Myst-spillene

#1
Altså jeg har altid likt atmosfæren i Myst spillene. Men pga puzzles som får hjernen min til å gå på overload og kortslutter er ikke så bra. Så jeg spilte ikke noen Myst spill lenger....vel intill nå.

Jeg kjøpte Myst: End Of Ages da jeg testet demoen og likte det veldig. Så snubblet jeg over Myst: Revelations og Uru : Ages Beyond Myst til 99,- pr stk...så jeg klarte ikke å la være.

Jeg hadde startet litt på End Of Ages og liker spillet veldig bra så langt. Et stoooort pluss til at en har mulighet for hjelp via spillet...dette var det vist på Revelations også.

Sorry jeg babler/taster ivei her....det jeg da lurer på er.. Synes dere som har spilt Myst spillene at det er sinsvakt å starte på Revelation eller End Of Ages?

Burde en starte på det første Myst spillet for å få en skikkelig rå opplevelse utover? Og mange ahh...det var slik det var osv.... For nede på en butikk så står nemlig Myst 1 spillet...eller det er den optimaliserte versjonen.

Vel innspill? Og ja jeg vet jo en normalt starter på nr 1 og spiller seg oppover...men om hjernen min kortslutter hele tiden så kommer jeg jo ikke så langt lissom...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Mor mi lærte meg å være ærlig, så jeg synes du skal vie livet ditt til å kjøpe alt av Myst og brenne det.
Og da mener jeg "brenne" som i lampeolje+fystikker, ikke som i CD-brenning.
Seriøst, det er en spillserie som baserer seg på å vri på håndtak og legge puslespill, klarer ikke helt å se at historien kan ha noe å si.
 
#5
Hehe, vel jeg skjønner at noen ikke liker Myst spilla. Akkurat som jeg spytter på di fleste Nintendo spill.

Men jeg vil gjerne ha synspunkt fra noen som faktisk liker serien jeg da ;)
 
#6
Hehe, vel jeg skjønner at noen ikke liker Myst spilla. Akkurat som jeg spytter på di fleste Nintendo spill.

Men jeg vil gjerne ha synspunkt fra noen som faktisk liker serien jeg da ;)
[/b]
Myst er et genialt spill, kom desverre aldri langt på det. Jeg har det nemlig ikke selv, men man må virkelig ha logiske, kreaive og faglige kunnskaper på plass
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Ja, stemmer. Akkurat som at man må ha murerfagbrev for å spille Tetris.
 
#9
Galskap å starte i den andre enden? Ikke egentlig. Jeg ville spilt dem i rekkefølge, siden det er såpass med gjennomgående temaer og personer, og siden man da slipper å gå ned i grafisk kvalitet ettersom man spiller seg gjennom dem. Men alle seks (hvis vi regner med Uru, eller syv hvis vi også tar med utvidelsespakken til Uru) er solide saker.

Kort oppsummert:
Myst: Ypperlig designet, puzzlekonsentrert og hyggelig. I dag litt avdanket grafikkmessig, men fortsatt en glede å spille siden resten henger så godt på greip.
Riven: The Sequel to Myst: Et av tidenes beste spill. Fantastisk design i alle ledd, både puzzlemessig, auditivt og visuelt. Hardt som bein, men det er det eneste man egentlig kan klage på. Resultatet av hva som skjer når man putter alle pengene fra en kjempesuksess (Myst) inn i et eneste prosjekt, og hyrer så gode folk som man er kar om å finne.
Myst III: Exile: Et steg tilbake fra Riven, men et teknisk steg fram (360-graders-omvisning på hver node) -- og fortsatt gjennomført bunnsolid puzzledesign og progresjonsopplegg. Historien skuffer litt, uten at det får allverden å si for nytelsen.
Myst IV: Revelation: Seriens nest beste spill. Sliter litt med kompresjonsproblemer -- selv på 2 DVD-er er det DRØYT plasskrevende når alle scener skal ha opp til titalls med videoer på skjermen samtidig - fugler som flyr, trær som vaier og så videre - så vi kunne ønsket oss mer konsistens sånn sett. Historien og skuespillet er heller ikke fullstendig optimalt, men ellers er dette en perle. Puzzle- og progresjonsdesign i toppklassen, varierte omgivelser og oppgaver, fantastisk musikk.
Myst V: End of Ages: Igjen et steg tilbake på mange måter. Full 3D gjør at ting føles smoothere enn før, men det veies opp i for stor grad av mangelen på levende skuespillere/bedre 3D-acting. Det er helt klart brukbart, men ikke gudegitt. Også noe svulstig, slik Uru kan være det noen steder. Men igjen: for det aller meste upåklagelig puzzledesign og stemning.
Uru: Ages Beyond Myst: Omtrent på linje med Myst V, men med dårligere kontroller og en litt annen vibb. Deler av Uru er fullstendig fantastiske, andre steder utforsker aldri sitt fulle potensiale. Bærer preg av at det var ment som begynnelsen på en stadig utviklende online-spill-verden, da en del av enspillerområdene tydelig har hatt formål ut over det de benyttes til i enspillerspillet. Ellers ikke bare pent, men igjen også med superb lyddesign og med mange herlige puzzles. Sliter dog mer med konsistens enn kjerne-Myst-serien.
Uru: Path of the Shell: Et par nye aldre til Uru, hvorav minst en er et konseptarbeid dratt ut av det Rene Geni, men som hindres av en klumsete spillmotor og manglende sammenheng. Et par puzzles som virkelig går på grensen av hva man skal finne seg i i hvor ekstremt de krever at man skal tenke utenfor de vante rammene.

I korthet, i mitt hode, dømt etter hva man venter av et godt eventyrspill i 2005:
Myst: Herlig, om enn kunstnerisk enkelt. 7/10
Riven: The Sequel To Myst: Fantastisk, og fortsatt uovertruffent på de fleste av områdene det briljerer på. 10/10
Myst III: Exile: Pent, men mer generisk enn Cyans forgjenger. 7/10
Myst IV: Revelation: Klarte å skjære seg en egen del av personlighetskaken. 9/10
Myst V: End of Ages: Skuffende på mange måter, men fortsatt velkonstruert og tilfredsstillende. 7/10
Uru: Ages Beyond Myst: TIdvis aldeles fantastisk. Tidvis litt døvt og halvutrettet. 7/10
Uru: Path of the Shell: Tydelig en skrap-sammen-det-vi-har-pakke, men fortsatt talentfullt. 6/10

Dette er etter hodet. Mulig jeg bør spille noen av dem om igjen og at jeg her har vært en karakter på avveie opp eller ned, men jeg har spilt Riven, Myst IV, Myst V og Uru helt nylig, i hvert fall.

Hovedpoenget mitt? Selvsagt at dette er stas. At folk ikke klarer å se det, vet jeg ikke hva skyldes, men det er i hvert fall tåpelig av dem.

Edit: yetipants, du tar feil. Spillserien handler overhodet ikke om å vri på håndtak og å legge puslespill. Faktisk har jeg ikke sett et eneste puslespill noe sted i hele serien, og disse håndtakene du snakker om -- hvor fant du dem? de eksisterer, helt klart, men at de på noen måte dominerer spillopplevelsen er bare tøys. De er som regel der de naturlig ville vært -- på dører, maskineri og sliktnoe.

Nei, vennen. Myst handler om å bruke hodet for å løse gåter som man for en gangs skyld kan regne med er logiske, og ikke består i å bruke teip på en katt for å få en mustasje som forkledning. Myst handler om en unik og raffinert stemning og backstory, om deilige omgivelser og om å tenke utenfor de vante rammene for å komme seg videre.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Vel, jeg kan jo beskrive min opplevelse av Riven:
1: Gå inn i et rom med en slags tannlegestol.
2: Trykke på en knapp. Et gitter over stolen går opp.
3: Sjekker om jeg kan gjøre noe annet, det kan jeg ikke. Trykker igjen, gitteret går ned.
4: Går tilbake dit jeg kom fra. Det er ei låst grind der. Jeg trykker på grinda.
5: Kommer nærmere grinda. Den lar seg ikke åpne, men jeg kan trykke under grinda for å gå under den.
6: Jeg møter en gammel mann eller noe, husker ikke helt.
7: Finner ingenting annet å gjøre. Gir opp.

Dette er riktignok noen år siden, men... det innbød ikke til videre spilling, gitt. Det eneste i Myst-serien som har gjort det er online-modusen i Uru, og den ble det aldri noe av. Så jeg tror Myst-serien får klare seg uten mitt bifall enn så lenge.

PS: Bare så man ikke skal tro at jeg ikke liker prerendrede adventurespill i det hele tatt: Jeg digget Lighthouse, selv om det var altfor jævlig vanskelig.
 
#11
Du skal selvsalgt ikke presses til å gi din gunst til spillet/serien, men det er virkelig synd for din egen del. Jeg tror det handler om evne til å leve seg inn i noe litt uavhengig av tekniske løsninger, samt evne til å glede seg over spill som ikke nødvendigvis gir deg alt inn med teskje. Riven er vanskelig, ja visst, men det er fantastisk tilfredsstillende, og alltid logisk. At du beskriver studioet som en "tannlegestol" sier sitt om hvor mye du levde deg inn i det som ble presentert. For det blir presentert setting og backstory, men å få dem med seg krever for en gangs skyld en antydning til konsentrasjonsevne. :)

Lighthouse har jeg dog ikke spilt. Hva synes du om et spill som The Last Express, forresten?

Forresten, jeg kan demonstrere litt hva som er spennende, med ditt "uspennende" utdrag fra spillet, også:
1: Gå inn i et rom med en slags tannlegestol.[/b]
Myst-spiller-reaksjon: Hm. Hva brukes denne stolen til? Hvorfor står den her?
2: Trykke på en knapp. Et gitter over stolen går opp.[/b]
M-s-r: Ah, fett.
3: Sjekker om jeg kan gjøre noe annet, det kan jeg ikke. Trykker igjen, gitteret går ned.[/b]
M-s-r: Mon tro hvorfor det ikke skjer noe? Eller skjer det noe, jeg bare merker det ikke? Hva er gitteret der for?
4: Går tilbake dit jeg kom fra. Det er ei låst grind der. Jeg trykker på grinda. 5: Kommer nærmere grinda. Den lar seg ikke åpne, men jeg kan trykke under grinda for å gå under den.[/b]
M-s-r: Fett! Hva i all verden skjuler seg bak her? Hvilke muligheter får jeg nå som jeg ikke hadde før?
6: Jeg møter en gammel mann eller noe, husker ikke helt.[/b]
Dette er feil, du møter ingen på dette tidspunktet. Men de stedene du møter folk er konsistent fantastiske. Herlig timing, komplett med D'ni-språkføring og dramaturgi.
7: Finner ingenting annet å gjøre. Gir opp.[/b]
Omtrent på dette tidspunktet er det allerede etablert en rekke spørsmål og mysterier for spilleren å finne ut av. Hvordan fungerer det runde, roterende rommet? Hva skjedde egentlig i starten, før du slapp ut av fengselet? Hvordan kommer man seg over til de andre øyene? Hvem tok boken jeg skulle bruke for å fange Gehn? Osv.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#12
Må'kke komme her og komme her og beskylde meg for ikke å kunne leve meg inn i ting uavhengig av tekniske løsninger - jeg kan jo nevne at jeg på barneskolen spilte gjennom hele Adventure (du veit, det teksteventyrspillet). Det var en fin drivkraft for å lære seg bedre engelsk. :p
The Last Express har jeg ikke fått tak i, men jeg har lyst til å spille det ettersom det virker spennende. Og dersom du liker Myst kan jeg faktisk så godt som garantere at du kommer til å elske Lighthouse - det starter i våre dager, men du blir raskt transportert til en annen verden fylt av mystikk som også har forbindelser til vår egen. Men som sagt er det helt utrolig vanskelig til tider.
Men ja. Det jeg reagerte på i Riven var at det ikke var noe der som lot til å ha noen åpenbar funksjon ut over å være en gåte som måtte løses - som en venn av meg sa det virker det som om du løser gåten først og finner ut hvorfor etterpå. En slik baklengs logikk passer dårlig i et adventurespill, spør du meg.
 
#13
Ah, ok. Da skal jeg la være å påstå at du ikke klarer å leve deg inn i spill litt uavhengig av tekniske løsninger... :)

Men til din reviderte innvending: Det er ikke riktig. Du utforsker funksjonen i gåten SAMTIDIG som du forstår hvordan og hvorfor. Eksperimenteringen fører til litt bedre forståelse, som fører til ny eksperimentering, som kanskje fører til enda bedre forståelse. Og så, litt senere i spillet, etter at du har kommet videre og når du har fått til noe helt annet igjen, dukker det kanskje opp en bit informasjon som gir deg enda bedre forståelse av hva som foregikk i den tidligere biten. Ikke på den måten at du ikke forstår ting godt nok til at det tilfredsstiller første gangen, men på den måten som binder verdenen og logikken sammen på ytterst finurlig vis.

Nettopp den type kvaliteter er det som ofte mangler i alle Myst-klonene, som derimot nettopp bare sprer en masse urelaterte gåter rundt om for almenn forlystelse.

Så, jo. Du har fortsatt misforstått. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Grætt nok. Jeg liker ikke Myst, og du forsto ikke hele genialiteten bak Thief: Deadly Shadows så da er vi kvitt. :D
 
#15
Thief: Deadly Shadows? Since when?
 
#16
Takk for mye bra og positivt info oerhört :) Det setter jeg veldig pris på!

Jeg tror nok jeg kommer til å starte på Revelations og avslutte med End Of Ages. Jeg likte demoene veldig bra og har begge disse to i hylla ventende på meg.

Blir litt for mye å starte på det første...med min fart så kommer jeg sikkert da ikke til å bli ferdig før 2007. Hehe.