Mass Effect (360)

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#41
Må innrømme at spillet i begynnelsen var jævla stas, skyte litt på niggere og finne ut av kampsystemet, og citadel var festlig en stund ... men så ble det dørgende kjedelig, og omtrent alle foretak føltes meningsløse og unyttige mens jeg gikk frem og tilbake og frem og tilbake. Og nå gjør jeg det forsyne meg på et galaktisk plan og hæxer mumier og ore deposits. Skjønt, kampene har blitt litt fetere nå (har begynt å inkoroporere techskillzzzzza litt mer), selv om jeg stort sett holder meg til Ashley og han Turian-kisen; og galaksen synes litt mer manøvrerbar. Planetene er lite gjennomtenkte dog, hver planet du lander på er ei lita slette som du kan fise litt rundt på, også er det avgårde igjen. De burde heller begrense antall planeter du kan besøke (slipper man å reise rundt omkring og loade så jævlig), og heller gjør dem større med mer å utforske. Man burde også få skyte hvem man vil, og man burde ihvertfall få se hva man svarer, for det er faenmeg ofte det er NULL samsvar mellom det som står som alternativ og det du faktisk sier! -let's kill this bastard- "I won't let you stand in my way!"

Men men, spillet driver gradvis og tar seg opp igjen trass i mye tullball, så jeg kommer nok til å gjennomføre det. Var en stund på Citadel at jeg var iferd med å gi helt opp.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#42
SITAT(SirkusMartin @ 30.11.07, 08.51) 91525
Planetene er lite gjennomtenkte dog, hver planet du lander på er ei lita slette som du kan fise litt rundt på, også er det avgårde igjen. De burde heller begrense antall planeter du kan besøke (slipper man å reise rundt omkring og loade så jævlig), og heller gjør dem større med mer å utforske. [/b]
Sånn er det bare, i alle sci-fi-spill, -filmer, og -serier. Hver planet har én by. Maks. :D

Eller er Mass Effect-områdene enda mer begrensede enn vanlig?
 
#43
Det eneste jeg ergrer meg over so far, er at alle bunkersene på planetene tydeligvis er masseproduserte og dønn like. Og som man tydelig kan se nede i bunkersene betyr dette òg at alle planetene har god, brun matjord rett under overflaten. Egentlig flisespikkeri, men jeg måtte nevne det.

Forøvrig liker jeg godt å fise rundt med Mako'en og utforske. Et hyggelig avbrekk fra all galaksereddingen jeg ellers er så opptatt med.
 
#44
Runda det for noen dager siden. Liksom det nådde ikke helt opp til forventningene, men jeg synes likevel det absolutt er verd pengene! Driver å runder det enda en gang for å plukke opp noen achievements og leke litt Renegage. Småmorsomt, dessuten tar det ikke særlig lang tid når jeg bruker level 4x Soldieren min og ikke gør sidequests.
 

Endre

Ødela forumet
#45
SITAT(Thinaran @ 30.11.07, 09.17) 91527
Sånn er det bare, i alle sci-fi-spill, -filmer, og -serier. Hver planet har én by. Maks. :D

Eller er Mass Effect-områdene enda mer begrensede enn vanlig?
[/b]
Urk, en smule sen til festen, men jeg fikk lyst til å svare uansett (og legge ved noen inntrykk/sutre litt når jeg først er i gang) ...

De planetene som har noe med historien å gjøre er ganske saftige, men Citadel er fortsatt den eneste ordentlige byen. De planetene som ikke har noe med historien å gjøre er akkurat slik SirkusMartin beskrev de. Det mest spennende du kan foreta deg der, er å besøke en av de tre (såvidt jeg har sett) identikit-basene som finnes blant disse planetene, drepe noen folk/monster i basen og få godkjent en quest. Ellers på planeten kan du kjøre rundt i makoen, hacke oregreier (som minner altfor mye om mining i World of Warcraft, og jeg behøver vel ikke si hvor ræva det er), finne en og annen dau kis eller et skipsvrak med en artifact og ... det er egentlig alt. Det er ingen byer på disse planetene, ingen mulighet for å få quests av spennende personer, de er bare kjipe steder du reiser til for å fullføre dølle og generiske quests. For å være ærlig virker hele "utforske ukjente planeter"-greia som noe de bare kastet sammen i siste liten, og er for min del noe av det svakeste ved spillet.

I KotOR var det ikke like mange planeter, men hver planet hadde i alle fall én jævla by, og en del spennende folk og greier å gjøre. Jeg må si meg enig med Martin igjen, med tanke på at de heller skulle konsentrert ressursene om å lage mer spennende planeter med ordentlige byer, i stil med Citadel, så får det heller være få av dem.

For å si noe mer generelt om spillet, synes jeg det var rimelig ålreit og hadde en ganske spennende historie, men jeg vet ikke om det egentlig gjorde så mye nytt eller bedre enn KotOR. Det er klart at kampsystemet føles litt mer som et skytespill, men det er ikke ofte jeg opplevde noen av kampene som genuint spennende, så for meg er ikke det et stort argument for Mass Effect. I KotOR fikk man også mer kontroll over hva folka man hadde med seg skulle gjøre i kamp. Det kan hende jeg glemmer hvor primitivt kampsystemet i KotOR egentlig er, men akkurat nå føles det ikke som om det er noen klar vinner av "beste kampsystem" blant disse spillene, til tross for at Mass Effect prøver å fungere som et førstepersonsskytespill (noe jeg vanligvis er glad i).

Etter at jeg ble ferdig med spillet en gang startet jeg på nytt for å være skikkelig ond. Det var i alle fall planen min, men akkurat nå føles det ikke ut som spillet legger opp til det på samme måte som KotOR gjorde. Jeg kan være så hensynsløs jeg bare vil, i min vei mot ... å stoppe den onde (han virker i alle fall mer ond enn meg) Saren fra å ødelegge galaksen (og litt til, men det vil jeg ikke avsløre), men jeg jobber fortsatt mot samme mål, nemlig å kuken som er mer ond enn meg! Hvor er de skikkelig onde dialogalternativene som lar meg knerte de folka jeg ikke liker i mitt eget party, eller eventuelt få de til å knerte hverandre? Eller hva med å la meg ta parti med Saren? Kanskje jeg blir overrasket etter hvert som jeg kommer lenger ut i spillet, men så langt har jeg sett lite av det. Det er kanskje det som er poenget i Mass Effect, at det ikke handler om hvor snill eller slem man er, men heller hvor hensynsfull eller hensynsløs man må være for å komme frem til målet. Jeg synes fortsatt det føles litt mindre episk enn KotOR, men kanskje det bare er nostalgien som snakker der og.

Jeg har også lagt merke til at dialogalternativene ikke nødvendigvis samsvarer spesielt godt med det Shepard faktisk sier, og i noen tilfeller fører flere av alternativene til akkurat det samme, noe som virker en smule lat av utviklerne.

Alt i alt føler jeg at spillet kunne nådd en god del lenger hvis de hadde fokusert mer på flere unike dialogvalg, droppet de meningsløse ekstraplanetene og heller laget et par ordentlige (og frivillige) planeter med spennende NPCer.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#46
Enig i at kampene ikke føles så veldig involverende, men de er fortsatt gøyale. De har derimot inkorporert makoen jævlig dårlig inn i det. Fly rundt og skyt, kjør rundt et hjørne og reparerer for livet, gjenta. Hadde vært kulere med et Halo-ish system hvor bilen til slutt blir busta og du hoppe ut og fortsette til fots. Men det hadde krevd større krav til bilens manøvrering, som tidvis er helt hinsides. Bilen er også bittelitt broken. De digre Geth-greien på fire bein var en gåtur i parken å drepe i bilen, men jeg følte meg mektig etter jeg hadde nedkjempa en alene til fots.

Jeg er fullstendig enig i at planetene virker påklistra helt til slutt, noe som bringer meg til sidequestene! Snakk med fyr. Dra til annet sted. Snakk med fyr. Dra tilbake, snakk med fyr. Dra avgårde, snakk med fyr. Quest over! Du fikk ... øh, +2 paragon (apropos paragon/renegade-systemet virker som om det har NULL innvirkning på noe som helst), +450 xp og en håndfull credits. Snakker om bortkasta, bortsett fra at du må sanke credits som ei fitte om du vil ha kule items. Hurra, jeg gjorde hverdagen til en fyr jeg aldri ser igjen bedre! Det utgjorde dick for meg!

Alt i alt, interessen for spillet går i skikkelige bølger, tidvis er det fett, tidvis er det superkjedelig. Interaksjonen er det som plager meg mest, folk har liksom så lite å fare med, du kan liksom ikke velge mellom et altfor bredt spekter av ting å si, og ender opp med å låte som en chump uansett hva du sier. Er folk sure, kan du umulig gjøre dem glad igjen, med mindre plottet tilsier det; og du kan ikke dominere/manipulere svakere mennesker uansett hvor mye du prøver.

Automeléesystemet virker jævlig bullshit også, forresten.
 
#47
De første timene av spillet, var jeg overbevist om at det gikk KotOR en høy gang, men den gang ei. Til tross for en fin åpning der man fikk prøvd seg på litt skyting, ble spillet fort lidende av at utviklerne ville slenge med altfor mye, og endte opp med en haug uferdige elementer. Det største minuset for min del, er den totale mangelen på interessante verdener. I løpet av spillet var jeg innom én by, og det er rett og slett ikke nok for meg. Spesielt irriterende, er det at jeg stortrivdes i denne byen, og gledet meg til å utforske de andre planetene for å finne flere.

Når man har gjort alt som er å gjøre på den første planeten, får man tilgang til et fint romskip man skal bruke til å utforske verdensrommet. Dette var noe av det jeg gledet meg mest til, siden jeg i forkant av utgivelsen hadde lest masse om alle planetene man kunne besøke, og alle sideoppdragene som var overalt. I realiteten, er det vel fem planeter man må besøke i løpet av hovedhistorien, og ca. 15 man kan stikke innom dersom man føler for det.

20 planeter er vel nok, spør du kanskje deg selv? Svaret er nei. Ihvertfall ikke så lenge de 15 planetene som ikke har noe med historien å gjøre, er dønn like. Alle går ut på det samme - man blir kastet ut i et kjøretøy, og må kjøre rundt og plukke opp ting som ligger på bakken. En sjelden gang finner man også bygninger man kan tusle inn i og skyte på pirater, men gleden ved dette blir fort revet vekk når man oppdager at alle bygningene er helt like.

Et annet stort problem, er at Bioware aldri klarte å bestemme seg for om de ville lage et rollespill, eller et tredjerpersons skytespill. Kampene kan i beste fall sammenlignes med et utvannet Rainbow Six, og de er så og si totalt blottet for bruk av taktikker. Det hjelper ikke stort at man kan ta dekke bak en kasse, så lenge niggerpiratene kun stormer deg og slår deg ihjel. Hadde man bare hatt kontroll på om man ville slå tilbake, hadde det ikke vært så frustrerende, men dette virker helt tilfeldig, og når man først klarer å denge noen, mister de nesten ikke liv.

Rollespillelementet er heller ikke stort å skrive hjem om. Når man går inn i en samtale med noen, kommer det opp et hjul nederst på skjermen, og dette hjulet har mellom 2 og 6 valgmuligheter. Problemet er bare at det man velger å si, ikke alltid samsvarer med hva som faktisk blir sagt, og at det man sier ikke har noe som helst å si for historien i spillet. "Å, du skulle ikke sagt til den journalisten at du er på jakt etter en hemmelig agent som jobbet for regjeringen, nå er de litt sinte på deg. Care".

Det som frustrerer meg mest med spillet, er at jeg faktisk hadde gledet meg til det i lang tid. Jeg elsket KotOR-spillene, og hadde virkelig troen på at det var Mass Effect som skulle ta det et steg videre. I stedet sitter man igjen med følelsen av at utviklerne har rushet det for å rekke julesalget, og at alle sideoppdrag og planeter kun er slengt på fordi de fant ut at historien er altfor kort (man bruker vel ikke stort mer enn ti timer dersom man dropper alt som ikke er relevant for historie-progresjon, og det er rett og slett ikke nok i et rollespill).

Jeg skal ikke nekte for at jeg tidvis koser meg veldig med spillet, men i likhet med jøderullen over meg, synes jeg det er litt for langt mellom høydepunktene. Nå er det bare å håpe på at neste spill i serien retter opp feilene som ble gjort i dette, for det har virkelig potensiale. Bah, jeg er altfor naiv. :(
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#48
Eksamen drev meg til å ta alle sidequestene. Jeg bannet meg ihjel over ubrukelig jævla bil, ubrukelig jævla koding på planetene, jeg tror fitte faen ikke de har orka å spillteste selve banene en gang, man setter seg faenmeg fast overalt, og når bilen som alltid lander på hjula bugger må man begynne om igjen på universets mest ulidelig kjedelige subquests i en haug klisslike bunkere med jævla TEKSTINTERAKSJON og eneste kule du får ut av det er lassevis av jævla items du har fra før. Fiendene er faenmeg like spennende som kneippbrød, jeg satt med veddemål om hvilken usannsynlig rase som ville møte meg bak neste dør. Planetene er ugjennomtenkte, og HVERT ENESTE system følger samme oppskriften - 2 scanbare planeter, en du kan lande på, og resten søppel. Og ut av alle planeten du kan lande på utenfor hovedmissionet, er typ én festlig. Resten er like engasjerende som litteraturdiskusjoner med en søppeltømmer. OG DE JÆVLA FJELLENE som står i veien for alt og er umulig å kjøre over å herregud så elendig disse planetene er.

På den lyse siden fikk jeg pule Liara, i en romansesekvens som om mulig var enda mindre sexy enn Fahrenheit sin. Så faen ikke noe annet enn rygger og en plutselig påkledd Shepard. Når skal jeg få trekant med Ash? Uansett, siste planeten venter, og etter flere timer med meningsløs kjøring i noe en haug aper skrudde sammen på tjue sekunder (hallo, hestedådyr med et ekstra sett armer som ved en freak kodingfeil har fått "talk" actionen pålimt seg? Tilfeldig stappa i en fjellheim uten noe som helst mening?) så MÅ jo siste missionet være et fyrverkeri uten like. Eneste problemet er at jeg er så mektig nå at få ting står i veien. Snipern min skyter granater, for faen. Aldri mer RPG.
 

Lodin

Der Waaaah
#49
Folk kødda ikke når de sa man må planlegge karakterene sine. Jeg må ihvertfall enten starte på nytt eller sette ned vansklighetsgraden her. På den annen side gjør det meg ikke så mye siden jeg har lyst til å utforske enten haxxoring eller magi istedefor ren kriger nå. Litt mer målretta utvikling av de andre folka er nok og lurt. Romfrosk med maxa hagle er fek.s artig tror jeg. =D
Uansett har jeg nesten alltid slutta et stykke uti første gjennomspillinga på sånne vestlige RPGer så dette er ingen nyhet.

Sånn ellers syns jeg utforskinga av nye planeter funker greit. Ok så er det bare paletteswaps for det meste, men eh. Det er støvete planeter med lite atmosfære så de ser omtrent ut som man kan forvente. Å sette på Andrew WK mens man kjører fra sted til sted hjelper. :p

EDIT: Hvis det er noe som irriterer meg så er det mangel på fullstendig dokumentasjon. Det holder faen ikke med fire sider som kun forklarer noe så elementært som prating og at den røde stripa er livet ditt. At man så må finne informasjon i spillet på diverse dataer for å kunne lese den i hitch hikers guide to the galaxy er enda mer irriterende. Jeg vil ha en svær jævla manual på 200 sider som tabulerer hver minste nyanse ved de forskjellige klassene, lister opp alle raser og har masse fluff! :argh:
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#50
SITAT(Cetshwayo @ 03.12.07, 15.40) 91964
De første timene av spillet, var jeg overbevist om at det gikk KotOR en høy gang, men den gang ei. Til tross for en fin åpning der man fikk prøvd seg på litt skyting, ble spillet fort lidende av at utviklerne ville slenge med altfor mye, og endte opp med en haug uferdige elementer.
[/b]
OH! Bioware, how I love thee! :elsk: :elsk: :elsk: :elsk: :elsk:
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#51
Jeg føler at dette begynner å bli sagaen for alle spill. "Vi skal revolusjonere spillverden! Shit, deadlinespøkelset tar oss igjen!"
 

Lodin

Der Waaaah
#52
Har akkurat kjørt gjennom første del av spillet igjen (til man får begynne å farte fritt med skipet) og det tok ca. 4 timer når jeg hadde oversikt over hva jeg drev med. De burde seriøst kutta Citadel i to seksjoner eller noe for det er altfor faens langt før man slippes fri. På den annen side har jeg endelig fått litt ok force powers så det er nå den virkelige morroa begynner.
 

Lodin

Der Waaaah
#53
Dobbelpost, men denne ukas Zero Punctuation anmeldelse er verdt å få med seg. Yahtzee liker det ikke så godt, men konkluderer med at det er fordi han ikke liker denne typen spill. Det er greit nok og han disser JRPGer og CAD også så da er det verdt en titt.
Jeg er forøvrig ikke ferdig ennå. Regner med at jeg begynner å nærme meg slutten og det har vært fantastisk så langt. :elsk:
 
#54
Hm, sitter med Mass Effect nå. Er det noen veldig forskjell om jeg velger New ID, istedenfor John Shepard? Er historien annerledes eller lignende?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#55
Nei, samme greia så vidt jeg har skjønt. Du har andre muligheter ovenfor hvem du vil/kan sjekke opp (valg av kjønn), utover det vil du bli hetende Shepard til etternavn uansett.

Spillet har vokst på meg, veldig. Gikk fra en ca samme oppfattelse som SirkusMartin, til å være en smule mer begeistret, som Lodin.
Men back-packen kunne tatt et par items mer. Og endte opp med enormt mye penger. Og planetene utenom hoved-missionet kunne vært mer varierte/spennende. Og selve storyen burde vært lenger, det burde ta mer enn et døgn å redde universet. Og flere byer! Hvilket møkka-univers har ÉN spennende by?
Men jeg liker det likevel, ganske godt!
 

Lodin

Der Waaaah
#56


Denne boken, jeg leste den ferdig i går. Den omhandler David Anderson (Normandies første kaptein) og Saren og oppdraget de hadde sammen samt tiden før. Utifra det lærer man at Saren alltid har vært en psykotisk dick, men faktisk var enda verre før han traff Sovreign. Man får også vite åssen det skjer. Til å være en spilladapsjon syns jeg dette var veldig bra. Kan være greit å plukke opp hvis man liker Mass Effect universet og vil ha litt mer etter å ha runna det.
Vistnok enda en bok i produksjon og. ^_^
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#57
SITAT(justincase @ 02.01.08, 13.49) 95850
Nei, samme greia så vidt jeg har skjønt. Du har andre muligheter ovenfor hvem du vil/kan sjekke opp (valg av kjønn), utover det vil du bli hetende Shepard til etternavn uansett.

Spillet har vokst på meg, veldig. Gikk fra en ca samme oppfattelse som SirkusMartin, til å være en smule mer begeistret, som Lodin.
Men back-packen kunne tatt et par items mer. Og endte opp med enormt mye penger. Og planetene utenom hoved-missionet kunne vært mer varierte/spennende. Og selve storyen burde vært lenger, det burde ta mer enn et døgn å redde universet. Og flere byer! Hvilket møkka-univers har ÉN spennende by?
Men jeg liker det likevel, ganske godt!
[/b]
Tilgi meg, men: Hva likte du egentlig ved spillet da?
 
#58
Et poeng med humanoide romvesener:
Er ikke den menneskelige utviklingen så kompleks at det muligens er den eneste formen for liv med menneskelig eller overmenneskelig intelligens? - selvsagt med noen modifiksjoner med hensyn på miljøet vesenet er skapt i. Er det bare en tilfeldighet at vi mennesker er akkurat som vi er, eller er det den eneste måten vi kunne ha blitt til på?
Et annet poeng er at vi befinner oss i et solsystem med en ganske vanlig alder, og jordens utvikling har sitt utspring i en tid der de fleste andre planeter i universet ble skapt. Bortsett fra at dinosaurene hersket på jorden i flerfoldige år før menneskene startet sin utvikling, hadde vi ikke for mange forsinkelser; i tillegg er det mulig at i livets begynnelse nødvendigvis må være kjempeøgler som hersker - og disse må utryddes før arter med overlegent intellekt kan finne sitt snitt. Det er åpenbart at øglene ikke hadde forutsetningene for å bygge avanserte, futuristiske samfunn, og de hadde mye lenger tid på seg enn menneskene.
Jeg vil derfor konkludere med at hvis vi noen gang finner liv utenfor vår planet og det nærliggende ytre rom (med tanke på den internasjonale romstasjonen) vil det sannsynligvis være like intelligent eller mindre intelligent enn oss selv, og - hvis det førstenevnte er tilfellet - vil ikke være oss altfor ukjent.

Når det gjelder vesener som eksisterer i flere dimensjoner: Svært lite sannsynlig; de ekstra romdimensjonene vil nødvendigvis være så små at de er mindre enn atomet. Eksistensen av avanserte livsformer ikke bygget opp av atomer er utenkelig.

Antimaterie i større ansamlinger blir også en umulighet. Den ville nemlig annihilert momentant i kontakt med "vanlig materie" (hva som er antimaterie og hva som er materie kommer an på øyet som ser) - og måtte dermed være fullstendig isolert fra resten av universet.
 

Lodin

Der Waaaah
#59
Megaspoiler:













:eng101: Romrekene Sovreign stammer fra utplaserte ikke bare mass relayene nær planeter hvor liv utviklet seg, de er og direkte ansvarlige for hvilken form det tar og at det blir inteligent nok til å finne Citadel. Derfor er de fleste rasene humanoide.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#60
Jeg likte alt som faktisk var der.
Jeg likte storyen, den drev meg til å ville spille mer, og selv side-missionene (bortsett fra samle all driten questene) var interessante nok til at jeg tok meg tid til å gjøre de. Skulle gjerne hatt fler av disse, men da mer varierte og overraskende. Likte også å bruke tid på å bygge opp laget mitt (skills, gear, lag sammensetninger), og følge med på deres storyer, MEGASPOILER og når man må ofre en av lagkameratene sine, var det et lett valg ettersom hvordan jeg likte folka.
Selve Citadel var også ålreit, om ikke litt for mye på en gang i begynnelsen, men vet ikke om det bare var meg. At jeg endte opp med så mye penger har nok også litt med at jeg er en gjerrig fyr, men den ubalansen gjør ikke sånn mye for meg.

Ja.