Loco Roco

Scary Paladin

Ukjent herremann
SITAT(oerhört @ 28.07.06, 13.03) 17045
Utdyp gjerne. Super Mario World er raskt, presist, utfordrende og det har en verdensstruktur som er en fryd å utforske. Det mest negative jeg kan finne med dette spillet, er at formelen er velbrukt, og sett med dagens øyne, ganske konservativ.[/b]
Hva er det å utdype... Jeg digger Super Mario World, men jeg syns bare det ser ut som du setter høye krav til spill og dermed skal det mye til for å få tak i et über spill. Og ja, formelen er rimelig rævkjørt nå.

I praksis opplever jeg spillet som litt tregere i sessen, og med litt for lite kontroll over kula, til at det virkelig svinger. Som nevnt likte jeg det utrolig godt i begynnelsen, men etter hvert begynte "leken" å kjede meg, og jeg gjorde stadig ting jeg hadde gjort tidligere, om igjen. Dette er naturligvis sant for Mario også, men til forskjell er det der slik at et knappetrykk alltid fører til at Mario spretter opp i luften. Når man derimot forsøker å hoppe i Loco Roco, er det noen ganger fysikken ikke helt er med, og man klarer ikke hoppe særlig høyt. Problemet er at det er vrient å forutsi reaksjonen til enhver tid - det er ikke alltid man får til det man vil, selv etter intens observasjon og forsøksvis forståelse for motoren.

Med andre ord er fysikken mer avansert enn i de fleste andre plattformspill, men som et resultat er spillet blitt mindre presist og vanskeligere å forutsi.[/b]
Merkelig at jeg ikke har noen problemer med dette. Jeg skal riktignok innrømme at jeg har litt problemer med å balansere en kule (Roco) oppå en annen kule (platform ting) for å muligens komme til det siste hemmelige stedet når Roco er fem ganger større en dritten den skal opp på. Men igjen på en annen side så er det jo kjekt med litt utfordring eller hva?

Du misforstår. Selv om svingradiusen i F-zero er mye kraftigere enn i bilspill, kan man bygge gode spill på begge varianter. Det som derimot hadde vært drepen for bilspill, hadde vært om svinginga som regel fungerte, men av og til feilet, uten at det var lett å avgjøre hva som var årsaken. Tilsvarende, hvis man først måtte holde styrestikka til venstre en liten stund før bilen begynte å svinge i det hele tatt.

Et spill må altså som en hovedregel, i mitt hode i hvert fall, være konsekvent og responsivt, eller i det minste ha skrekkelig gode grunner for ikke å være det.[/b]
Når du var liten hadde du sikkert en slimkule av noe slag. Enten selvlagd eller kjøpt. Og hvis du hadde det prøvde du sikkert å trille den ned flere steder. Er ikke ofte den hadde like stor fart i begynnelsen som på slutten? Nå vet jeg ikke om Roco er slimete eller glatt men hadde den vært glatt hadde det gått rimelig fort tenker jeg. Bare se på en isverden. Dette er en del av fysikken, og lar seg som sagt før, lett løse av et lite hopp først.

Se New Super Mario Bros. Det finnes hundre måter å skjule hemmeligheter på. Det er ikke det at Loco Roco er spesielt dårlig når det gjelder dette, men mer det at det ikke er helt bra nok til at jeg gidder. Og som sagt, hvorvidt jeg gidder eller ei pleier jeg å anse å være et greit mål på om det er vellaget nok eller ei.

Du snakker med fyren som faktisk gikk på jakt etter spesialfrukter i Kameo, i motsetning til de fleste andre jeg kjenner. Hvorfor? Vel, én grunn er for eksempel at hver spesialfrukt finnes på ulike måter. En annen grunn er at det gjør spillet lettere å knekke.

I Loco Roco er den eneste premien at du får et høyere tall på slutten av brettet, noe som forsåvidt er OK, men da må i så fall oppgaven i seg selv være inspirerende. Igjen, se New Super Mario Bros., som gjør dette bedre (men neppe perfekt).[/b]
Dette hadde sikker vært et knall argument... hadde jeg bare spilt NSMB og Kameo. :p Det var en grunn for at jeg spurte om eksempler. Og siden Thinaran følte for å pirke på en enkel greie, så omformulerer jeg til å si at det er et barnespill også. De skal ha mulighet til å klare det.

Daxter skal jeg ikke snakke for stygt om. Som sagt prøvde jeg det kun en knapp time, men for meg virket det som Jak & Daxter er mer sjarmerende, har mindre lastepauser, kulere hovedperson og så videre. Alt jeg rakk å få var fluesmekkeren, og den tar herved prisen for døveste våpen. Jeg har imidlertid sett spillet spilt på seinere brett, og det virker som det for det meste er den samme fantasiløse kombinasjonen av vaniljeplattforming og vanilje-hakk-og-hugg. Du må gjerne opplyse meg om det hvis det motsatte er tilfelle. :)
[/b]
Sammenlikna du akkurat loadetider mellom et PS2 spill og et PSP spill som er berømt for treg loadetid. (Helt til Loco Roco. :hehe: ) Og hva er galt med en fluesmekker da? Bedre å gi han en hagle kanskje? Men siden det er såpass tydelig at du ikke liker dette spillet er det ikke værre enn å spare pengene.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Faen da, er det broren din som har laget Loco Roco eller? Du har noen jævla skakkjørte argumenter her, må jeg si.SITAT
[Super Mario World-formelen] er rimelig rævkjørt nå.[/b]
Hvorfor? Blir gode spill dårligere med tiden? Isåfall, hvilken halveringstid har SMW?SITAT
Men igjen på en annen side så er det jo kjekt med litt utfordring eller hva?[/b]
Hvis den kommer av at spillet hele tiden gir deg ferske utfordringer som er designet slik at du skal klare å se hva du må gjøre for å klare dem, så ja. Hvis spillet er grunnleggende "utfordrende" ved at spillmekanikken er upresis, så vil jeg si at det er design som hører hjemme i hælvete.SITAT
[...] det er et barnespill også. De skal ha mulighet til å klare det.[/b]
Jeg merker meg at du umulig kan ha sett spesielt mange barn spille videospill. :p
De fleste barn som spiller en del er dritgode i spill, kompis. De har veldig lett for det.SITAT
Og hva er galt med en fluesmekker da? Bedre å gi han en hagle kanskje?[/b]
Nei, det er såklart ingenting som er kulere enn å bruke en plastpinne man får kjøpt for ti kroner som et våpen i et videospill.

SITAT(Scary Paladin @ 29.07.06, 16.36) 17184
Hva er det å utdype... Jeg digger Super Mario World, men jeg syns bare det ser ut som du setter høye krav til spill og dermed skal det mye til for å få tak i et über spill.[/b]
Sånn er verden. Hvis man har mye å velge blant, er det bare et sunnhetstegn at man blir litt kresen.

Og ja, formelen er rimelig rævkjørt nå.[/b]
Hvordan da?

Merkelig at jeg ikke har noen problemer med dette. Jeg skal riktignok innrømme at jeg har litt problemer med å balansere en kule (Roco) oppå en annen kule (platform ting) for å muligens komme til det siste hemmelige stedet når Roco er fem ganger større en dritten den skal opp på. Men igjen på en annen side så er det jo kjekt med litt utfordring eller hva?[/b]
Jeg sier ikke at den litt uforutsigbare fysikken er noe som ødelegger spillopplevelsen totalt, men det er et moment av manglende presisjon der som gjør at interaksjonen blir litt kjedeligere enn nødvendig. Den andre biten består i litt uttværet leveldesign. Ingen av disse gjør Loco Roco til et dårlig spill, for det er det slett ikke, men noen nier klarer jeg ikke skjønne at man kan mene at det er.

Når du var liten hadde du sikkert en slimkule av noe slag. Enten selvlagd eller kjøpt. Og hvis du hadde det prøvde du sikkert å trille den ned flere steder. Er ikke ofte den hadde like stor fart i begynnelsen som på slutten?[/b]
Hva har dette med saken å gjøre? Hva jeg hadde som liten, og hvordan en eller annen arbitrær gjenstand i virkeligheten oppførte seg? Greit, det at fysikken i Loco Roco er noenlunde gjenkjennelig fra virkeligheten er med på å gjøre den umiddelbart forståelig. Men det at noe er "realistisk" må aldri, aldri brukes som et argument i seg selv for at noe er "morsomt".

Da jeg var liten hadde jeg aldri noen dokke som hoppet seks-syv ganger sin egen høyde og kunne fly, men jaggu synes jeg Mario kan være stas likevel.

Nå vet jeg ikke om Roco er slimete eller glatt men hadde den vært glatt hadde det gått rimelig fort tenker jeg. Bare se på en isverden. Dette er en del av fysikken, og lar seg som sagt før, lett løse av et lite hopp først.[/b]
Jeg konstaterer bare at det finnes en treghet der, en treghet jeg bestemt mener er med på å gjøre spillet litt mer kjedsommelig å spille.

Det skal sies, til spillets forsvar, at den ferske fysikken også ofte føles forfriskende og tøff, som for eksempel når du er på den isbanen. Og det er helt klart noe av det som gjør Loco Roco til Loco Roco, at fysikken fungerer slik som den gjør. Likevel: Jeg vet bare ikke om det hadde vært mulig å lage et riktig briljant spill på en motor som er såpass omstendelig å navigere.

Og siden Thinaran følte for å pirke på en enkel greie, så omformulerer jeg til å si at det er et barnespill også. De skal ha mulighet til å klare det.[/b]
Hvis du vil, kan vi jo anta at barn er dumme, men det er vel uansett irrelevant for min "voksne" vurdering av et spill? Barn kan (så vidt jeg har sett) være fornøyde med ganske mye, delvis ut av overveldende overskudd av tid, fritidsproblemer og generell mangel på peil om alternativene. Jeg derimot, har spilt flere spill enn de fleste, og står derfor bedre rustet enn (de fleste) unger til å vurdere hva som er bra og dårlig.

Sammenlikna du akkurat loadetider mellom et PS2 spill og et PSP spill som er berømt for treg loadetid.[/b]
Selvsagt. Som gamer driter jeg hardt i hva slags maskin jeg spiller på, det eneste jeg er ute etter er mest mulig spilleglede/opplevelse per krone/minutt. Jeg synes ikke det er noe morsommere å vente på lastepauser på en PSP enn på en PS2. Det finnes tross alt to svært gode alternativer til PSP: DS og GBA - som er så nær man kommer lastepause-frie spillmaskiner.

Et spill kan selvsagt være tøft på tross av lastepauser, men det finnes ingen unnskyldning fra den opplyste forbrukerens side: Hvis hun kan velge mellom et steintøft spill uten pauser, og et steintøft spill med pauser, tror jeg ikke hun bryr seg noe særlig om hva slags realiteter maskinvaren må forholde seg til. Hun velger selvfølgelig det som gir henne mest opplevelse for den tiden/de pengene hun bruker.

Og hva er galt med en fluesmekker da? Bedre å gi han en hagle kanskje?[/b]
Ingenting galt med en fluesmekker. Derimot er det en hel del galt med en fluesmekker som benyttes på følgende måte: "Gå opp til fiende. Trykk på slå-knapp. Repeter."

Som sagt, mulig dette bedrer seg. Poenget var at spillet kjedet meg. Det skal ikke spill gjøre.

Men siden det er såpass tydelig at du ikke liker dette spillet er det ikke værre enn å spare pengene.[/b]
Det jeg ba deg om, var ikke å fortelle meg at jeg ikke liker Daxter (som nevnt har jeg ingen fastlagt formening om spillet), men å forklare meg hvorfor det eventuelt er tøft. Klarer du det?

D

Deleted member 91

Gjest
Kjøpte det for noen dager siden, så det har ikke fått all the love in the world helt ennå (nin lol), men jeg ser meg snart ferdig med Planet 1, så det er da noe.

Hvor mye har du spilt det, Kay-Wee? Jeg forstår vinklingen din når du sier at det føles upresist, men jeg kan si deg at jeg ser meg like god i å hoppe fra plattform til plattform i Loco Roco som i Mario akkurat nå. En viss sammenheng med at mine Mario skillz = 0 er det jo, men poenget mitt er uansett at alt kommer etterhvert, du må bare trene litt og bli vant til fysikken. Locoene hopper ikke av seg selv med mindre du står helt stille, og måten du lader hopp på føles veldig naturlig. Hvis den lille usikkerheten i presisjon er et rent resultat av at Locoen simpelten er rund, så .. er det egentlig ikke så mye som kan gjøres med det, antar jeg. Er jeg pinglete om jeg kaller det en smakssak allerede nå? Leveldesignet føles dog plettfritt as of now, selv om det muligens er litt mer på "wow, for en kuriøsitet"-siden enn "dette var utfordrende, gitt"-siden så langt. Forfriskende er det uansett, og det er sannelig noe på PSP. :p

Mario er kjedelig og repetivt akkurat som Locoroco, bortsett fra at musikken i Locoroco er hel genial. Dessuten trenger man ikke være rakettforsker for se at oerhørt(?) er Ninty-fanboy som det holder, ikke noe galt i de bortsett fra at det er umulig å overtale han til å faktisk elske et sony produkt ;)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Den første setningen din der gjorde igrunn at jeg overså resten av innlegget ditt. Man trenger ikke være rakettforsker for å se at dine meninger om verken Mario, LocoRoco eller oerhörts spillerfaring ikke teller. :)

Det blir feil å si. Jeg har spilt gjennom hele Locoroco og til verden 7 i Mario. Begge to er bra spill i utgangspunktet, men jeg ble ganske fort lei dem. Morsomt i små mengder, men veldig kjedelig etterhvert. -_-

Oj huff da! Trodde du faktisk hadde tenkt

Jeg har absolutt forstått at oerhørt har greie på spill og at han er gamer-skribent, uten at det bryr meg. En skribent er ikke annet enn overentustiastisk gamer med altfor lite å gjøre og som faktisk er mer opptatt over å vifte med fine ord enn og faktisk komme med ulike poeng som kan trekke spillet opp eller ned som igjen kan være til hjelp for almenneheten når de skal kjøpe et nytt spill. Vel. Jeg liker Tryggve sine omtaler. De er fulle av anekdoter og små historier som refere til andre titler og byr faktisk på ganske fin lesning. Greit, kanskje det var drøyt og kalle ham en Ninty-boy, men etter det jeg har lest ser det faktisk ut som om han er det. Han liker ikke Daxter og er ikke fullt så begeistret for Locoroco heller, men han elsker Mario. Han sier at Daxter er enformig, og det er jeg fullstendig enig, men hva med Mario? Er ikke det også ensformig?

Atte hæ? Når jeg har jeg sagt at jeg ikke har greie på spill? Vennligst utdyp. Du slenger med leppa, men klarer aldri og utdype drittslenginga. Jeg har ikke spilt like lenge som dere to, men jeg har greie på spill. Får jeg ikke lov til å si at Locoroco og Super Mario er kjedelig i lengden uten å bli sett på som en ubetydelig lite drittunge?

SHDR

Gullmedlem
Du er helt berettiget i å mene at både Super Mario og Loco Roco er kjedelig. Men det lønner seg å påpeke at det er ens egen smak som dikterer, at en har andre preferanser enn denne typen spill. På den måten viser man forståelse for at spill kan inneha kvaliteter utover de man selv setter pris på.

Det er blant annet en evne en spillskribent bør ha. Du er en temmelig verdiløs kritiker om du ikke er istand til å se forbi dine egne forutinntakelser og istedet vurdere et spill for hva det er, heller enn hva du helst skulle se at det var. Å si at New Super Mario Bros og Loco Roco er kjedelige og ensformige, betyr at du ikke forstår hva spillet faktisk forsøker å gjøre. De handler jo bare om å hoppe og navigere gjennom kinetiske puslespill. De gjør det fortrinnsvis kjempebra og godt. Er det negativt at det ikke er førstepersonspartier, eller kanskje litt RTS inni der? Er det synd at det ikke er lagspill på internett?

Kan ikke si noenting om Daxter, men gitt at jeg har spilt alle tre Jak & Daxter-spill (om enn rimelig overfladisk), og syntes de var dårligere enn Super Mario 64. Gjør det meg til en Nintendo-fanboy? Nei, slett ikke, for faktum er at Super Mario 64 den dag i dag er mer sofistikert og interessant enn de tre Jak-spillene selv om det ikke har racing-seksjoner og små, frustrerende rytmespill gjemt inni seg. Grunnmekanikken er mer solid og responsiv, og ikke minst mer underholdende å leke seg med. Brettene er også stort sett mer ambisiøse affærer, selv om de ikke er like omfattende som senere tiders plattformspill. De er stort sett mini-univers som dreier seg om en spesiell idé som gjerne introduseres i bare det brettet, og aldri brukes igjen, selv om det er velrealisert og fleksibelt. Det sørger for en veldig variert og spennende spillopplevelse som både frigjør seg fra konvensjonene etablert av 2D-plattformspill (konvensjoner mange 3D-spill fortsatt henger fast i) og skapte en god del nye.

Så lenge du ikke er istand til å gi en nyansert mening om noe, og bare avfeier både folk og spill etter ditt eget forgodtbefinnende, fordi de utfordrer dine forutinntakelser for hvordan ting skal være, synes jeg du stiller deg svært lagelig til for hugg. Da risikerer du å bli anklaget for faen ikke å ha greie på spill. At du er yngre, mindre gjennomtenkt og mindre erfaren har egentlig ingenting med saken å gjøre. Det er måten du uttaler deg på som er problemet. Et problem jeg sjeldent ser hos mennesker som ikke er "annet enn overentustiastisk gamer med altfor lite å gjøre og som faktisk er mer opptatt over å vifte med fine ord".

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Istemmes. Å rakke ned på andres meninger og hevde at de er "ditten-og-datten-fanboys" uten å komme med noe verdt mer enn en fluefis selv, er verdt så lite av tiden min som overhodet mulig.

Greit, unnskyld :grine: (les: Unnskyld betyr at jeg er lei for det og at jeg aldri skal gjøre det igjen)

Jeg skjønner når jeg har tapt.

K999

Keystone State Of Mind
Var det alt du skulle si?

Har prøvd demoen og digget spillet, musikken er fengende og kul.
Hadde jeg hatt psp, så ville dette vørt mitt første innkjøp.
Syns kontrollene var litt knall, men det er nok fordi jeg nesten ikke har spilt på psp før.

Konklusjon: Mario er superkult, men også Loco Roco.

K999

Keystone State Of Mind
Ja, istedet for og lage krangel som en viss person gjør hele tiden, så slutte vi me og si at begge spill figurene er kjempebra.

Jeg gidder ikke å lese gjennom alle postene her, men jeg må bare spørre; hvorfor snakker alle om Mario her i emnet? Det handler om LocoRoco, et søtt spill med supersjarmerende musikk. Jeg hadde i likhet med Cowling også kjøpt dette spillet som mitt første til PSP, hvis jeg hadde hatt en.. LocoRoco er genialt. ^_^

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(Revan @ 14.08.06, 19.55) 19591
Jeg gidder ikke å lese gjennom alle postene her, men jeg må bare spørre; hvorfor snakker alle om Mario her i emnet?[/b]
For at du skulle få noe å spørre om.

K999

Keystone State Of Mind
For at du skulle få noe å spørre om.
[/b]

Den er alt for standard Yeti.

Folk begynte og nevne Mario fordi, de ville sammenligne mario me Loco?
Og jeg bare prøvde og stoppe nettopp dette.