MegaGames Oslo - Spillegalia

demake

Seksuelt godteri
Laget mitt har for øvrig allerede nå bestemt oss for å dra til London om ca et år og være med på det ekstra mega megaspillet der. Det er et Watch The Sky om noen uker, men det er fullbooket. Det er også en rekke andre megaspill i løpet av året, men de virker ikke så interessante (og de fleste er fullbooket allerede nå og de foregår i november). WTS for 2017 er ikke annonesert enda, men jeg skal holde øynene skrellet.

http://www.megagame-makers.org.uk/mm-fg.htm
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Deeeeeeeet er jeg mer usikker på om jeg kan, selv om det er langt frem i tid og slikt, men skal tenke på det.
Kan hende jeg kan merge det med vennebesøk, og da kan det jo hende jeg kan få drasset med meg han ene i paret vi pleier å besøker der borte. vi får se.
 

demake

Seksuelt godteri
#barnløs vinner igjen
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Vi hadde alle fått inntrykk av at det kunne bli essensielt å kommunisere helt privat med noen andre deltakere, så jeg lagde visittkort til alle sammen (tlf-numre redigert bort her):

filip.png

thomas.png

tony.png

tryggve.png


Disse ble printet ut på tykk visittkort-ark fra Clas Ohlson, slik at det bare var å knekke ut visittkortene etterpå. Fungerte knall.


Det viste seg å være helt poengløst, men vi fikk vel pluss i boka hos noen. Min writeup må komme når jeg ikke er på jobb.
 
Sist redigert:
Haha! Takk for mye artig lesning, har sittet og ledd meg gjennom oppsummeringene deres. For vår (arrangørenes) del gikk spillet over all forventning. Masse gikk skeis hele tiden, og vi har bøttevis med erfaringer å ta med til et eventuelt nytt spill, men ble likevel en veldig gøyal dag. Vi som arrangerte hadde aldri verken spilt eller arrangert noe lignende før, men takket være en glimrende gjeng med spillere gikk ting greit likevel. Halvannet års forberedelser hjalp kanskje også litt, selv om jeg under spillet satt med en følelse av at veldig mye av greiene våre bare var halvveis gjennomarbeidet. Kan bare bli bedre herfra!

Da vi skrev spillet hadde vi en idé om å prøve å få det til å se ut som romvesenene drev med biologisk krigføring mot menneskeheten. Flere av FN-krisene handlet om sykdom, tilfeldigvis i land romvesenene landet i runden før. Det samme gjaldt de korte oppdateringene fra WHO som ble gitt i FN. Men i havet av informasjon mistenker jeg at det druknet litt. Noen som fattet mistanke i det hele tatt? (Hadde noen invadert en romvesenbase hadde dere også fått en del skremmende syn, men det var det dessverre ingen som turte å gjøre.)

Og hvor i alle dager kom muslingdøden fra?
 
Jeg var personlig veldig skeptisk til kuren, og trodde den kunne være en versjon av "Krippin viruset" kjent fra I Am Legend (lenke: http://imlegend.wikia.com/wiki/Krippin_Virus ), men Frankrike hadde tatt et standpunkt på å kjempe for en diplomatisk løsning. Heldigvis så ingen andre spillere denne likheten, men vi klarte som kjent likevel ikke å få igjennom massevaksinering.
Jeg kommer med min oppsummering på onsdag!

PS: @Halvor Kolsrud Sørg for å gi ros til FN-moderatoren, han gjorde en glimrende jobb!
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Svar til Halvor sin post før min writeup: Fantastisk godt jobbet! Det var ting som gikk litt halvveis i løpet av dagen men sånn må det nesten bli når det er første gang for alle involverte :) Jeg forsto ikke det var noen sammenheng mellom krisene FN måtte ta seg av, tror når vi mottok sendte til ganon (utenriksminister) og sa "noe er dritt et sted fiks det", men at det var noe som skjedde i afrika forsto vi etterhvert (så fikk oss noen allierte der nede). HIV/Aids forsvant jo plutselig fra noen av de landene, men at det var en korrelasjon mellom hvor de tingene skjedde og hvor de landet skjønte ikke vi. Og personlig visste jeg ikke at WHO meldte noe til FN eller andre i det hele tatt^^ Og som nevnt lenger ned infiltrerte jeg en alienbase for å se de behandlet menneskene bra, og fikk beskjed fra moderator at det gjorde de visst! Men ja, her kommer en vegg av tekst:


Megagame var først og fremst utrolig moro. Herregud for en dag.


Sjeldent jeg våkner så lett tidlig lørdag morgen, men etter å ha slukt det meste av writeups, video og podcasts på forhånd hadde jeg høye forhåpninger, som skulle vise seg å innfri!


Møtte resten av laget på SubScene en halvtime før det begynte for utdeling av alpeluer, visittkort og croissanter, og sjekket ut lokalet og de andre spillerne mens vi forsøkte å legge planer. Vi hadde på forhånd fått tilsendt informasjon som beskrev landets profil og som Frankrike skulle vi være en rasjonell og ansvarsfull stemme i en kaotisk verden. Vi skulle ta vare på verden men ikke glemme å prioritere oss selv (siden den franske kulturen er overlegen alle andres), og hadde noen naturlige rivaler i USA og Storbritannia. Den sovjetiske bjørnen er ikke nevnt i vår forhåndsinformasjon, men med tanke på hvor engasjert de russiske spillerne har gjort seg i rollen sin var jeg helt sikker på at de ville ha en ganske aggresiv linje i spillet så et personlig mål ble de ikke skulle bombe oss!


Minutter før selve spillet startet fikk vi beskjed om et gigantisk jordskjelv i Chile som måtte håndteres så vi sendte med ganon (utenriksminister) en del ressurser og mandat til å fikse krisen, Buggz (forskningsminster) fikk også noe til det grå markedet og forske frem noe greier mens stakkars Fetthest (forsvarsminister) fikk ingenting siden det sikkert ikke var noe særlig action i første runde uansett. Jeg la mesteparten av ressursene våre i PR og Media for å øke folkeopinionen som ville gi mer ressurser og cash er bra!

Da ministerne løp ut begynte en litt rar del av spillet for min del. Siden de andre hadde klare oppgaver og steder å være den første halvdelen av runden ble jeg plutselig sittende igjen alene! Så da trasket jeg bort til Storbritannia og hilste på den piperøykende statsministeren og forsøkte å legge grunnlaget for et fruktbart samarbeid. Problemet var at vi egentlig ikke hadde noe særlig å snakke om, jeg forsøkte å snakke opp hvor mye Frankrike skulle bidra i Chile men utover det var det lite spennende å ta opp, og dette gjentok seg hos de fleste av de andre landene men jeg fikk i det minste hilst på de fleste og delt ut visittkort.


Da et kvarter hadde gått kom de andre tilbake, og vi fant raskt ut at med liten tid måtte vi være effektive så vi tok runden: Fetthest hadde ganske nedslående nyheter da vi som nevnt ikke ga han noe ressurser siden trolig rolig førsterunde, men det var masse action over hele verden med en gang og alle la merke til at Frankrike ikke gjorde noenting! Så til neste runde fikk han med seg nok til å sende ut noen spesialstyrker og avskjære UFOer så vi også kunne ta litt ansvar for forsvar av planeten (og forhåpentligvis plukke med seg noe tasty alien tech!).

Ganon hadde mer suksess i FN der han sto i spissen for hjelpetiltak til Chile, mens Buggz av grunner jeg ikke husker ikke fikk kjøpt noe men heldigvis fikk med seg pengene til neste runde og forskningen ga ingen resultater (jeg tror kanskje ikke vi kunne forske på det vi forsøkte på eller noe). På de få minuttene vi hadde la vi nye planer og ble møtt av en ny humanitær krise, jeg tror det var ebolautbrudd i afrika et sted så ganon fikk litt ekstra penger.


De neste rundene utløp seg mye slik, vi satser på et forskningssamarbeid med Japan som viste seg å gi masse gode resultater, og fikk masse kred i FN for å bidra til å ordne opp i alle verdenskrisene. Fetthest skjøt også ned noen UFOer som vi plukket opp tech fra, men da vi bare hadde én spesialstyrke til dette formålet måtte vi bare tippe hvor det kom til å være action siden de virket å meste være aktive på et kontinent av gangen.

Personlig hadde jeg grei suksess med diplomatien, ble gode venner med Japan og Brasil, snakket etterhvert en del med Russland mens USA og Kina var litt vanskelige å komme innpå. Storbritannias statsminister var nærme geografisk sett så snakket en del med han og, men han virket ofte rimelig vag. I de første rundene var samarbeidet med Japan godt ettersom Buggz fikk på plass noen veldig gode samarbeidsavtaler på diverse forsnkning med de, og følte etterhvert Russland var mye hyggeligere enn fryktet pluss at de som gode venner med Kina ga oss en kobling der og.

Mens rundene gikk husker jeg lite av hva de andre fortalte de drev med, men jeg fikk det de skaffet og fordelte slik vi ble enige om, mens jeg fortsatte å holde folkeopinionen på nest høyeste nivå samt gjennomføre noen operasjoner i det skjulte. Det ble relativt lite spionering fordi vi ville være venner med alle, men var innom både Russland, USA og en alien-base eller to.


Det er veldig vanskelig å huske hva som skjedde når så bare forteller noen historier:


Pressen var jeg relativt lite involvert med, som Agradula skrev hadde de liten påvirkningskraft men viktigst for meg var etter USA annonserte aliens eksisterte til verden og sa mediene var velkommen til “informasjonsopplæring” eller lignende. I følgende nummer var det masse prat om den glimrende jobben USA gjorde i FN uten å ha bidratt med en krone, og jeg tidligere hadde påpekt for de hvor flinke Frankrike var uten å få så nye igjen for det. Ryktene kom om at mediene var kjøpt og betalt av USA (som jeg tror Brasil sto for) så etter det svarte jeg når de kom til meg men lite utover det. Fikk forsåvidt informasjon via de flere ganger, f.eks. at Storbritannia hadde en intakt UFO men svarte så godt jeg kunne uten å avsløre jeg ikke hadde peiling.


USA fikk etterhvert gjennomgå en del av de andre landene etter lovnader i FN ikke hadde blitt fulgt opp, de samarbeidet lite politisk, var mistenkt for å styre mediene og truet etterhvert Brasil med invasjon grunnet brasilianske spioner i USA, noe Brasil nektet på det sterkeste for. Hva de drev med for noe mer vet jeg ikke helt, etter å ha fått verdensopinionen imot seg delte de etterhvert av både forskning og ressurser i FN og den noe arrogante holdningen til andre land de hadde i starten virket å avta veldig ettersom andre av oss gjorde store fremsteg som kontakt med aliens. Som nevnt var en mulighet i spillet menneskeheten takket ja til superkuren det utenomjordiske tilbydde noe USA motarbeidet så godt de kunne hvor de kunne, og mot slutten bare atombombet de alt fra alienbaser på jorden til mål på månen. Jo, og Atlanta ble også atombomber av en terroristgruppe som USA i første runde hadde solgt atomvåpen, smooth!


Brasil var aktive med å samle støtte til hjelpetiltak i FN til de forskjellige krisene, og skaffe allierte om USA skulle gjøre alvor av truslene sine som Brasil var meget opprørt over, siden de lovte dyrt og hellig de var uskyldige. Vel, det viste seg at Brasil var noen dicks siden de sendte spioner til USA type hver eneste runde, og at alle hjelpetiltakene de samlet støtte til bidro de ikke en krone til selv. Jeg tror de brukte mesteparten av spillet til å holde hodet over vannet, mulig de drev med masse greier men vet egentlig ikke.


Storbritannia snakket mye om samarbeid men var som nevnt generelt ganske vage følte jeg, og tok lite initativ mot oss selv om jeg forsøkte å gi de en vei inn men siden de var så nærme ble vi hengende sammen med jevne mellomrom. Ble informert av mediene om at de hadde en intakt UFO senere i spillet som jeg forsøkte å presse de på, men fikk lite ut av det. Kanskje vi hadde noe samarbeid andre steder men de var nok mer i prat med andre land.


Japan tror jeg var spillets store forskningshore, de byttet og dealet med alt og alle uten hemninger. Noe som forsåvidt var helt okay siden vi dro god nytte av det! Hadde god kommunikasjon med de i starten av spillet men Buggz tok over den ettersom han utviklet et så godt samarbeid med forskningsministeren deres. Samme som med Storbritannia mistet jeg kontakten litt etterhvert og tror ikke de påvirket oss så mye direkte utover i spillet. Men kanskje, var så mye!


Kina hadde jeg veldig lite kontakt med i begynnelsen av spillet, og virket litt skeptiske til meg men via Russland fikk jeg etterhvert grei kontakt med de og, og ikke minst viste de seg å være en viktig brikke i noe av det mer artige som skjedde meg. Kommer tilbake til det litt senere men viste seg å være hyggelige folk som nok kunne kjørt på mer alene men var inkluderende med samarbeidspartnere.


Russland var jo litt av en gjeng, og skal innrømme jeg ble litt overrasket etter en spion jeg sendte dit kunne melde om at de sto ca på samme sted teknologisk som ved spillets start, men de var synlige i det internasjonale politiske spillet og viste seg å være ganske tilbøyelige for samarbeid. En av de første kontaktene jeg hadde med president demake var da han kom til meg angående alle bløtdyrene som forsvant i afrika, som jeg ikke visste noenting om og bare trodde var bullshit han ville forvirre meg med. Han kom med en annen lignende kommentar senere men trodde like lite på det da, og siden det har vist seg det de ikke fant det opp men ingen idé om hva det hadde å si for spillet. Viste seg etterhvert å bli gode diplomatiske samarbeidspartnere!


Aliens hadde jeg i første del av spillet veldig lite kontakt med, til min store skuffelse! Vi jobbet mot radar- og kommunikasjonsteknologi for å finne og kontakte de, da en moderator forklarte vi ikke bare kunne sende ut en melding til de tilfeldig, vi måtte vite nøyaktig hvor og hvordan så hvordan Russland klarte å komme i kontakt så tidlig skjønner jeg ikke, men var vel lurt å sende opp dyr i tilfeldige retninger! De holdt et par pressekonferanser der de kronglete forklarte de var for fred, bare ville kurere sykdommer og være snille men tror ikke mange stolte veldig på de. De ga lite uttrykk for hva de ville utover det, men det skulle snart forandre seg…


For da jeg skulle til Russland på en alminnelig diplomatisk visitt var Kina allerede på besøk, og de var allerede i en samtale om… kommunikasjonen de hadde mottatt fra verdensrommet! Jeg kom ca da de snakket om hvordan beskjedene var utformet, og da de så litt rart på meg forklarte jeg at beskjedene Frankrike hadde mottatt lignet veldig på de Russland hadde fått! Dette var jo blank løgn siden vi ikke hadde hørt noenting fra noen, men runden etter tok Kina initiativ til en felles uttalelse med invitasjon til våre forhåpentligvis nye venner om å møtes i Sibir et sted. Vi ba resten av verden pent om å ikke skyte på UFOer som landet der, noe de ikke gjorde og etter å ha svart vagt på andre lands forespørsler om å bli med på møtet ble vi plutselig hentet av en moderator som tok oss med ut på gangen for et møte med en utsending fra rommet! Kinas president, en utsending fra Russland og meg selv hadde et produktivt møte hvor de forklarte om sine vennlige hensikter, og jeg la frem en plan for hvordan vise verdenssamfunnet vi kunne stole på hverandre som begge parter gikk med på.

Som nevnt var deres agenda å kurere alle sykdommene menneskeheten har for å ikke drepe oss, men de var på en stram tidsplan så sendte ganon til FN i håp om at han kunne jobbe frem en løsning for å fordele mirakelkuren til hele verden. I mellomtiden sendte jeg spioner til alienbaser på jorden for å forsikre meg om at de kidnappete menneskene ikke ble drept eller gjort drøye inngrep på, og få bekreftet informasjonen jeg fikk fra våre utenomjordiske venner.

Bare noen runder før slutten blir jeg ordentlig bevisst på at det er et gigantisk objekt på vei mot jorda, da aliens bekrefter den er mekanisk og kommer til å fucke oss alle opp. Noen nevnte den for meg tidligere men brydde meg ikke så mye om den da, var mer aktuelle ting å ta tak i men etter at jeg alene ble invitert opp til alienbasen og fikk snakke med lederen deres forsto jeg det slik at de var på en deadline fra en annen faksjon aliens, som var en type AI eller noe som ville utrydde oss om ikke alle tok kuren og ble en del av det intergalaktiske samfunnet. Jeg tenkte det nok går fint for ganon er i FN nå og pusher igjennom en løsning, og han kom fornøyd tilbake å sa alle var enige om å godta kuren, og at etter bare to år med kliniske tester kunne de starte utrulleringen. Det er type halvannet år for lang tid minst, så siste runde forsøkte jeg fortvilt å snakke med de forskjellige statslederne men USA nektet plent så helt på tampen av spillet ble alle de franske borgerne vaksinert i håp om å redde oss selv!


Noe som viste seg å være helt fåfengt, da det var alle eller ingen så at noen land valgte å vaksinere hjalp ikke i det store og det hele. Men alt i alt er jeg ganske fornøyd med hvordan vi gjorde det da jeg mistenker vi gjorde det ganske godt når det gjelder forskning, tok en ledende rolle i FN, hadde kunnskap om det meste som foregikk mot slutten av spillet og følte vi også plasserte oss i forhold til våre rivaler. Personlig er jeg veldig fornøyd med å to runder på rad legge føringer på hvordan jeg ønsket verden og aliens skulle forholde seg til hverandre, som de fulgte.


Etter spillet hadde vi noen artige samtaler med de andre spillerne og en hyggelig hangout på Peppes. Det ble ikke så sent før jeg dro hjem utrolig sliten, men utrolig fornøyd. Jeg har nok aldri opplevd at så mange timer gikk unna så fort og gleder meg veldig mye til neste gang!


Om noe var muligens moderatorene uforberedt på noen områder, og det var noen ting som ikke ble fulgt opp godt nok (som diverse oppgradering, nye bygninger og midlertidige ressurser) men de gjorde unektelig sitt beste. Medienes rolle har en del forbedringspotensiale, og skulle gjerne hatt litt… mer å gjøre som statsminister av konkrete oppgaver. Jeg fikk det til ganske greit føler jeg men var litt opp til hver enkelt president/statsminister hva de ønsket å bruke tiden sin på, noe de andre spillerne muligens misunner! Ellers var vi under et konstant tidspress som lag og skulle kanskje hatt litt mer pusterom her, men det er jo en del av spillet. Og da spillet var ferdig avslørte moderatorene en god del aspekter ved spillet flere ikke hadde fått med seg, uten at jeg vet helt hvor skylden for det ligger.


Men det var skikkelig 10/10 hele opplevelsen, og det er sikkert masse mer men kommer ikke på nå. Tusen takk til alle involverte, og to tusen takk til arrangørene for en fabelaktig innsats!
 

oma

Village Drunk
Da vi skrev spillet hadde vi en idé om å prøve å få det til å se ut som romvesenene drev med biologisk krigføring mot menneskeheten. Flere av FN-krisene handlet om sykdom, tilfeldigvis i land romvesenene landet i runden før. Det samme gjaldt de korte oppdateringene fra WHO som ble gitt i FN. Men i havet av informasjon mistenker jeg at det druknet litt. Noen som fattet mistanke i det hele tatt? (Hadde noen invadert en romvesenbase hadde dere også fått en del skremmende syn, men det var det dessverre ingen som turte å gjøre.)
Det var nok et alt for subtilt hint for at man skal klare å samle denne informasjonen og knytte den opp til det. Må huske på at det kun er forsvarsministeren som egentlig har full oversikt over hvor romvesnene er eller har vært, og da blir det mye detaljer å huske på for forsvarsministeren å gjengi i detalj til resten av laget - og da kanskje spesielt til utenriksministeren som er den som snakker mest i detalj om de sykdomskrisene i FN - med tanke på at utenriksministeren allerede har en del annet og tenke på fra før av. Men god ide, kanskje bare være litt mer tydelig med slike sammenhenger i fremtiden?

Uansett, dritfett.

Jeg skrev en mail nettopp til Megagame med noen forslag til FN delen av spillet. I korte trekk: Krisene som skjer i FN er for ensidig forferdelige at vi nærmest blir tvunget til å gjøre noe med dem. Om vi ikke gjør noe med dem, så vil terrornivået øke og vi får ingen annen positiv effekt fra det. Noe som egentlig er selvfølgelig, men .. det blir liksom ikke noe vanskelig valg eller interessant valg å fikse det, fordi det ikke er vektet på en måte som gjør at man har noe å tjene på å stemme imot resolusjon som kun hjelper verden på alle mulige måter. Enten så føler jeg det burde være dyrere å fikse store kriser - feks som når Terroristene hadde offentlig gjort de onde hensiktene sine, da var det ingen som hadde 20 000 megabucks for å betale dem - og vi måtte bruke betydelig med ressurser for å sende Russland, Frankriket og USA sin hær inn i Brasil (Brasil sa de skulle sende sin også, men HAH! dem så vi ikke mye til) for å lete etter dem. Det var kult, man måtte liksom gjøre noe annet enn å bare være enig i at "ja dette må vi fikse" *gi en eller 2 brikker for å fikse*.

Uansett, FN var helt fantastisk del av spillet. Vår moderator var _fantastisk_. Jeg tror kanskje det også var en av de enklere delene av spillet, fordi vi hadde såpass målrettede og konkrete oppgaver.

1) Les opp ting som er av interesse
2) Diskuter hva vi skal gjøre med det, hvordan og hvem som skal betale
3) Bruk ressurs poeng på å gjøre steg 2.

Så var det å komme tilbake til gruppen, ha 15 minutter på å prøve å få med seg hva som nettopp hadde skjedd, for å gå ned igjen og greier.

En recap mer direkte fra spillet, fra en utenriksminister sitt ståsted:

Første som skjer er at Chile er fucked, vi snakker om det i FN og forskjellige land viser sin støtte i form av faktisk hjelp og noen med fine ord. Hverken Brazil eller Japan bidrar nevneverdig med ressurs poeng i det hele tatt gjennom hele spillet. Japan tror jeg brukte 1 eller 2 poeng over 12 runder, mens Brazil faktisk ikke brukte noen. Frankriket gir gladlig, USA og Kina følger tett etter, mens Storbritania og jeg gir .. smått innimellom. Uansett. Chile har krise, Brasil sier at "vi trenger hjelp, vi skal bidra så mye vi kan" som er ingenting. Alt går sin gang.

Så kommer jeg opp og får beskjed "Du må kunne forsvare hvorfor vi skøt ned en alien drone i sør europa" av min forsvarsminister.

Og her er en del av spillet jeg ikke helt forstår: @Agradula hadde dere ikke tilgang til verdenskartet? Kunne dere ikke ha skrevet ting som "Russland skøt ned alien romskip" og den slags og tvunget oss til å ta den straffen for folkeoponionen? Jeg var redd for det og følte jeg måtte komme og spre litt løgner til pressen før alt kom ut og vi måtte bite i det sure romvesen eplet, så jeg sa vi hadde skutt ned et vestlig fly rett med Ukraina for å beskytte våre interesser.

Jeg tok tilogmed det opp i FN neste runde og beskylte vesten for å drive med usselt spill.

Ikke at det utviklet seg til noe, fordi USA gikk ut med informasjonen om Romvesnene tidligere enn de gjorde i Sit Down and Shut Up gjorde i sitt Megagame. (Man kunne høre stemningen lettes når alle de andre landene visste at de slapp å bekymre seg over det igjen.)

Uansett.

Det mest intense i FN var når terroristorganisasjonen kom ut med at "Hey yo, vi har et atomvåpen fra en nasjon, og gi oss megabucks ellers bomber vi noen". For med en gang merket vi at USA var litt på bakbena. "Vi tror dette er en hoax" sa de, "Vi tror Brazil kun er ute etter å presse verdenssamfunnet for penger" sa de. Og det ble amper diskusjon mellom landene. Props til @ganon for å rollespille den forenende stemmen i verden veldig bra der. Mener å huske han brøt opp en "krangel" på det møtet.

Vi ble enig om å sende våpeninspeksjon fra FN som skulle telle over alle atomvåpnene til alle stornasjonene, for å se hvem sitt atomvåpen som var vekke. Vi ble også enig om å sende tropper til Brazil, for å lete etter terroristorganisasjonen som jeg skrev tidligere. Dette kostet Russland minst 4 ressurs poeng fordi det var så langt unna, og jeg antar Frankriket måtte betale store summer også.

Neste runde, så er ikke den amerikanske utenriksministeren der lengre, men er erstattet av presidenten. Presidenten blir spurt om hvor utenriksministeren er, og han sier "han er hvertfall ikke her ser du vel".

Runden etterpå, så er den amerikanske utenriksministeren der og sier han var på en tur i Afrika. #yeahright! Jeg aner fremdeles ikke hvor han var, noen som har peiling? Det blir også på dette møtet avslørt at det er amerika sitt atomvåpen som har blitt stjålet, og de fortsetter å anklage Brasil for å ha stjålet det - og ting anspenner seg enda mer.

Men rundt denne tiden får vi andre ting å tenke på, jeg blir mindcontrollet av en alien og jeg mister generelt sett oversikten på alt. Plutselig er ikke så mye av det vi har snakket om i FN lengre relevant fordi det er store himmellegemer, en vaksine som ingen vil ta og .. ja.

Men det var helt sinnsykt moro. Jeg koste meg konstant.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Oma. Sånn angående ting på krigskartet så føltes det litt.... uoversiktlig for oss. Du må huske at dere hadde jo mest dere selv og tenke på, mens vi måtte følge med på alle landene og alle romvesenene. Fikk masse bilder fra pressesjefen, men var litt vanskelig å se hva som egentlig foregikk på dem, også var det så mørkt så bildene var kornete og vanskelig å tyde. Jeg var på vei til å skrive om en drone som ble avskåret over sentralrussland og den massive kampen utenfor japans kyst. Men tiden. TIDEN! Plutselig får vi beskjed av moderator at storbritannia var i besittelse av en anskaffet UFO, som ingen visste om, eller hvordan de fikk tak i (som var en handelsgreie med terroristene viste det seg i etterkant). Så ja. Tiden.

Tenkte akkurat på at det hadde nesten vært kult om moderatorene, etter hver runde kunne gitt en slags superkjapp oppsummering av ting som skjedde der oppe for det var så kjedelig å være der oppe de første 8 rundene. Eller. Det så ut som det skjedde masse, men så skjedde det egentlig ingenting samtidig på en måte?
Snakka med Halvor og han sa jo selv at det skjedde merkverdig lite der oppe, akkurat som om alle var redde for å faktisk gjøre noe skikkelige greier, i motsetning til prøverundene til moderatorene der det skjedde dritt hele tiden.

Men en ting pressen skal ha kritikk for var at vi faktisk aldri tenkte på å prøve å få kontakt med romvesenene selv. Vi burde laget en slags pressekonferanse, eller reporter ved brygge i stormen som sier noe sånt som:
"Ja. Jeg står her på bryggen i bergen og det er storm. Vi prøver å få kontakt med de besøkende fra verdensrommet, men forstår ikke hvordan, så ta kontakt med oss. Kanskje vi kan hjelpe dere med å formidle deres ønsker og beskjeder."
Så det var faktisk litt dumt av oss.

Edit: Eller eventuelt, istedetfor å prøve å gi ut avis hver runde, prøve å faktisk ha en "nyhetssending" fra scenen.

Og neste gang så må vi ordne en twitter. Vi burde gjort det på forhånd, men tenkte at NEIDA DET TRENGER VI IKKE.
HEH. DET GJORDE VI GITT.
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg elsker at det aldri var noe bløtdyrholocoaust. Var det en afterglow fra en tidligere syretripp? HVEM VET?

Jeg er 100% sikker på at noen kom opp til meg og bare "kamskjellene i afrika har forsvunnet/daua"
Jeg må ha hørt veldig feil, eller så har noen fart med løgn for å vippe meg av pinnen. Og det funka jævlig bra :D

#muslingmysteriet2016
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg registrerer at presidenten av Kina (m.fl.) har ankommet Norges Mest Sofistikerte Promperom. Hvordan opplevde du spillet @Julie N ?
 
Jeg elsker at det aldri var noe bløtdyrholocoaust. Var det en afterglow fra en tidligere syretripp? HVEM VET?

Jeg er 100% sikker på at noen kom opp til meg og bare "kamskjellene i afrika har forsvunnet/daua"
Jeg må ha hørt veldig feil, eller så har noen fart med løgn for å vippe meg av pinnen. Og det funka jævlig bra :D

#muslingmysteriet2016
Jeg fikk høre en lignende historie om at alle sneglene hadde forsvunnet fra et land i Nord Afrika. Jeg hadde ikke tid til å undersøke saken nærmere da vi på det tidspunktet var på vei til å sende en Kinesisk "spion-diplomat" til romvesenbasen i Zambia. Men da jeg forhørte meg i ettertid var det ingen andre som hadde hørt om sneglene..Mystisk. :D
Forresten, hei alle sammen! Det var superkult å spille med dere!
 

demake

Seksuelt godteri
Jeg vil at personen som starta snegleryktet skal gi seg til kjenne.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Første gang jeg hørte om bløtdyrene var fra demake som tenkte det måtte være noe greier med oss siden franskmenn er så glad i bløtdyr. Jeg var sikker på at det var noe demake fant på for å forvirre meg så overså det egentlig bare ;p

Husker noen nevnte Den Store Tingen som nærmet seg jorda, men at jeg av en eller annen grunn avfeide det som ikke relevant der og da :D Enten tenkte jeg at noen andre ordner det, eller at jeg ikke kan gjøre noe med den fra eller til noe vi forsåvidt fikk bekreftet fra moderatorene (de sa den ikke var mulig å skyte ned eller lignende).

Forresten, hei og velkommen @Julie N , var veldig artig å spille med dere og! Skjønte dere var fire i en gruppe som spilte aliens sammen, ikke sant?
 
Tenkte jeg kunne skrive en liten oppsummering av min egen opplevelse av spillet.

Først og fremst må jeg si at jeg stor-koste meg. Timene fløy avgårde! En stor takk til arrangører, moderatorer og medspillere. :D
Helt i begynnelsen av var det hele ganske kaotisk. Mine undersåtter/regjeringsmedlemmer løp avgårde med RP de ble tildelt og spilte sitt eget spill i et par runder. Jeg tror rett og slett alle ble så gira at vi glemte å snakke med hverandre. Så litt kommunikasjonsproblemer innad i laget der altså. Dette gikk seg til rundt runde 3, hvor jeg prøvde å sette foten ned og ba alle veldig pent om å fortelle meg hva som foregikk. "Jeg er jo president, for svingende!"

Kina forlot sine mål for spillet sånn ca midtveis. Vi prøvde hardt å utvikle mye teknologi men hadde veldig uflaks med terningen. Vi fikk først fart på sakene i de to siste rundene, og da var det ikke så mye vi kunne gjøre. Vi brukte heller tiden vår på spionasje. Amerika fikk endel besøk og vi fant deres forskningsbase. Men i et svakt øyeblikk lot vi oss overtale av Brasil til å ikke dra tilbake til Detroit, da de hadde interesser der. Dette viste seg kanskje å være lurt da Amerika viste seg å være på krigsstien. Brasil prøvde forresten også å frame Kina for sin egen spionasje.

Kina utviklet et godt samarbeid med Russland og Frankrike, noe vi satte stor pris på. Etter at Kina sendte ut en spion-diplomat til romvesenbasen i Zambia var jeg i et møte på gangen med to svært hyggelige romlinger. Vel tilbake i Kina mottok jeg brev fra himmelen, sammen med en kur for HIV. Jeg tok kontakt med Russland og det viste seg at de også hadde hatt kontakt. (Det var her Frankrike snek seg inn og sa at de også hadde brevvekslet med aliens.) Vi ble alle enige om at romvesnene virket vennlige og vi valgte å holde en pressekonferanse der vi (Kina, Russland, Frankrike) ga dem tillatelse til å lande i Mongolia. Et møte på gangen i nest siste runde overbeviste oss alle om at romvesnene var vennlige og at deres kur mot alt var løsningen på alle våre problemer. Dessverre ville ikke resten av verden følge oss. Det er hardt å være et foregangsland :D

Mer generelt tror jeg alle landene var for forsiktige med å dele informasjon, både til pressen og med hverandre. Dette kan kanskje ha noe med at dette var første gang for alle og man visste ikke helt hvordan spillet ville reagere hvis man gikk ut med for mye. Jeg tror at det ville være morsommere og lettere for pressen (og alle andre) om man ikke holdt kortene så tett til brystet hele tiden. Mer fart, spenning og intriger! Noe å tenke på til en eventuell neste gang. Eller hva synes dere?

Alt i alt en helt super opplevelse! Jeg har helt sikkert glemt å skrive ned en hel masse ting, slenger inn en kommentar om jeg kommer på noe ;) Jeg vet at mine kinesiske lagkamerater også hadde det helt strålende. Jeg tror ikke noen av dem er her inne, men jeg kan prøve å pushe dem litt. Det hadde vært gøy å høre fra de som hadde andre roller da jeg vet veldig lite av hva som egentlig foregikk i FN, Det grå markedet og på verdenskartet.