De første timene av spillet, var jeg overbevist om at det gikk KotOR en høy gang, men den gang ei. Til tross for en fin åpning der man fikk prøvd seg på litt skyting, ble spillet fort lidende av at utviklerne ville slenge med altfor mye, og endte opp med en haug uferdige elementer. Det største minuset for min del, er den totale mangelen på interessante verdener. I løpet av spillet var jeg innom én by, og det er rett og slett ikke nok for meg. Spesielt irriterende, er det at jeg stortrivdes i denne byen, og gledet meg til å utforske de andre planetene for å finne flere.
Når man har gjort alt som er å gjøre på den første planeten, får man tilgang til et fint romskip man skal bruke til å utforske verdensrommet. Dette var noe av det jeg gledet meg mest til, siden jeg i forkant av utgivelsen hadde lest masse om alle planetene man kunne besøke, og alle sideoppdragene som var overalt. I realiteten, er det vel fem planeter man må besøke i løpet av hovedhistorien, og ca. 15 man kan stikke innom dersom man føler for det.
20 planeter er vel nok, spør du kanskje deg selv? Svaret er nei. Ihvertfall ikke så lenge de 15 planetene som ikke har noe med historien å gjøre, er dønn like. Alle går ut på det samme - man blir kastet ut i et kjøretøy, og må kjøre rundt og plukke opp ting som ligger på bakken. En sjelden gang finner man også bygninger man kan tusle inn i og skyte på pirater, men gleden ved dette blir fort revet vekk når man oppdager at alle bygningene er helt like.
Et annet stort problem, er at Bioware aldri klarte å bestemme seg for om de ville lage et rollespill, eller et tredjerpersons skytespill. Kampene kan i beste fall sammenlignes med et utvannet Rainbow Six, og de er så og si totalt blottet for bruk av taktikker. Det hjelper ikke stort at man kan ta dekke bak en kasse, så lenge niggerpiratene kun stormer deg og slår deg ihjel. Hadde man bare hatt kontroll på om man ville slå tilbake, hadde det ikke vært så frustrerende, men dette virker helt tilfeldig, og når man først klarer å denge noen, mister de nesten ikke liv.
Rollespillelementet er heller ikke stort å skrive hjem om. Når man går inn i en samtale med noen, kommer det opp et hjul nederst på skjermen, og dette hjulet har mellom 2 og 6 valgmuligheter. Problemet er bare at det man velger å si, ikke alltid samsvarer med hva som faktisk blir sagt, og at det man sier ikke har noe som helst å si for historien i spillet. "Å, du skulle ikke sagt til den journalisten at du er på jakt etter en hemmelig agent som jobbet for regjeringen, nå er de litt sinte på deg. Care".
Det som frustrerer meg mest med spillet, er at jeg faktisk hadde gledet meg til det i lang tid. Jeg elsket KotOR-spillene, og hadde virkelig troen på at det var Mass Effect som skulle ta det et steg videre. I stedet sitter man igjen med følelsen av at utviklerne har rushet det for å rekke julesalget, og at alle sideoppdrag og planeter kun er slengt på fordi de fant ut at historien er altfor kort (man bruker vel ikke stort mer enn ti timer dersom man dropper alt som ikke er relevant for historie-progresjon, og det er rett og slett ikke nok i et rollespill).
Jeg skal ikke nekte for at jeg tidvis koser meg veldig med spillet, men i likhet med jøderullen over meg, synes jeg det er litt for langt mellom høydepunktene. Nå er det bare å håpe på at neste spill i serien retter opp feilene som ble gjort i dette, for det har virkelig potensiale. Bah, jeg er altfor naiv.