Myst IV Revelations

Di fleste som har hatt pc en stund har nok hørt om spill serien Myst. Dette er da versjon IV som er velda 4 om jeg ikke er helt på jordet...

Det som går igjen i disse spillene er atmosfæra i spilla. Og Myst IV svikter så absolut ikke her heller! Alt ifra grafikk til lyd får en til å drømme seg bort og kunne håpe en var inne i Myst verdenen.

Spillet er jo et typisk puzzle spill, og det skal ikke lange stunden før du virkelig får bruk for å bruke hodet her altså! Dette er jo et spill som du må ha veldig god tid til og som du garantert til tider må på nettet for å finne litt hjelp til... Men det gjør ingen ting for du får bare mere å mere lyst til å se hva som skjer videre.

Spillet benytter seg av film intrigert inn i grafikken. Noe som funker veldig bra, takke være at spillet er på DVD og kvaliteten på film "klippa" blir derreter.

Du kan ikke gå rundt som du vil i spillet, du trykker dit du vil gå og så morpher bare bildet deg dit. Du kan bruke musa til å kikke rundt deg og jeg lover deg du kommer til å kikke mye for det ser helt utrolig bra ut...

Så hvilke folk liker dette spillet? Jo, folk som har spilt Myst spilla før og folk som liker å sette seg ned å slappe helt av å bare synke langt inn i en utrolig verden å løse alle slags rare ting.

Vg ga dette spillet terningskast 5 og jeg er helt enig.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg testa demoen i fem minutter før to ting skjedde:
1: Jeg satte meg fast, og
2: Grafikken fra 1994 - som også var like rask som den var i 1994 - ikke fenget fullt så mye lenger.
Riven var hakket bedre - der satte jeg meg fast etter bare to minutter.
Jeg liker ikke Myst-spillene. Uru var inne på noe, men det gadd de jo ikke lage ferdig.

Opprinnelig skrevet av Yetipants@01.10.2004, 23.54
Jeg testa demoen i fem minutter før to ting skjedde:
1: Jeg satte meg fast, og
2: Grafikken fra 1994 - som også var like rask som den var i 1994 - ikke fenget fullt så mye lenger.
Riven var hakket bedre - der satte jeg meg fast etter bare to minutter.
Jeg liker ikke Myst-spillene. Uru var inne på noe, men det gadd de jo ikke lage ferdig.
111134​
Du er nok ikke målgruppen for slike spill da serru. Er 2 grunder til at du kunne spart deg for ditt som altid negative innlegg :

1: Du liker ikke Myst spillet.

2: Du satt fast etter noen minutter bare og gir opp...du er tydligvis ikke i målgruppen som disse spilla apelerer til.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hey, jeg digger adventure-spill. En ting med adventure-spill er at man får noe som kalles "hint" mens man spiller. Myst er for meg som et puslespill på fem tusen biter hvis motiv er Spøkelseskladden som kullgruvearbeider i det svarteste Afrika. Om du skjønner. :)
Og jeg likte jo Uru, som sagt... eller demoen, i det minste.

Ja jeg skal inrømme at Myst spilla er litt "spesiele" ved at dem skiller seg utifra di vanlige adventure spilla. Ved disse VELDIG vanskelige pusslespilla....

Uru er jo så si det samme som Myst men at du opererer i FPS, noe som er veldig kult. Har bare testa det såvitt jeg...men ser utrolig bra ut. Men er like vanskelig som alle myst spilla..hehe

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er noe med at det er lettere å leve seg inn i et spill der du kan gå hvor du vil, enn et "spill" som ligner mer på en lysbildefremvisning. :p

Har sitti noen timer å spilt nå. Og jeg må bare si WOW, noen av plassene du kommer til ser helt kanon konge ut. Nesten så jeg skulle ønske jeg var der altså.

En annen kjekk ting i det spillet her er at du har mulighet for å få hjelp om du skulle stå fast. Så du slipper å surre med samme tingen i flere dager uten å finne ut av det... :)

Helt rått altså....

Yetipants kunne ikke ytret mine meninger om Myst serien bedre. Myst er en lysbildefremvisning - og det fungerer for min del ikke lenger. Man føler ikke at man går rundt i en verden - man føler at man går rundt og ser på bilder og videoer. Det blir faktisk brukt samme teknologi som i Barbie's ride til PSone (Spiller av CG sekvenser som man kan titte på og snurre rundt i "liksom 3D"). De prøver hardt å skape spennende lyseffekter og en særegen atmosfære - men når dette ikke skjer i real-time, men bare er filmloops klarer det ikke å fenge og det hele føles overfladisk og glatt.

Har spilt igjennom de to første spillene, men har ikke blitt helt ferdig med Myst III Exile enda. Tror jeg bør gjøre meg ferdig med det først før jeg begynner på noe nytt...

Må si at jeg digger myst spillene! Den samme stemningen i de spillene er noe man ser skjelden i andre dataspill. Jeg vil også si at det ikke er noen form for lysbildefremvisning. Jeg har ikke fått testet IV enda, men Myst III Exile var det første spillet der man kunne rotere kameraet 360 grader, går ut i fra at man kan gjøre det samme i IV. Jeg skal være enig at måten å navigere på en noe spesiell, men man kunne ikke ha laget Myst spillene på noen annen måte!

Og til alle dere Myst-whinere: Dette er ikke et fps spill som man kan gjennomføre på en kveld! Her har man (et par?) timer med løsing av diverse gåter.

Den følelsen man får etter å ha sittet fast en plass utrolig lenge og etter mange timer med frustrasjon, plutselig finner noe som gjør at man kommer videre eller å ha løst en gåte, kan ikke sammenlignes med noe! det er bare hel rått!!

Bildene fra IV ser lekre ut, gleder mg til å få testet demoen...

Opprinnelig skrevet av WhinerBoy@07.10.2004, 09.33
Har spilt igjennom de to første spillene, men har ikke blitt helt ferdig med Myst III Exile enda. Tror jeg bør gjøre meg ferdig med det først før jeg begynner på noe nytt...

Må si at jeg digger myst spillene! Den samme stemningen i de spillene er noe man ser skjelden i andre dataspill. Jeg vil også si at det ikke er noen form for lysbildefremvisning. Jeg har ikke fått testet IV enda, men Myst III Exile var det første spillet der man kunne rotere kameraet 360 grader, går ut i fra at man kan gjøre det samme i IV. Jeg skal være enig at måten å navigere på en noe spesiell, men man kunne ikke ha laget Myst spillene på noen annen måte!

Og til alle dere Myst-whinere: Dette er ikke et fps spill som man kan gjennomføre på en kveld! Her har man (et par?) timer med løsing av diverse gåter.

Den følelsen man får etter å ha sittet fast en plass utrolig lenge og etter mange timer med frustrasjon, plutselig finner noe som gjør at man kommer videre eller å ha løst en gåte, kan ikke sammenlignes med noe! det er bare hel rått!!

Bildene fra IV ser lekre ut, gleder mg til å få testet demoen...
113538​

Godt å høre en som kjenner igjen et bra spill når han ser det.. du burde glede deg til å teste demoen. Men det er når du reiser til di andre verdene at øya minne ble MEGET store...wooow :svette:

Jeg vil bare også kvikt si di dere som ikke liker spillet og som synes det ser ut som en lysbilde sammling som dere så på som små i stua med folka deres at dere går glipp av noe utrolig spesielt. Spillet blir roset overalt og folk elsker det.

Men det er ikke et action spill og du må ha utrolig god tid. Men bare etter 5 minutter i spillet så kan du ta å føle på atmosfæra i spillet. Er du en av di som ikke føler det? Da er jeg faktisk litt lei meg på dine vegner....du går glipp av så utrolig mye bra. Og da snakker jeg ikke bare om Myst spilla.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er ikke bare måten Myst er laget på, det er feelingen i spillene generelt. Du bare er et sted og må selv finne ut hva du skal gjøre der, for eksempel.
Et langt bedre alternativ til Myst er Lighthouse, som faktisk er kult og har logiske oppgaver.

Opprinnelig skrevet av _LarZen_@07.10.2004, 13.21
Jeg vil bare også kvikt si di dere som ikke liker spillet og som synes det ser ut som en lysbilde sammling som dere så på som små i stua med folka deres at dere går glipp av noe utrolig spesielt. Spillet blir roset overalt og folk elsker det.

Men det er ikke et action spill og du må ha utrolig god tid. Men bare etter 5 minutter i spillet så kan du ta å føle på atmosfæra i spillet. Er du en av di som ikke føler det? Da er jeg faktisk litt lei meg på dine vegner....du går glipp av så utrolig mye bra. Og da snakker jeg ikke bare om Myst spilla.
113582​
Så du syns synd på de som har annen smak enn deg? Merker du ikke hvor teit det høres ut? "Ååååh! Du liker ikke samme spill som meg, du er teit asså!"

Opprinnelig skrevet av Agahnim+07.10.2004, 13.50-->
<!--QuoteBegin-_LarZen_
@07.10.2004, 13.21

113582​
Så du syns synd på de som har annen smak enn deg? Merker du ikke hvor teit det høres ut? "Ååååh! Du liker ikke samme spill som meg, du er teit asså!"
113632​
[/b]

Hehe, jo det høres rimelig teit ut, skal være enig i det! Var kanskje ikke helt slik jeg hadde ment at det skulle komme ut. Det jeg prøvde å få frem var vel at om du ikke er en av di som "fanger" opp slike atmosfæriske spill vil gå glipp av endel utrolige bra spill.

Er faktisk endel folk som ikke ser eller oppfatter slikt. Jeg kjenner flere som er totalt blinde på slike ting. Og med det så mener jeg ikke bare Myst spilla men mange andre spill også..alt fra FPS til RTS..

Ble det litt klarere nå? Ingen som føler seg trampa på og er sure?

Kleevah

Livsfarlig amatør
Opprinnelig skrevet av Yetipants@07.10.2004, 13.45
Det er ikke bare måten Myst er laget på, det er feelingen i spillene generelt. Du bare er et sted og må selv finne ut hva du skal gjøre der, for eksempel.
Et langt bedre alternativ til Myst er Lighthouse, som faktisk er kult og har logiske oppgaver.
113629​
Enig Enig ENIG!
Lighthouse er ett utrolig bra spill! Skikkelig underdog, men med nice story, utrolig scenery og ikke minst logiske puslespill. Det har også sin del med frustrerende gåter, men ikke på langt nær så mange som f.eks. Myst. (Tog-questet på slutten er helt stunning!)

Jeg har også vært stor fan av hele Myst-serien, men etter utallige timer med 3ern for noen år siden sa det bare stopp og jeg mistet helt lysten. Jeg installerte demoen for det nyeste i håp om at det kanskje skulle få meg på rett spor, men dengang ei. Det er jo helt som det forrige bare med realtime lyseffekter, jeg hadde liksom forventet meg NOE mer, vet ikke helt hva...

URU derimot likte jeg kjempegodt, selv om jeg ikke har fått spillt det så mye som jeg ønsker, så har det i det minste en veldig god atmosfære og litt mere interaktivitet. Hvorfor lagde de ikke Revelations mer som dette?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ryktene vil ha det til at ettersom publikum reagerte så negativt på URUs onlinedel og... mer maskinkrevende fremstilling, økset de hele online-tjohoiet og skrinla videre utvikling.
Jævlig synd, ettersom online adventurespill hadde vært trippelorgasme om det hadde blitt gjort riktig.

Ja, det var tåsje at de la ned hele URU prosjektet...hadde store planer om å teste det ut...men men...
Får vel heller starte på Revelations heller. (om en liten stund)