Jeg henviser til mine egne inntrykk av spillet ...
"Som Battle for Midgard så pent illustrerer er det ingen sak å gjøre strategispill av Midgard. Men hva gjør man når man vil lage et rollespll basert på Lord of the Rings, et spill som helst skal treffe alle rollespillfans og det tilfeldige publikum på en gang? Du lager et JRPG. Alt er her. Menysystemet er rett ut av Final Fantasy, de tilfeldige kampene, det turbaserte kampsystemet der karakterene etter tur løper frem og dæljer hverandre, til og med limit breaks og summons, her kalt Special Strikes og Perfect Strikes ... alt lukter Final Fantasy. Seiersanimasjoner og transitioneffekter før kamper, det nye i spillet er strengt tatt bare LOTR-karakterene og en fastere struktur. Det er fokus på oppdrag heller enn utforskelse, en enda strengere lineær struktur enn selv Final Fantasy-spillene, med mer involvement fra spilleren selv. Kort sagt: et mer målbevisst spill med mer kontinuerlige belønninger for spilleren i form av progresjon og nye oppdrag. EA har gjort god jobb med grafikk og animasjoner, men det er ikke til å komme bort ifra at JRPG-systemet føles litt rart, litt påhektet. LOTR er veldig vestlig, det er noe av det mest vestlige som finnes, og det har simpelthen feil image til å plutselig skulle stikkes inn i en genre dominert av fargerike, japanske titler. Det er klassisk Electronic Arts, med godt gjennomført lisensiert kanon. King's Leaf erstatter Potion og Elrond's Gift er Phoenix down, og Lord of the Rings: The Third Age er et vestlig fenomen pakket i japansk for å være kul. Feil igjen."
(Tidligere postet i et eller annet dasshelvete. Jeg velger å utsette dere for meningen min en gang til, i håp om at noen av dere holder dere unna av den grunn. Trust me: bæsj!)