Modernisering av rpgspill.

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#21
Zelda er rimlig langt fra å være RPG. Zelda er et pure action adventure spill (Good lord! Vi er enig Thinaran :blink: ) :p

Hvis Zelda er rpg, så kan man også teknisk sett kalle det nye Ninja gaiden for et rpg. Og det tror jeg vi alle er enig om at ikke stemmer.
 
#22

[/QUOTE]Jeg er egentlig ganske enig med deg, vi har lett for å overse klassikere som baldurs gate I og II, Fallout osv. Jeg ser selv svært glad i disse spillene. Men jeg vil for all del kalle final fantasy og de andre japanske rpg spillene for rpg, men jeg synes det er en undergren av sjangeren. RPG burde deles opp i Japansk rpg og Amerikansk/Europeisk rpg, siden rpg spill fra hver av disse kantene er egentlig ganske forskjellige. Jeg synes at begge sjangerene har sin egne sjarm, og jeg er glad i de begge. Jeg bør innrømme at jeg personlig foretrekker den japanske stilen på et rpg, fordi jeg synes at story er veldig viktig i et slikt spill og der synes jeg japanerene skiller seg ut. De lager ofte svært gode storyer. I de amerikanske/europeiske rpg spillene derimot spiller jeg egentlig mer pågrunn av friheten og den følelsen av å dra ut på et lite eventyr for å finne kraftige våpen og rustninger. Selv bryr jeg meg egentlig mindre om storyen i de spillene, det er andre ting som gjør de bra.
Et spill som ligger litt imellom disse genrene er Star wars: Knights of the old republic. Spillet har litt sterkere story enn de fleste andre amerikanske/europeiske rpg`ene, og det er litt mer lineært. Men samtidig så er mange av de andre elementene fra den amerikansk/europeiske rpg stilen tilstede.
Jeg synes det er bra at du nevner de, de fortjener å bli nevnt :)
Uenig.

Japanske rpg har vanligvis annenrangs historier. I europeiske rpger får du faktisk en historie som ikke er meningsløs final fantasy vissvass. Problemet er at historien er mindre interaktiv i erpg. Du slipper å se på timer med meningsløs dialog, og en historie som er så bort i veggene at man nesten blir imponert. Shenmue som kanskje er det japanske spilet som kommer nærmest klassisk rpg er tynget av en til tider håpløs historie IMO. I forgotten realms verdenen har du en back setting, en historie der organisasjone jbber mot hverandre. Der du ikke er et eller annet null som plutselig må redde verden. Et annet paradoks er at star wars kotor for meg er et lavmål når det gjelder rpg fra Bioware. Trist historie, dårligere sub-chara enn vanligvis+++

viss du husker Minsc fra BG vet du nok hva jeg mener, men også den hundeni fallout :p

Understreker at dette er IMO
 
#23
Å si at Final Fantasy-spillenes historier er vissvass blir for meg som å si at julenissen og påskeharen holder til på Hawaii, men bytter oppgaver. Spillene har definitivt gode og gjennomtenkte historier som kanskje ikke treffer deg helt, men de er virkelig interessante om du bare setter deg inn i de.
Jeg er ingen ekspert, derfor skal jeg ikke uttale meg så mye om andre spill, men spill som FF får en stor replay-verdi om du bare er interessert i å kjenne historiene i spillene.

Prøv, og du vil se de er dype nok.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#24
impywimpy:
Tillat meg å være uenig (igjen). :)

Det er selvfølgelig positivt at man kan gå gjennom eventyret på mange forskjellige måter og med forskjellige folk i gruppa, men med så mange folk er det dømt til å gå utover historien. I et Final Fantasy og andre japanske RPG-er er hver karakter viktig for historien, og den berømte Aerith-scenen har rørt utallige nerder til tårer (de som ikke fikk scena spoilet, that is). Til sammenligning kan jeg avsløre at da jeg fant han alveduden i gruva i Baldur's Gate, hadde jeg allerede fullt party, så jeg tok av alt utstyret til Jaheira og kompisen hennes, og lot dem være igjen i gruva da den ble oversvømt. Jeg hadde jo ikke egentlig bruk for dem.

Gi meg heller en god historie med sterke personligheter og faktisk character developement framfor det generiske western fantasy-mølet vi blir servert i typiske CRPG-er. «Hva med Planescape: Torment da? Hadde ikke det en sterk og god historie med kule folk?» spør du kanskje. Meget mulig, men da jeg startet spillet og fant ut at det brukte det samme trasige systemet som Baldur's Gate, ga jeg bare opp på spillet.
 
#25
nå vil jeg bare si min mening uavhengig til hva alle andre har sagt her.

Jeg syntes de eldre var bedre, fordi det var mere fokus på historien! Nå til dags er de altfor opphengte i å få bra grafikk, kule effekter, nye ting, osv. Siden ingen kunne kalle NES eller SNES grafikken bra, var det viktigere å jobbe med det "indre" i spillet istedenfor det "ytre". Jeg likte derfor de gamle best. FFVII og FFIX var en flott blanding etter min mening.
 
#26
Opprinnelig skrevet av Thinaran@30.03.2004, 08.26
impywimpy:
Tillat meg å være uenig (igjen). :)

Det er selvfølgelig positivt at man kan gå gjennom eventyret på mange forskjellige måter og med forskjellige folk i gruppa, men med så mange folk er det dømt til å gå utover historien. I et Final Fantasy og andre japanske RPG-er er hver karakter viktig for historien, og den berømte Aerith-scenen har rørt utallige nerder til tårer (de som ikke fikk scena spoilet, that is). Til sammenligning kan jeg avsløre at da jeg fant han alveduden i gruva i Baldur's Gate, hadde jeg allerede fullt party, så jeg tok av alt utstyret til Jaheira og kompisen hennes, og lot dem være igjen i gruva da den ble oversvømt. Jeg hadde jo ikke egentlig bruk for dem.

Gi meg heller en god historie med sterke personligheter og faktisk character developement framfor det generiske western fantasy-mølet vi blir servert i typiske CRPG-er. «Hva med Planescape: Torment da? Hadde ikke det en sterk og god historie med kule folk?» spør du kanskje. Meget mulig, men da jeg startet spillet og fant ut at det brukte det samme trasige systemet som Baldur's Gate, ga jeg bare opp på spillet.
Du viser en slik arroganse at jeg finner det direkte skummelt. Argumentene dine svever rundt i japan land, spill som er så forenklet på alle måter at selv lillebror på 4 år klarer å spille gjennom det blir for deg spill uten sidestykke i verdenshistorien (Hører flere lag i spill argumenter komme flygende inn vinduet). Hver karakter viktig for historien? Selvfølgelig. Hva gjør karakterene mindre viktige i Wrpg? Der kan du faktisk selv bestemme hvilke idioter du vil ha med. De reagerer på handlingene dine, nekter å være med på ting de ike liker. Kan bli innvolvert i sidehistorier, og er faktisk ikke enten machomenn, eller kvinner som kunne vært hentet ut fra en anime pornoside på internett (for ikke å si småjenter).

En karakter er med i historien fordi... Surprise!.... han/hun er viktig for historien, hvorfor skulle de ellers være med.

Det neste argumentet ditt er enda verre :puke:

Du trekker frem eksempel om hvordan du drepte Jaheira og han andre duden for utstyret deres. Dette er faktisk (tro det eller ei) et moralsk spørsmål. Vil du hjelpe folk du ikke kjenner. Noen ganger må man ta valg, og disse valgene for innvirkninger for hva som senere skjer, men også på hvem du er som menneske. I japanske rpg er plottet prescriptet. Uansett hva du gjør kommer du til akkurat de samme stedene, gjør akkurat det samme. Blir innvolvert i den samme dustete historien som er så lik den forrige i spillserien at du vil gråte. Til slutt redder du enten
1. Verden
2. Ender opp på rommet med en superbabe (ikke langt unna ihvertfall)
3. Hevner deg på en ond djevel

De fleste japanske rpger klarer faktisk å blande opp disse elementene på en overraskende bra måte. Det er ihvertfall nok til å lure deg ;) Japanske rpg er ikke rpg. De er adventure spill, med prescripted story og rpg elementer. Case closed

Til slutt vil jeg ta meg tid å forklare chara development for deg. Karakteren utvikler seg etter handlinger, Erfaringene skaper framtiden, og til slutt er du blitt en del av charaen, eller charaen er blitt en del av deg. Kan dette skje i et japansk rpg? Kanskje. Hvis du drømmer om charaen om natten.


PS. Du skulle ha spilt gjennom planescape:Tormet, du gikk virkelig glipp av noe bra...

Om baldurs gate 2
It's a definitive role-playing experience, and the only reason it can't be called the best game in its class is because in a sense there's nothing available that compares to it. - Greg Kasavin gamespot

bg1
Baldur's Gate largely manages to meet, and even surpass, gamers' high expectations for this ambitious game. - Desslock gamespot

fallout
Fallout is one of the best role-playing games to be released in several years. - Desslock

fallout 2
The core elements of 1997's best role-playing game are intact and, in several ways, have been improved. - Desslock

Planescape
It's clearly the best traditional computer role-playing game of the year and is bound to be an all-time favorite for many of its inevitable fans. - Greg Kasavin

Icewind dale
It's well suited for fans of Black Isle Studios' previous games, classic hack-and-slash AD&D computer games, and anyone looking for an action-packed role-playing game with a lot of depth. - Greg Kasavin

ID2
Like its predecessor, Icewind Dale II is simply a great role-playing game. - Greg Kasavin

Dette sier gamespot, den mest pålitelige internett kilden om Black isle/biowares virkelige rpg. Du er tydeligvis uenig, det er ingen forbrytelse.

Med et gjennomsnitt på ca. 9.0 også med ex. pack
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#27
Hva prøver du å oppnå ? Greit, spillene du nevner er gode og de får god kritikk, men du burde kanskje sjekket hva FF spillene fikk først ? De får minst like bra.

Om Final fantasy VII: Never before have technology, playability, and narrative combined as well as in Final Fantasy VII. - Greg Kasavin (9,5)

Om Final fantasy VIII: Cast all fears aside: the latest Final Fantasy is the greatest game ever to bear the name. - Andrew Vestal (9,5)

Om final fantasy IX: Final Fantasy IX serves as a coda to the series as you know it - it's a summation of everything that players have enjoyed about the past ten years of Final Fantasy games. - Andrew Vestal (8,5)

Om final fantasy X: If you've been waiting for the definitive role-playing game for the PlayStation 2, here it is. - Greg Kasavin (9,3)

Om Xenogears: Xenogears' reliance on story, subtlety, and mood make it Square's most anime-like RPG thus far, in many ways making the game one of its best. - Peter Bartholow (9,1)


Greit, historien i disse spillene er mer lineære, men det er ikke noe hinder for at de er gode. Karakterene i et FF spill er mange ganger så bra. I FF (og mange andre japanske rpg) lærer man karakterene og kjenne, fordi mange av de har en svært velskreven personlighet.
Mange av FF historiene handler om å redde verden, men det er bare den overfladiske delen av historien. Det er all historien som går rundt det plottet som gjør historien så bra. Jeg beklager, men historien i f.eks BG I og II, neverwinter nights osv er jo som drattt ut av en av de elendige "skrevet på en uke" bøkene man får kjøpt på Avalon eller outland. I fallout så er historien så å si rippet fra Mad max filmene. Det er hverken historien eller karakterene som gjør disse spillene bra spør du meg.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#28
Lurtz kom meg i forveien, så jeg må nøye meg med å være enig med han i denne omgang. :)angry:)

Jeg har dessuten kommet til den konklusjonen at jeg ennå ikke har spilt en CRPG jeg har likt. Ikke én! Men det er vel smak og behag. «Dine» RPG-er er sikkert godt håndtverk (jeg ble imponert over enginene i både Dungeon Siege og Neverwinter Nights), men historiene fenger meg ikke i det hele tatt. I likhet med bøkene til kiosklitteraturforfatteren R.A. Salvatore. (Kom igjen, jeg må jo få lov til å slenge litt dritt :p)
 
#29
Jeg sjekket faktisk scorene, tro det eller ei, poenget mitt var ikke å fortelle hvor bra kritikker FF (Vi vet alle at final fantasy spillene får, men at spillene du avskriver som dårlige faktisk IKKE er dårlig. Viss du gikk på gamerankings ville du oppdage at bare final fantasy 7 har bedre gjennomsnitt en baldurs gate 2 av final fantasy spillene. Jeg benekter ikke at spillene er gode, men

1. Spillene er ikke helt min greie
2. Spillene er ikke skikkelige rpger

R.A Salvatore har i det minste fått utgitt en haug med bøker, og jeg vil påstå at 90% av fantasylitteraturen er bedre enn i historien i et hvilket som helst final fantasy spill. Jeg er ikke noe fan av R.A. Salvatore, middelmådig fantasy, men som du sikkert merket med ringenes herre spillene er ikke historien i en bok nok til å lage et bra spill, og jeg vil derfor påstå at det motsatte også gjelder.

Kanskje jeg skulle poste noen scorer bare for syns skyld ;)
Title Plat Company Reviews Avg.
Vote Overall
Score Main
Score
1. The Legend of Zelda: A Link to the Past SNES Nintendo 14 9.1 95.4% 94.8%
2. Star Wars: Knights of the Old Republic XBOX LucasArts 110 9.0 94.0% 94.2%
3. Panzer Dragoon Saga SAT Sega 7 8.5 94.7% 93.9%
4. Final Fantasy VII PS SCEA 32 8.9 93.6% 93.5%
5. Chrono Trigger SNES Square Enix 11 9.1 94.4% 93.4%
6. Baldur's Gate II: Shadows of Amn PC Interplay 34 8.6 93.3% 93.3%
7. Star Wars: Knights of the Old Republic PC LucasArts 41 8.8 93.3% 93.2%
8. Final Fantasy III SNES Square Enix 11 9.1 94.1% 93.1%
9. Final Fantasy XI PS2 Square Enix 6 7.9 94.0% 93.0%
10. Lunar: Eternal Blue SCD Working Designs 7 8.3 92.9% 92.9%
11. Final Fantasy IX PS Square Enix 53 8.7 92.3% 92.6%
12. Chrono Cross PS Square Enix 54 8.7 92.7% 92.4%
13. Vagrant Story PS Square Enix 51 8.4 91.9% 92.1%
14. Secret of Mana SNES Square Enix 8 8.9 91.8% 91.8%
15. Xenogears PS Square Enix 27 8.7 91.5% 91.6%
16. Fallout PC Interplay 11 8.6 91.8% 91.5%
17. Baldur's Gate PC Interplay 18 8.4 89.6% 91.5%
18. Final Fantasy X PS2 Square Enix 94 8.7 91.1% 91.0%
19. Mario & Luigi: Superstar Saga GBA Nintendo 58 8.7 90.5% 90.7%
20. Golden Sun GBA Nintendo 68 8.8 90.1% 90.6%
21. Skies of Arcadia DC Sega 59 8.8 90.3% 90.3%
22. Neverwinter Nights PC Atari 75 8.5 89.6% 90.2%
23. Planescape: Torment PC Interplay 58 8.6 90.7% 90.0%
24. The Elder Scrolls III: Morrowind Game of the Year Edition XBOX Bethesda Softworks 24 8.4 89.5% 89.9%
25. Pokemon Silver GBC Nintendo 31 7.7 90.3% 89.6%
26. Super Mario RPG SNES Square Enix 9 9.0 88.6% 89.4%
27. The Elder Scrolls III: Morrowind PC Bethesda Softworks 65 8.6 89.8% 89.3%
28. Final Fantasy VII PC Eidos Interactive 7 8.8 86.3% 89.3%
29. Final Fantasy VIII PS Square Enix 38 8.3 90.3% 89.2%
30. Pokemon Gold GBC Nintendo 20 7.7 88.1% 88.7%

--------------------------------------------------------------------------------

Totals: 30 Titles 1101 Reviews




--------------------------------------------------------------------------------

Titles: 9,536 P/Reviews: 247,580 Screenshots: 178,601 Votes: 711,488 User Reviews: 32,057 Active Users: 49,389

--------------------------------------------------------------------------------



Japanske rpg er mainstream :thumbdown: , det er ikke western :thumbsup:
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#30
R.A Salvatore har gitt ut mange bøker han, men det betyr ikke nødvendigvis at en eneste en av de er bra. Eneste han gjør er å følge en formel og selger masse bøker til folk som biter på den møkka.
Mye Japansk rpg er mainstream, men ikke all. Kan ikke komme å si at Xenogears og Xenosaga er mainstream. Hvis du leser reviewene på gamespot, så ser du også at han nevner det der. De er for folk som er hardcore fans av story. Det er ikke alle som liker det, men det får være deres sak.
Men siden du mener disse vestlige rpg`ene har så god karakterer og historier, nevn en karakter som har mer personlighet enn enten Cloud eller Squall i de spillene. Det tror jeg neppe du finner.
Jeg synes vestlig rpg er kult jeg, men japansk rpg eier de lett på story, karakterer og musikk. Så siden jeg liker en god story aller best, så foretrekker jeg japansk rpg. Om det er mainstream eller ei er egentlig ganske uvesentlig, med mindre man er en sånn tulling som ikke kan like ting fordi det er mainstream.
 
#31
Nye rpg suger. Final Fantasy X \ FF X-2 = Crap
Chrono Trigger\FFVI\FFVII = Gud

Blir nesten irritert på Square..Kall meg old school.