Kva er ditt beste minne fra: Super Mario World!

Jada, eg veit det kan virke rart å slenge på nok ei tråd om slikt, men det er eit såpass stort emne om man berre dykker inn i det at eg berre måtte. Samletråder er vel og bra, men eg synes det er kjekt å slenge opp eit tema, diskutere, mimre og la seg inspirere litt, for så å la tråden gøyme seg langt borte i det obskure.

Så denne gangen vil eg nevne Super Mario World. Det er så mange ting eg vil ta opp med dette her, eg husker første gangen eg så spelet på demostand for eksempel. Grafikken var tydeligere og meir fargerik enn eg nokonsinne hadde sett før. Kontrollen var så himla deilig å holde i, og musikken (første brettet, mind you) var lystig og innbydende. Og så var det KJEMPESTORT var man blitt fortalt via Nintendomagasinet og Total Nintendo som eg ofte kjøpte på den tiden. Akk, internett. Kven trengte deg.

Mitt beste minne er ikkje eit som står åleine, mest den kjensla eg satt med då eg endelig klarte å pløye gjennom dei vanskeligste stjerneverdenbretta og Cheese Bridge (trur eg det var) uten nevneverdige problemer. Dei absolutt vanskeligste banene. Det var den gongen eg var Nintendomester uten sidestykke, siden eg ikkje kjente så mange andre som spelte Nintendo. :D

Dette er også eit slikt spel eg plukker opp med jevne mellomrom berre for å minne meg sjølv på korleis bra kontroll føles. Samtidig som eg forbanner New Super Mario Bros. med gnissende tenner.

Jeg og en kompis satt vel på 98% completed i smw i rundt et år (husker ikke om det faktisk var målt i % eller ikke, men vi var i det minste klar over at det var et hemmelig sted vi ikke hadde funnet enda). Over en av broene øverst på kartet klarer en av oss å drite oss ut og faller nedi no greier men klarer å hoppe videre og havner på en eller annen platform bak mål. Ble bra nerdspergin' da. Back in the days hvor vi fullførte spill på den ekte måten

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Første gang jeg spilte Super Mario World var på sånn demokiosk foran den ene jalla TV-sjappa på Notodden som gadd å late som om spill var noe som eksisterte på tidlig nittitall. Det var alltid kø foran den kiosken, og da jeg endelig fikk teste var brettet jeg spilte det første hvor du må loffe rundt på hodeskalletoget på lavaen og unngå dragene som plopper opp innimellom. Følte meg som Mr. Clever McSmartypants da jeg skjønte at det bare var å hoppe like etter at øynene deres stakk opp fra lavaen.

Et annet bra minne er da jeg fant ut at det går an å runde spillet på et kvarter, uten hjelp eller guide eller noe sånt. Da følte jeg meg ennå smartere. Da jeg til slutt klarte Forest of Illusion-runden hvor jeg høsta tredve ekstraliv i slengen var også ganske najs.

Edit: Og faens Ostebrua med kappe. Pro style.

Må vel være når jeg kom til Star Road for første gang.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jafaen, da jeg så "YOU ARE A SUPER PLAYER!!" for første gang. Og da jeg fant ut at på siste Star World kan du få musikken til å gå megafort ved at du smetter under 100 sekunder på klokka gjentatte ganger.

Edit: Og da jeg skjønte, og klarte, det jævla spøkelseshuset hvor du skal styre myntslangen for å mekke ei trapp opp dit du ikke kan se, og jeg klarte det fordi jeg hadde lært meg timinga. Det er i det hele tatt så sinnssykt mye bra i den spillen atte hjælp.

Lodin

Der Waaaah
Var vel ganske enkelt når jeg starta SNESen med SMW i for første gang. Før det hadde jeg bare sett bilder og ikke maskina i aktivitet. Var ganske woah'e saker.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Star Road og "YOU ARE A SUPER PLAYER!!". 10/10 spilløyeblikk.

Edit: Og selvsagt Yoshi-ofringa Eivind refererer til.

Shinra85

Spillegals effort emo
Demomaskin på Morenen Kjøpesenter i Mysen. Føffaen, ELSKA å bli med mamma når hu skulle handle.

Det beste var at det var et stort kjøpesenter fylt til randen av pensjonister der ingen ga en flyvende pul om tvspill. Bortsett fra en lokal kunstner som tassa rundt og så på alle de "estetiske inntrykkene fra omslagene på spillene og fargene på skjermen".

Husker at den maskina sto der i godt over et år, og at jeg begynte å eie det spillet. Var også en NES-maskin stående med Super Mario Bros. 3 . Eide det også, fårråsiresånn

Var et sjakktrekk av kjøpesenteret å slenge opp maskinene i elektronikkavdelinga, og ikke spillavdelinga. Var også stedet der jeg fikk mamma til å kjøpe Street Gangs til meg (kjøpt utelukkende pga figurene var like de "i det fotballspillet som Ken [en kamerat] har hjemme!" . Blei nok objektivt sett den råeste spillopplevelsen noensinne for en liten tass. Må opp på loftet for å se om spilla er der fortsatt. But, I digress

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
River City Ransom/Street Gangs er den objektivt beste RPG/Beat 'em up-crossoveren.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sant ord igjen.

Ontopic: Da jeg innså at (nesten) all musikken på brettene i SMW er samme melodi. :psyduck:

Tutankoopa

Ole (オーレ)
Da jeg var på et utested i Berlin og de hadde en SNES med SMW stående i baren. Jeg og en svenske jeg nettopp hadde truffet spilte "sammen" dvs prøvde å imponere hverandre. Jeg ville ta den hemmelige utgangen fra den hulebanen i Donut Field (tror jeg?), men glemte å få fatt i et blått skjell til Yoshien. Siden jeg dermed ikke kunne fly vertikalt opp gjennom luken i taket erklærte svensken alt håp for ute. Men jeg fikk det til ved hjelp av kappen på første forsøk :cool:Yeah!

Jeg føler et intenst behov for å fyre opp zsnes og spille Super Mario World (men kun i 24 timer, må slette ROMen etter det) nå, men jeg trenger en brukbar gamepad til datoren først.
Einaste dugandes. Evt denne pluss original padde.

Skal få meg stuePC for å sei det sånn. Med slike kontrollere liggende etter behov. Humm, kva retrokonsoll blir det idag mon tru...

Ellers ja, herregud! Hadde heilt gløymd at det var fleire farger på Yoshi! Blå eide så inn i helvete. Easy mode, joda, men likevel.

:yoshi:<3
:yoshi:

Da jeg satt hos en kompis ved navn Aleksander i det herrens år 1994 og morra hans hadde kjøpt SNES med SMW som vi ikke fikk prøve fordi hun ville spille det selv. Det eide å se på, og det eide å spille det dagen etter.