Klassikertråden

oma

Village Drunk
#21
Da foreslår jeg at du spiller System Shock og ser hvor bra det stemmer. Kommer tilbake med System Shock 2-anbefaling seinere, forresten. :p
Ikke at jeg sikkert ser forskjell (når jeg ikke vet de tekniske tingene), men mener å ha lest det på wikipedia når jeg gjorde litt research på Bioshock a while back

Looking forward to SS2 ^^
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#22
Det sto på Wikipedia, så da det være sant. Det er jo tross alt et sånn derre "encyclopedia", eh?

Yetipantsu: du kom meg i forveien hva TTD angår, jeg venta bare på inspirasjonen til et innlegg om det spillet, som uten tvil er det som har brent av mer av fritida mi enn noe annet spill.
 

Lodin

Der Waaaah
#23
Ok Oma, hvordan er Sys1 det første virkelige 3D FPSet? Det har riktignok ganger i 3D, men det gjorde allerede Wolfenstein 3D før. Alle fiender og shizzle man plukker opp derimot er vanlig 2D som alt annet. Hvis du mener de 3D-kubene som flyter omkirng på visse steder så er de desverre også bare i 2D. Ergo er Quake vinneren.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#24
:eng101: System Shock bruker fortsatt jukse-3D-metoden vi kjenner fra Doom og Build-motoren, nemlig at en 2D-skisse blir projisert opp i 3D. Det fungerer sånn at motoren forutsetter at hver sektor i skissa har en høyde på så og så mye, kanskje er det noe fiksfakseri med lyset i sektoren og andre effekter og sånt, pluss at man setter opp teksturer på alle flater, og så vises det i 2.5D, for å bruke et teit begrep. Ett avslørende kjennetegn på denne metoden er at to rom aldri kan ligge over hverandre ettersom spillet ikke klarer å holde styr på hvor det ene begynner og det andre slutter siden de begge i realiteten eksisterer i samme plan.
 

oma

Village Drunk
#26
@ lodde: Fra vikipedia om systemshock "Unlike other first-person games of the time, System Shock features true 3D environments, allowing the player to look up and down, climb, duck, jump, and lean to the side.[2] "

Der har vi det, jeg har verken spillt eller sett noe av System Shock i det hele tatt, bortsett fra introen på youtube. Hvordan jeg får det til at SS er 3D? Jeg leste det på wikipedia, og dermed antok at det var god fisk. Det var vel heller ikke slik at jeg kom brautende inn i tråden og begynnte å benekte at det yeti sa var feil og at jeg hadde den ultimate sannheten. FFS
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#27
Den som har skrevet det der er en gjøk. Er ingen grunn til at f.eks. Doom ikke kunne la deg se opp og ned og dukke og sånn men de la det inn fordi det ikke trengs (siden du autoaimer i høyden, for eksempel). Dessuten så blir 2D-sprite-ene forvrengt når du kikker opp og ned siden projeksjonen blir feil når de ikke vises rett forfra. Sjekk Duke Nukem 3D for et eksempel. :)
 
#31
Ah, kongetråd. Flere av disse spillene har jeg i hvert fall spilt litt. Men ikke så mye mer enn det.
Så, bare fortsett med det dere har holdt på med hittil.
 
#32
Day Of The Tentacle

En perle av et pek-og-klikk spill fra Lucasarts. Kom ut sånn ca i 92-93 tror jeg.

Handlingen er kort sagt at en lilla tentakkel får i seg no giftig avfall,gror armer,blir übersmart og bestemmer seg for å ta over verden.
Da er det selvfølgelig opp til deg å styre våre tre helter for å forhindre at dette skjer,noe som kun er mulig ved å reise tilbake i tid!
Mange puzzles å løse,flere som innebærer at du må sende ting i tidsmaskinen for å forandre tingen(f.eks sende en tegning av en tentakkel til fortiden når dem lagde det amerikanske flagget så personen i framtiden kan bruke det som forkledning).


Husker jeg spilte dette dagen lang når jeg var liten pjokk. Settingen,humoren og karakterne var/er så himla bra. Spillet er visst en slags (?) oppfølger til et annet spill, Maniac Manson, som du også får muligheten til å spille i DoTT)
Spiller det av og til,funker fint med SCUMMVM.
 

Kilik

Lokal moderator
#33
Chrono Trigger (1995)




Kanskje det eneste JRPG-et jeg virkelig har likt, blant annet fordi det er fritt for random encounters og faktisk en veldig bra historie sjangeren tatt i betraktning. Det var store forventinger på forhånd da Squares aller beste folk står bak, blant annet Final Fantasy-creator Sakaguchi, Dragon Ball-creator Akira Toriyama og komponisten Mitsuda. Særlig de to sistnevnte setter sitt preg på spillet med henholdsvis utsøkt artistisk grafikk og kanskje tidenes beste soundtrack. Spillet er ikke så fryktelig langt til å være et RPG, men har til gjengjeld 10-15 ulike slutter.

Den originale SNES-versjonen er den optimale, men den koster deg fort en tusenlapp og finnes kun i amerikansk versjon. Det finnes en PSX-versjon pakket sammen med FFIV i Final Fantasy Chronicles. Heller ikke denne finnes i PAL-versjon og lider av en god del loading. Er du litt småfrekk finner du fram en SNES-emulator til PC/Xbox/PSP/whatever. Merkelig nok har spillet aldri sett dagens lys på GBA, DS eller VC, men vi får håpe Square-Enix tar til fornuft.

Lemmings (1991)



Noen år før DMA Design (eller Rockstar North som de heter nå) kom opp med GTA-konseptet laget de et fantastisk vanedannende puzzle/strategi-spill hvor man skal redde så mange lemen som mulig fra ulike dødelige farer.

Lemmings er konvertert til omtrent alle mulige tenkelige konsoller og operativsystemer, nå sist til PSP (ironisk nok utviklet av deres gamle Amiga-konkurrenter Team 17). Den originale PC-versjonen fungerer fint i DOSBox, men man kan også prøve ut konseptet gratis i nettleseren her.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#35
Ett avslørende kjennetegn på denne metoden er at to rom aldri kan ligge over hverandre ettersom spillet ikke klarer å holde styr på hvor det ene begynner og det andre slutter siden de begge i realiteten eksisterer i samme plan.
Joda, rom kan ligge over hverandre, også i Duke 3D, men man kan ikke se begge etasjene samtidig slik som i nyere versjoner av build. I Duke3D hadde man en kjip versjon av dette ved at man hadde vann som man kunne dykke under og sådan teleportere til en annen sektor. Som oftest ligger disse undervannssektorene separert fra resten av brettet.

Men i Shadow Warrior og Blood overgikk Ken Silverman seg selv og bygget om motoren slik at man kan ha baner med flere etasjer (dvs. man kan se hva som er under vann og i en etasje over seg, selvfølgelig med en del begrensninger. Man kan f.eks. bare "se igjennom" et teleportasjonslag om gangen, så to etasjer samtidig er maksimum. Noen av de forskjellige etasjene i Shadow Warrior er forresten laget oppå hverandre (altså plasser over hverandre i overview-mapen) - ikke spør meg hvordan de tok seg mot til det, da det er en pirkejobb uten like. :p

Uansett. Sam & Max Hit The Road. Fyr opp ScummVM og spill det fitteunger!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#36
Okay, har ikke satt meg så kraftig inn i Build, men jeg veit iallfall ganske så sikkert at Doom-motoren ikke har noen sånne hacks. Har prøvd. :p