettere, men samtidig ser jeg på det som en selvfølge at dette prosjektet må skje og det skal bli kult å se hvordan det går. Kanskje han har lært no etter Broken Age.

Ellers: heh.
https://www.kickstarter.com/projects/1240773579/joan-cornella-animation-project?ref=video

Men litt uengasjert der også. Jeg føler ikke tegningene hans drar nytte av å bli animert i det hele tatt, hvis eksemplene i videoen er representative. Synes dessuten han kunne tatt seg tid til å lære seg en halv side med manus. Litt innsats, mann.
 

Lodin

Der Waaaah
Jaja, om ikke annet ser Shart Citizen ut til å være et veldig bra spill å trolle i. XD

E: Om noen lurer så spiller fyren på en server hvor man ikke kan skade andre spillere. Derfor kan såklart en annen spiller fly bort og velte ut skipet ditt mens du står der å fiser.
 
Sist redigert:

Lodin

Der Waaaah

Ok, denne videoen er faktisk jævlig kul. Om jeg ikke var klar over hva slags klasepul prosjektet er hadde jeg kjøpt en startpakke rett etter å ha sett tubben. Kun utifra videoen er det der drømmespillet.
Den illustrerer desverre og hvor mongo spillet er mekka. Det er utrolig fett at alt er totalt sømløst fra kisen våkner i kabinen til han setter seg i cockpiten og tar av. Det er ingen ladetider og det er sinnsykt fett, men og en utrolig dustete måte å gjøre ting med tanke på hvor mye ressurser det krever. Særlig siden det er andre spillere på serveren som også trenger all den informasjonen.
Jo også er det beste av alt at når kisen spawner skipet sitt med PCen på stasjonen så kunne hvem som helst andre løpt bort å stært det. Noe form for system for å låse skipa har de ikke lagt til ennå. Alternativt kan du som i forrige videoen jeg posta døtte andre skip fra platformen med skipet ditt. Om ikke annet er det foreløpig det ultimate trollespillet. =D

Vil absolutt heller fise rundt i en liten mako på månen.
 

Lodin

Der Waaaah
Og her har vi hovedproblemet. Å lande på planeter var aldri en del av pitchen til SC. Selv etter at grillionene bygde seg opp var ikke det en ting. Nå som man kan lande på planeter i Elite har CIG slippi denne traileren.


Problemet er såklart at ingen med en halv hjerne ville lagt til noe så enormt i et prosjekt samtidig som de sliter med å få til grunngreiene. De lover også at istedetfor noen få håndlaga solsystemer skal ha en haug som er automatisk genererte.
Smart er jo en idiot, men jeg stiller meg bak teorien hans om at de går konkurs neste år, men slipper en film av alle kuttescenene de egentlig har jobba på hele tiden. Så skal Croberts og heksa tilbake til Hollywood.
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Jepp. Spillet ser greit nok ut, men føler det er mer "se vi lagde et funksjonelt spill" enn noe som folk er villig til å betale for. Det var nok litt tidlig å prøve å selge et produkt og de bør nok få litt mer under beltet først. De virker ikke spesielt skuffa siden de begynte å føle på stresset rundt det å selge noe de har såpass lite erfaring med, og de jeg har prata med tenker det skal bli digg å gå tilbake til å bare kose seg med utvikling på hobbynivå.
 

Lodin

Der Waaaah
Påminnelse om at spillet er i versjon 2.0 og derfor fullstendig spillbart så man kan ikke kreve penga sine tilbake.
 

Terje

mostly harmless
Det er en ny Descent kickstarter på gang. Bare at det ikke er det. Men så er det det. Det... er innvikla.

Hør nå, for en stund siden ble Descent: Underground kickstarta. Det er ikke laga av folka som stod bak originalspilla, og det skulle heller ikke være et Descent spill men et multiplayer spill som bare er løst inspirert av de. Det hadde work-in-progress tittelen STFU (Ships That Fly Underground) da Interplay som eier varemerket Descent fikk snusen i prosjektet og tilbød dem Descent-navnet for en ålreit penge. STFU-gutta synes dette var dritkult av dem og bukka og takka. Og vips, Descent: Underground.

Det Interplay "glemte" å nevne var at de KUN eier varemerket, men ikke selve spillene. De eies fortsatt av gamle Parallax Software som utvikla spilla. Jada, Parallax stengte aldri dørene helt men har liggi brakk i en haug med år. Så, Descent: Underground kan ikke ha NOE innhold fra de gamle spilla, bare bruke navnet. Greit nok, det skulle ikke være et Descent likevel. Men, samtidig har Parallax en pågående feide med Interplay fordi dette nesten døde skallet av en utgiver fortsatt skylder de en haug med penger i ubetalte royalties. Derfor ble kontrakten Parallax hadde med Interplay nylig sagt opp og de gamle Descent spilla ble trukket fra Steam og GoG fordi Interplay kan ikke lenger selge de. Samtidig har gamle Parallax starta opp igjen som Revival Productions og har lyst til å lage et nytt, godt og gammelt enkeltspiller Descent med det samme teamet som laga de første, men trenger da tillatelse til å bruke navnet som Interplay fortsatt av en eller annen grunn eier. Nå vet jeg ikke om de i det hele tatt snakka med Interplay om det, men det er jo en anelse suspekt at Interplay bare slentrer bort til et tilfeldig lignende spill og "Øy, har dere lyst til å bruke Descent navnet eller?". Merk at gutta bak Descent: Underground aldri søkte Interplay om tillatelse til å bruke navnet, det var Interplay som kom til de. Tilfeldigvis samtidig som Parallax/Revival har planer om å vekke Descent til live. D:U folka visste ingenting om planene til Revival og har egentlig nå havna i en situasjon de ikke synes er så kul.

Vel, nye Revival hiver ikke planene sine på båten og lager Descent spillet sitt likevel. Bare at det heter Overload istedet. Det virker som de nå heller lager en ny IP her og ikke kobler det opp mot det gamle Descent greiene lenger. Men de behøver iallfall ikke bekymre seg for å kopiere noe av det uansett, så lenge de ikke bruker selve navnet.

Veeeeeldig tidlig prototype:

Pitchvideoen er ikke på youtube så den får dere gå til Kickstartersida for å se.

Men spørsmålet oppi alt dette er jo, er folk egentlig interessert i et nytt Descent? Eller er dette bare nok en serie som vi har nostalgi for men burde forbli begravet? Blir dette spillet hvor Yetipants endelig kjøper seg en ordentlig flystikke så han kan spille Elite også riktig?

Hvem vet?