Manhunt gjorde barnet mitt til morder!

Lodin

Der Waaaah
Nok en gang har et eller annet fesåkk kommet i skade for å ta livet av noen og nok en gang skyldes det på TV spill. Denne gangen er det middelmådigheten Manhunt som er synderen.
Warren Leblanc faces life behind bars for repeatedly battering Stefan Pakeerah with a claw hammer and stabbing him to death after luring him to a local park. The 17-year-old pleaded guilty to murder at Leicester Crown Court yesterday.

Outside the court, Stefan's parents said Leblanc, of Braunstone Frith, Leicester, had mimicked a game called Manhunt in which the players score points for violent killings.
Kunne han ikke i det minste funnet et litt bra spill å legge skylda på?
Linkh!

Kan ikke media få tak i en whaco som gjorde det jævelig bra på bondegården sin fordi han spilte for mye Harvest Moon?

Jo, var vel saker både med GTA 3 og Vice City(?)...
Er så dum unnskyldning å skylde på et spill for å ikke innrømme at sønnen er psykisk ustabil..

Blæ.

En dag kommer vel noen til å skylde på The Beatles etter et hammermord.

Bang! Bang! Maxwell's silver hammer
came down upon her head
Bang! Bang! Maxwell's silver hammer
made sure that she was dead

Lodin

Der Waaaah
Hvis man leser litt lenger ned i historien finner man dette sitatet:
Peter Joyce QC prosecuting told the court that the defendant had planned to rob his younger friend to help repay a drugs debt.
Ikke engang det faktum at fyren var en jævla narkis har noe med saken å gjøre. Det er bare spillet sin skyld!

Jeg spilte helt sinnsykt mye pacman og space commander(s) før, men jeg løper verken etter gule rundinger eller aliens i virkeligheten.
Så ja, helt enig. Spill får alltid skylden for drap og negative ting. Men det er jo det som selger så.

ja. spill er djevelens verk!
en gang spilte jeg pokemon, og siden har jeg prøvd å fange små dyr inni biTte små baller (kutter opp tennis-baller) , og får dem til å sloss med hverandre!!!

Nei, seriøst. ser de en viss likhet mellom en negativ handling en person har utført, og spillet han/hun/den spiller, er det spillet som har skylden.

Warren Leblanc faces life behind bars for repeatedly battering Stefan Pakeerah with a claw hammer and stabbing him to death after luring him to a local park. The 17-year-old pleaded guilty to murder at Leicester Crown Court yesterday.

Outside the court, Stefan's parents said Leblanc, of Braunstone Frith, Leicester, had mimicked a game called Manhunt in which the players score points for violent killings.
I Super Mario Bros. 3 kan man kaste hammere på fiendene, og dette får man poeng for.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=236951

Drapsspill trekkes fra butikkene

(VG Nett) Både i England og i Norge trekkes «Manhunt» fra butikkene, men noen nekter likevel å ta sensurrollen.

VG skrev nylig om den engelske 17-åringen Warren LeBlanc som på bestialsk vis drepte sin 14-årige kamerat Stefan Pakeerah, og hvordan voldsspillet «Manhunt» angivelig skal ha drevet LeBlanc til ugjerningen.

Nå har flere butikker i England trukket spillet tilbake fra hyllene, deriblant storkjeden Dixons. Også i Norge har enkelte butikker bestemt seg for å droppe salget av spillet.

En av disse butikkene er Lille Spider-man i Oslo.

- Jeg følte det var på høy tid at vi fjernet det. Vi har hatt flere bekymrede mødre her som har lest anmeldelser av det tidligere, og vi har blitt oppfordret til å fjerne det, forteller butikksjef Christian Sæther til VG Nett.

Andre vil likevel fortsette salget som før.

- Vi selger det bare til folk over 18 år. Jeg har likevel ingen tro på at det er spillene som får folk til å gjøre dette, sier Kristian Nilsen ved Gamezone i Kristiansand.

Driver ikke sensur

Heller ikke Elkjøp ønsker å trekke «Manhunt» fra butikkene. I følge informasjonsjef Scott Engebretsen er hovedlageret tomt, men det er kun ut i fra en kvalitetsvurdering at de ikke vil ta spillet inn igjen. Kopiene allerede ute i butikkene blir ikke fjernet.

- Vår rolle er ikke å drive sensur, og vi mener kundene vurderer dette best selv. Vi er opptatt av å følge aldersmerkingen og lærer alle våre ansatte opp til dette. Vi sendte blant annet ut en internmelding angående «Manhunt», forteller Engebretsen til VG Nett.

En annen storkjede, Expert, har som regel å ikke selge voldsspill. Dermed ekskluderer de seg som fullsortementleverandør, mener Engebretsen, som poengterer at Elkjøp har blitt markedsleder ved å tilby alle typer spill.

Informasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert var ikke tilgjengelig for kommentar i dag.

Delte meninger

Ikke alle er like overbevist om at «Manhunt» har skyld i drapet begått i England, deriblant VG-journalist Rune Fjeld Olsen, som konkluderer med at voldsspill ikke gjør mennesker til drapsmenn.

Mens noen står på den ene siden og vil bannlyse slike spill, deriblant barne- og familieminister Laila Dåvøy, er andre langt mer skeptiske til å gjøre dataspill til syndebukken.

- Dette spillet har 18-årsgrense, og skal derfor ikke være tilgjengelig for mindreårige. Vi vil også understreke at denne saken ikke burde lede til konklusjonen om at spillet har skylden for denne tragedien, fortalte en talsmann for den britiske spillorganisasjonen ELSPA.

Engebretsen i Elkjøp mener at det er foreldrenes ansvar å passe på hva barna spiller, hvilke spill de kjøper til dem, og hvilke spill de låner av venner.

(VG NETT 30.07.04 kl. 16:24)

Jeg synes det er helt sykt at folk blir så påvirka av spill at de dreper folk. Folk som dreper folk pga spill er syke i hode å skulle ikke fått hatt spill i det heletatt, vanelige folk gjør ikke sånt. Det blir litt teit å ta vekk sånne spill fordi syke folk blir gale av de.

Tror mer noen spill akn virke som en oppkvikker på personer som er syke i sinnet fra før. Tror neppe en person som har et ordinært forhold til verden rundt seg og er en grei kar plutselig flipper ut og begår mord på grunn av et spill. Den personen det siktes til med Manhunt burde nok hadde profesjonell hjelp for lenge siden. Tror mer manhunt kan ha gitt ham ideer gjennom hans syke hode. Drapet tviler jeg derimot er en direkte følge av spillet.

Postet svar i den andre diskusjonen. Faen, går ikke an å bli mer korka i hodet. Og da tenker jeg på foreldrene.

Mon tro om man kan finne ennå eldre artikler om voldelige spill i aviser, norske eller utenlandske. Jeg kan tenke meg Forbidden Forest og Commando Libya på Commodore 64 vakte litt oppsikt.