Microsoft’s Xbox 2 Architecture Unveiled

#1
Hvis nå dette er sant, så ser det bra ut, og som man kan se på diagramet så er ikke HDD bestemt om den skal inn i xboxen enda.
Denne informasjonen kan være sant, eller fake.

A visitor of a Chinese BBS revealed information that, he thinks, mirrors some architecture peculiarities of the Microsoft’s Xbox 2 console in addition to the date when the world’s largest software maker is expected to release the official details of the console.
Microsoft is expected to formally announce the Xbox 2 (the 'Xenon') on the 2nd of June 2004. The firm may adjust some parameters but will not change the overall structure of the console, the China-based web-site GZeasy.com believes.


Kilde:Xbitlasbs.com

Se bildet her! :)
 

Kilik

Lokal moderator
#2


3,5 GHz+ IBM CPU. Med 3 kjerner. Dette høres meget kraftig ut. IBM-prosessorer har også tradisjonelt langt høyere ytelse pr. MHz enn f.eks. Intel-prosessorer. Dette kan tilsvare en 6 GHz Pentium 4 i ytelse. Nam...

256 MB RAM Høres litt lite ut i forhold til prosessoren. Hadde forventet 512 eller 1024.

9.4 GB DVD Overraskende at de satser på vanlig DVD på nytt. Hva med HD-DVD eller BlueRay? Det finnes jo allerede Xbox-spill på rundt 7-8 GB (Rallisport Challenge 2 blant annet hvor banene alene tar over 5 GB) og krav om diskplass blir jo ikke akkurat mindre med årene. Med tanke på at Sony trolig satser på blue-ray disker (rundt 20-30 GB) til PS3 ser dette ut til å bli den største tekniske svakheten.

500+ MHz ATI chip Dette er nok trolig en custom versjon av den kommende ATI R500 chip'en. Altså hakket bedre enn de beste grafikkortene vi har til PC i dag.


Forøvrig ryktes det at de skal få den ut allerede neste år. Dette kan bety at Xbox 2 får et kraftig forsprang på GC2 og PS3 som planlegges lansert i 2006.
 
#3
From gamesindustry.biz about the news posted earlier about the Xbox 2 Architecture (link to news):

"It's not impossible that it's a Microsoft document," one expert told us this afternoon. "But some of the figures seem very suspect, and the information included on the diagram looks to me like it reflects the available information about Xbox 2 rather than being a sensible set of information to put on a document for developers."
He voiced particular concerns over the fact that while the document notes "256+ Mb" of main RAM, it doesn't start what kind of RAM will be used - a vital technical point - and also noted that the CPU diagram doesn't mention that the CPUs used will be dual-core (effectively making Xbox 2 into a six processor unit), another important factor.
"There's a lot of detail here about stuff you could just guess or which we already know from public announcements, like some performance information about ATI's graphics chips. And then there's some really surprising missing detail, like the twin-core architecture and a few other really crucial things which Microsoft has already talked to developers about but are missing from this diagram. I'd have to guess it was a fake," he concluded.

Other developers familiar with the Xbox 2 architecture also voiced misgivings about the diagrams, with one pointing in particular at the information about the processor cache on the document as being inaccurate. "We've seen stuff about the cache on those CPUs from Microsoft, and this isn't it," he said. "If this isn't a fake, the only thing I can think of is that it's an old internal document that was a work-in-progress and never meant to be seen outside Microsoft."
 
#4
Jeg håper vi får se noe heftig cell shading neste generasjon. Jeg kunne tenkt meg noe som lignet på dette:

Check it out! (Quicktime)

Det er ikke usansynlig det, og det ser ufattlig bra ut.

Foresten noen som har hørt om, eller sett denne filmen?

Vil bare si en ting til;

Jeg syntes Doom 3, blir mindre og mindre imponerende etterhvert som dagene går.
 
#5
Heey, Appleseed så jo drittbra ut, fant en video der vi får se denne grafikken, håper denne grafikken kommer på next-gen konsollene ja :)
Last den ned her

Og sjekk ut hjemmesiden her :)
 

Kilik

Lokal moderator
#6
Opprinnelig skrevet av Scorpiux@28.04.2004, 11.27
Jeg håper vi får se noe heftig cell shading neste generasjon. Jeg kunne tenkt meg noe som lignet på dette:

Check it out! (Quicktime)

Det er ikke usansynlig det, og det ser ufattlig bra ut.

Jepp, jeg tror at de kommende konsollene vil kunne håndtere såpass bra grafikk in-game. Det samme gjelder Final Fantasy-filmen og den første kortfilmen på Animatrix...

Problemet i neste generasjons konsoller er ikke teknologien, men heller hvor mye tid og penger spillselskapene er villig til å legge i et spillprosjekt. Det er nok ikke få år til vi ser et spill med like stort budsjett på høyde med actionfilmene i Hollywood (rundt 100 millioner dollar)...
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Jeg vet ikke helt jeg ... teknologien er ikke så fantastisk riktig enda. Det er mulig at jeg bare er teit og slikt, men dagens PCer klarer ikke real-time rendering av radiosity, og det er stort sett det som hindrer oss i å få helt fotorealistisk grafikk. Så lenge lyssettingsmetodene baserer seg på stencil-buffering og lightmaps, vil vi ikke kunne si at spill er teknisk på linje med film.

Det mest interessante er ikke Xenon, men XNA ... hvilket det kommer en artikkel om ganske så snart. Er det ingen her som følger med på Game Developer Conference!? Jeg fikk til og med en invitasjon. Gudene må vite hvorfor ...
 

Kilik

Lokal moderator
#8
Vel, det er utarbeidet ulike algoritmer i teorien for å implementere radiosity i real-time. Ikke helt nøyaktig, men bra nok for det menneskelige øyet. Med god optimisering av algoritmene samt kraftigere hardware skal man ikke se bort fra at real-time radiosity er å finne i spill om noen år...

XNA virker veldig spennende ja. Edge går kanskje litt langt når de hevder det vil gjøre slutt på all konsollkrig, men det vil uten tvil styrke Microsofts posisjon i neste generasjon...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Jeg har sett en plugin-rendrer til Lightwave som rendrer alt - inklusive radiosity, raytracing osv. i tilnærmet realtime - ergo burde det ikke være helt umulig.
Merk dog at denne rendreren kjørte på en rimelig kraftig PC.