Lost Magic

SITAT(Gekko @ 25.07.06, 17.53) 16446
Hvis en gir kun totalsum vil jeg gjerne vite hvorfor. Fikk den en 6 pågrunn av super grafikk, men ræva gameplay? Eller super gameplay, og ræva grafikk?
[/b]
Og du må ha et tall for å få vite det? Vanligvis står slik i anmeldelsen vettu.

SITAT(Gekko @ 25.07.06, 17.53) 16446
Agahnim: Hvor har du ifra at jeg "stoler blindt"? Emnestarteren bestemte selv for å dele opp å gi karakter på de forskjellige punktene! Sier ikke det litt? Og ikke fortsette å si at "Artikkel er så viktig, hvorfor har tall så mye mer betydning for deg" osv. Jeg synes at artikkelen er det viktigste, men de delte poengsummene er med på å klarere og får en fyldigere anmeldelse.
[/b]
Karaktersetting er subjektivt, det er kun i teksten at en anmelder kan fortelle hvordan spillet er, istedet for bare om det er bra eller dårlig. Sålenge skribenten kan jobben sin, trenger du ikke et tall for å vite om grafikken duger i spillet det gjelder. Og hvordan karaktersetting kan gi en fyldigere anmeldelse klarer jeg ikke å forstå.

Ja, det står i teksten, men med tall klarerer det mye. Og ja, det er i teksten han forteller om hvordan spillet er, isdedet for bare om det er bra eller dårlig. Det fatter jeg, er det noe annet du prøver å fortelle meg i den setningen? Og man trenger ikke absolutt hele tiden tall, hvis, som du sier, skribenten er meget dyktig og erfart. Men, hei! Jeg har sagt at det klarerer, det går ut på det samme. Og når du sier at du ikke fatter at hvordan karaktersetting gir fyldigere, kommer ann på hvordan type karaktersetting det er. Se på IGN, de setter karakter på noen deler, for å så komme med en liten, enkel kommentar. Meget enkel, og effektiv.

bedre å sette flere del karakterer en en total karakter.... da kan lyd og bilde dra oppp mens gameplay kan være ræva

Poenget er jo at anmelderen skal klare å få dette fram i anmeldelsen, og hva som er dårlig med det. Så da skal ikke individuelle karakterer være nødvendig.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
SITAT(Blade @ 25.07.06, 21.00) 16504
bedre å sette flere del karakterer en en total karakter.... da kan lyd og bilde dra oppp mens gameplay kan være ræva
[/b]
Er det virkelig noen som mener det er verdt å bruke masse penger på å kjøpe et spill med dårlig gameplay bare fordi det ser og høres pent ut? :hæ:

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Les og skjønn innleggene før du svarer selv du, for det gjør Thinaran også.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
...

Altså. Hvorfor sette egne karakterer på grafikk og lyd når de kun overfladisk gjør spillet «bedre». På IGN trekker jo ikke grafikk og gameplay opp heller. Legg merke til setningen i parantes ved den endelig karakteren som sier not an average. Gamespot kjører gjennomsnitt, men der er det en viktig delkarakter som heter Reviewer's Tilt, som skal representere hva anmelderen personlig synes om spillet. Det er denne karakteren som er den endelige på sider som 1UP, Eurogamer, og Gamer.no.

Det er ikke bedre med individuelle karakterer, herregud. Hvem bryr seg om lyden er bra, hvis grafikken er elendig? Eller hvis grafikken får 8/10, og spillbarheten og kontrollen 2/10? Bedre å ha en karakter som oppsummerer alt, mens teksten drar frem hva som kanskje var litt dårligere. Dermed kan du selv vurdere hva som er viktig, og hva anmelderen får frem som du vil ha.

Velkommen til forumet, forresten. ;)

SITAT(Revan @ 25.07.06, 23.24) 16579
Det er ikke bedre med individuelle karakterer, herregud. Hvem bryr seg om lyden er bra, hvis grafikken er elendig? Eller hvis grafikken får 8/10, og spillbarheten og kontrollen 2/10? Bedre å ha en karakter som oppsummerer alt, mens teksten drar frem hva som kanskje var litt dårligere. Dermed kan du selv vurdere hva som er viktig, og hva anmelderen får frem som du vil ha.

Velkommen til forumet, forresten. ;)
[/b]
Tusen takk, ja det er noen som ikke gir meg en varm velkommst akkurat, men jeg pwner dem alle sammen...

Tusen takk til dere som har hjulpet meg. Skal huske på det dere sa til neste anmelding ;)

Revan: Jeg gidder faen meg ikke å gjenta så mye. Derfor ber jeg deg å lese gjennom postene som har deltatt i denne diskusjonen, både for og mot karaktersetting på flere punkter.

Thinaran: Hæ? Trekker ikke grafikk og gameplay opp på IGN? :confused: Hvordan har du funnet det ut? BTW jeg synes gamespot delkarakter Tilt er genial å ha med. Flere ganger har 1up slaktet et spill, mens gamespot gidde det en meget bra karakter. Da sa jeg enig med Gamespot. En annen ting er, hva viss en digger hack'n slash uten noe spesiell interessant historie, mens anmelderen hater både gameplayet og historien i samme spillet? Da vil hack'n slash diggeren gå glipp av et spill som han synes er bra, nettop fordi at anmelderen ikke syntes det var hannes egen stil.

Men hvis omtalen er av god kvalitet, vil man ved å lese omtalen vite om spillet er noe for deg. Selv om det er vinklet negativt pga skribentens subjektive meninger, vil man allikevel få et inntrykk av hvordan det er og om det treffer din interesse. Men så er det ikke ofte skribenter omtaler spill som er i en sjanger de hater heller.

Scary Paladin

Ukjent herremann
SITAT(Angel Forge @ 25.07.06, 23.40) 16589
For ikke å gå offtopic:
Hva syns dere om anmeldelsen? Hva kan sktftes/Endres på?
[/b]
Husk nå at topicet handler om Lost Magic og ikke din anmeldelse. :p

SITAT(Gekko @ 26.07.06, 00.27) 16607
Thinaran: Hæ? Trekker ikke grafikk og gameplay opp på IGN? :confused: Hvordan har du funnet det ut?[/b]
Opprinnelig skrevet av IGN
It's important to remember that the overall rating is not an average of the other five ratings. The overall score is left to the judgment of the reviewer. We believe this gives you a better sense of the reviewer's overall experience with the game rather than using some cut-and-dry formula to determine the final rating.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
SITAT(Gekko @ 26.07.06, 00.27) 16607
Thinaran: Hæ? Trekker ikke grafikk og gameplay opp på IGN? :confused: [/b]
Vel, selvsagt gjør det det! Men selve tallkarakterene som du er så opphengt i regnes ikke på samme måte som på Gamespot. Check it:

Hadde de brukt Gamespot sitt gjennomsnittssystem hadde scoren her blitt 6,2 Overall.

Opprinnelig skrevet av IGN Ratings Guide
It's important to remember that the overall rating is not an average of the other five ratings. The overall score is left to the judgment of the reviewer. We believe this gives you a better sense of the reviewer's overall experience with the game rather than using some cut-and-dry formula to determine the final rating.
Som Eurogamer/Gamer.no/1UP bruker de anmelderens "Tilt" som totalscore. Dessuten er jeg sikker på at de har delkarakterene der kun på grunn av sytunger som deg og Angel Forge. :p Det står sjelden noe i den oppsummeringa som ikke kan leses i anmeldelsen uansett.

edit: omg, beaten!

Oi, da har det vært en stor del off-topic her. :p Og jeg forstod at totalkarakteren på IGN ikke var gjennomsnittet på de andre, men jeg tenkte ikke helt riktig på hva Thinaran mente med det han sa. Så i IGN er totalsummen lik gamespot's tilt del-karakter. Fortsatt er det positivt med del karakter i IGN, som jeg sa istad, man har forskjellige smaker, og dette viser om det er deres smak eller ikke.

Joni: Jada, det har du rett i. Husker jeg leste en anmeldelse om Kirby Air Ride. Der fikk gameplayet total slakting pågrunn av den uvanlige enkle kontrollen. Og det var det eneste den ble slaktet av. Jeg syntes det var aksepterende at det var meget enkel kontroll. Og enda mer greit ble det da grafikk og musikk fikk ganske god kritikk. Uten så god, hadde ikke spillet virket like mye fatsfullt, og jeg elsker nint-figurer i full farge. Dette oppdaget da jeg slengte blikk på karakter til lyd og grafikk. Klart står det i anmeldelsen, men som sagt. Det klarerte, og lettere var det å se "hvor god"? Og så sitter jeg her' a. Stor fornøyd med Kirby Air Ride.

Edit:Thinaran: Ah, too bad. :p Og ja, jeg er en syteunge. :p

SHDR

Gullmedlem
Jippi. Mitt spesialfelt ... jeg velger å gjengi en sak jeg skrev for Gamer.no for en tid tilbake.

SITAT
Spill er ikke som alle andre kulturelle medier. Dessverre er det ikke bare interaktiviteten som gjør det annerledes, men også måten det behandles på av media: Det er blitt vanlig å se mindre på helheten, og istedet dissekere den stakkars spillopplevelsen for å vurdere bestanddelene. Hos oss er vi ikke sikre på om det er en god idé lenger.

Hvordan skal man for eksempel vurdere grafikk over et så bredt spekter av plattformer som vi har på markedet i dag? Et spill som ser imponerende ut på PlayStation 2 ville sett direkte underveldende ut på neste generasjons konsoller fra et teknisk perspektiv. Og hva er det egentlig vi vurderer med grafikken? Er det kunstnerisk meritt, eller teknisk ekstravaganse? Med mindre det er faste kriterier for dette, er karakteren meningsløs, og hvordan kan man stille faste kriterier for et kulturprodukt?

Ikke bare er det vanskelig å være rettferdig, det gjør også at helhetsvurderingen kan bli stilt i skyggen av delkarakterene. Vil en lav grafikkarakter stigmatisere et spill med en høy helhetsvurdering? Hvis spill er kultur, må det også vurderes som andre kulturprodukter. En filmkritiker som trakk definerte linjer mellom bestanddelene i filmopplevelsen, ville blitt sett på som useriøs, og ikke minst respektløs ovenfor filmen som kunstform, siden kunsten oppstår i kommunikasjonen mellom film og publikum. Det er ikke noe annerledes med spill.

Ettersom spillmarkedet blir bredere og bredere, er det viktigere enn noen gang at pressen er klar, tydelig og ikke minst lett tilgjengelig for sitt publikum. Å stykke opp en vurdering i flere, ofte arbitrære delkarakterer som egentlig ikke sier noe som helst om opplevelsen som helhet, bidrar ikke til dette i det hele tatt.

Derfor er det på tide at Gamer.no tar et skritt fremover, og ser på helheten, opplevelsen, istedet for å trekke den fra hverandre og bidra til å opprettholde den overfladiske oppfatningen av videospill som teknologi først og kultur sist. Si farvel til delkarakterer, og gled dere til en enkeltstående, konkret vurdering av opplevelser, som vi håper vil bidra til å understreke slagordet vårt: Spill er kultur.[/b]
Separat vurdering av grafikk, lyd og annet har ingenting i en omtale å gjøre. Dersom grafikken er så god eller dårlig at den påvirker opplevelsen av spillet på noen måte, vil det selvsagt nevnes i omtaleteksten. Det samme går følgelig for lyd og alt mulig annet. Det som til syvende og sist betyr noe er jo tross alt kritikerens oppfattelse av spillopplevelsen, vedkommendes kvantifisering av spillets kvalitet. En tallkarakter kan ikke gjengi den slags nyanser, uansett hvor mange desimaler den måtte finne på å ha. Hvor vanskelig er det å forstå? Er en statistisk representasjon av en mening spesielt hensiktsmessig? Hva forteller den deg? Hva forteller egentlig "Grafikk: 8,2" deg? At det er teknisk avansert grafikk? At den er håndverksmessig dyktig? Er 8,2 en vurdering av hvor kunstnerisk den er?

Hvilket terningkast gir du Peterskirken? Det Sixtinske kapell?

Tallkarakterer er verdiløse. Og om dere kun leser Gamespy, Gamespot og IGN burde dere kanskje utvide horisontene deres litt. De er gode nyhetsformidlere, men som holdningsskapende og kritiske institusjoner er de helt håpløse og ikke så rent lite integritetsløse.

Sist men ikke minst: Lær å tenke selv.