Lost Magic

Hei!

Jeg kjøpte Lost Magic for noen dager siden, og jeg vil si jeg ble mektig imponert etter å ha ett hva alle andre syntes om spillet.

Lost Magic er et RPG spill til DS'en der du bruker touch-screenen til og angripe. Du styrer en kis ved navn Isaac.

Storyen: Dette er en historie om en tid, der mennesker levde i harmoni, og ble beskyttet av seks former for magi og syv "staver". Magien skapte ro og orden, og "stavene" ble gitt til de beste magikerne, kalt Sages. Men en dag, mistet the diva of twilight, en sage som voktet "the wand of balance" all håp til de henne skulle beskytte, nemmelig folket. Forvirret og sint, kalte henne på monstre, forferdelige skapninger fra en annen dimensjon. Mange av sages'ene knelte for the diva of twilight's one makt, og alt håp så ut til og være ute. Også, en 14 år ung gutt ved navn isaac, søn av the keeper of light, tar the wand of light og begir seg ut på en reise for og stoppe the diva of twilight, bringe ro i verden men ikke minst, finne familien sin

Grafikk: 8/10
Grafikken er grei til og være på DS. Den er ikke den beste, men heller ikke den dårligste. Jeg ville sakt at grafikken stprt sett ligner på grafikken i Pokèmon spilla til GameBoy

Kampsystemet: 10/10
Kampsystemet er det et av de beste jeg har prøvd. Du holder inne L-Knappen, så kommer det opp en tavle, som du skal tegne diverse "seals" (akurat som i Castlevania: DoS), og desto bedre du tegner "sealet", desto bedre effekt vil magien ha. Etterhvert kan du begyne og tegne 2 seals avgangen, og slippe løs et is/ild angrep feks, så det er åpent for hundrevis av kombinasjoner her.Du kan også fange monster og hente dem ut i vansklige kamper og kommandere dem rundt på kartet og få dem til og angripe fiender.

Styringen: 5/10
Styringen er så og si helt fucktard. Du styrer ikke karakteren med styrekorset, styrekorset brukes til og scrolle gjenom kartet med, du styrer karakteren ved og klikke på han også klikke der du vil at han skal gå. Problemet med dette er at etter du har valgt etsted han skal gå så er han ikke valgt mer, da må du finne han igjen på kartet og klikke på han engang til. Dette er VIRKELIG et problem, spesielt når du begyner og få 5-6 folk og komandere på engang.

Dette er min første anmeldelse, så den er ikke så bra =P

Hei! Nå er ikke jeg den rette til å si hva som er en god anmeldelse eller ikke, for jeg er ikke god til å skrive anmeldelser selv. Men jeg har lest mange anmeldelser, og dette blir litt for kort.. Det eneste du forteller om, det er hvordan man angriper ved å tegne disse seals-greiene, og at det er vanskelig å styre karakterene dine. Og litt om grafikken, men det er ikke mye. Jeg ville fått med historien til spillet, litt om de du sloss mot, hva det går ut på osv.

Les gjennom anmeldelser til Gamespot eller noen andre gode anmeldere. Som sagt blir dette for kort. Og hvis du setter karakter kun på tre ting, tenk på hva som er viktisk i et spill. Selv synes jeg Grafikk, Lyd, Gameplay, Game-Design og Totalt er meget gode. Og få sammenheng i det du sier. Ikke: "Grafikken er grei, ligner litt på et gammelt spil. Lyden er grei. Hovedpersonene ser fantastiske ut." Litt overdrevent, men whatever. Og for all del, ikke glemme å forklare mer av hva spillet går ut på, historien og kontroll! Ikke vær redd for å få ut det du mener, og ikke hold tilbake!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Forklar hvordan det føles å sitte med stikka i hendene og delta i opplevelsen. Da trenger ikke omtalen være på tre sider for å være god, så lenge du holder deg til poenget. En utfordring du kan prøve deg på, er å få med alt det viktige om spillet uten å bruke mer enn 220 ord.

Og slutt med å dele inn i seksjoner etter grafikk, lyd, spillbarhet, historie, størrelse på bøfler, antall kålrot og slikt tøv. Det gir ingen mening, spesielt ikke når det later til at du har valgt seksjoner komplett tilfeldig som her. :p

Dette kan vel ikke kalles en anmeldelse, men det gav et innblikk i hvordan spillet var. Bedre å skrive som dette enn å skrive "Hei, jeg har Lost Magic, noen som har prøvd det?".

Drit i det Gekko sier om karaktersetting. Det er sånn ca. ingen av de store nettsidene som bruker mer enn én karakter. Den eneste karakteren du trenger er totalkarakteren. Egentlig burde ikke den trengs engang, så lenge du klarer å få frem poenget i teksten. Men sålenge du bruker karakterer må du passe på at den stemmer overens med det du skriver. Å gi kontrollen middels score, for å så si at den er «helt fucktard», er et prakteksempel på feil karaktersetting eller ordvalg - det stemmer ikke overens!

Og prøv å få frem poengene uten å sammenligne det med andre spill. Det er ikke alle som har spilt Pokèmon og Castlevania: Dawn of Sorrow, vet du (dog jævlig mange, så det var bra at du valgte å sammenligne med populære spill ihvertfall).

Det siste jeg har å si, som ikke allerede har blitt sagt: skriv rett norsk. Sitt gjerne med en ordbok på fanget. Sett deg skikkelig godt inn i norske grammatikkregler. Bruk den tiden du trenger. Og når du føler deg ferdig, ta en lang pause før du skjekker etter taste- og grammatikkfeil. Det tror jeg nok også skal hjelpe på flyten i språket ditt.

Eh, er det noe jeg har gått glipp av her... :confused: I Gamespot, Ign og GM osv bruker de å sette karaktereene på disse, eller ihvertfall mer enn 1 karakter. Når jeg sier det slikt, da mener jeg ikke å dele teksten han anmelder med i forskjellige deler som settes karakter på... Synes karakter-setting er bare positivt, så lenge man får sammenheng mellom teksten og karakteren.

Nå leser ikke jeg omtalene på noen av de sidene da - det lille jeg har lest har ikke vært noe jeg vil bruke tiden min på.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Gekko: Ville du syntes det var nyttig om en bokomtale vurderte omslaget, papirkvaliteten, typografien og innbindingen separat og karaktersatte hver av dem?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Forskjellen på spill og andre medier som gjør at det er meningsfylt å dissekere helheten og presentere delene hver for seg, er...?

Nei! Kun spill! Jo, la oss ta et eksempel. Det er ofte en anmelder skriver om at grafikken er så imponerende og alt. Men så kommer en ekstrem slakting av gameplayet. Greit nok, men hva vis det ikke overbeviser nok at gameplayer er så grusom. At folk bare er ute etter grafikk? Jo, gi gameplayet ganske enkelt en treer, og det vil ofte klaarere det meste. Joda, det kan kanskje holde å slakte det, men ofte står det inni hodet mitt "Hvor grusomt?" Da begynner jeg å lete etter en karakter. Da kan jeg også sammenligne med andre spill lettere. Nei, jeg mener ikke sammenligen dagens med 10 år gamle klassikere. Muligens det bare er meg, det har blitt en vane for meg å se hva det og det har fått, og om det da er bra.

Edit: Skal legge meg nå. For se hva reaksjon for denne posten ble, senere i dag. Natta!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Skal jeg presentere et radikalt konsept for deg? Les omtalen av spillet istedenfor å bry deg så fryktelig mye om disse små tallene. Det hender nemlig at anmelderne skriver om ting de liker og ikke liker ved spillene, serru.
Opprinnelig skrevet av Gekko
Det er ofte en anmelder skriver om at grafikken er så imponerende og alt. Men så kommer en ekstrem slakting av gameplayet. Greit nok, men hva vis det ikke overbeviser nok at gameplayer er så grusom. At folk bare er ute etter grafikk? Jo, gi gameplayet ganske enkelt en treer, og det vil ofte klaarere det meste.
Det er ofte en anmelder skriver om at grafikken er sånn passe, at lyden er helt grei, og at gameplayet er midt på treet. Men så kommer en ekstrem slakting av kua som rauter så fælt midt på natten. Greit nok, men hva om dette ikke overbeviser leseren? Tenk hvis leseren kun er ute etter å smøre Nugatti på DVD-en for så å sleike det av gjentatte ganger mens Vengaboys' sommerhit "Sha-La-La" spilles på middels volum i bakgrunnen? Jo, skaff deg noen nye argumenter, Gekko, for dette her holder faen ikke en meter.

SITAT(Gekko @ 25.07.06, 01.25) 16341
Nei! Kun spill! Jo, la oss ta et eksempel. Det er ofte en anmelder skriver om at grafikken er så imponerende og alt. Men så kommer en ekstrem slakting av gameplayet. Greit nok, men hva vis det ikke overbeviser nok at gameplayer er så grusom. At folk bare er ute etter grafikk? Jo, gi gameplayet ganske enkelt en treer, og det vil ofte klaarere det meste. Joda, det kan kanskje holde å slakte det, men ofte står det inni hodet mitt "Hvor grusomt?" Da begynner jeg å lete etter en karakter. Da kan jeg også sammenligne med andre spill lettere. Nei, jeg mener ikke sammenligen dagens med 10 år gamle klassikere. Muligens det bare er meg, det har blitt en vane for meg å se hva det og det har fått, og om det da er bra.

Edit: Skal legge meg nå. For se hva reaksjon for denne posten ble, senere i dag. Natta!
[/b]
Stoler du blindt på at andre har helt like meninger som deg, siden du syns at karaktersetting er så forbanna viktig? Er det ikke evig mye viktigere at anmelderen skriver om hvordan spillet er, slik at du kan få et skikkelig inntrykk over hvordan det er, fremfor å slenge et tall i trynet på deg?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Lese en hel lang artikkel for å finne ut hvordan et spill fungerer? Jeg orker jo ikke det, får spillet 9 av 10 jo spillet være drittbra og verdt penga. By the way, jeg stikker til byen og kjøper meg siste Madden Football i morgen. Eyh vent...

En lang og god anmeldelse som gir inntrykk i spillet og alt annet en skikkelig bra anmeldelse har, da er det bare positivt. Jeg bryr meg ikke bare om tall. Neida, med en skikkelig god anmeldelse og tall, og begge går i sammenheng, er det jeg kaller anmeldelse på sitt beste. Og nå er det min tur å spørre: Hvorfor ikke gi karakter på grafikk, lyd, gameplay totalsum osv?

BTW: Hvilke sider er det dere går på som ikke gir karakter på grafikk, lyd osv?

Hverken Eurogamer eller 1UP bruker karaktersetting på andre kriterier enn total-karakteren, og begge sidene holder en veldig høy kvalitet.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg leser kun Eurogamer, 1Up og Gamer.no. Gampespy, IGN og Gampespot har enda ikke ansatt noen som kan skrive, så de orker jeg ikke bruke tid på.
Opprinnelig skrevet av Gekko
Og nå er det min tur å spørre: Hvorfor ikke gi karakter på grafikk, lyd, gameplay totalsum osv?
Seriøst, hva er vitsen? Ville du sett en film hvor en kis lå og sov i tre timer, hvis musikken var skikkelig bra? Ville du lest en bok med fett omslag hvis teksten utelukkende var et referat av en bingokveld uten deltakere? Ville du hørt på en CD hvor vokalisten i bandet sang surt og ingen av musikerne spilte i takt, hvis produksjonen var førsteklasses?

Hvis svaret er "ja" på noen av disse spørsmålene, da skjønner jeg hvis det er viktig for deg å vite akkurat hvor god grafikken i et spill er, på en skala fra én til ti. Men at dette skal være til noen nytte for folk som faktisk er interessert i spill, det klarer jeg ikke å fatte.

SITAT(Yetipants @ 25.07.06, 12.47) 16400
Jeg leser kun Eurogamer, 1Up og Gamer.no. Gampespy, IGN og Gampespot har enda ikke ansatt noen som kan skrive, så de orker jeg ikke bruke tid på.Seriøst, hva er vitsen? Ville du sett en film hvor en kis lå og sov i tre timer, hvis musikken var skikkelig bra? Ville du lest en bok med fett omslag hvis teksten utelukkende var et referat av en bingokveld uten deltakere? Ville du hørt på en CD hvor vokalisten i bandet sang surt og ingen av musikerne spilte i takt, hvis produksjonen var førsteklasses?

Hvis svaret er "ja" på noen av disse spørsmålene, da skjønner jeg hvis det er viktig for deg å vite akkurat hvor god grafikken i et spill er, på en skala fra én til ti. Men at dette skal være til noen nytte for folk som faktisk er interessert i spill, det klarer jeg ikke å fatte.
[/b]
Nesten hele tiden bruker du andre medier eller underholdningsmoment enn spill til å lage et dårlig eksempel. Fortsatt mener jeg kun spill skal bruke denne metoden. Og jeg innrømmer at jeg ga et dårlig argument på en av postene mine, men det der er ikke mye bedre. Hvis en gir kun totalsum vil jeg gjerne vite hvorfor. Fikk den en 6 pågrunn av super grafikk, men ræva gameplay? Eller super gameplay, og ræva grafikk? Se på dagens folk, de spiller CS med glede, selvom grafikken er PS1! Klart går dette ant å få frem i artikkelen, men å dele det, gi poeng på hver av disse punktene, gjør så mye lettere og klarere.

Agahnim: Hvor har du ifra at jeg "stoler blindt"? Emnestarteren bestemte selv for å dele opp å gi karakter på de forskjellige punktene! Sier ikke det litt? Og ikke fortsette å si at "Artikkel er så viktig, hvorfor har tall så mye mer betydning for deg" osv. Jeg synes at artikkelen er det viktigste, men de delte poengsummene er med på å klarere og får en fyldigere anmeldelse.

Angel Forge: Meget bra fortalt. ;) Har du kopier det fra et annet sted? Hvis ikke, da er jeg imponert. Desverre så jeg noen små skrive feil, men fortsatt meget bra.