Nintendo- ett synkende skip?

Nintendo opplevde for første gang i år underskudd siden 1940-årene. Er dette de første tegnene på ett selskap på vei mot konkurs eller var dette bare ett engangstilfelle? For å se litt nærmere på fenomenet tenkte jeg å se litt av de forskjellige symptomene hver for seg.

Tredjehåndsutviklere:

Generelt: Microsoft og Sony behandler kanskje tredjehåndsutviklere bedre enn Nintendo. Hvis dette er sant, så er det fordi de er mer avhengig av tredjehåndsutviklere og /-utgivere. Kan jo også være det at begge konkurrentene aktivt støtter online-spilling.

Konami: Japans største uavhengige utvikler/utgiver kommer med bare Disney-lisensierte spill til GameCube og MGS:TTS som solgte så dårlig til konsollen at det har fått selskapet til å holde tilbake alle de mest profilerte titlene til GameCuben minus fotballspillet som ligner mest på PES (Jikkyo-ett-eller-annet). Dermed kan vi konkludere med at Konami allerede har forlatt det synkende skipet.

Rockstar: De har ved flere anledninger sagt at de aldri kommer til å utgi GTA-serien til ett Nintendo-hjemmekonsoll. Utenom Warzones: Smuggler's Run så har de ikke ett eneste spill til GameCube. Ikke det at gjør noe særlig. GTA-serien har vel heller ikke solgt noe særlig til X-boxen.

Kjøperne: De foretrekker multi-konsoll-spillene til X-box og PS2 over GC-versjonene -minus Soul Calibur II. Helt eksakt hvorfor vet jeg ikke. Kan være det at de kommer tidligere til konkurrentene, har flere knapper på håndkontrollene (PS2 og X-box)og har bedre grafikk(?), lyd(?), bedre framerates(?) - PS2 og online-spilling (har en følelse at det bare er den harde kjerne av gamere som foretrekker dette).

Økonomi: Microsoft tjener på programmet sitt, Sony har inntekter fra elekronikken (30%, kilde: Edge fra ett par nummer siden eller flere) og Nintendo tjener ekslusivt fra maskinvare og spill + lisensiering.
Nintendo avhenger av inntektene fra spillsalget så mye at de har så og si bundet seg fast i å kun lage spill for å melke Mario-, PKMN- og Zelda-kua så mye at det blir lite overs for å lage nye, innovative spill. Kan bare nevne Pikmin, ellers har de delegert litt av hardware-innovasjonen til Namco (Donkey Konga). Siden Mario-, PKMN- og Zelda-kua ikke melker så mye som før så har de bestemt seg for å eksponere mange av de spillseriene som før var ekslusivt for Japan; Fire Emblem, [insert Nintendo console]Wars-serien til Vesten siden de selger så dårlig(?) i Japan.

Edit: Det økonomiske tapet står på japan.com/leisure/videogames.php. Jeg prøvde også å finne frem artikkelen i cube.ign.coms arkiv uten nevneverdig resultat + div. Nintendo-fansites.

Du skal ikke glemmer der Microsoft og Sony tjener på programvare og elektronikk, der tjener Nintendo like mye på å være dominant på det håndholdte markedet. Dette med Rockstar driter jeg egentlig i, utenom GTA, så er det vel heller labre spill de gir ut. Men er ikke Hitman fra de, og det er vel til GC, er det ikke? Konami synes jeg er så som så. Metal Gear spillene er bra, samme er PES, men føler at Nintendo ikke trenger de for å lykkes. Men det de trenger, er skikkelig markedsføring til neste generasjon. Markedsføringen til Nintendo er idiotisk, de segmenterer seg innpå en altfor ung brukergruppe, uten å friste den eldre generasjonen i det hele tatt. Spillene spiller ingen rolle, tror jeg, men når tilmed designet er barnslig, les gamecube, er det på tide med ett annet design i neste runde. Jeg kunne gjerne tenkt meg at Nintendo inngikk en ordentlig avtale med Matsushita (Panasonic), og ba dem står for design. Panasonic er uten tvil den merkevaren der ute med best design på varene sine, og har gjentatte ganger fått bra omtale på grunn av det.

-Voksent design
-Revolusjonerende gameplay
-Proper markedsføring

Det skal ikke mer til

Grønn Zebra

modder fukker av verste sort
Hitman-spillene er utvikletr av et dansk firma og hare kommet til alle konsollene uten særlig suksess, kanskje fordi de er best på PC...

Grunnen til at Nintendo har gjort det relativt dårlig er p.g.a Et relativt labert spillutvalg, samt veldig mange "sære" spill.
Men jeg synes ikke at Nintendo burde forandre noe særlig på å bli mer "voksent". For halve sjarmen med Nintendo er jo de særegne egne spillene og kreative løsningene.
En ting som er veldig bra med GC er jo at den skiller seg mer ut enn Xbox og PS2! Men utvalget av spill på GC, utenom de Nintendo-lisensierte spillen, virker litt malplasserte på Konsollen...
Og jeg tror Nintendo hadde tjent mye på å være mer bestemt på hvilke spill de faktisk vil ha på konsollen sin og heller droppet noen av de håpløse titlene som f.eks. Pokèmon Box o.l.

Men jeg tror ikke Nintendo kommer til å ha noe problem med å ta inn de tapte inntektene, Husk at Nintendo har mest erfaring med konsoller!

SHDR

Gullmedlem
Sist jeg sjekket var Nintendo den eneste av industrigigantene som gikk med overskudd på in-house-utviklingen sin og som tjener temmelig godt med penger på tross av lave lisensinntekter.

Nintendo tjener enormt på GBA og NDS, og fortsetter å støtte GC-en med noen av de aller mest spennende spillene noensinne. De planlegger å ditche tradisjonell konsoll-satsning med sin Revolution og jeg gleder meg. Nintendo klarer det som ingen andre klarer: nemlig å nå ut til kvinner og barn. Xbox appellerer ikke til unger, PS2 appellerer bare til gutter som tror de blir kule av å ha den. Nintendo appellerer til og med til min far.

Jeg tror Nintendo stayer around. Kan jeg få kilde på hentydningen om at de taper penger?

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Eller bare trykk på quote-knappen og så "fast reply".

Opprinnelig skrevet av Shadar@30.12.2004, 18.34
Nintendo tjener enormt på GBA og NDS, og fortsetter å støtte GC-en med noen av de aller mest spennende spillene noensinne. De planlegger å ditche tradisjonell konsoll-satsning med sin Revolution og jeg gleder meg. Nintendo klarer det som ingen andre klarer: nemlig å nå ut til kvinner og barn. Xbox appellerer ikke til unger, PS2 appellerer bare til gutter som tror de blir kule av å ha den.
155727​
Er litt uenig i dette. Playstation 2 er veldig populært blandt mange som vanligvis ikke spiller, med Eye Toy og Singstar. Begge søstrene mine bryr seg i allefall lite om de andre konsollene, de vil ha dansematte, kamera og mikrofon.

Kilik

Lokal moderator
Jeg kan skjønne at folk tenker i disse baner. Hovedgrunnene er:

1)PSP. Den truer hva som er det virkelige levebrødet til Nintendo: Håndholdtmarkedet. Med de rette spillene og hypen, kan Sony ta over markedet med PSP på samme måte som de gjorde med PSX. Når man i tillegg legger til at mobilspill-markedet ventes å doble seg hvert år fram til 2008, er det klart at Nintendo vil oppleve en sterkere konkurranse enn noen gang.

2)Gamecube-salg og tredjeparts støtte. Eksklusive spill som Resident Evil remaken, FF: Crystal Chronicles og MGS: Twin Snakes har skuffet salgsmessig. GC har mistet eksklusiviteten til en rekke spill,bl.a. Resident Evil 4. Spillutvalget er som på N64 langt lavere enn hos konkurrentene. Bestselgere som Driv3r, Grand Theft Auto-serien, Burnout 3 etc. er ikke å finne til GC. Selve konsollen har solgt langt dårligere enn PS2 og Xbox det siste året i Europa og USA. Årets flaggskip, Metroid Prime 2, har solgt meget dårlig i USA og spesielt i Europa. Det ventes at en rekke europeiske forhandlere vil utfase GC i løpet av 1.halvår. Fortsetter denne trenden over på Revolution, er jeg redd det blir den siste konsollen fra Nintendo.

3)Image og franchising. Trolig den viktigste grunnen. Merkenavnet Nintendo er ikke hva det en gang var. At Nintendo er synonymt med fargerike barnespill er et etablert faktum blant mainstream spillere. Mario, Zelda, Metroid og Pokemon selger ikke nødvendigvis i milliontall lenger. Markedsføring har vært for lavt prioritert og feilrettet. Å kjøre på med en lillafarget GC som standard var heller ikke helt heldig.

Men det finnes absolutt lyspunkter. Nintendo DS er den største positive overraskelsen fra the big N på lenge. Den viser at Nintendo fortsatt kan sees som pionerer i markedet. Salgsmessig har den gått over all forventning med flere millioner solgte allerede. GBA-salget er fortsatt meget høyt. De neste to årene blir ekstremt viktige for Nintendo. Jeg er meget spent på hva Revolution er og hvordan den blir mottatt av markedet, og ikke minst om Nintendo klarer å holde på posisjonen som markedsleder i håndholdtmarkedet.

"Down, but never out"
-Howard Lincoln, NOA

epp

firm and correct
Det at Rockstar ikke vil gi ut sine titler på Nintendos konsoll kommer ikke som noen bombe. Når det gjelder Nintendos framtid blir dette bare spekulasjoner. Tiden vil vise og det er kundene som bestemmer hvor det bærer hen.

Neste generasjons konsoller vil gi oss et definitivt svar på hvordan Nintendo står i den vestlige verden. De trenger å selge mere enn de gjør med GC i usa og europa. I japan selger nintendo godt uansett, men det er vel ikke nok, dessuten er GC et godt stykke bak ps2 i salgstall. Vil M$ prøve seg på japan enda engang, og om M$ lykkes, vil det slå hardere hos nintendo enn hos sony.
Etter min mening har nintendo tatt en rekke feilbeslutninger helt siden N64 sine dager, og resultatet av dette blir bare tydligere og tydligere.

Kjernen til problemet idag er imaget til nintendo og GC. Fans av nintendo avfeier det raskt, men det er som kilik sier, et etablert faktum. Da hjelper det lite å komme med et Zelda spill i "barneTV"-format. Dette imaget har gjort slik at færre gamere har anskaffet seg konsollen, som da gjør at spill som er beregnet for de voksne ikke selger godt, og dermed går utviklere bort fra konsollen.

Det er viktig for nintendo at de endrer å dette synet med deres neste konsoll. Det krever stor satsing fra nintendo sin side, både på spillutvikler-siden og på markedsføring.Jeg har dessuten sagt det hele tiden, et zeldaspill til lanseringen er det lureste nintendo kunne ha funnet på gjøre rent salgsmessig.

(PS: til emnestarteren, GTA3 solgte svært tilfredstillende til xbox...)

Slik jeg ser det har bare Nintendo ett stort problem: De har alt for liten mainstream apell. Det ser for meg ut til at Nintendo er et firma som nærmest kun apellerer til hardcore gamere. Mange synes sikkert dette høres rart ut, da Nintendo åpenbart sliter med sitt kiddy-image, men jeg kan prøve å forklare hvordan det hele ser ut for meg.

Jeg kjenner 5 mennesker som har GameCube, hvorav tre av dem er like gamle som meg (17), én av dem er ett år eldre enn meg, og han siste er 13, hvis ikke jeg tar helt feil. Jeg kjenner en del barn (de er i alderen 10-14) her hvor jeg bor (gjennom min lillebror), og de aller fleste av dem hater GameCube fordi den er for barnslig. De fleste av dem er i besittelse av en Playstation 2. Poenget mitt er at Nintendo slett ikke er så populær blandt barn som mange tror, det er i hvert fall min erfaring. De barna jeg snakker om skal tydeligvis være veldig kule, ved å spille på den mest populære konsollen og spille de mest voldelige spillene, og det får faktisk enkelte av dem lov til. Jeg vet ikke om dette er en trend som man finner over alt, men her i gården dropper tilsynelatende ungene GameCube til fordel for Playstation 2, rett og slett fordi Nintedo er for barnslig for dem.

Det er ikke til å stikke under en stol at Nintedo har langt mindre støtte av 3. part enn konkurrentene, og det bidrar på mange måter til å skremme bort casual gamere, eller mainstream gamere som de også kalles. (vi trenger et skikkelig norsk ord for dette her :p (eller kanskje det finnes?)). Når Nintedo har såpass mye dårligere støtte av 3. part, er det klart at Nintendo blir siste valget for de fleste mainstream gamere.

Som sagt kan det virke som om Nintendo nærmest kun apellerer til hardcore gamere. Folk som har spilt Nintendo siden de var små, og vet at et spill ikke skal dømmes etter utsendet. Folk som klarer å verdsette og ha det moro med Nintendos spill til tross for et barnslig utsende. GamCuben er en fult akseptert spillkonsoll i min vennekrets, og vi spiller til stadighet multiplayer på Mario Kart og Smash Bros. For å forsterke min påstand om at Nintendo er hardcore kan vi bare ta en titt på noen avstemninger som nylig har funnet sted på gamefaqs.com - en siden som jeg til stadighet får høre at er nettets største yngleplass for hardcore gamere. Her er de tre avstemningene jeg snakker om:

Got Xbox?
Got GameCube?
Got Playstation 2?

Som dere kan se her, er det nesten dobbelt så mange som eier en GC som en Xbox. Og når det gjelder Playstaion 2, er det bare 4000 flere som har stemt at de eier en PS2 enn en GC. Dette er ganske vilt med tanke på at både PS2 og Xbox har solgt mye bedre enn GC totalt sett.

Nintendo blir helt klart nødt til å skjerpe seg i neste generasjon. Det holder ikke å bare vinne hjertet til hardcore gamere. Nintendo trenger å skaffe seg flere eksklusive "voksne spill", som for eksempel Resident Evil. Jeg tror også at design på konsollen er spiller en rolle. Jeg synes ikke at GC-ens design er direkte barnslig, men de kunne godt ha spart seg for den lilla utgaven. Nintendo må såklart også få opp tredjepartssøtten, og online spilling er nok også et godt lokkemiddel. Det er mye Nitnendo kan gjøre for å forbedre sin mainstream apell. Jeg tror de må lære litt av Microsoft, som jeg synes har gjort en fantastisk jobb med Xbox i denne generasjonen. De var nye på markedet, men har allikevel klart å etablere seg svært godt på markedet i løpet av disse tre årene, og det overrakser meg ingen ting om neste Xbox blir vel så populær som PS3.

Dette ble helt sikkert veldig rotete, og sikkert ikke veldig lett å forstå, men det var det beste jeg klarte. Jeg er ikke særlig god til å sette mine synspunkter ned på papiret. :svette:

Med tanke på at den nye Nintendo DS solgte utrolig bra så tror jeg nok at dette var et engangstilfelle.

I de siste dagane har jeg fundert skikkelig på hva som er galt med gamecube, og har komt fra til noen konkrete ideer om hva som kan være galt.

Situasjonen nintendo er i dag er bunn og grunn deres egen feil. Årsakene til at GC ligger så dårlig an er spillene. Nintendo har alltid laget de beste spillene selv til sine konsoller, og gamecuben er intet unntak. Ser vi på disse mestselgende titlene til gamecube ser vi at de er alle basert på kjente merkenavn fra tidligere år, som Super Mario, The Legend of Zelda, Metroid, F-Zero, Star Fox, and Mario Kart. Dette er titler som har definert nintendos tildigere konsoller, og de er definsjonen på Gamcuben i dag. Felles for de alle er at målt opp mot sine forgjengere er flere av de nye versjonen for korte. Disse spillene selger jo fortsat bra, men de selger kun til en skare av fans, og har svært lite apell til nye gamere.
Et typisk eksempel er Soul Calibur 2, som i gc-versjonen hadde det fortrinnet at link var med i spillet. Mange synes kanskje det var bra, men hva er signalet nintendo sender ut? Skal man oppnå suksess på gamecuben, så er kjente nintedo-figurer en nødvendighet?
Men vi kan i det minste se at Nintendo prøver å få flere spiller til sin konsoll, med spill som Metal Gear, Resident Evil er spill som nintendo forsøker å få spiller av andre genrer til sin konsoll. Nintendo har ikke insett at fans av slike spill har gått videre til andre konsoller. Grett nok er det å spill et resident evil spill på gc, men hva skal man spille etterpå, når neste spill i samme genre kommer kanskje ikke før om et halvt år etter.

Tilbake til nintendos egne spill. Det er spillene som selger best, fordi nintendo har fortsatt mange nok hardcore fans, men i konkurransen er ikke dette nok. Nøkkelordet er uoriginalitet. Nye spillkonsepter kan trekke svært mange nye gamere. Nintendos egne spill, som skal selge gamcuben, er ikke orginale nok. Som jeg tidligere sa, er alle bestselgerne på gamcube oppfølgere. Der virkere som om nintendo er redd at alt som er orginalt og nytt ikke vil selge. Donkey konga er kanskje et orgianlt konsept, men nintendo har ikke turd å bruke dette konseptet til å lage en ny franchise, men må bruke donkey kong-lisensen. Alle de forskjellige mariospillene er også godt eksempel på det.
Stjerneeksempelt er likevel et annet spill. Rare's siste spill for nintendo ble star fox adventure. Oprinnelig var dette et spill planlagt for N64, og gikk under navnet Dinosaur planet, og hadde ikke noe med star fox å gjøre. Så var det plutselig det at nintendo oppdaget at hovedpersonen i spillet lignet svært mye på fox McCloud, og ville dermed at dette spillet skulle omgjøre til en star fox-tittel og utsatte spillet til gamecuben. Det ferdige resultatet bar også tydelig preg av denne så brutale forandringe. I utgangspunktet hadde ikke spillet noen med star fox å gjøre.

Nintendo har ikke tatt noen sjangser med denne konsollen(med noen få unntak), og har blitt straffet for det. Ninedo har ikke skapt mange nye serier på denne konsollen, pikmin er det enste jeg kommer på. Det kjente spillnavnene som zelda og mario trekker rett og slett ikke nye gamere til konsollen.
Så enkelt er det. Med nintendos neste konsoll må man endre på dette, ellers blir situasjonen den samme som i dag. Nitnendo kan selv utvikle spill som kan forandre dette, og ærlig talt så bør dem være sterkt klar over dette.

Jeg tror at Gamecube salget kommer til å øke stort når det nye Zelda spillet kommer.
Mange av mine kamerater (de spillintriserte) kommer til å have inn en cube bare pga. det ene spillet. Egentlig har de konvertert ræva si over til sony, men siden de engang også likte å leke helt i et eventyrland hvor man til slutt skulle redde en prinsesse, så blir det til at de også går i anskaffelse av en gamecube.

Det kan hende at dette bare er ett engangstilfelle, men jeg tviler.