Metroid Prime 3: Corruption

Samme her... det som er kjipt, er at jeg allerede har en Wii, og den er i Trondheim. Men her er ingen TV. Hoppet til HD-generasjonen begynner å friste, for her er neimen ikke plass til den som står hjemme som tar mer plass i dybden enn til sidene.

Sancti

Terrorkatt
Forvirrende hvordan? De mener det er 8,5 på 7 til 9-skalaen de fleste amerikanske spillsider bruker. Det betyr at de synes det er et helt ålreit spill og at det er verdt et kjøp hvis du liker Metroid.

Er alt under 9 forvirrende? Kanskje man burde drite i 7 til 9-skalaen og gå over til en 9 til 10-skala istedet?

Han tenker vel mer på trenden de har startet med å gi spill generelt merkbar mindre score enn majoriteten. Ikke det at det egetnlig bryr meg.

Sancti

Terrorkatt
Og jeg påpeker at det kanskje ikke er så helvetes rart. Kanskje de er blitt mer kritiske enn din jevne amerikanske spillside?

SHOCK HORROR OMG

Det er ingen som syter over at Edge gir Bioshock 8/10 istedet for 11/10 når spillet åpenbart er bedre enn en sugetur fra Jesus.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Nei, fordi en åtter fra Edge er en god karakter, ikz.

Gamespot er best ingen protest :eng101:
av enlaen grunn gleder jeg meg ikke så mye til dette som jeg gjore til Prime(1) :hmm:

Kilik

Lokal moderator
Gamespot har gått over til et nytt karaktersystem etter at Greg Kasavin forsvant. Han var en fin artikkelskribent, men karaktersystemet hans var basert på prosentvis vekting av grafikk, lyd, verdi osv. Med andre ord teller grafikk like mye for totalkarakteren i både Far Cry og Tetris DS. Karakteren ble altså mer et resultat av en nerdeaktig, matematisk formell enn et reelt helhetsinntrykk.

Sancti

Terrorkatt
SITAT(kilik @ 29.08.07, 23.12) 79792
Gamespot har gått over til et nytt karaktersystem etter at Greg Kasavin forsvant. Han var en fin artikkelskribent, men karaktersystemet hans var basert på prosentvis vekting av grafikk, lyd, verdi osv. Med andre ord teller grafikk like mye for totalkarakteren i både Far Cry og Tetris DS. Karakteren ble altså mer et resultat av en nerdeaktig, matematisk formell enn et reelt helhetsinntrykk.
[/b]
Og favorittforfatteren hans var fantasy-pulp-trash-forfatteren R.A. Salvatore. Det forteller meg at vi neppe hadde med en spesielt kultivert person å gjøre. At han insisterte på at Gamespot skulle vurdere kulturprodukter etter en psyko nerdeskala der han personlig satt som en hauk og redigerte karakterer slik at de passet opp mot hverandre, tyder på at han kanskje ikke var særlig godt egnet til å være redaktør. Han var ålreit til å skrive, da. Ålreit. Ikke mer.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det hen, sannsynligvis Gamespots bloggside, men han snakket om hvordan han syntes det var ekstremt viktig at desimalene på karakterene utgjorde forskjellen på to nesten tilsvarende gode titler. La oss for eksempel si at Crackdown fikk 8.4 (hvilket det ikke gjorde, afaik), og det kom et nytt og tilsvarende spill som var nesten likt bare med litt bedre grafikk og mer helhetlig mission design, men uten den samme utforskningsfokusen og skjære galskap som Crackdown bød på (la oss kalle dette spillet Prototype). Dette spillet ville da fått 8.6 for å reflektere den litt bedre grafikken og den mer helhetlige oppdragsstrukturen, samtidig som karakteren ville blitt forholdsvis lik siden de to spillene forsøker å levere den samme opplevelsen.

Det er på en måte et litt naturlig system. Det er noe inne i hodet mitt som sier at det ikke er en helt skamræva idé. Det er bedre å sammenligne spill med andre spill som prøver å oppnå det samme enn å sammenligne dem med spill som gjør noe ganske annet. Så rister jeg på hodet, kommer til hektene og husker at, ah, man skal ikke vurdere et kulturprodukt opp mot et annet. Man skal vurdere det uavhengig av omstendighetene, på grunnlag av spillets faktiske meritter som underholdnings/kulturopplevelse.

Jeg tror ikke Greg Kasavin var istand til å gjøre det. Han lot seg plage av at gamle spills karakterer virket kunstig høye i forhold til nye spill som kanskje var bedre. Så han hadde lyst til å lage et system der gamle spills karakterer sakte ble brutt ned. Slik at karakterene forandret seg over tid.

Whoa.

Jeg har aldri helt skjønt meningen med desimaler etter karakteren. De virker som om de fleste titler får over 8/10 nå om dagen. Det eneste som skiller dem fra hverandre er desimaller over 8/10. Har noen spill fått 0.1 noen gang? Med mindre man matematisk har funnet fram til den perfekte desimalkarakter så kan de gjerne bruke desimalskalaen, men herrigud, det er snakk om underholdning og ikke brennstoffbruken til romferga. 6 er i min bok en god karakter, men som mange sier så har karakterskalaen blitt helt voldtatt av folk som vill rettferdigjøre ventetiden og kjøpet sitt. Husker godt da gamespot ga Metal Gear Solid 3 under 9. De fikk jo drapstrusler i posten. Det samme kan vi si om EDGE som ga God of War 8 eller noe. Samme reaksjon der.

Sitter å leser kommentarer rundt omkring på fora hvor folk mener at Bioshock burde fått en 9,4 i stedenfor 9,3. Det er jo helt latterlig å komme med noe sånt uten å begrunne hvorfor spillet fotjener en desimal mer. En annen ting et at når folk ser at et spill får 7/10 så glemmer de spillet med en gang. "7/10?""Dette spillet skal jeg holde meg langt unna." De leser jo ikke engang omtalen før de gjør opp sin mening.

Vær så snill. La det være noen mennesker der ute som er enig med meg. :grine:

EDIT: Når jeg tenker om så blir jo 7/10 en dårlig karakter nå som nesten alle spill får over 8/10.

EDIT 2: Jeg sier det igjen. En omtale er kun en persons mening. Jada, er litt klisjeeaktig å si det, men det er jo veldig sant.

Sancti

Terrorkatt
Hvis et spill får under 8 av en amerikansk spillside, er det stort sett verdt å vente på omtaler fra Edge eller Eurogamer (som ikke er helt kosher lenger, de heller) og høre litt etter word of mouth. Et spill som får under 8 er stort sett temmelig dårlig. Et spill som får under syv er stort sett bortimot uspillelig, og spill som får under det igjen er enten ekstremt misforståtte storheter, eller fantastisk elendige dritspill.

Metacritic og Gamerankings er like begredelige. De blander sammen karakterer som er vektet helt annerledes i forhold til hverandre for å skape et aggregat som ikke sier en dritt om spillets faktiske kvalitet. Gamespy, for eksempel, kjører en 1-5 skala, og samme med Yahoo games. Betyr det at 1 stjerne er det samme som 2 av 10? Er 4 stjerner det samme som åtte eller ni? Er tre stjerner 5, 6 eller 7? Gnøh.

Hater. Hater. Hater. Eneste omtalene jeg gidder å lese om dagen er egentlig Edge sine, siden de i det minste er litt konsistente og stort sett omtaler spillopplevelsen og ikke grafikken og lyden og kanskje kontrollsystemet. I det hele tatt klarer jeg stort sett å skjønne hvorvidt jeg liker et spill eller ikke før det er kommet ut på grunn av den ekstremt ekstensive forhåndsomtalen de fleste spill får, koblet med min unike evne til å se mønstre i hva utviklerne påstår at spillet vil inneholde målt opp mot hva man realistisk kan forvente seg. Ja, jeg kommuniserer meg engler. Jeg lærte meg å komme i kontakt med engler via Epona, og jeg skal åpne skole til høsten. Start-Select skal den hete.

Badum-dish. Jeg føler meg nesten litt Houseman.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Det tviler jeg veldig sterkt på hvis du klarer å mobilisere noe annet enn likegyldighet overfor ... hva nå enn dette handler om.

Sancti

Terrorkatt
Jeg tenkte at jeg hørtes ut som jeg var bitter, men engasjert. Men først og fremst bitter. Så bitter at å være *morsom* bare er å glemme.

:kos:

Anmelderene får si hva de vil, fordi mitt inntrykk av Metroid Prime 3: Corruption etter 1 times spilling er at dette leverer varene så langt. Det nye kontroll-oppsettet fungerer utmerket, og voice acting passer veldig godt inn. Gleder meg til å utforske videre!

Hvilke innstillinger spiller du med, Herr Psycho? Har lest på diverse amerikanske fora, og den gjengse oppfatning der er at om man har kommet seg gjennom Metroid Prime og Echoes, så bør en kjøre Veteran på Corruption om man skal få seg en utfordring. Og selvsagt advanced på kontrollinnstillingene.

Men! Så har du noen bleikfeite (antar jeg) dvaske amerikanere som faktisk presterer å påstå at de blir kvalme av advanced-modusen, på grunn av at skjermen aldri står helt i ro (derav motion sickness/sjøsyk/bilsyk). Opplevd noe slikt?

Jeg ser at du skriver at kontrollen fungerer utmerket, men etter bare en times spilling er det kanskje litt for tidlig å si noe absolutt.

Oppsummering: Hvordan er vanskelighetsgraden, og er situasjonen med kontrollen fortsatt utmerket?

Jeg spilte med Standard-innstillingen først, men gikk over til Advanced. Begger fungerer i og for seg bra, men foretrekker nok Advanced. Så lenge du klarer å holde kontrollen i ro når du ønsker det, og klarer å bevege den med god presisjon, så velger du Advanced. Det kan være du må venne deg litt til det, men det bør ikke ta mange minuttene. Jeg valgte forøvrig Normal hva angår vanskelighetsgrad. Jeg har kommet meg gjennom Metroid Prime før, men det var vel på Normal, og derfor valgte jeg Normal nå også. Men om man ønsker det vanskelig, så velger man Veteran. Jeg har ikke akkurat hatt noen store utfordringer på Normal enda, men så har jeg ikke spilt så fryktelig lenge heller.

Jeg har kommet meg litt videre nå, og jeg har fortsatt ikke noe negativt å si om kontrollen. Den fungerer ganske enkelt helt utmerket.

Og spillet blir forøvrig bare bedre og bedre! ^_^

Høhø, jeg har store problemer med kontrollene foreløpig. Spiller på veteran og har advanced controls på. Grunnen til at jeg ikke helt mestrer det kan være at det er første gang jeg spiller Wii og. Har akkurat landet på første planeten, så har vel ikke spilt nok til å si at kontrollene er dårlige. Har sykt krampe i hånden jeg holder wiimoten i =(