Nintendo opplevde for første gang i år underskudd siden 1940-årene. Er dette de første tegnene på ett selskap på vei mot konkurs eller var dette bare ett engangstilfelle? For å se litt nærmere på fenomenet tenkte jeg å se litt av de forskjellige symptomene hver for seg.
Tredjehåndsutviklere:
Generelt: Microsoft og Sony behandler kanskje tredjehåndsutviklere bedre enn Nintendo. Hvis dette er sant, så er det fordi de er mer avhengig av tredjehåndsutviklere og /-utgivere. Kan jo også være det at begge konkurrentene aktivt støtter online-spilling.
Konami: Japans største uavhengige utvikler/utgiver kommer med bare Disney-lisensierte spill til GameCube og MGS:TTS som solgte så dårlig til konsollen at det har fått selskapet til å holde tilbake alle de mest profilerte titlene til GameCuben minus fotballspillet som ligner mest på PES (Jikkyo-ett-eller-annet). Dermed kan vi konkludere med at Konami allerede har forlatt det synkende skipet.
Rockstar: De har ved flere anledninger sagt at de aldri kommer til å utgi GTA-serien til ett Nintendo-hjemmekonsoll. Utenom Warzones: Smuggler's Run så har de ikke ett eneste spill til GameCube. Ikke det at gjør noe særlig. GTA-serien har vel heller ikke solgt noe særlig til X-boxen.
Kjøperne: De foretrekker multi-konsoll-spillene til X-box og PS2 over GC-versjonene -minus Soul Calibur II. Helt eksakt hvorfor vet jeg ikke. Kan være det at de kommer tidligere til konkurrentene, har flere knapper på håndkontrollene (PS2 og X-box)og har bedre grafikk(?), lyd(?), bedre framerates(?) - PS2 og online-spilling (har en følelse at det bare er den harde kjerne av gamere som foretrekker dette).
Økonomi: Microsoft tjener på programmet sitt, Sony har inntekter fra elekronikken (30%, kilde: Edge fra ett par nummer siden eller flere) og Nintendo tjener ekslusivt fra maskinvare og spill + lisensiering.
Nintendo avhenger av inntektene fra spillsalget så mye at de har så og si bundet seg fast i å kun lage spill for å melke Mario-, PKMN- og Zelda-kua så mye at det blir lite overs for å lage nye, innovative spill. Kan bare nevne Pikmin, ellers har de delegert litt av hardware-innovasjonen til Namco (Donkey Konga). Siden Mario-, PKMN- og Zelda-kua ikke melker så mye som før så har de bestemt seg for å eksponere mange av de spillseriene som før var ekslusivt for Japan; Fire Emblem, [insert Nintendo console]Wars-serien til Vesten siden de selger så dårlig(?) i Japan.
Edit: Det økonomiske tapet står på japan.com/leisure/videogames.php. Jeg prøvde også å finne frem artikkelen i cube.ign.coms arkiv uten nevneverdig resultat + div. Nintendo-fansites.
Tredjehåndsutviklere:
Generelt: Microsoft og Sony behandler kanskje tredjehåndsutviklere bedre enn Nintendo. Hvis dette er sant, så er det fordi de er mer avhengig av tredjehåndsutviklere og /-utgivere. Kan jo også være det at begge konkurrentene aktivt støtter online-spilling.
Konami: Japans største uavhengige utvikler/utgiver kommer med bare Disney-lisensierte spill til GameCube og MGS:TTS som solgte så dårlig til konsollen at det har fått selskapet til å holde tilbake alle de mest profilerte titlene til GameCuben minus fotballspillet som ligner mest på PES (Jikkyo-ett-eller-annet). Dermed kan vi konkludere med at Konami allerede har forlatt det synkende skipet.
Rockstar: De har ved flere anledninger sagt at de aldri kommer til å utgi GTA-serien til ett Nintendo-hjemmekonsoll. Utenom Warzones: Smuggler's Run så har de ikke ett eneste spill til GameCube. Ikke det at gjør noe særlig. GTA-serien har vel heller ikke solgt noe særlig til X-boxen.
Kjøperne: De foretrekker multi-konsoll-spillene til X-box og PS2 over GC-versjonene -minus Soul Calibur II. Helt eksakt hvorfor vet jeg ikke. Kan være det at de kommer tidligere til konkurrentene, har flere knapper på håndkontrollene (PS2 og X-box)og har bedre grafikk(?), lyd(?), bedre framerates(?) - PS2 og online-spilling (har en følelse at det bare er den harde kjerne av gamere som foretrekker dette).
Økonomi: Microsoft tjener på programmet sitt, Sony har inntekter fra elekronikken (30%, kilde: Edge fra ett par nummer siden eller flere) og Nintendo tjener ekslusivt fra maskinvare og spill + lisensiering.
Nintendo avhenger av inntektene fra spillsalget så mye at de har så og si bundet seg fast i å kun lage spill for å melke Mario-, PKMN- og Zelda-kua så mye at det blir lite overs for å lage nye, innovative spill. Kan bare nevne Pikmin, ellers har de delegert litt av hardware-innovasjonen til Namco (Donkey Konga). Siden Mario-, PKMN- og Zelda-kua ikke melker så mye som før så har de bestemt seg for å eksponere mange av de spillseriene som før var ekslusivt for Japan; Fire Emblem, [insert Nintendo console]Wars-serien til Vesten siden de selger så dårlig(?) i Japan.
Edit: Det økonomiske tapet står på japan.com/leisure/videogames.php. Jeg prøvde også å finne frem artikkelen i cube.ign.coms arkiv uten nevneverdig resultat + div. Nintendo-fansites.