Jepp, tid for 2017s 24 (ca.) beste spill i følge Fasiten, altså meg. Tradisjonen tro er jeg tidlig ute, så ta fire på rappen:
1. desember: Hidden Folks (Windows, Mac, Linux, iOS, Android)
Ok, litt partisk her, men... dette spillet er fortsatt fantastisk moro. Jeg elska myldrebøker da jeg var liten, og dette er en utrolig forseggjort interaktiv myldrebok.
Tegningene har en helt særegen sjarm og er innmari forseggjorte uten at det blir utydelig eller kronglete på noe tidspunkt. Og så har du alle lydeffektene, som er av typen alle småunger lager når de skal etterligne en lyd med stemmen eller munnen generelt. Hidden Folks er årets feelgood-hit som nennsomt stresser deg ned i en hektisk førjulstid, og er nå straks tilgjengelig på Android også (i tillegg til Windows og iOS).
Dessuten har jeg hørt rykter om at den norske oversettelsen er oppsiktsvekkende bra.
2. desember: Night in the Woods (Windows, Mac, Linux, PS4, iOS, Android)
Historien i dette spillet er både det svakeste punktet det har, og hovedgrunnen til å spille det. Det starter så fantastisk lovende - bare du kommer over at det er et plattformspill hvor du bare i begrenset grad oppnår noe med plattforminga di utover transport - med en historie som bør vekke sympati hos de aller fleste som har vært tenåringer. NITW bygger på følelsen av at du ikke har funnet noen plass i voksen alder, og at det ikke lenger er plass til deg der du kom fra. Dette fortsetter ganske lenge, og så...
...og så klapper det nesten sammen i siste akt. Nesten. Men det er fortsatt verdt det, siden dialogen er så satans bra skrevet. For den litterært anlagte. Og den tålmodige.
3. desember: Prey (Windows, PS4, Xbone)
Et immersive sim av Deus Ex/System Shock/Bioshock-typen, med massevis av græffiks, en ekstremt kul estetikk, et fett premiss, og en drivende historie, det må da vel bli bra? Ja, det må jo det. Uten at det dermed klarer å unngå å sige sammen i midtpartiet (akkurat som meg, hååååå).
Er det en forbannelse ved denne typen spill, kanskje? Det finnes visse forventninger til lengde på spill som gjør at man må padde det ut midtveis, noe som fører til at historien mister framdrift? Synes jeg ser det i mange spill, ser du. Ja ja. Det er fortsatt ekstremt god sort for oss som liker Shock-Ex-typen av spill, så kjøp det ok.
4. desember: Puyo Puyo Tetris (Switch, PS4)
Det er Tetris og Puyo Puyo. Ferdig snakka.
Jeg mener det.
1. desember: Hidden Folks (Windows, Mac, Linux, iOS, Android)
Ok, litt partisk her, men... dette spillet er fortsatt fantastisk moro. Jeg elska myldrebøker da jeg var liten, og dette er en utrolig forseggjort interaktiv myldrebok.
Tegningene har en helt særegen sjarm og er innmari forseggjorte uten at det blir utydelig eller kronglete på noe tidspunkt. Og så har du alle lydeffektene, som er av typen alle småunger lager når de skal etterligne en lyd med stemmen eller munnen generelt. Hidden Folks er årets feelgood-hit som nennsomt stresser deg ned i en hektisk førjulstid, og er nå straks tilgjengelig på Android også (i tillegg til Windows og iOS).
Dessuten har jeg hørt rykter om at den norske oversettelsen er oppsiktsvekkende bra.
2. desember: Night in the Woods (Windows, Mac, Linux, PS4, iOS, Android)
Historien i dette spillet er både det svakeste punktet det har, og hovedgrunnen til å spille det. Det starter så fantastisk lovende - bare du kommer over at det er et plattformspill hvor du bare i begrenset grad oppnår noe med plattforminga di utover transport - med en historie som bør vekke sympati hos de aller fleste som har vært tenåringer. NITW bygger på følelsen av at du ikke har funnet noen plass i voksen alder, og at det ikke lenger er plass til deg der du kom fra. Dette fortsetter ganske lenge, og så...
...og så klapper det nesten sammen i siste akt. Nesten. Men det er fortsatt verdt det, siden dialogen er så satans bra skrevet. For den litterært anlagte. Og den tålmodige.
3. desember: Prey (Windows, PS4, Xbone)
Et immersive sim av Deus Ex/System Shock/Bioshock-typen, med massevis av græffiks, en ekstremt kul estetikk, et fett premiss, og en drivende historie, det må da vel bli bra? Ja, det må jo det. Uten at det dermed klarer å unngå å sige sammen i midtpartiet (akkurat som meg, hååååå).
Er det en forbannelse ved denne typen spill, kanskje? Det finnes visse forventninger til lengde på spill som gjør at man må padde det ut midtveis, noe som fører til at historien mister framdrift? Synes jeg ser det i mange spill, ser du. Ja ja. Det er fortsatt ekstremt god sort for oss som liker Shock-Ex-typen av spill, så kjøp det ok.
4. desember: Puyo Puyo Tetris (Switch, PS4)
Det er Tetris og Puyo Puyo. Ferdig snakka.
Jeg mener det.
Sist redigert: