Mobilspill

#1
For de av oss som er kronisk asosiale og hater å sosialisere seg og "prate om felles interesser" og sånt, er det ikke lett å fremstå som "normal" om vi kanskje vil ha oss et ligg eller noe. Det finnes dog en løsning, nemlig mobilspill. Vi kan altså stå blant en gruppe mennesker og la dem prate til oss samtidig som vi er i en dyp transe frembrakt av et spill. Dette gjør man altså ved å spille på mobilen sin. Selv har jeg gjort dette svært ofte i de siste dagene. Gjerne på en busstur, i en skoletime eller ved andre anledninger når de kjære konsollene ikke er så nær som man kunne ønske.

Derfor har jeg opprettet dette emnet hvor man kan diskutere ulike mobilspill, komme med erfaringer, anbefalinger osv.
 
#2
Extreme Air Snowboarding 3D
Utvikler: SUMEA


Selv har jeg brukt voldsomt mye tid på Extreme Air Snowboarding i det siste. Ganske morsomt snowboardspill i 3d. God grafikk og simple, effektive kontroller. Man kan flette sammen lange komboer, grinde på rails og hoppe på bokser uten problemer. Jeg spiller på en K500i, og der funket spillet ganske glatt. Det eneste negative med spillet er at det kun har en bane (såvidt jeg vet, ikke rundet career-modusen heeelt enda), men den er stor og variert nok til at man sent går lei. Spillet anbefales på det varmeste.

Karakter: 8/10

Kosta meg 49 kroner på Inpoc.no, kan sikkert fås enda billigere på produsentens hjemmesider.

Noen som har testa Resident Evil eller 24-spillet? Skal visst være ålreite saker.
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Tetris
Utvikler: Blue Lava


Hva er det å si? Dette er helt standard Tetris slik man kjenner det fra PC, GameBoy og utallige konsollversjoner. Det er en feilfri konvertering med fin og fargerik grafikk, men jeg savner det lille ekstra. Multiplayerfunksjonalitet og noen ekstra options hadde gjort seg. Koster rundt 2 dollar (sånn ca. 13 kroner) hvis jeg ikke husker feil...
8/10
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Siden mobiltelefon er den minst egnede plattformen til spilling siden Etch-A-Sketch, er det ytterst få mobilspill jeg setter pris på. To av disse er Snakes (den nye, fancy 3D-versjonen som fulgte med den nye Nokiaen min og som eier totalt) og Card Deck (som også fulgte med Nokiaen og er en samling med seks forskjellige kabaler). Begge anbefales på det aller varmeste.
Om noen vet om noen dugandes strategispill (IKKE real-time) som er litt mer avanserte enn Dune, klemt i luren.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Har prøvd en del. Tregt, stygt, laggete og upresise kontroller. Unntatt i Snakes og Card Deck. :tommelopp:
En ting som forbauser meg litt, er at mobiler igrunn er ypperlige til spill som Final Fantasy Tactics Advance. Men er det noen som lager sånne spill til dem? Å nei da, her skal vi køle på med 3D-fightere og snowboardspill som dankes ut av førstegenerasjons PSOne-spill på alle måter.
Men Snakes er gjort riktig. En velkjent formel med nye elementer som passer inn i konteksten, og et gameplay som er reaksjonsbasert, men likevel klart viser deg når du skal trykke så du ikke tryner fordi kontrollene er mongo.
 
#8
Lemmings
Utvikler: 8bit-games.


En klassiker fra snes dagene, ble overrasket og glad da jeg fant det til mobilen. Forventningene mine var kanskje litt for høye da jeg kjøpte spillet, for dette spillet er ikke i nærheten av hva det var på snes. Jada, det er jo bare et mobilspill, men når kontrollene er dårlige og mange av de vanskeligste snes banene som jeg håpet å se igjen har blitt byttet ut til enklere baner pga dette, blir totalopplevelsen ganske negativ. Det er maks 20 lemmings på en bane samtidig, så man har ikke mye rom til å gjøre feil. Til gjengjeld trenger du bare redde 10 lemmingser.. Alt i alt er det et ganske morsomt spill på bussen eller lignende(og de har fått med det meste av den gamle musikken(men man spiller da ikke mobilspill med lyd på på byussen?)), men man blir fort ferdig med spillet og det har liten replay value.

6/10
 
#9
Har prøvd en del. Tregt, stygt, laggete og upresise kontroller. Unntatt i Snakes og Card Deck. :tommelopp:
En ting som forbauser meg litt, er at mobiler igrunn er ypperlige til spill som Final Fantasy Tactics Advance. Men er det noen som lager sånne spill til dem? Å nei da, her skal vi køle på med 3D-fightere og snowboardspill som dankes ut av førstegenerasjons PSOne-spill på alle måter.
Men Snakes er gjort riktig. En velkjent formel med nye elementer som passer inn i konteksten, og et gameplay som er reaksjonsbasert, men likevel klart viser deg når du skal trykke så du ikke tryner fordi kontrollene er mongo.
[/b]
Hva om du PRØVER snowboarspillet jeg anbefalte før du danner et lynsje-mobb mot alle mobilspill.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Åh. Jeg mente det sjofjøl-spillet som fulgte med mobilen min. Det kjører énsifrede FPS og bruker førtifem sekunder på å laste inn en bane bestående av ei gran og en ti meter lang halfpipe.
Dash: Lemmings skal spilles med mus, så jeg tror jeg står over.

Forøvrig kan jeg fraråde alle fra å prøve Worms Forts: Under Siege til mobil. De har faktisk klart å rævkjøre et turbasert strategispill. Mest fordi banen er så godt som flat, du ikke lenger kan sprenge bakken, og lagene alltid starter sammen, OG at du bare kan skyte når du står på en bygning. >_<

Edit: Deadly Arena 3D må heller aldri prøves på noen måte. Tenk deg et slåssespill som ser ut som om det var laget i 1995, bare at det mangler helt den dybden, hastigheten og responsiviteten man tok for gitt da? Presto, du har Deadly Arena 3D.
 

Kilik

Lokal moderator
#11
Hvor kjøpte du det? Tetris er alltid greit å ha.
[/b]
Må innrømme jeg lastet det ned ulovlig fra nettet. Selges på Jamdat.com til $1.99,-

Om noen vet om noen dugandes strategispill (IKKE real-time) som er litt mer avanserte enn Dune, klemt i luren.
[/b]
Har ikke prøvd det selv, men har hørt mange godord om Ancient Empires II, som virker som en lite-utgave av Advance Wars:

 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Lasta ned en bråte med spill fra Internettet her forleden, og det var bare et par som var gangbare, gitt. Fant ikke Ancient Empires II, men eneren var et direkte ran av Advance Wars, iallfall.
 
#14
Ancient Empires II er ikke noe å skryte av. Det er rett og slett for tregt til å være morro. Pluss at AIen er heller elendig.
 
#15
Darkest Fear

Gamespot
Direkte lenk til spill

Dette var et overraskende bra spill som jeg håper vi kan finne i en oppgradert versjon på konsoll/pc i fremtiden.

Det skal fungere som et nervepirrende spill, men med mobilens noe manglende teknologi, så blir dette litt fraværende. Men potensialet er der så absolutt!
Hva det går ut på?

Du skal rett og slett holde deg unna de mørke delene av spillet, og dette gjøres ved å alliere deg med lommelykter, lanterner og speil. Det som er litt genialt her, er at lommelykta ikke lyser opp på det punktet du står, så du må veldig ofte legge den fra deg og operere innenfor dens rekkevidde. Hva som er formålet med speilet i denne sammenhengen er vel selvforklarende.

Veldig bra spill, som setter hjernebarken din i sving ved et par anledninger, og overrasker med god planløsning.

Spillet er egentlig veldig kort, da du gjennomfører det ved et par-tre kvelder på sengekanten med 2 timers spill hver gang. Men det er replayvalue, for utover spillet må du gjøre noen valg som vil ha innvirkning på spillets avslutning. Så spillet må gjennomføres minst 3 ganger, og kanskje du finner ut mer de neste gangene oxo?

Jeg anbefaller dette spillet på det sterkeste!

Tower Bloxx

Direkte lenk til spillet

Se hvor høyt du klarer å bygge skyskraperen din, eller hvor mange innbyggere du får plassert i byen din.

Dette spillet har en god, fresh grafikk som enhver mobil av nyere dato burde ha. Alle mobiler skulle rett og slett ha kostet en femtilapp mer, for å få med dette spillet som standard; og det mener jeg!

Sleng hver enkelt etasje oppå den neste ved hjelp av en særdeles vinglete kran...

Høres dette kjedelig ut? Trust me, dette spillet har reddet meg mange ganger under kjedelige stunder på jobb.

betal, last ned og spill!

det er en ordre


edit
-----
btw: skjermbildene fra spillet Tower Bloxx rettferdiggjør IKKE grafikken som vises i spillet. Det må sees for å nytes in action =)
 
#16
[Spillet er egentlig veldig kort, da du gjennomfører det ved et par-tre kvelder på sengekanten med 2 timers spill hver gang.
[/b]
Synes ikke det kort, med tanke på at det er et mobilspill. Finnes en god del som kan fullføres rimelig kjapt(under en time), uten at jeg kan navngi de i farten.

Skyter inn et lite spørsmål: finnes det et "Deluxe Ski Jump" lignende spill til mobiler?
 
#17
Pluss at jeg tok meg veldig god tid, og sikkert overdrev lengden en heel lang smule. 3 timer kanskje. Men er det ikke slik at alle gode spill alltid er for korte da? :rulleøyne: