Kingdoms of Amalur: Reckoning [360, PC, PS3]

Lodin

Der Waaaah
Kampsystemet er virkelig noe for seg selv. Jeg starter en battle med å merke tre fiender med mark of flame og detonerer dem når de klynger seg sammen, så slenger jeg ut litt frostblast eller hva den heter. Etter det er det melee så jeg pælmer chakramene mine rundt litt. Til slutt trekker jeg dolkene for å avslutte de siste fiendene og det gjøres med en kombinasjon av vanlig comboing og et spesielt crit-angrep. Innimellom pælmer jeg litt sand eller no i trynen dems. Så avslutter jeg den siste ved å lade opp et angrep med dolkene og fly fram og tilbake som en ninja og stæbb stæbb stæbb.
På dette tidspunktet har jeg bygd opp nok fate så i neste kamp kan jeg bokstavlig talt hoppe over i en annen dimensjon og drapsdrepe fiendene i neste encounter så hardt at de aldri har eksistert.
Det er spesielt til å være et RPG.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skjøpte den spillen i dag, kom meg omtrent halvveis gjennom den første hula før jeg måtte mekke no middagsings. Uansett merker jeg at det var veldig riktig å kjøpe det til PC; billigere (Steam vettu), og grafikken ser umåtelig mye mindre rass ut i skikkelig oppløsning. Mer tegnefilm og litt mindre "faen render budget er for no'a å hælvete" som var inntrykket jeg fikk av 360-demoen. Og, viktigst, menyen ser hakket mindre ubrukelig ut på PC. Den er fortsatt ikke noe bra, men jeg orker det i det minste. Men det jævla kameraet kan reise så inderlig hardt til hælvete.

Spilte demoen på PS3 i går, og det var morsomt, men oppsiktsvekkende generisk. Fable møter God of War møter Free Realms / Guild Wars. Hvis det er en ting det ikke ligner på er det Skyrim, men det er mulig likhetene blir tydeligere senere.

En ting jeg hater med rollespill er når de sier: "Hei, du kan gjøre hva du vil, hva slags figur vil du ha?" "- Sniking og eleganse, takk." "OK greit her er en haug fiender du må kveste."

Men ja; kampene virker ganske morsomme, og spillet får til nok av det grunnleggende til at det var gøy å slakte det første beistet. Blir vel kanskje å skaffe dette når det havner i billighylla, men foreløpig bør jeg vel heller manne meg opp til å fortsette på Skyrim og FFXIII.

Lodin

Der Waaaah
Spillet lurer deg egentlig litt. Der det later som det har tre forskjellige hovedklasser handler egentlig alle om rå kamp. Ja, man kan snike seg inn og drepe en av fiendene i en klynge (og det er dritartig) men resten av skillsene til en rogue handler om ren kamp. Selv pil og bue og feller er ekstremt aggresive i forhold til andre spill.
Et annet eksempel er stokkene til magikere. De drainer ikke no mana og er i grunn bare et jævla fett meleevåpen med forskjellige magiske bonuser.
Jeg digger det.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg synes ikke det er lureri når et action-RPG tvinger deg til å slåss, egentlig. Uansett, spilte bittelitt da jeg kom hjem god og brisen i natt, at det var fullstendig uproblematisk å henge med både i kampsystemet og plottet sier kanskje litt. Men ja, jeg gikk også for no snikings og no knivings, problemet var bare at backstab såvidt kilte fiendene litt og at det der super saiyan-angrepet hvor jeg freser gjennom fem fiender på rad og kniver dem i milten gjorde massive 1 i skade per treff. Så bytta jeg ut de rustne pappknivene med chakrams som satte fyr på hele verden hver gang jeg traff noe og da ble det plutselig noe annet. Så fant jeg ut at så klart kan man crafte sine egne våpen og det viser seg at det aller første forsøket til en person som aldri noensinne har rørt ei smie resulterer i Uncommon-kniver med ildmagi som brenner folk til hælvete. Pluss i margen til han som bestemte at du skal få lov til å navngi våpnene du lager selv, forøvrig. Så langt har dette vært et MMO med mye bedre kampsystem og uten alle de irriterende andre folka som kommer i veien for questinga, og det mest overraskende er egentlig at ingen har kommet på det før.

MEN! Kameraet kan så inderlig reise til hælvete, jeg krever patch som fikser kameraet ellers skal jeg ha pengene tilbake og da blir det forliksråd og namsmann kan jeg love.

Jeg klager ikke på at det tvinger deg til å slåss, jeg klager på at det later som noe annet når du skal lage figuren din. For du skjønner, når jeg skal bestemme hva figuren min skal være god på, hadde det vært grådig nyttig om de gadd å fortelle meg at det viktigste i spillet er å slåss.

Ikke verre enn å begynne fra nytt, selvsagt, men det er et pussig vedheng med RPG-er som burde vært polert ned for lenge siden.

Når det er sagt er det synd at i de fleste RPG-er er det mest slåssing og magi som er allsidige nok til å kunne duge som hovedgeskjeft, og hvis man roller en vandringsmann eller tjuv for eksempel, så ender man i stedet opp med en litt mindre kraftig slåsskjempe i stedet, fordi situasjonene (og verdenen) ikke egentlig er utformet slik at man KAN drite i å slåss. Jeg ser på deg, Dragon Age.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ruller stealth selv, sliter ikke med det. Med noen oppgraderinger kan jeg luske meg ganske greit innpå folk, og knivene har kjekke kombo-angrep og en charge jeg bruker mye.

Lodin

Der Waaaah
Oerbutthurt, når man kommer litt ut i spillet møter man Faithweawere som lar deg respecce karakteren din fra bunn av. Jeg gjorde det selv siden jeg heller ville bruke chakramer enn stav.
Det er forøvrig så latterlig billig at man kan resette alle skills, maxe smithing, mekke seg masse fett utstyr og så respecce tilbake til no mer praktisk. Rimelig ødelagt system med andre ord. :p

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
At et spill lar deg min-maxe != ødelagt system. Det bare rewarder deg for å utforske det. Det er jo ikke MMO-som trenger å være zerosum for å være balansert.

e: men kan skjønne at det blir litt boring når man brekker det sønder og sammen.

Fikk spilt dette litt i helgen; og det er ganske funny; skulle ønske at sub-classene deres var litt mere interressante enn bare +1 i bonusene du får. Kommer nok til å rulle Fighter/Mage, men siden man kan respecce så why not try everyting?

Men ja, grei nok filler til Diablo III, har sine jarring flaws, men klarer å se forbi dem når gameplayet er såpass chunky og nice. Det er bare litt dritt at det er _så_ diku, når det egentlig ikke trenger å være det.

Lodin

Der Waaaah
Sub-classene blir litt mer interessante enn bare +1 i bonusene du får. Fyren min er tier 2 i wazzard/thief så nå teleporterer han istedetfor å dodge. :p

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Driver fortsatt og spiller dette her. Er kommet snart halvveis på verdenskartet, etter omtrent søtten timers spilling. Jeg er såpass at jeg trives litt for godt med å være snikete faen, så jeg har fortsatt ikke lagt et eneste poeng i noe annet enn Finesse. Jeg mener, jeg har piler som skjærer gjennom kjøtt som om det var smør, kniver som gjør en hojilliard i skade når jeg bækkstæbber, og røykbomber som lar meg snike og stæbbe midt i kamp. Ja og hendene mine sprøyter gift i alle knivsår jeg påfører fiendene mine, knivene jeg har mekka sjæl ("Braeste Knivene", takk til den som fant ut at du skulle få lov til å gi navn til ting du lager selv) gjør så mye skade at jeg kan stunlocke bosser og Mattis Hætta som jeg har på huet gir meg 50% ekstra liv og mana pluss sørger for at begge deler regenererer konstant.

Når det er sagt har historien endelig fått lagt inn andregiret (det skjedde da jeg spilte i går kveld, bare femten timer før historien starter altså), og jeg har fått vite hva som er årsaken til at det er så mye dævelskap rundt omkring (spoiler: En slemming er slem lengst til høyre på kartet), men likevel er det noen mil til jeg føler meg grepet. Har en vag fornemmelse av hvordan jeg endte opp som dronning for en enklave med alver en plass (jeg daska ei heks), men resten er mer tåkete. Uansett, det har ikke så forferdelig mye å si, for spillet drar samme trikset som gjorde at jeg likte World of Warcraft så godt: Når jeg er ute og utforsker, finner jeg hele tida nye, flotte steder som holder humøret oppe. Eller, det ville gjort det hvis det ikke var så mye kjas for å få stilt kameraet slik at jeg faktisk kan se greiene grafikerne ble piska for.

Valutasystemet er fortsatt ødelagt alle veier, dog. Jeg bruker bare penger på å reparere utstyret mitt, så jeg har begynt å øse av overskuddet ved å betale for å trene opp skills jeg ikke har bruk for. Uansett, dette er fortsatt artig og det er en koselig overraskelse.

Lodin

Der Waaaah
Første orntlige DLC kommer 20ende mars, men jeg regner å være ferdig med dette innen da. Driver å knoter meg gjennom det siste DLCet til Mass Effect 2 før jeg starter med no Amalurings igjen.
Uansett lover de en ny øy med et herskapshus og no annen dill, men jeg ser ikke helt for meg hvor nødvendig noe av det er.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jo, en ting til jeg vil si, er at Reckoning har mange gode stedsnavn. Favorittene er landsbyen Didenhil (som heter Nedentil i min utgave av spillet), og ikke minst distriktet Lorca-Rane (som egentlig heter Mallorca-Råne).

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mekka meg nye kniver istad. For å sette denne litt i perspektiv så lagde jeg den av rester etter ymse loot jeg kjørte gjennom kverna, og edelsteiner jeg mekka selv. Prisen var dermed kvitt og fritt, og jeg sjekka prisen hos en våpenselger på den dyreste kniven han hadde; den var mye kjipere og kosta 120K (cirka halvparten av alle pengene jeg har).

Har også mekka Røykebua som gjør avsindige mengder Piercing- og Burning-skade i tillegg til vanlig skade, har bonus på crit og sammen med en skill jeg har skyter den tre brannpiler i en sleng. Oneshot av de fleste gærninger, sier du? Jada. Har også Striskjorta (rustning), Løkringen (skjold) og Mattis Hætta v2.0 som til sammen dobler livet og manaen min og gir meg regen på begge deler. Foreslår at noen snart lovfester at dette er sånn alle MMORPG-er skal lages framover.

En ting jeg savner, er dog tøyfarger. Vil rulle knæsj oransje og sumpgrønn rustning, som en sjef.

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
Oransje fra en norsklærer! Nå ble jeg forvirra. Det fikk jeg rød strek for.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Du reagerer på "oransje" (sjekk ordboka forøvrig, det er rekti) men ikke "knæsj"? Ungdommen nå til dags.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
I andre nyheter har det jo kommet no DLC-ings til Reckoning, og pakka bærer navnet The Legend of Dead Kel. Kort fortalt så er du på et skip som forliser akkurat på den øya du skulle til, noe som er kjekt. Grunnen til at du skulle til den øya er at en vandød pirat ved navn Daue Kjell driver med no terrorings for tida og det hadde det vært fint om han slutta med. Omtrent her slutta jeg å bry meg om historien; siden dette er Reckoning er alt av manus skrevet med en entusiasme vanligvis forbeholdt taiwanske instruksjonsmanualer, og selv om noen av skuespillerne gjør sitt beste blir det aldri noe å slenge gamla i veggen for. Uansett, du kjøper ikke Daue Kjell for å oppleve "Epic Fiction and Rich Storytelling" (box quote of the year), du gjør det for å tæske noen nye fiender (faktisk en del), se nye steder (ikke så frøktelig mange, men de er omtrent så bra realisert som de i hoveddelen av spillet) og skaffe nytt stæsj; mest dette, siden du får en diger vikingvilla du kan pusse opp og utvide med mange fete greier som f.eks. en dyretemmer som lar deg ta med deg en kjæledegge i kamp, og en liten arena-modus som offisielt er "ikke noe spesielt spennende" på skalaen. Masse nye sidequests også, og selv om det ikke akkurat er snakk om "skaff tredve grevlingtestikler" så øker ikke pulsen noe særlig av den grunn. Litt variasjon er det dog, og de nye områdene er ganske stilige. Flere av hulene du må krabbe gjennom er flott designet, og det er noe av hovedpoenget med Reckoning for min del.

Mer praktisk: Spillet angir level 10 som minstekrav for å kunne svålke Kjell, og jeg anbefaler egentlig at du ikke venter så lenge før du tar turen. Jeg er level 34 eller der omkring, og selv om spillet skalerer fiendene oppover er det ikke mange kamper jeg ikke kunne klart samtidig som jeg sjekka mailen.

Så: Verdt det? Vel, du får mer av det samme, en questchain som er grei og lang (dog ikke på nivå med fraksjonsquestlinjene i hovedspillet, etter hva jeg har erfart), og noen nye greier som ikke finnes fra før av men som faller under "artig å ha" snarere enn "skitkult". Ti euro er ikke all verdens hvis du - som meg - synes Reckoning er ganske artig, da.

Lodin

Der Waaaah
Jeg er ca. halveis i hovedspillet og det flommer stadig over med dritt å gjøre. Føler virkelig ikke behovet for enda mer, noe som egentlig er litt spesielt i et sånt spill. Men men, copper det nok før eller siden.

Er dette spillet noe ala Ego Draconis? Som forøvrig var sykt bra etter de fikset spillet. ?

Lodin

Der Waaaah
Jo egentlig, bare at Tisselur er ekstrømt strømlinja og utrolig generisk. Ikke at det er så fryktelig mye galt med det.