Kan Nintendo skape en Revolusjon?

#1
Gawd.
Har nettopp lest gjennom en del uttalelser og rykter fra om Nintendo sin nye Konsoll, Nintendo Revolution.

Jeg skjønner ikke helt hva Nintendo prøver på. De lå lavest på salgstalllisten over siste konsollsalg. Hvorfor må de "skape" noe nytt? Det virker som de ikke har fått med seg hva folket vil ha. Jeg vil ikke ha en kontroller jeg må riste for å få mario til å gå og rope "jump" for å få han til å hoppe....

Dette irriterer meg?
Hva med dere?
 

SHDR

Gullmedlem
#2
Hvis du vil ha noe helt vanlig, kjøper du Sony eller Microsofts respektive konsoller. Om du har lyst til å se hva som skjer når du utfordrer rammene i et medium, går du med Nintendo. Ikke at de har gjort så forferdelig mye av det til nå, men DS-en vitner jo om at de vil hugge seg ut en egen nisje i markedet istedet for å forsøke å gå head-to-head med de to andre på rent massemarked.

Selv om du ikke synes Mario Party 6 har god implementasjon av stemmekontroll, så betyr ikke det at Revolution vil komme med noe slikt som standard. Hvorfor plager det deg at Nintendo forsøker seg på noe nytt? Fordi du bare har lyst på det du kjenner til? Nintendo er de som har drevet lengst med videospill av de nåværende konsollaktørene ... jeg tror ikke det kommer til å bytte ut håndkontrollen med et upraktisk redskap istedet, eller gjøre spill vanskeligere å spille. Jeg tror de vil gjøre dem enklere istedet. Satse på moro heller enn avanserte kontrollsystemer. Men det får vi se på ... ingen vet jo noe som helst, vi får vel se på E3. Eller kanskje vi først får se når den kommer på markedet. Jeg håper Nintendo gjør klokt i å holde kortene nærme brystet. Om revolusjonen deres er det jeg håper på, så ville ikke jeg vist den frem på E3 heller.
 
#3
Det spørs hvor "voldsomt" mye fokusert det blir på disse gimmickene.
Hvis det tar helt overhånd med tale, touch og twist osv. så blir det ikke gøy, nei. Da ville det heller vært bedre med en mer tradisjonell Nintendo konsoll og en for gimmick-spill.

Det hadde jo vært tragisk hvis det neste Mario spillet (Mario 128 eller eventuell oppfølger) var fylt med slikt *tull*, selv om det bare hadde vært gøy med noe sånt i et Pokemon spinoff spill :D o.l.

Hvorfor plager det deg at Nintendo forsøker seg på noe nytt? Fordi du bare har lyst på det du kjenner til?
Personlig vil jeg i alle fall ha noe som er noenlunde likt det jeg kjenner til. I tillegg vil jeg også gjerne ha nye gimmick-aktige saker. Man kan aldri få nok.
 
#4
Personlig synes jeg det er veldig bra at Nintendo prøver å gå nye veier. Jeg merker den dag i dag at jeg begynner å bli en smule lei av spill. Jeg får aldri noen skikkelige wow-opplevelser av å prøve nye spill lenger - uansett hvor bra spillene er. Jeg håper at noe helt nytt fra Nintendo kan få interessen min tilbake. Jeg håper så klart at Nintendo vet hva de gjør, og at de virkelig klarer å innovere, slik at det faktisk blir bedre/morsommere å spille.

Men når jeg tenker litt over det. Revolution kan ikke være så forskjellig fra dagens konsoller som mange kanskje tror. Nintendo har sagt at den skal være bakoverkompatibel med GameCube. Kanskje Nintendo gir oss slags alternativ? At du enten kan bruke den nye Revolution-kontrolleren, eller så kan du plugge i en GC-kontroller og bruke den til å styre med. På den måten slipper Nintendo å frastøte seg folk som vil ha en mer tradisjonell spillkonsoll. Og hvis Revolution virkelig blir så annerledes som Nintendo skal ha det til, kan det oppstå problemer med at tredjepartsutviklere ikke gidder å gi ut multiplattformspill på Revolution, fordi det blir for mye arbeid å konverere dem. Også dette problemet kan Nintendo unngå ved å la det bli mulig å koble GC-kontroller til Revolution.
 
#5
jeg er (?)også(?) ''redd'' for å prøve noe nytt siden jeg ikke vet om det blir fucka til eller ikke. jeg prøver å holde meg til det jeg kjenner til...
 
#7
Spørsmålet er ikke om det Nintendo prøver på er bra, men om verden er klar for noe som forandrer det synet på spill som nå blir etablert så til de grader. Vi snakker ikke om gimmicktitler som Eyetoy eller Singstar, men en hel konsoll som forsøker å krysse grensen mellom det virtuelle og virkeligheten. Det er en ytterst vakker plan, og den vil forhåpentligvis vise en gang for alle at spill er et medium som krever å bli tatt seriøst. Et steg vekk fra den voldsomme filmatiseringen vil kanskje minne noen av oss på hvorfor vi begynte å spille som snørrete drittunger. Ikke fordi vi ville bli fortalt lange og episke historier, eller for å se at grafikken på filmsekvensene ble mer og mer virkelighetstro. Grunnen var ganske enkelt at det var gøy.
 
#8
Har egentlig ikke tenkt så veldig mye på at Revolution faktisk vil bety liv eller død for Nintendo (tenk på hva som skjer hvis Revolution flopper, noe som ikke er umulig i det hele tatt).

Det er jo supert at Nintendo vil gi ut noe som virkelig revolusjonerer (stavefeil ? :p), men om spill i Mario, Zelda, Starfox seriene har godt av å inneholde masse gimmicks er jeg ikke sikker på i det hele tatt :( .

Det som hadde vært skikkelig supert hadde vært om Nintendo kunne startet noen helt nye spill-serier med gimmicks i. Dette er såklart ikke enkelt, da "Mario" eller "Zelda" er navn som selger veldig bra i forhold til helt nye ukjente titler.

Det skal bli utrolig gøy og spennende å se hvordan Nintendo klarer seg!
 
#9
Sålenge dem lager solide Mario og Zeldaspill med de nye mulighetene pakket inn i minigames, og lar nye titler dukke opp som benytter seg fult ut av disse mulighetene, så tror jeg at nintendo vil klare å gjøre en god del motstand mot både Sony og Microsoft.

Og, kjenner vi nintendo korrekt, så kommer helt sikkert en drøss av Mario-spinnoffs som kommer til å heve frem disse nye mulighetene. Jeg er ikke av typen som gruer seg til hvilke feil ninty kanskje kommer til å gjøre. Tror at mainstream begynner å bli modne et litt annerledes gameplay, og DS-en er et godt eksempel på at ninty vil gå litt andre veier i tiden fremover. Noe som er fint, ettersom de hadde blitt knust hvis de hadde prøvd seg på å gjøre akkurat det samme som konkurrentene.
Dessuten er det bra med en maskin som kan dra damer også.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Jeg har ikke noe problem med alle gimickene til Nintendo. Jeg elsker sære spillopplevelser så når de lar meg spille Donkey Kong med trommer så slår jeg til.
Så lenge de fortsetter sånt og tjener penger på det så kommer jeg til å være fornøyd.
 
#11
Tror de må gjøre en litt mer gjennomført hvis de skal satse på trommer, mic og lignende som kommer i tillegg til vanlige kontroller. Grunnet at det vi har sett til GC-en til nå har enten vært dyrt å skaffe seg, eller fullført på en lite vakker måte. Men ettersom de nå har skrytet på seg navnet, så både tror og håper jeg at i hvert fall dette er i boks.
 
#12
Men poenget er jo å fjerne konseptet med interaktive spillopplevelser fra gimmick til standard. Spill skal bli gøy igjen, og det er Nintendo som forsøker å redde en industri som for tiden går alt for mye med strømmen.
 
#13
Det var vel litt av poenget jeg prøvde å få fram i posten min også, men var vel litt uklar. Gamecube er på ingen måte bygd for å kunne bruke ulike gimmicker på en god og gjennomført måte. Det samme med Playstation 2, jeg klarer ikke å dra så mye glede av å hoppe rundt forran ett kamera og slite meg ut på microfoner som stadig streiker, og det hele blir bare så ufattelig mye værre når maskinen ikke setter slikt som standar.

Blæ, tror vi i grunn er ganske enige.
 

SHDR

Gullmedlem
#14
Det er sjeldent jeg synes spill er så jævlig gøy lenger. For eksempel, siste måneds mest kritikerroste spill, Jade Empire, slo meg som hinsides drittkjedelig. Gjesp. Siden Jade Empire kom ut har jeg spilt mer Singstar enn jeg har spilt Jade Empire. Hvorfor? Fordi Singstar er interessant og konkurranseartet, og ikke minst veldig sosialt. Kjempeknall. Samme gjelder Dance Dance Revolution, som jeg dessverre ikke har fått spilt så mye. Det er en grunn til at novelty arcades er så store i Japan, og det er fordi folk vil OPPLEVE noe, heller enn bare å sitte og styre en grafisk fenomenal abstraksjon via en knotete håndkontroll med alt for mange knapper.

Om Nintendo klarer å gjøre videospill synonymt med lek, og kanskje samtidig klare å involvere meg mer i videospill ved å gjøre treige saker som for eksempel rollespill mer involverende ved å kreve ... tja, for å ta noe jordnært, at jeg aktiverte spesialangrep ved hjelp av håndbevegelser à la Naruto. Men det er litt skummelt ... for kanskje jeg liker abstraksjonslaget spillkontrollen tilbyr meg når jeg bare vil ligge i sofaen min og være slask mens jeg spiller ... hm-hm-hm.

Det jeg vet er at jeg vil ha mer involverende sosiale spill, og gjerne litt mer involverende singleplayer-spill også. Jeg ser ikke for meg at det kan skje helt uten videre, men å se på en ny måte å registrere input på er slett ingen dum idé. Det er begrenset hvor langt du kan komme med en joypad.
 
D

Deleted member 365

Gjest
#15
jeg kan egentlig bare si: "jeg er enig med Shadar".

De få spillene jeg synes er gøy nå for tiden er gamle spill, kortspill og Star Wars Republic Commando [single player] (men det siste er nok pga star wars).
Jeg gleder meg til Revolution. Om den blir revolusjonerende vet jeg ikke, men jeg håper at spillene som kommer til den blir mer interessante enn alle "de nye franchisene". Splinter Cell.. sikkert gode spill. Men blir kjedelige og litt uten personlighet (synes jeg).
og Final Fantasy... VII var bra.. X.. nei. Det sugde.

Folkens. Jeg må stikke på jobb.. BAJSU... Skal prøve å huske og fortsette innlegget når jeg kommer hjem..