SITAT(kilik @ 29.08.07, 23.12) 79792
Gamespot har gått over til et nytt karaktersystem etter at Greg Kasavin forsvant. Han var en fin artikkelskribent, men karaktersystemet hans var basert på prosentvis vekting av grafikk, lyd, verdi osv. Med andre ord teller grafikk like mye for totalkarakteren i både Far Cry og Tetris DS. Karakteren ble altså mer et resultat av en nerdeaktig, matematisk formell enn et reelt helhetsinntrykk.
[/b]
Og favorittforfatteren hans var fantasy-pulp-trash-forfatteren R.A. Salvatore. Det forteller meg at vi neppe hadde med en spesielt kultivert person å gjøre. At han insisterte på at Gamespot skulle vurdere kulturprodukter etter en psyko nerdeskala der han personlig satt som en hauk og redigerte karakterer slik at de passet opp mot hverandre, tyder på at han kanskje ikke var særlig godt egnet til å være redaktør. Han var ålreit til å skrive, da. Ålreit. Ikke mer.
Jeg husker ikke hvor jeg leste det hen, sannsynligvis Gamespots bloggside, men han snakket om hvordan han syntes det var ekstremt viktig at desimalene på karakterene utgjorde forskjellen på to nesten tilsvarende gode titler. La oss for eksempel si at Crackdown fikk 8.4 (hvilket det ikke gjorde, afaik), og det kom et nytt og tilsvarende spill som var nesten likt bare med litt bedre grafikk og mer helhetlig mission design, men uten den samme utforskningsfokusen og skjære galskap som Crackdown bød på (la oss kalle dette spillet Prototype). Dette spillet ville da fått 8.6 for å reflektere den litt bedre grafikken og den mer helhetlige oppdragsstrukturen, samtidig som karakteren ville blitt forholdsvis lik siden de to spillene forsøker å levere den samme opplevelsen.
Det er på en måte et litt naturlig system. Det er noe inne i hodet mitt som sier at det ikke er en helt skamræva idé. Det er bedre å sammenligne spill med andre spill som prøver å oppnå det samme enn å sammenligne dem med spill som gjør noe ganske annet. Så rister jeg på hodet, kommer til hektene og husker at, ah, man skal ikke vurdere et kulturprodukt opp mot et annet. Man skal vurdere det uavhengig av omstendighetene, på grunnlag av spillets faktiske meritter som underholdnings/kulturopplevelse.
Jeg tror ikke Greg Kasavin var istand til å gjøre det. Han lot seg plage av at gamle spills karakterer virket kunstig høye i forhold til nye spill som kanskje var bedre. Så han hadde lyst til å lage et system der gamle spills karakterer sakte ble brutt ned. Slik at karakterene forandret seg over tid.
Whoa.