Melking av kua med spill.. Me no like

D

Doctor Downs

Gjest
Har noen her lest Karens Jul av Amalie Skram?

Poltikonstabelen finner den stakkars fattige kvinnen utsultet med barnet sitt mot brystet og blod rennende nedover den døde kroppen.

Det som skjedde med Amalie var at hun gikk tom for morsmelk og fikk ikke tilført nok næring til sin kropp til å produsere ny. Barnet vil derfor drikke og drikke helt til det er tomt og blod vil da komme ut. Dette vil i lengden drepe moren.

Når det kommer til TV-spill synes jeg at det er greit å melke kua, eller franchisen i dette tilfellet, til en viss grad (Metal Gear Solid 2, GTA: Vice, Silent Hill 2+3), men når blodet kommer (Tomb Raider) så er den serien så godt som død.

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Aquila@15.05.2004, 03.18
men når blodet kommer (GTA: San Andreas?) så er det for sent og ikke minst for langt.
San Andreas blir nok et dårlig eksempel i denne sammenhengen. Bare sjekk her for hvor radikalt mye som er forbedret/forandret i det spillet. De ga ut Vice City bare et år etter GTA III som selvsagt førte til at det ikke var revolusjonerende forandringer, men med San Andreas har de brukt hele to år. De unngikk dermed tabben med Tomb Raider-serien som fikk 4 kjedelige oppfølgere, på ja, 4 år...

Fysj og skam! Ikke nevn GTA og Tomb Raider i samme setning ;)

Hadde Rockstar virkelig vært interessert i å melke kua hadde vi sett GTA 2005 ala Fifa. Det hadde fortsatt solgt i bøtter og spann.

Synes de fleste oppfølgere som det blir lagt nok penger og sjel i(HL2, MP2, Halo2, San Andreas, MGS3) er helt greit. Det er jo dette gamerne vil ha.

SHDR

Gullmedlem
Hva gamerne vil ha er veldig lite interessant i en kreativ bransje. En kreativ bransje skal ideelt ledes av et formidlingsbehov, men mer sannsynlig av kreative trender.

GTA: SA interesserer meg ikke. MGS3 interesserer meg heller ikke nevneverdig. SH4 er jo også bare regurgitation av tidligere ideer ...

Hva med spill som Katamari Damacy, Okomi et cetera? De ser ut til å bli reellt nyskapende. Men de er ikke hva spillere vil ha, så de bør ikke lages? Et kreativt marked skal ikke styres av behov ... de skal styres av lysten til å uttrykke seg innenfor mediet.

"Åj, folk vil visst ha en ny CS som skal være helt lik den gamle! Gir vi dem det?"
"Selvsagt, det er jo de som bestemmer. Vi bare lager, vi."

C

Crizpy

Gjest
Dont hate the game, hate the players.
Det er tross alt dere som kjøper "den nye csen" og andre spill som byr på melking :p

Opprinnelig skrevet av Shadar@15.05.2004, 12.08
Hva gamerne vil ha er veldig lite interessant i en kreativ bransje. En kreativ bransje skal ideelt ledes av et formidlingsbehov, men mer sannsynlig av kreative trender.

GTA: SA interesserer meg ikke. MGS3 interesserer meg heller ikke nevneverdig. SH4 er jo også bare regurgitation av tidligere ideer ...

Hva med spill som Katamari Damacy, Okomi et cetera? De ser ut til å bli reellt nyskapende. Men de er ikke hva spillere vil ha, så de bør ikke lages? Et kreativt marked skal ikke styres av behov ... de skal styres av lysten til å uttrykke seg innenfor mediet.

"Åj, folk vil visst ha en ny CS som skal være helt lik den gamle! Gir vi dem det?"
"Selvsagt, det er jo de som bestemmer. Vi bare lager, vi."
Enig med deg på en del punkter, selvom jeg sluttet å se på spillbransjen som en kreativ bransje på midten av 90-tallet.

Er de nederste setningene en quote fra Gabe Newell eller? :blunk:

En av hovedgrunnene til at melkingen av spill fortsetter, er at det selger. I motsetning til mange av oss "hardcore" gamere, eller hvordan du nå vil definere det, så kjøper "mannen i gata" gjerne Tomb Raider 5 (som for øvrig var noe av det verste mølet jeg har spillt) og kjøper Sims med alle utvidelsespakkene.
Og ja, jeg synes spillbransjen fortsatt er kreativ, se på nyskapende spill som Black and White f. eks. Eller Half-life (serien). Ja, det er fortsatt skytespill og går ut på å drepe, men det er godt gjennomført, ofte med nye gameplay elementer (som gravity gun f. eks). Uheldigvis er de fleste av dagens spill beregnet på "mainstream" personer, og ikke, ja, "hardcore" gamere. Spillutviklerne satser desverre for ofte på noe de vet vil selge. Ikke at alt av dette er dårlige spill, se på Doom 3 f. eks, ikke så fantastisk nyskapende, men det ser ut til å bli et spennende spill. Problemet er at melking, eller lite innovative titler selger, mens mer nyskapende titler gjerne får mest oppmerksomhet fra den mindre "hardcore" gruppen. :gevær:

Opprinnelig skrevet av MattMan@13.05.2004, 21.55
Jeg mener, når folk ser penger, blir det kvantitet over kvalitet.
Meningen her var egentlig å snakke litt om FFX-2 sin rolle i hjertene og FF - samlingene til våre medlemmer her på forumet.

FFX-2 sin lansering var ren og skjær sjennial.
Slagerene FF VII - FF IX fikk en verdig bror da FFX kom til verden, og selvfølgelig måtte vi ha det. Ja, vi gråt oss igjennom Yunas konstante ynking på hver vår meningsfulle måte.
Men  hei! Her kommer FFXI previews og sniktitter i blader og på nettsteder.
Vi ser på videoer, og tenker dette kommer til å bli helt villt, altså FF på tur i cyberspace. MMORPG- drømmen kommer.
Ah, vi lengter etter FFXI.
Vi ser også at det kommer et annet spill først. FFX-2.
Tjah, dette må jo bare bli like bra som FFX, og ikke faen om jeg skal kjøpe noe platinum utgave nei! Så, vi går i butikken og kjøper spillet.
Personlig lo jeg litt da kameraten min satte det inn i PS2en, jeg mener dette var råttent, og ikke noe annet.
Men hva skjedde egentlig her?
Alle FF-fans kjøpte spillet.
Si 7/10 fant ut at spillet virkelig var elendig.
Og så hva? De kjøpte spillet alle og enhver.
Dette var et must for alle FF fans, uansett hvor bra det var.
Samme om spillet hadde vært defekt, spillet hadde blitt kjøpt av alle.
Poenget er at ingen blir skremt av at et spill som dette var elendig.
De skal jo kjøpe FFXI, som blir et must-have.

Dette var bare en periode de kunne skvise penger ut av folk, og komme lett ut av det. The sims klarer det faktisk også.

Genialt, hva?  :)
Er totalt uenig i det du skriver om kremspillet FFX-2. For meg var det ett genialt spill, jeg likte det fra start til slutt...

Jeg må si meg litt eni i det du sier/skriver, men nå var ikke FFX-2 ett dårlig spill men det var ikke noe særlig bra til å være ett FF spill. Dette spille ble jeg jo litt flau av innimellom men det var ganske kjekt å spille i slosskamper å sånn egentli, men storryen sugte. En av grunnene til at jeg elsker FF serien er jo faktisk at det er noe nytt hver gang. Alt er nytt, nye folk nye levelsystem og nye verdener og avogtil monsterer! Men FFX-2 var jo en oppfølger å nå har Squaeenix bevist at det ikke går ann å lage FF oppfølgere, så jeg håper det ikke blir mer av de, selvom final fantasy crystall kommer til Nintendo DS noe jeg kan tenke meg blir en oppfølger til FFCC!

Håper på at FF XI og XII blir bra ! :tommelopp:

F

Fanta Boy

Gjest
Jeg er redd for melking derfor håper jeg at det nye Viewtiful Joe blir like bra, "heck even better". Men jeg håper, derfor kjøper jeg ikke flere spill. Helt sant, aknskje jeg kjøper Paper mario 2, men kan dette være melking?? Enyways de verste melkingene, er jo sims, ak ak, the sims, samme med Hazlf Life, Blue Shift og masse vås, bare rart greier. Final Fantasy er ikke melking bortsett fra X-2 som var det verste mølet jeg har sett. Super Mario kan også bli et offer, for ikke og snakke om Zelda, så jeg sier tvi hold på spill som ikke kommer ofte sånn som: Viewtiful joe, Metroid Prime, Half life, Shenmue, FFVII, Zelda The WindWaker, Halo, Ninja Gaiden. Thats All from me :p

Opprinnelig skrevet av Stiluz@25.05.2004, 19.20
Og ja, jeg synes spillbransjen fortsatt er kreativ, se på nyskapende spill som Black and White f. eks. Eller Half-life (serien).
Hm, Black & White er vel ikke det beste eksempelet, da det deler store likheter med Doshin the Giant, selv om B&W er mye bedre.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tjohei. Doshin kom lenge etter Black & White.

EA er jo ledende på dette området. EA har en typisk "kjøp all motstand" taktikk i spilleverdnen. De satser så og si ikke noe på å utvikkle nye titler/konsepter. EA har i hovedtrekk to kategorier av spill; gode spill som blir melket til blodet og dårlig spill(som av en eller annen grunn selger som varmt hvetebrød) som blir melket til blodet.

Jeg mener at dette er feil. EA bidrar nesten ikke noe i spilleverden. De bare tar, og tjener på den. Det er ikke slik vi trofaste gamere vil ha det. Vi vil ikke våkne opp til en dag i fremtiden og ikke finne annet enn Call of Duty, The Sims og diverse sportsspill fra EA i spillhylla. Det må for all pris ikke bli slik. Den dagen EA har kontrollen på markede så er spilleverdenen ett bedrøvlig sted. Den dagen det skjer slutter jeg å spille.

Utvikling av nye konsepter må oppfordres og melking av spill må boikottes. Mange av spillene som blir melket var i begynnelsen veldig gode spill. For hver gang de blir melket blir de bare tynnere og tynnere, helt til det ikke er noe annet enn makkverk igjen. Den skittende delen av bransjen har nå sørget for å gjøre ett glimrende spill til sovemedisin.

Jeg sier nei til dette! Nå, la oss plassere disse djevlene opp mot veggen! :p

Halky

Veteran bruker ;)
Hmm det er vel ikke EA som lager spillene, er det vel? De er vel strengt tatt bare utgiver av spillene og støtter selskapene med cash.

hahaha, støtter selvskapet med cash! haha. EA betaler de riktig nok penger for å lage de spillene som DE vil ha hvordan DE selv vil ha de. Det er ytterst få selskap som er vellykket nok til å lage sine egene spill så selge dem til en utgiver... Det er en hvis frihet, men alle de spillene som er utgitt for tidlig så er det utgiverne som har presset dem til å gjøre det ferdig sånn at de kan gi det ut.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Husker f.eks. Dungeon Keeper - Bullfrog hadde jobbet med det i fire år, så ba Peter Molyneux om en måned lengre utviklingstid. Han fikk nei. Det ville koste for mye, sa EA. Da fikk de heller kansellere spillet. ETTER FIRE ÅR.
Husker ikke helt hvordan historien gikk videre, men det aner meg at Molyneux brukte en slump av egne penger eller noe sånt - spillet kom iallefall ut en måned senere og eide. Ikke takket være EA.
Jeg har mislikt EA en god stund. Det var EA som insisterte på at Alice skulle hete "American McGee's Alice", siden han var den mest kjente på teamet. At spillet baserer seg på et verdenskjent eventyr var tydeligvis ikke nok.
Og enda en ting... hvem FAEN er korka nok til å kjøpe ALLE de jævla fotballspillene de presser ut av endetarmen hvert år? Kun fotballidioter med for mye penger, aner jeg. Og - hell og lykke - annethvert år er det vel gjerne også en større fotballcup, og da må der produseres ET SPILL TIL. Stemmer, samme spillet med litt annen grafikk og andre spillernavn. Prisen er såklart den samme.
Kan tenke meg det er enda verre i Statene, der de har fire virkelig store idretter.
Enda en ting jeg misliker med EA: Den jævla kopibeskyttelsen de bruker. For det første er den verdiløs (har sett universal-cracks til alle EA-spill utgitt i et bestemt tidsrom), den ødelegger CD-ene også. Black & White-CDen min har vært ute av coveret ca. ti ganger (var i militæret da jeg kjøpte det og hadde ikke tid til å spille så mye, glemte det senere), og den er ødelagt. Ser jeg på platen ser det ut som om ett av lagene har gått i oppløsning. Hurra for kopibeskyttelse som legges på under trykking.
Og hvem kan glemme de skrekkelige, skrekkelige Ringenes Herre-spillene? Fytti helvete - ta de mest imponerende og storslåtte filmene jeg har sett, finn frem saga og beskjær lemmer og organer til det hele passer i en bitteliten action adventure-eske. Action adventure - denne minste fellesnevneren av spillsjangre - er EA spesielt glade i, merker jeg. Jamfør hvert eneste jævla James Bond-spill gitt ut etter Goldeneye. Påkostet mange millioner, verdt en hundrelapp.
Den EA-borderen de har på hver jævla eske er blitt et slags omvendt Seal of Quality for meg. Den ser billig og kjip ut også.
Jeg hater EA. Måtte de brenne.

F

Fanta Boy

Gjest
EA drepte Westwood, som lage noen av de beste Strategi spilla i evigheten, sier Red alert og Yuris revenge noe?