Left 4 Dead... 2! [PC, X360]

Drauden

SGs kollektive lillebror
Alle ble overrasket når Left 4 Dead 2 ble annonsert under E3 i år, ettersom a) Valve bruker som regel ti år på oppfølgere, og b) Left 4 Dead hadde bare fått en porsjon downloadable content. Førstnevnte er vel det som blir lagt mest vekt på, mens DLC er noe nøørds griner om.

Gameplayet blir ganske likt som det første, ikke at det er noe so helst i veien for det. Left 4 Dead er konge og vil sikkert være det etter at L4D2 kommer ut også. Litt sånn 1.6 - Source.
Det som de legger mye mer vekt på nå er nye våpen. Da får vi titalls nye pangstikker og duppeditter, og så introduserer de meleevåpen. Hvis det var en ting L4D manglet, så var det muligheten å kjøre en øks i trynet på en zombie.
I det forrige var det også en eller flere navnløse, mørklagte byer vi vandret rundt i. Nå er det en belyst Savannah New Orleans. Og rollene våre er byttet: nå er vi narkolord, hoe, fotballltrener og bilmekanikker.
De har også forbedret AI'en (til Director da, zombier er jo hjernedævve) til at den ikke bare pøser på med zombier når du absolutt ikke trenger de, men også at den forandrer elementer avbanen som vær, lys og til og med litt tilfeldig plassering av vegger.

I tillegg til mange nye skins på diverse zombier, kjører de også på med to nye klasser. Charger er en svær jævel som stunner de overlevende på et eller annet vis, mens den andre er ikke oppgitt. W(b)itch er også blitt "forbedret", ved at den ikke bare sitter og kutter seg hele dagen, men også går rundt for å faktisk finne noen som kan forstyrre henne.

Det er som sagt mye grining og kuking om L4D2. Folk mener at Valve har snytt dem for DLC og at de bare skal ha mer penger på mer content. Ja, merkelig at folk som jobber faktisk skal ha penger. Valve har kanskje et veldig godt rykte angående DLC fordi det er som regel gratis, men så fort de sier at de lager en oppfølger, altså en forbedring på alle mulige måter, så er det en gruppe folk som klikker i vinkel.
DISCUSS!

Intervju og spillelek
.

Det kommer i midten av november i år, så det er bare å vente.

Problemet er vel ikke at folka ikke kommer til å betale for det, greia er at L4D i all sin prakt, fortsatt er et uferdig spill. Det har contentmangel ulikt noe annent valve-spill, utrolig få levler, våpen som praktisk talt er helt like (wow du får en litt bedre shotgun, wow du får en litt bedre rifle and so on). L4D er moro, uten tvil. Men om du ikke har tre gode kompiser som bare digger å spille L4D med deg, og ved et mirakel, ikke går lei, er det helt kurrant. Dessverre går man som oftest tom for venner med tålmodighet.

Nei, L4D 2 er ikke no oppfølger, det er oppskriften på en tilleggspakke, som jeg gjerne kunne betalt for, men full pris? Nei, blow it out your ass, Gabe.
Jeg vil se noe nytt, noe nyskapende - flere våpen gjør det ikke for meg, muligheten til å spille feit neger gjorde det nesten, en enda verre setting for en zombie-film har de jammen meg også klart å fikse.

Rotete. Trøtt. Leggetid. Osv.

oma

Village Drunk
Du. Det er du som er den feite negeren.

Det jeg kunne tenkt meg å se mer av var randomness. Om directoren hadde greid å tracke oppførselen til de som spiller på en slik måte at "woah, hey, denne banen har de spilt 1000 ganger før, vi lar denne høybygningen falle ned over resten av banen og åpner ett nytt område" eller noe.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Nei, L4D 2 er ikke no oppfølger, det er oppskriften på en tilleggspakke, som jeg gjerne kunne betalt for, men full pris? Nei, blow it out your ass, Gabe.
Full pris i Norge ligger rundt 500-600 kr, da mener jeg det spill koster når de kommer ut. Kan hende jeg husker feil, men det var vel aldri "full pris" på L4D (250-300kr kjøpte jeg det for på Gamestop), og det er vel ikke blitt annonsert at L4D2 vil være noe dyrere enn det.

Du kan ikke forsvare en pris basert på at andre spill er dyrere. L4D kosta rundt 250-300 kroner ja, om L4D2 koster 250-300 kroner er det for dyrt, med tanke på at du allerede kjøper innmaten til L4D, og der ligger problemet.

Det er ikke mye restrukturering i L4D2, det er faen meg definisjonen på en tilleggspakke - samme spill, samme kode, samme motor, nytt content.

Left 4 Dead en var ikke et uferdig spill. Det hadde ikke utrolig masse innhold, nei, men det som var der var veldig godt gjennomført. Vel verdt 300 spenn som det kostet på PC. Jeg elsker at folk som ikke har noe som helst grunnlag for å uttale seg om hvor mye arbeid og ressurser det blir eller ikke blir lagt ned i produktet føler de kan dømme det opp og ned nesten et halvt år før det slippes. Hva så om de "bare" bygger på grunnlaget fra eneren? Det er vanskeligere å finne oppfølgere som IKKE bruker videreutviklet teknologi enn oppfølgere som gjør det.

Du kan stange hodet i veggen så lenge du vil og mene at L4D er et innholdsrikt spill - Flertallet vil være uenig, og flertallet vil i tillegg være enig med meg i at man går veldig fort lei L4D. Det sier seg selv at et spill som er såpass repeterende som L4D IKKE tjener maksimalt nytt innhold som ligner på det orginale.

Hvor mye arbeid eller ressurser det har blitt eller blir lagt inn i et produkt har da absolutt ingenting med saken å gjøre. Om du maler er blide som er fullstendig ræva, er det like stygt om du brukte ett år eller ti år på det.
Poenget er at folk alltid har vært villige til å betale for et kvalitetsprodukt, enten det er lagt ufattelig mye tid og ressurser inn i det, eller om det er hjemmesnekkra på et par måneder.
Det folk IKKE liker er å måtte betale for noe man allerede har kjøpt, også kjent som 'same shit new wrapping'.

Selvfølgelig bruker de aller fleste oppfølgere mer avansert teknologi i form av mer komplisert software og bedre koding - Om du tenker på konsollspill så må du ta høyde for hardwareoppdatering, som er vanskelig å få til, ikke på PC derimot, noe spillet orginalt er designet for ...

Men du er jo en trangsynt jævel i alt du skriver, om du ikke klarer å skjønne at folk er oppgitt over å få servert samme spillet re-skinned med nye våpen, krever du for lite av spillet.

Fake edit: Om du tror du er den eneste i verden (verden betyr forumet) som har et innblikk i system- og spill-utvikling tar du feil.

Svært så påståelige man var i dag, da? Hvordan kan du si at "flertallet" er på din side? Det der er barnehageargumentasjon.

Og nok en gang så leser du forresten ikke hva jeg har skrevet:
Eivind skrev:
Du kan stange hodet i veggen så lenge du vil og mene at L4D er et innholdsrikt spill
Morbo skrev:
Det hadde ikke utrolig masse innhold, nei, men det som var der var veldig godt gjennomført
Vær så snill å les over posten du svarer på skikkelig, for det å diskutere med deg føles til tider som å snakke til en vegg.

Eivind skrev:
Poenget er at folk alltid har vært villige til å betale for et kvalitetsprodukt, enten det er lagt ufattelig mye tid og ressurser inn i det, eller om det er hjemmesnekkra på et par måneder.
Det folk IKKE liker er å måtte betale for noe man allerede har kjøpt, også kjent som 'same shit new wrapping'.
Over tre millioner folk var ihvertfall villige til å betale for Left 4 Dead, og jeg tror det er trygt å anta at oppfølgeren kommer til å selge ganske bra det også. Det jeg skurer over er hvordan folk kan kalle det en reskinned versjon av eneren og ikke et (såkalt) kvalitetsprodukt når spillet er et halvt år fra å bli sluppet? De har ikke vist mer enn én del av én level, og det var under omstendigheter hvor det strengt tatt er umulig å gjøre seg opp noen god formening om f.eks hvor mye AI directoren er utviklet i forhold til eneren. Selv synes jeg hvertfall at det jeg har lest og sett av hva som er nytt i spillet tyder på at Valve har skjønt hva som var fett med eneren og bygd videre på dette. Selvfølgelig; det kan godt hende at spillet ikke blir noe tess, men pga. track recorden til Valve så får de hvertfall min godtro inntil videre.

Hvor mye arbeid eller ressurser det har blitt eller blir lagt inn i et produkt har da absolutt ingenting med saken å gjøre.
Hvis man prater om hvor mye spillet skal koste (som var det jeg forsto du argumenterte for?) så jo, da har det noe å si hvor mye ressurser det blir lagt i utviklingen.

Og nei, jeg tror ikke jeg er den eneste med innsikt i spillutvikling på forumet, og kan peke til flere jeg vet at har langt mer peiling enn meg selv. Hvordan du får det for deg at jeg tror dette skjønner ikke jeg, men jeg begynner å bli ganske vant med at du drar antagelser ut av raua så det plager meg ikke så veldig :)

Svært så påståelige man var i dag, da? Hvordan kan du si at "flertallet" er på din side? Det der er barnehageargumentasjon.
Jeg vil si at flertallet er enig i at L4D var et flott spill, som man ble fort lei. Jeg vil også si at de fleste vil være enig i at å slenge på et par maps og nye våpen ikke gjør saken stort bedre.
Greit nok, jeg har ikke harde tall, men jeg liker å tro at jeg holder meg oppdatert, og jeg har ikke akkurat lest/hørt mye positivt om spillbarheten i L4D uttover at det kan være kurrant i ny og ne (noe jeg synes selv).

Poenget er at et nytt spill (som egentlig ikke er nytt) til full pris burde gi spilleren noe mer. Det holder ikke at spillet er veldig moro på en god kveld med tre kompiser.

Og nok en gang så leser du forresten ikke hva jeg har skrevet: Vær så snill å les over posten du svarer på skikkelig, for det å diskutere med deg føles til tider som å snakke til en vegg.
'Innholdsrikt' er muligens ikke det beste ordvalget, det jeg mente her var vel heller en slags all-round spillbarhet, "innhold" som i ting å gjøre, 'hvor moro man kan ha det'. Dårlig forklart men jeg finner ikke orda i kveld, tydligvis.

Over tre millioner folk var ihvertfall villige til å betale for Left 4 Dead, og jeg tror det er trygt å anta at oppfølgeren kommer til å selge ganske bra det også. Det jeg skurer over er hvordan folk kan kalle det en reskinned versjon av eneren og ikke et (såkalt) kvalitetsprodukt når spillet er et halvt år fra å bli sluppet? De har ikke vist mer enn én del av én level, og det var under omstendigheter hvor det strengt tatt er umulig å gjøre seg opp noen god formening om f.eks hvor mye AI directoren er utviklet i forhold til eneren. Selv synes jeg hvertfall at det jeg har lest og sett av hva som er nytt i spillet tyder på at Valve har skjønt hva som var fett med eneren og bygd videre på dette. Selvfølgelig; det kan godt hende at spillet ikke blir noe tess, men pga. track recorden til Valve så får de hvertfall min godtro inntil videre.
Om det er en ting som er sikkert, så er det at spillbransjen presser alt de har (som de mener er verdt å vise) opp i trynet på folk. At de har såpass lite å vise og fortelle oss er ikke et godt tegn.
Nå skal vi huske på at det ikke er Source-gutta som lager Left 4 Dead

Hvis man prater om hvor mye spillet skal koste (som var det jeg forsto du argumenterte for?) så jo, da har det noe å si hvor mye ressurser det blir lagt i utviklingen.
Hvorfor det? Hvorfor skal spillindustrien være no unntak? Vi betaler da gledelig full pris for en god låt, selvom den er skrevet i heroinrus på en dass på et utested, eller om den er komponert av en gjeng utdannede negre i et fancy studio.

Folk betaler for et godt produkt, folk hytter ikke med never om de ikke føler seg snurt, jeg står fortsatt 100% på at det de viste frem ikke holdt mål, og veldig mange andre ble heller ikke overbevist om at dette fortjener å bli kalt en oppfølger.
Jeg er også enig i at spillet kan bli bra, det kan man si om forsåvidt alt som ikke er ferdigstilt.

Å reagere på at folk synes det lille de ble vist er for dårlig, synes jeg er merkelig. Ja, det er Valve som styrer skipet, men det er ikke folka bak HL2, Portal eller TF2 som tar avslutningene vi er mest intressert i (om jeg ikke har bomma fullstendig).

(og nei, jeg hater deg ikke, jeg lider av å være sint på internett =\ )

Edit: Dette fikk meg til å reagere ang kunnskap om spillutvikling etc. Jeg er fult klar over hvor mye som skal til for å ferdigstille et it-produkt, enten det er en web-applikasjon eller et program (merk, jeg sier ikke at jeg vet hvordan, eller at jeg kunne gjort det selv), det skinner ofte fort igjennom hvor mye arbeid som er lagt ned i et produkt/kvaliteten på produktet, når man tester det.

Jeg elsker at folk som ikke har noe som helst grunnlag for å uttale seg om hvor mye arbeid og ressurser det blir eller ikke blir lagt ned i produktet føler de kan dømme det opp og ned nesten et halvt år før det slippes.

Left 4 Dead var horen alle pulte på i en helg og skammet seg over på mandagen. Kortvarig morro uten substans og variasjon. Få våpentyper, få moduser, lite maps, slitent utseende og elendig DLC. Spillet føles ut som en beta mod til HL.
Alle vennene mine som skaffet spillet angret rimelig kjapt og flesteparten solgte eller byttet bort spillet lenge før DLC ble tilgjengenlig. Hjelper lite at det er gratis da.
Jeg forstår godt at folk boikotter L2D2 når L4D føles så uferdig og innholdsløst. Vil jeg drepe zombier er det bare til å fyre på CoD: WaW som snart har mer zombie innhold i sitt WW2 spill enn Left 4 Dead. Det sier ganske mye...

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Left 4 Dead < > Call Of Duty: World At War
Hvorfor må man strengt tatt velge det ene over det andre ? Ser ingen god grunn til å hoppe over L4D bare pga man har WaW fra før av med mindre økonomien er stram.

Sikkert ikke alle som har fått med seg: Dette er de nye Special Infected som vil være i L4D2.

Wandering Witch
The Witch will behave differently during daytime. Instead of sitting, she will stand and wander around, making her much more difficult to crown. She may also turn around randomly. This has led some to call her the “Wandering Witch”. There are some indications that the warning signs for the Witch will also be less perceptible in the daytime. It appears that she doesn’t startle much easier (if at all easier) when standing.

Gameplay footage shows the Witch sitting down in daylight. This might be due to her position in the shade or because she got lazy.

The Charger
The Charger has been described as a “one-armed ram on Crystal Meth”. Extreme speed is the Charger’s main strength. He is designed to defeat camping tactics by rushing Survivors who have packed themselves into a tight group. After preparing his charging attack (much like a Hunter prepares a pounce), he can rush Survivors like a bull, knocking them over in a line. The Charger picks up the last person he encounters, slamming him against the ground repeatedly (and disabling him). He appears to be able to scale walls very quickly, though his pathing is still buggy.

The Charger is a sort of half-Tank. While not quite as hulking as a Tank, he has an enlarged torso and right arm and an abnormally shaped head. His left arm is shriveled and hangs oddly off the side of his hunched back. He wears a pair of overalls that have slightly burst due to his malformations. Here’s a view from the back.

Some sources say the Charger has 500 HP, but based on gameplay footage, he may be able to absorb up to 1500 HP from the front (on Normal), possibly due to location-specific damage mitigation (armor). He is immune to bashing. While his charge can hit multiple Survivors, his slamming attack does not appear to have any AOE or cleaving effects. The Charger is primarily designed to disperse Survivors and defeat camping tactics, and as such, he’s weaker against Survivors who are spread out. He also has trouble turning (and possibly stopping), and it may be possible to dodge him or trick him into falling off a precipice.

Both the Charger’s slam and knock-back deal damage. Based on one video, the slam seems to do incrementally more damage with each successive hit. On Normal mode, the initial slam does 10 damage, but then the second one does 15 damage. We’re not sure how much damage the knock-back does, but it may be around 10, and it’s possible that it can throw Survivors almost as far as a Tank. However, more gameplay footage is needed before we can confirm this.

The Charger has a distinct long, medium-pitched bellow, but some accounts claim that he has few obvious warning signs, so he may surprise the group from its flanks. The Charger can spawn multiple times per chapter, and can spawn at the same time as a Tank. He is already playable in Versus, and will be added to the standard lineup. It’s not clear how often he will spawn or if multiple Chargers can exist simultaneously.

The Spitter
The second new Special Infected released by Valve is the aptly named Spitter, who is able to lob gobs of acid at Survivors. The green projectiles, which appear to have a range similar to a Smoker’s maximum range, create a mist of acid that does damage to Survivors over time. The main purpose of the Spitter is to force Survivors to move out of tight spaces or force them to take damage when they are unable to move (e.g. resuscitating downed Survivors). Little is known about the Spitter, but she will be playable in Versus. The spit attack might take some time to fully deploy, similar to a Boomer’s bile.

There are currently no good images of the Spitter. We don’t count the official one, because it makes the Witch look like Kiera Knightley. We do have a sequence of images showing its attack. The spit itself is green and luminescent, and when it hits a flat surface, it spreads into a yellow cloud that soon turns to a deep red. The colors may indicate how much damage per second the cloud can do. Based on some videos, the cloud can do a significant amount of damage, perhaps 5 damage per second at the beginning and even more later.
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=884519

Så minst 3 nye special infected pluss de som var med i L4D1. Tror det kan skape litt mer variasjon i gameplayet enn i 1ern. Valve sier også at de holder på å utvikle en eventuel fjerde special infected, men at det ikke er sikkert at den kommer med i releasen.

EDIT: Wandering Witch er ikke en av de 3 nye ser det ut som. Bare en "forbedra" versjon av Witch.

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg har først blitt lei L4D for et par uker siden, og før det har jeg så og si spilt det daglig siden det kom ut. Gleder meg stort til L4D2. Synes det er rimerlig morsomt at folk synes det er få maps, når det er sånn ca 20 av dem. Virker ikke som om dere har spilt noe særlig etter patchene, og da har dere strengt talt ingenting dere skulle sagt. Og slitent utseende? Er du homo eller? Våpenbalansen er også perfekt. Perfekt, sier jeg.

Enig i at våpenbalansen er perfekt i alle fall. Og det er sinnsykt viktig å ha balanse i våpenutvalget, ellers ender man opp med å bruke ett våpen hele tida. Kvalitet fremfor kvantitet.

Jeg har først blitt lei L4D for et par uker siden, og før det har jeg så og si spilt det daglig siden det kom ut. Gleder meg stort til L4D2. Synes det er rimerlig morsomt at folk synes det er få maps, når det er sånn ca 20 av dem. Virker ikke som om dere har spilt noe særlig etter patchene, og da har dere strengt talt ingenting dere skulle sagt. Og slitent utseende? Er du homo eller? Våpenbalansen er også perfekt. Perfekt, sier jeg.
Du spiller det på PC antar jeg. For X360 versjonen har definitivt ikke 20 maps.

Novastrum

Feminist-elitist
Konsollversjonen har jeg hørt en del dritt om, så muligens det er forståelig for dere som spiller den. Forresten er det Vs. som gjelder, ikke campaigns - til nøds funker survival en liten halvtime om gangen også.

D

Deleted member 91

Gjest
Skal ikke benekte at det hjelper på levetiden, men når det er sagt er det ikke verdens enkleste sak å mekke maps som er morsomme å spille, bra balansert, og ikke ser gørr ut i et såpass intrikat spill som L4D. I tillegg har ikke editoren allverdens alternativer.

Poster det her siden jeg ikke gidder å finne forrige aktive L4D-tråd: Nytt korstog til L4D1, gratis på PC og 560 MSP på 360. Lander i september.

Drauden

SGs kollektive lillebror
Her er en kjapp rundown om forskjellene fra L4D til L4D2.

EDIT: En ting som ikke sto der er tilfeldig lemlesting av zombier. Altså, de kan løpe rundt uten armer! Eller at du kan skyte av halve skallen på en ! Jeg synes det er tøft i det minste... :)