[PC] Jeg har Kickstarter-feber og den eneste kuren er å finansiere fler indiespill

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
I dag ramlet det inn en uforventet steamnøkkel til E3-demoen for Bloodstained: Ritual of the Night, og det var lovende saker. De har det grunnleggende inne og nå er det bare å pøse på med innhold.


En av gimmickene er at du låser opp spells ved å denge monstre, og du har fire slots som skal fylles med en "vanlig", en passiv, en familiar, og en 'directional' ferdighet. Kontrollene er lagt opp til at disse alltid er tilgjengelige og ikke er noe du må bytte mellom. Du bruker høyre stikke til å sikte med hva enn du har puttet i directional-kategorien, og Y for å fyre av primærferdigheten. Føles bra.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bittelitt usikker på den der, egentlig. Altså, jeg kommer så klart til å kjøpe spillet, og jeg likte jo PoE innmari godt, men... jeg er ikke ferdig med det ennå. Har ikke begynt på DLC. Det er så jævla langt. Så spørs det jo egentlig om det er negativt, da.

Men uansett, jeg fikk jo en egen rabattkupong fordi jeg backa eneren, så jeg må jo få valuta for de spenna!
kupongen er på $5
 

Terje

mostly harmless
Jeg er igrunn i akkurat samme gate, synes eneren var kongebra men fikk liksom aldri spilt det ordentlig. Har hatt det liggende på bakbrenneren altfor lenge, som er litt kriminelt med tanke på hvor mye spenn jeg ga for det for å få collector's edition. Som jeg husker jeg ikke var alene om.

Det har selvfølgelig ikke stoppa meg fra å kaste en haug med penger etter denne for å få en collector's edition her også. :penga:
 

Terje

mostly harmless
Det er ikke bare en, men to Commodore 64 relaterte vinylplate prosjekter på gang på kickstarter og jeg har ikke rååååååååd.

Den første er en oppfølger fra et tidligere prosjekt, Matt Gray laga et remiks album av all spillmusikken han laga på Commodore 64 på åttitallet. Det albumet het Reformation og ble dritbra for sånne som meg iallfall. Prosjektet var populært og strakk seg ut i stretchgoals som gjorde at albumet ble et trippelalbum, det ble et eget dobbelalbum i tillegg dedikert til bare Last Ninja 2 musikken hans, og han laget et lite album med nye originale Commodore 64 låter. Det ble episk.

Nå er han igang igjen med Reformation 2. Denne gangen skal han remikse andres populære spillsoundtracks. Dettte prosjektet har ikke tatt like mye av, men det er fem dager igjen og han har fått inn £35K av de £25k han ba om. Stretch goalsa denne gangen er mer beskjedne, de dreier seg bare om at det blir flere spor på albumet jo mer som kommer inn. Ikke så rart, han tok seg skikkelig vann over hodet med det første prosjektet, det ble altfor mye og han brukte et år lenger enn han anslo og gikk tom for penger lenge før han var ferdig. Men leverte likevel. Tok åpenbart lærdom av det da.

Han har lagt opp en WIP av Comic Bakery remaken som skal på albumet på soundcloud. Folk som hører en del på retrospillmusikk-remikser har nok hørt denne i en del versjoner fra før, den er en gjenganger.


Prosjekt nummer to er nok mer interessant for folk som ikke har et forhold til Commodore 64. Men som har et forhold til 80-talls retrosynth. Sid Waves er nemlig en synthpop hyllest til SID-chipen, lydbrikka i Commodore 64. Det skal lages kun ved hjelp av originale 80-talls synther og SID-chipen. Dette prosjektet har også nådd målet sitt og har fire dager igjen. Det har nådd det punktet at det vil følge med en 7" singel i tillegg, og albumet er ellers kosmetisk oppgradert litt. De har også en preview-låt oppe på soundcloud:


Jeg har såklart backa begge disse. Å spise hver dag er oppskrytt likevel.
 

Lodin

Der Waaaah
Julian Gollop vil mekke spirituell oppfølger til orginale XCOM og det heter Phoenix Point. Stilig teaser og sånt, men siden de bare vil ha 500.000 dollars og kjører Fig så... eh. :ehm:
 

Terje

mostly harmless
Nok en bok-kickstarter på gang. Denne gangen er det 500 Years Later: An Oral History of Final Fantasy VII som står for tur. Tipper det er noe interesse for denne?

Altså, for en stund siden så laga Matt Leone en kjempeartikkel om Final Fantasy VII for Polygon, som ble publisert i januar. Dette var et kjempeprosjekt som tok mye tid, og etterpå lurte sjefen hans på om han kunne tenke seg å utvide den til en bok? Han tok kontakt med Read Only Memory og spurte om de ville være med på noe sånt, og det ville de. Read Only Memory har tidligere kickstarta bøker om Sensible Software, Bitmap Brothers og om Sega Megadrive som er gode bøker jeg har backa tidligere.

Så det blir gjort flere intervjuer, tredve folk involvert i produksjonen blir snakka med. Noe av grunnen til at han gjorde artikkelen var at tidligere artikler har igrunn fokusert mest på hovedmennene. Denne snakker med så mange som mulig av de som var der, for unike innblikk. Hele greia vil bli på over to hundre sider. Det er bare to pledge-nivåer, £25 for boka eller £60 for en deluxe utgave i en fancy boks og noe greier. Deluxen er i et begrenset antall og nesten alle er rivd vekk alt selv om kampanjen er bare noen timer gammel.
 

Terje

mostly harmless
Det kickstarta albumet SID Waves som jeg nevnte fire innlegg lenger opp får en oppfølger: SID Dreams



Det er igrunn ikke stort å si. Mer av det samme, på vinylplate i forskjellige varianter ettersom hvor mye du er interessert i å gi. Pledgenivåene er ikke så dyre heller. Det samme som sist vil si musikk fra åttitalls synth og SID, lydbrikka som stod i Commodore 64.

Det første albumet er på Spotify så kan man høre hva det er for noe. Jeg synes det ble gode greier.

 

Terje

mostly harmless
Har det blitt noe interesse for disse Viusal Compendium bøkene eller er det fortsatt bare meg? Sega Master System står for tur og er den sjette boka i serien. Disse bøkene presenterer de mest minneverdige spillene ved å vise frem et lett gjenkjennelig skjermbilde over to sider sammen med en kort tekst. Meningen er at de skal være lette å bare bla rundt i. Det er en egen del med intervjuer med kjente utviklere, og et forord av Mark Cerny denne gangen. Noe hardware foto og boxart er også med. Bøkene har holdt høy kvalitet helt fra den første utgivelsen og er fine å ha i hylla.





 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kjøpte NES/Famicom-boka, den er - jepp - fin å ha i hylla. En måte man kan bruke den på er å bla gjennom sammen med en av ungene sine og så kan man laste ned og spille det han synes ser artig ut, for eksempel.
 

Terje

mostly harmless
Så jeg backa nettopp nesten In Search of The Last Action Heroes som ser ut som en kul dokumentar om de gode gamle åttitalls actionfilmene. Den skal gå i detalj om dem, hvorfor sjangeren ble så populær på den tiden og hvorfor den svant hen. Hva skjedde med skuespillerne, og da ikke bare de store kjente men de andre også. Det blir intervjuer med mange av, og også med manusforfattere, produsenter og regissører.

Det er youtuberen Oliver Harper som står bak, og han har laget en mengde mindre dokumentarer fokusert på filmer fra søtti, åtti og nittitallet. Har nettopp runda hundre tusen følgere. Jeg har ikke sett noe av det så vet egentlig ikke hvor bra det er.

Grunnen til at jeg ga faen er at pledgenivåene er £20 for en digital kopi, £35 pluss frakt for en DVD, £50 pluss frakt for en blu-ray. Så litt dyrt for noe jeg ikke har peiling på om blir noe bra. Men jeg legger den på minnet, kan godt tenke meg å se den når den kommer ut om den er noe.

Det er rett i overkant av et døgn igjen av fristen om andre er interessert, og den har hanka inn over det dobbelte av hva den trenger.