Musikk i spill

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#21
Fryin to your heart ja. den er knall. personlig er min favoritt fra det spillet Born to bone. :D

 
#22
Oh, der fikk jeg kriblinger i magen. Herlig! Nå fikk jeg lyst å spille Metroid Prime igjen... Herregud for en stemning det spillet hadde.

Ellers som jeg kommer på er Shadow of the Colossus. Makan til fantastisk musikk! Prologen gir meg alltid gåsehud. Og når man klatrer på kolossene og så kommer denne eventyrlige klangen... ahhh... Final Fantasy XII synes jeg også har kommet sterk tilbake etter de forrige spillene. Herlig stemning. Skulle bare ønske det var noen lunde badass i musikken når det ble action som for eksempel når man bruker "quickenings". Ikke rock da, men litt mer futt i. Og så skal Super Smash Bros Brawl ha en knakende god OST.
 
#23
Metroid Prime soundtracket har jeg på Ipoden, og det er ikke tvil om at musikken er en av grunnene til at det er så bra som det er. Introskjermen, som Agradula linka til er virkelig fantastisk, og det samme gjelder for Phandora Heights themet. Virkelig vakkert.
Det Killer7 themet gjør seg også bemerkelsesverdig godt i spillet.
Av nyere spill var jo Super Mario Galaxy utrolig bra på musikksiden, og det er enda ett soundtrack jeg har.
 

Lodin

Der Waaaah
#25
Det slår meg ihvertfall at når det gjelder spillmusikk så bør man dele "sjangeren" inn i to klasser, orgianle kreasjoner og lisenserte greier. Særlig når det gjelder årlige prisutdelinger og slikt er dette nødvendig. Det sier seg selv at Rock Bander og Guitar Heroer alltid vil ligge på topp, men et spill med et helt eget score som rocker shit er noe helt spesielt.
Forøvrig: !
 
D

Deleted member 91

Gjest
#27
Øyh, jeg har hørt mye på Rez-soundtracket utenom spillet. Okay, så er jeg kanskje litt spesiell akkurat på det punktet. :$
Si ikke det, spesielt Adam Freelands Fear (duh) er fast kost her på bruket, og Rock is Sponge og sånt er dritkult også. Hvis du har noe mer å anbefale av Freeland, sleng det gjerne opp her (selv om Rez-versjonen av Fear er litt kulere enn den derre korte originalversjonen).
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#28
En evig klassiker synes jeg er Perfect Dark. Muligens fordi jeg tilbragte så mye tid med det, men det har flott stemningsskapende musikk trass i at den er litt wonky av og til.

Enter the Dark og dataDyne Central: Defection er skamfete saker. Det er også Alternate Opening, men jeg fant bare en litt dodgy og smålaggete versjon av den :/

Ellers liker jeg Jesper Kyd utrolig godt for hans bidrag til Hitman og Kane & Lynch, det som stikker seg mest ut bortsett fra at han gravde opp Ave Maria til introskjermen til Blood Money er bl.a. Apocalypse og Hunter.

Amon Tobins Splinter Cell soundtrack er sabla kult også, men jeg orker ikke å grave opp noen eksempler.



Og hvem kan vel glemme heismusikken fra Goldeneye?
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#29
Ah, ja. Den alternative åpningen i PD. Husker jeg ble sittende å måpe i flere minutter første gangen jeg så den.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#32
så fint a
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#35
Musikken i final fantasy er jo bra den. Men den ene melodien fra 7'ern (som jeg ikke husker hva heter), er faktisk så å si en direkte ripoff fra Kraftwerks spacelab.

chocobo-musikken husker man fordi den er så lykkelig og glad at man nesten får Joker-ansikt bare den settes på.
 

Lodin

Der Waaaah
#36
Etter å ha spilt en del No More Heroes har jeg nok en gang fått bekrefta min teori om hvorfor musikken i gamle spill er mer minneverdig. Den går som følger: Back in the old days når spilla lå på kasetter hadde man begrensninger på hvor mye og hvor avansert musikk man kunne ha med. Det gjorde at man kun kunne ha med enkle små snutter som ble resirkulert mye. Resultatet ble at man hørte samme simple låta hundrevis av ganger på rad og da sier det seg selv at den klistrer seg til hjernen. Jeg er overbevist om at hvis jeg spiller littegran av starten på hvilket som helst spill du hadde som liten på NES, SNES og Mega Drive så vil du avhengig av om du spilte det mye i de fleste tilfeller automatisk kunne nynne med.
Det skjer ikke lenger fordi utviklere har omtrent ubegrenset med plass til å døtte enorme komposisjoner i hauger og lass på spilla sine etter at CDen og dens etterkommere ble standardmediumet. Riktignok har vi unntak som Metal Gear Solid og Halo hvor de fleste kan hovedtemaet, men kan du nynne noen strofer fra God of War eller Gears of War? Mad World teller ikke. :p

Grunnen til at jeg nevner No More Heroes er fordi Ca. halvparten av låtene består av de samme tonene gjentatt i det uendlige enten det er i form av rockabilly eller calypso. Omtrent samme hvor du er i spillet kan du være sikker på at du før eller siden får høre en variant av . Som det framgår fra youtubene er alle tre og mer med på Brawl. Vi gleder oss. :laugh:
 
#37
Super Mario Galaxy hadde et level med helt fantastisk herlig musikk. Gusty Garden (?) tror jeg den het. Man flydde ihvertfall rundt på sånne blomster og kosa seg.

:elsk:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#38
Jepp, den er maks kos. Gikk og nynna på den på jobb en uke i strekk, mins jeg. ^_^
 

Lodin

Der Waaaah
#39
Enda et spill med nydelig musikk. Noe med også de nye låtene der som gjøre dem minneverdige. Jeg kan ihvertfall plystre med på hver eneste låt etter bare noen strofer. En av favorittene er den på biebrettene. :p

Så spør jeg nok en gang, er det da rettferdig at Guitar Hero og Rock Band kommer til å vinne alle priser for beste musikk de neste åra?
 
#40
Det er det ikke. Men er det ikke priser for beste originalmusikk og en pris for bare musikk? Sånn det burde vært ihvertfall.

SMG har forøvrig den beste spillmusikken siden....Super Mario World. De kan lage musikken sin de japsene.