Modernisering av rpgspill.

#1
Overgangen i rpgspillene fra de gamle konsoller som PS og SNES til de nyere utgaver av sine respektive forgjengere har blitt oppfattet med delte følelser blant de mange rpg fans over hele kloden.
Var rpgspillene bedre før dvs Zelda 3, FF 4-9, Suikoden osv eller er det de nyere rpgspill som FFX-2, XenoSaga, Suikoden III, Hack. osv som stikker av med seiern?

Et vanskelig spørsmål, men det er derfor man har et forum og diskutere på :)
 
#2
Denne kan vel med fordel komme seg inn på RPG-delen? Uansett, er personlig fan av de gamle klassikere, men prøver jo det nye som kommer også. Slik er jo mange RPG-spillere, siden den første opplevelsen sitter igjen. Derfor så mange liker FFVI og VII, Chrono Trigger og Zelda: A Link to the Past, selv om de er så gamle som de er.

FPS-spillere er jo alltid ute etter ny, spennende grafikk, mens Rpg'ere går nesten utelukkende etter gameplay og historie. Syns litt for mange var negative til FFX, for det var jo et glimrende spill. Se nærmere på HVEM som elsket over alt på jord, og hvem som var negative, så ser du at oldsk00l-gamere ikke var så imponert, mens de som ble introdusert til serien på dette tidspunktet kunne ikke tenke seg noe bedre.
 
#3
spør du meg er en av de beste rpg tittlene gjennom tidene Arcanum.
den hadde alt, langt gameplay,mange muligheter,massevis av forskjellige våpen,bra story..
men man måtte også tenke litt,det var flere steder der man satt fast, men ikk lenge.
jeg prøvde dette spillet for et par uker siden, og grafikken var rett å slett så dårlig at jeg ikke klarte spille det.
noen andre her som har prøvd det?
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#4
Synes begge "tidsalderene" har sine perler. De gamle har riktignok det ultimate (ihvertfall for min smak) FFVII, som skiller seg ut med en ekstremgod story. Men samtidig så har nyere tid det også knallbra Xenosaga episode 1: Der wille zur macht. Den nye tidsalderen har definitivt mer potensiale, så det er bare å håpe på at utviklerene utnytter det. Jeg synes det Xenosaga episode 1 gjorde var kult, jeg er cutscene freak når det gjelder rpg ihvertfall, så jeg synes det de gjorde var knallkult. Spillet kunne kanskje trengt et mer avansert og flersidig battlesystem til å backe det opp, men jeg synes den knallgode storyen gjør opp for alt. Jeg har store forhåpninger til xenosaga episode 2: Jenseit von gut und böse, hvis de klarer å få et knall battlesystem i tillegg til sitt eksepsjonelle fortellertalent, så har vi en stor klassiker på vei tror jeg.
Et annet moderne rpg som ser ut til å gjøre noe stort er Baten kaitos, som med sin nydelige artistiske grafikk og en fantastisk verden. Jeg har store håp også til dette spillet.
Alt i alt, så mener jeg at den moderne tiden ikke har utnyttet sin kapasitet til det fulle enda. Gjør de det, så tror jeg det kan bli knall :)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#5
Unnskyld, «begge tidsaldrene», og så bruker du FFVII og Xenosaga 1 som eksempel?

Hva med perler som Dragon Warrior IV, Earthbound, Lunar-spilla, FFIV, Lufia II?



Jeg må innrømme blir deprimert av vår nye generasjon konsollspillere … :(
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#6
En ting som ser ut til å prege rollespill fra Japan mye nå i tiden som kommer er card-systemer, som er blitt skikkelig populære der borte. Litt trist, siden det er ganske lamme saker...
 
#8
Opprinnelig skrevet av Thinaran@28.03.2004, 23.32
Enig. Tilfeldighet- og flaksbaserte systemer suger.
hva legger du i flaks og tilfelfighet a?
jeg syns d20 systemet er bra,og det der er det både flaks og tilfeldigheter,akkurat som i virkeligheten.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#9
La meg si det sånn; i Final Fantasy 8, foretrakk du å spille Triple Triad med eller uten Random-regelen?
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#10
Opprinnelig skrevet av Thinaran@28.03.2004, 22.52
Unnskyld, «begge tidsaldrene», og så bruker du FFVII og Xenosaga 1 som eksempel?

Hva med perler som Dragon Warrior IV, Earthbound, Lunar-spilla, FFIV, Lufia II?



Jeg må innrømme blir deprimert av vår nye generasjon konsollspillere … :(
Var rpgspillene bedre før dvs Zelda 3, FF 4-9, Suikoden osv eller er det de nyere rpgspill som FFX-2, XenoSaga, Suikoden III, Hack. osv som stikker av med seiern?
Dette står det i emnet. Jeg skriver bruker et spill fra det han definerer som to forskjellige tidsaldre. Jeg svarer på emnet, det burde også du gjøre istedenfor for å pirke på slikt.
En annen ting, det er tross alt 6 år mellom FFVII og Xenosaga epsiode 1, noe som en liten stund når det gjelder spill.
Hvorfor blir du deprimert over den nye generasjonen med konsollspillere ? Beklager, men jeg har ikke så mye til overs for de som mener at de på en eller annen syk måte har mye mer peil på spill fordi de har spillt eldre spill. Blir som om jeg skulle sitte å syte over dagens filmseere fordi de ikke har sett knallfilmene som rula kinoene på 50 tallet. Men nå skal jeg slutte å syte. Beklager at dette ble såpass off topic, men jeg er ikke fan av slike kommentarer.
-_-
 
#11
Amen to that Lurtz.
Thinaran: Synes også det er unødvendig med slike nedlatende kommentarer da herremannen Lurtz faktisk svarte presist på hva emnespørsmålet var. Så jeg kan vel også få lov til å si at jeg blir deprimert av folk som ikke leser ordentlig hva emnet dreier seg om. (Synes bare det unødvendig med besserwissere :angry:
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#12
Det skal vel bare mer til for å imponere oss retronisser. Og når Lurtz i tillegg nevner to spill jeg har heller kalde følelser for som de ypperste i sin sjanger, klarer jeg bare ikke å holde kjeft.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet; ja, jeg synes de gamle RPG-spilla var bedre, og det jeg sa isted var ment som et addendum til den siste setninga til Kyuzo. Av generasjonen spillere som ble introdusert til RPG-er med FFVII, er altfor mange negative og trangsynte når det gjelder å prøve noe nytt. Jeg husker da FFVIII kom ut; syt og atter syt. Hvorfor? Jo, «det er ikke FFVII». Jeg har sågar en venn som ga opp på FFVIII fordi det ikke hadde materia-system. Han har kjøpt FFIX, men såvidt jeg vet ligger det fortsatt forseglet i en skuff en plass.

Jeg synes bare det er ufattelig tragisk å begrense seg på den måten, når det er så mange uoppdagede perler og opplevelser som er innenfor rekkevidde, bare man gidder å anstrenge seg litt. (Steg 1: Klikk på WWW-symbolet under dette innlegget)


(Way off topic; mange filmer fra 50-tallet har vært av stor betydning for dagens filmer, det må man ikke glemme. Du er ikke skikkelig sci-fi-fan før du har sett The Day the Earth Stood Still, f.eks)
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#13
Jeg har ikke såvidt jeg kan se klagd over hverken Final fantasy VIII, FFIX eller noe annet RPG. Det eneste jeg gjorde var å nevne to rpg spill, som jeg mener er relativt forskjellige og som jeg liker. Spesielt når det gjelder FFVII så er det lite en kan gjøre for å kritisere det, det er tross alt regnet for noe av det beste som er laget av mange (både folk som spiller retro og de som ikke gjør det). Xenosaga episode 1: Der wille zur mach derimot er det litt mer mulig å kritisere siden det er et spill man enten elsker eller hater. Men igjen så gjorde jeg ikke noe annet enn å fremme mine personlige meninger om spillet. Da venter jeg meg i det minste en saklig kritikk tilbake, ikke bare et frekt ubegrunnet svar så jeg i det minste ser at det baserer seg på forskjellig smak og ikke frekk hinting til at jeg ikke har peiling.
Når det gjelder filmene, så har også jeg sett litt film fra 50 tallet, og jeg liker f.eks Akira Kurosawa ganske så godt. Men synes ikke jeg har noe mer rett til å slenge ut med masse ubegrunnet hets til folk som liker nyere filmer for det. Noen liker det gamle best, andre liker det nye bedre. Selv foretrekker jeg en blanding både når det gjeder film og spill. Mange bra retrospill, men også mange bra nye spill.
 
#14
Det er akkurat det samme med RPG spill som med alle andre sjangre. De forandrer seg. Noen synes de gamle spillene var bedre, andre synes de nye er bedre. Sånn er det bare.

Selv ble jeg introdusert for konsoll rpg med Final Fantasy VII, og det er fortsatt et av de beste spillene jeg noensinne har spill. Jeg har også spillt en eldre titler, for jeg har ingen problemer med "dårlig" grafikk, i og med at den første maskinen jeg hadde var en Commodore 64. Mange sier også at den største grunnen til at jeg liker FFVII så bra er fordi det er det første jeg prøvde men det er et svakt argument. Jeg spillte også Chrono Cross lenge før jeg prøvde Chrono Trigger, men likevel likte jeg Chrono Trigger bedre. Det har svært lite med rekkefølgen å gjøre.

Jeg så også ekstremt frem til FFVIII, med tanke på at FFVII var så stort. Jeg ble ikke skuffet faktisk. Førsteinntrykket var utrolig bra. Til dags dato er det fortsatt bare den irriternde DRAW kommandoen som gjør at jeg ikke liker spillet så godt som de andre spillene. For ellers er musikk, atmosfære, junction systemet, kortspillet, karakterer i toppklasse.
FFIX spillte jeg gjennom på 5 dager første gangen, så jeg overdriver vel ikke akkurat når jeg sier at det ble kjærlighet ved første blikk.

"Første" generasjon med konsoll-rpg kom i form av FFI-VI, Chrono Trigger etc etc. Playstation1 generasjonen har FFVII-IX, Chrono Cross, Xenogears, Suikoden I og II. Selv synes jeg at hittil har Playstation1 generasjonen vært bedre enn denne generasjonen med konsoll RPG, hvis vi ikke regner med spill som Grandia II og Skies of Arcadia som denne generasjonen. Denne generasjonens hittil beste konsoll-rpg er vel KOTOR, og det var jo en overraskelse da Star Wars ikke akkurat er synonymt med kvalitet på spillfronten. Så jeg tror nok ikke vi skal utelukke denne generasjonen med konsoll-rpg ennå, særlig ikke med tanke på kommende titler som FFXII, Dragon Quest VIII, Jade Empire og KOTOR 2.

Dessuten... jeg vil si Square Enix har gjort noe riktig med FFX og FFX-2. Historie-aspektet har vist seg å fortsatt være på topp i SquareEnix (selv om jeg misliker historien i FFX, så er det jo en smakssak), de vet fortsatt hvordan de skal utvikle forskjellige battlesystemer, og grafikken og musikken er fortsatt i toppsjiktet, med de rette personene. FFX-2 brakte frem et ganske friskt og raskt battlesystem, mens FFX brakte frem muligheten til å bytte karakterer under kamp. Hvis vi tar det beste fra FFX og FFX-2, legger til en lang og genial historie fylt med plottwists og alt vi forventer oss av et skikkelig FF spill, mer bevegelsesfrihet (verdenskart), så har vi kanskje FFXII. Dette kan bli utrolig bra.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#15
Til administrasjonen: Hvis dere leser dette, gjør LocoLennon Viktig nå. :)

Til Lurtz: Nå synes jeg du er litt vel hårsår. Hets? Bare fordi jeg ikke er superfan av Xenogears og FFVII, trenger du ikke ta det som en blodig fornærmelse (dette gjelder flere på forumet). Ser heller ikke hvordan du kan kalle det første innlegget mitt «off topic».

Jeg prøver alltid å være positiv til nye RPGer (med mindre de bruker kortbasert fighting, grr), og når jeg nå skal kjøpe meg FFX og X-2 for å kose meg med i påsken, kan jeg love at jeg ikke kommer til å sitte og sammenligne dem med FFVI (min FFavoritt) hele veien.

Jeg kjøpte meg ikke en PS1 med det første, og min mening er at FFVII ikke levde opp til forventningene fra en serie som allerede inneholdt seks geniale og nyskapende spill. Jeg har 95 % av verden mot meg, men det er fortsatt min mening. :)
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#16
Du tolker nok kanskje det jeg sa litt feil. Jeg bryr meg egentlig svært lite om du liker FFVII, Xenogears og Xenosaga, du må gjerne hate de spillene for min del. Men du bør begrunne det på en ikke nedlatende måte. Du får det til å høres ut som at du ser deg for god for spillene og at de som liker de gjør det fordi de ikke vet bedre. Det kom kanskje dårlig fram i innlegget mitt at det var det jeg mente.
Så lenge folk har saklige argumenter så kan de for min del mene akkurat hva de vil om hvilket som helst spill.

LocoLennon: Du er inne på noe, men er uenig på noen punkter. Synes ikke at Squareenix virker like storyfiksert som de var lenger. Historien i FFX, FFX-2 og FF:CC er mindre bra, spesielt i FFX-2. Det blir for mye svada og altfor mange løse tråder som bare blir liggende uforklart ved spillets slutt, dette gjelder spesielt FFX. I FFX-2 så er det bare tull, er så å si ingen story.
Synes Squareenix også har tapt seg en god del på musikkfronten, de har i det siste bare levert musikk som er fin og høre på. I de "gamle" spillene snakker vi om musikk som nærmer seg geniklassen. I FFX-2 er det en grufull blanding av Jazz og klassisk, hører heller på en byggeplass enn den musikken.
Jeg er enig med deg at gameplayet dog utvikler seg i riktig retning. De nye FF spillene har raske og gode battlesystemer.
 
#17
Som vanlig har visse personer litt problemer med å skille lek og virkelighet. Hva er tidenes beste rpg. New school versus old school... Og hva skjer? Folk trekker frem japanske action rpg, adventure spill med rpg-trekk. Er det så vanskelig å forstå hva et rpg er? Role playing game. Som i rollespill. Et spill der du faktisk tar egne valg, der du har en mulighet til å (ihvertfall delvis) gå din egen vei. Final fantasy, chrono trigger, xenosaga, zelda. Japanske rpg. Adventure rpg. Ingen av dere nevner tidløse klassikere som Baldurs gate, Fallout, planescape torment, tidligere might and magic spill, a bards tale, hvor lenge skal jeg fortsette. Det er på tide folk lærer seg å forstå hva et rpg er. :(

Gratulerer til meg selv. Jeg har igjen klart å poste et innegg som er usaklig, usmakelig og vil føre til diskusjon.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#18
Opprinnelig skrevet av impywimpy@29.03.2004, 18.17
Som vanlig har visse personer litt problemer med å skille lek og virkelighet. Hva er tidenes beste rpg. New school versus old school... Og hva skjer? Folk trekker frem japanske action rpg, adventure spill med rpg-trekk. Er det så vanskelig å forstå hva et rpg er? Role playing game. Som i rollespill. Et spill der du faktisk tar egne valg, der du har en mulighet til å (ihvertfall delvis) gå din egen vei. Final fantasy, chrono trigger, xenosaga, zelda. Japanske rpg. Adventure rpg. Ingen av dere nevner tidløse klassikere som Baldurs gate, Fallout, planescape torment, tidligere might and magic spill, a bards tale, hvor lenge skal jeg fortsette. Det er på tide folk lærer seg å forstå hva et rpg er. :(

Gratulerer til meg selv. Jeg har igjen klart å poste et innegg som er usaklig, usmakelig og vil føre til diskusjon.
At innlegget ditt fører til diskusjon er vel egentlig bare bra siden det er tross alt er noe av poenget med et forum. Det er for lite diskusjoner på dette forumet mener jeg.

Jeg er egentlig ganske enig med deg, vi har lett for å overse klassikere som baldurs gate I og II, Fallout osv. Jeg ser selv svært glad i disse spillene. Men jeg vil for all del kalle final fantasy og de andre japanske rpg spillene for rpg, men jeg synes det er en undergren av sjangeren. RPG burde deles opp i Japansk rpg og Amerikansk/Europeisk rpg, siden rpg spill fra hver av disse kantene er egentlig ganske forskjellige. Jeg synes at begge sjangerene har sin egne sjarm, og jeg er glad i de begge. Jeg bør innrømme at jeg personlig foretrekker den japanske stilen på et rpg, fordi jeg synes at story er veldig viktig i et slikt spill og der synes jeg japanerene skiller seg ut. De lager ofte svært gode storyer. I de amerikanske/europeiske rpg spillene derimot spiller jeg egentlig mer pågrunn av friheten og den følelsen av å dra ut på et lite eventyr for å finne kraftige våpen og rustninger. Selv bryr jeg meg egentlig mindre om storyen i de spillene, det er andre ting som gjør de bra.
Et spill som ligger litt imellom disse genrene er Star wars: Knights of the old republic. Spillet har litt sterkere story enn de fleste andre amerikanske/europeiske rpg`ene, og det er litt mer lineært. Men samtidig så er mange av de andre elementene fra den amerikansk/europeiske rpg stilen tilstede.
Jeg synes det er bra at du nevner de, de fortjener å bli nevnt :)

PS! Dette ble kanskje litt rotete, håper meningen kommer fram riktig.
 
#19
Opprinnelig skrevet av impywimpy@29.03.2004, 18.17
Er det så vanskelig å forstå hva et rpg er? Role playing game. Som i rollespill. Et spill der du faktisk tar egne valg, der du har en mulighet til å (ihvertfall delvis) gå din egen vei. Final fantasy, chrono trigger, xenosaga, zelda. Japanske rpg. Adventure rpg. Ingen av dere nevner tidløse klassikere som Baldurs gate, Fallout, planescape torment, tidligere might and magic spill, a bards tale, hvor lenge skal jeg fortsette. Det er på tide folk lærer seg å forstå hva et rpg er. :(

RPG betyr role playing game ja. Så langt er jeg enig. Men å påstå at Final Fantasy, XenoSaga og i hvert fall Zelda ikke er et spill med rpg trekk er jo hårreisende.
Role playing innebærer jo egentlig at du bare spiller en rolle så da er jo egentlig alle spill rollespill. Men som de praktiske menneskene vi er så deler vi inn spillene våre i kategorier. Final Fantasy i rpg kategorien, mens andre spill som Tekken, der du definitivt også spiller en rolle, inn i slåssespill sjangeren. Et veldig vesentlig trekk med såkalt "rpg" er den stor valgfriheten og lengden på spillene. Dette kvalifiserer både Zelda, XenoSaga og FF spillene til å bli kalt rpg. + de gamle spillene du også nevner. Dette er også RPG mann. Prøv dem selv og du vil sikkert skjønne hva jeg mener. Prøv i så fall FFX-2 først som hvor du du kan gå hvor du vil til en hver tid. Skikkelig bra rpg.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#20
To ting som kjennetegner en RPG:

1. Du levler
2. Fiendene blør tall



For meg vil alltid Zelda-serien være action-adventure.