Leving bak rattet: Gran Turismo 5!

Lodin

Der Waaaah
#1
I dag er den store dagen (evt. i morra) da anmeldelser av GT5 dukker opp. Blir artig å se hva de syns om at bare 70 av bilene faktisk ser så lekre ut som de har skrytt av i trailerene mens resten bare er porta fra tidligere PS2 utgaver. =D
 

Kilik

Lokal moderator
#2
Metascore på 86 så langt. Dårligere enn NFS: Hot Pursuit. Er vel litt skuffende etter all ventetiden. Onlinespillinga skal være milevis bak konkurrentene.

Forresten så er det i dag ti år siden PS2 ble lansert i Europa. Husker det som det var i går. 4500 kr i lanseringspris med Ridge Racer V, SSX og Tekken Tag som de hotteste lanseringsspillene.

Edit: PS2 Insiders' Story
 
#3
Aaah, PS2. Den beste konsollen, hadde det mye gøy med den. Kjøpte min i 2001, Gran Turismo 3-bundelen.

Få spill har fått meg til å ragequitte mer enn GT3, btw.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Ævrogamer gir GT5 9/10 og er snille nok til å poste noen videoer som overbeviser meg om at det ikke er verdt spenn. Og, ja: Ræva online, elendige væreffekter (ikke dynamiske, bare på noen baner), og såklart det med at 800 av de 1000 bilene er repriser fra gamle spill uten de samme mulighetene som de nye Premium-bilene. Og kræsjing og sånt er fortsatt like realistisk som i OutRun. Sjekk lydeffektene i videoene, høres ut som noen klasker et par søppelkasser sammen.
 
#6
Huh. Den anmeldelsen hadde motsatt effekt paa meg. Jeg liker ikke bilsimulatorer engang, men ble fristet av dette. Hva har det aa si at 800 biler er PS2-modeller, naar 200 er megafancy? Hvilke andre bilspill har i det hele tatt 200 biler inkludert? Kan se for meg aa muligens plukke det opp naar ting blir billigere, om jeg faar kjoept meg PS3.
 

Terje

mostly harmless
#7
Satt å prøvde dette et par timer igår, og førsteintrykket mitt var at du må like GT fra før for å like dette. Har du prøvd andre GT spill tidligere og ikke likt de noe særlig så kommer ikke dette til å endre på oppfatningen din. Jeg er en av de som hoppa over nummer to og nummer fire fordi det var for mye av det samme. Og det er det enda. Blir nok et par-tre kveldsøkter iløpet av de neste ukene og så for det meste casual framover. Liker NFS Hot Pursuit bedre foråsiresånn, så blir vel mest av det en stund enda tenker jeg.
 
#8
Hvorfor får ikke japsene like mye tyn for det her som Activision/Treyarch/IW får for MW-serien? Det er er minst like uinspirert, Modern Warfare har i det minste klart å levere en veldig solid multiplayer-opplevelse og faktisk løftet sjangeren litt i det minste (Nå snakker jeg ikke om MW2 eller Shit Ops)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Fordi Gran Turismo ikke rulles ut av fabrikken en gang i året.

Klaymen: Hva har det å si at spillet har 1000 biler så lenge selve opplegget ikke er noe artig? GT5 er sikkert knærne til bia så lenge du har bilblader under senga, men jeg er litt mer sånn at jeg ikke gidder å loke alt for mye med hver bil så lenge jeg får kjørt noen kjappe løp med minimalt stress. Og der har vi da slike spill som NFS: Hot Pursuit, gitt.

Edit: Ingen bombe, men Stuart Campbell skriver litt om Gran Turismo 5 han også. Uten å ha spilt det, så klart. :gnoh:
 
#10
Metascore på 86 så langt. Dårligere enn NFS: Hot Pursuit. Er vel litt skuffende etter all ventetiden. Onlinespillinga skal være milevis bak konkurrentene.

Forresten så er det i dag ti år siden PS2 ble lansert i Europa. Husker det som det var i går. 4500 kr i lanseringspris med Ridge Racer V, SSX og Tekken Tag som de hotteste lanseringsspillene.

Edit: PS2 Insiders' Story
Dead or Alive 2 mener du vel. Var Tekken Tag Tournament ute til launch? I plukket hvertfal lopp SSX og DOA2.

Har forresten spillt denne spillen (les: GT5) i et par-tre timer. Fikset meg et stativ av en gammel tripp-trapp-trestol eller hva de nå heter disse fantastiske oppfinnelsene og sveivet igang det gamle Momo FF rattet mitt. Funker faktisk, men ikke ypperlig. Tror nok kjørefølelsen på dette rattet er så-som-så når det offisiellt ikke er støttet (kan ikke finne det på innstillingene).

Grafikken er fin, og når du faktisk kjører har det ganske lite å si om bilen er premium eller standard, så fremt du ikke ønsker å bruke cockpit-cam (eksisterer ikke på standarder). Men enten du kjører bumper, hood eller external cam så vil du se liten forskjell på bilene. Derimot vil du merke enorm forskjell på Photo Mode.
Resten av spillet virker akkurat som du forventer av et Gran Turismo spill. Verken mer eller mindre. Visuell skadeeffekter har jeg ikke får erfare skikkelig enda, for det låser seg visst ikke opp før jeg har nådd level 10 eller noe.

Frister å gå til innkjøp av et mer passende ratt nå. Jeg er feig og kjører ikke annet enn automat (akkurat som i virkeligheten), så jeg tviler på at jeg har noe behov for en G27. Går ut fra at en Driving Force GT vil holde i massevis.

Online var forresten ubrukelig i dag, så jeg signa av PSN. Da lastet alt inn (menyer/race/etc) omtrent en milliard gang raskere. Ikke uventet, med tanke på hvor mange som sannsynligvis satt og enten oppdaterte spillen eller var tilkoblet serverne dems.
 
#11
Hæ? Er menyene i single player og offline loading påvirket av internett? :confused: Og Jeg mener da tekken tag var launchtittel? Husker godt jeg sto og sikla på det i en spillbutikk da alt var nytt og fresht, og det var det vi spillte hos den første kuleste gutten i klassen som hadde PS2.

Yeti: Er egentlig enig, har null interesse for biler så har alltid foretrukket arcade-racere. Tror det er mengden som tiltaler meg, samt RPG-aktige mekkinga på biler. Noen andre enn meg som spillte Street Rod 2, f.eks? Litt samme greia som det:

 

Terje

mostly harmless
#12
Jepp, spilte begge Street Rod spillene en gang i tiden. På Amiga selvfølgelig. Der har du et spill noen burde remake og slenge opp på PSN/Live. :)

Er rimelig sikker på at Tekken Tag var launch tittel ja. Kjøpte det, Timesplitters og SSX husker jeg.
 

Lodin

Der Waaaah
#13
Nå som dette har egen tråde kan jeg vel poste litt mer seriøst. Personlig liker jeg GTene sånn passe, men som folk flest syns jeg de har stagnert no jævlig. Det frister alikevel litt, men all den tid jeg har Forza 3 liggende fremdeles ser jeg ikke helt poenget.
Det har forøvrig et snitt på 92 hos Metacritdick mot GT5 sin 87. Scores på storspill pleier å synke en del etter at alle anmeldelser har blitt trykka så det sier vel sitt. :smugdog:
Jo også ga IGN det 8.5. 4chan og Gamefaqs er artige destinasjoner for tida.

E: Og bare for å ikke være helt upartisk: En fyr som jobber hos Turn 10 (Forza-mekkerne) ble ferska i å trolle GT5 hos Neogaf. XD
 
#14
Hæ? Er menyene i single player og offline loading påvirket av internett? :confused:
Tja, på en måte. Den timer ikke ut så fort hvis den ikke får kontakt med serveren, og den forsøker å koble til hver gang du går inn på karrierermodusen.

Street Rod spillte jeg litt på Amiga i mine... yngre... dager. Men så fikk jeg Amiga 1200 og de var ikke kompatible lenger. :(
 
#16
Yeti: Er egentlig enig, har null interesse for biler så har alltid foretrukket arcade-racere. Tror det er mengden som tiltaler meg, samt RPG-aktige mekkinga på biler. Noen andre enn meg som spillte Street Rod 2, f.eks? Litt samme greia som det:
Spilte SR1 som faen. Den dyreste Corvetten med blue paint og skull for å være tøffest på burgerstripa.
Bare jeg som fant oppfølgeren uendelig mye vanskeligere?
 
#17
*sjekker Lodin's u-tube video*

Haha, dette må prøves. Er det mulig. Hvem sier at realisme ikke kan være morsomt?

Prøvde å finne igjen en link som forklarte den problemen med at online trafikken påvirker menyer og slikt i singleplayer også. Kotaku var det som rapporterte dette, selvsagt. Ikke at det gjør det mindre teit, men uansett påvirker det meg ikke så veldig i og med at jeg som regel ikke spiller online så da kan jeg fint logge av PSN mens jeg spiller.

Skal visst være bedre i dag, har jeg også lest.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Living behind the rat.
 

CockMcBalls

El Sabor Professional
#20
Fikk låne dette litt i går og la ned et par-tre timer. Blir lastetidene før løpene også påvirka av det PSN-greiene? For de greiene der var faenmeg noe av det mest raeg-induserende greiene jeg har vært borti denne generasjonen. Nå dreit jeg riktignok i å gjøre den der installasjonen på forhånd, men helvete heller.
Største minuset med spillet er for øvrig det totalte fraværet av Feeder-låter i soundtracket. Jeg takker mine heldige stjerner for at jeg ikke droppa 499,- på dette spillen ass.