Nintendo Gamecube

SHDR

Gullmedlem
#21
LarZen: Gav, ikke Gidde.

Uansett ... Min GC har levd opp til forventningene. Etter at den kom i hus sluttet jeg egentlig å bruke PS2en, og jeg har kjøpt alle multiformat spill til den istedet. Ikke at jeg kjøper veldig mye multiformat ... Det er vel indikerende at alt jeg eier til GCen er Konami, Sega, Capcom og Nintendo-spill.

Online-spill savner jeg overhodet ikke, men jeg kan se hvorfor andre gjør det. Veldig mye av den negative responsen til GCen og argumentasjonen med hensyn til X-Box og PS2s overlegenhet over den kunne oppsummeres med følgende:

"Den har ikke DVD-spiller!"

Nei, men det har jeg! Så jeg kunne ikke brydd meg mindre.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#22
Altså, synes dere ikke det er litt mistenkelig at alle spillene som er nevnt i dette emnet utenom Pikmin og Animal Crossing, er kjente franchise-titler?

De har altså ingen nyskapende, eksklusive, gode spill. Enten dere vil det eller ikke.

Nintendo har ikke innført ett eneste nyskapende prosjekt på markedet i hele GCs levetid. Det synes jeg dere bør tenke over.
3d party har et par, men det skranter der også, synes jeg.

United: Vet ikke akkurat om meninger blir noe sterkere ved å være uenige med andre. Jeg har også sterke meninger. Hvem har vel ikke det?
 
#23
Jeg synes ikke jeg ser så mange flere virkelig nyskapende tittler på PS 2 og Xbox heller. Det eneste jeg kan komme på til PS 2 er Eye Toy spillene og til Xbox vet jeg egentlig ikke om noen. Nå skal jeg medgi at jeg følger ganske lite med på hva som kommer av spill til PS2 og Xbox (selv om jeg har PS2), men kommer det noe veldig spesielt så pleier jeg å få vite om det.

Edit: Bør vel også nevne DDR til PS2 selv om rytmespill ikke akkurat er nytt i Japan.
 
#24
Jeg synes Gamecube har vært greit nok hittil. Når jeg fikk det den 14. juni for et par år siden, hadde jeg det moro med Spiderman (de 7 timene det varte). Så fikk jeg meg etterhvert Super Smash Bros. Melee som jeg fortsatt spiller hyppig. Og Mario Kart: Double Dash er også et veldig bra multiplayer-spill. Vi har hatt mye moro med det! Mario Party 4 er vel den største skuffelsen. Mario Party 3 var så bra, det hadde vi hvertfall mye moro med (ikke nekt for det, novastrum). Men 4'ern var liksom ikke like bra. Nintendo 64 hadde Goldeneye, Gamecube hadde Nightfire. Nintendo 64 hadde Zelda 64: Ocarina Of Time, og Gamecube hadde Wind Waker. Altså mange skuffelser i mine øyne. Jeg sier mine øyne, for jeg veit at ikke så mange deler mine meninger om Wind Waker
 
#25
Opprinnelig skrevet av Novastrum@04.05.2004, 22.14
Altså, synes dere ikke det er litt mistenkelig at alle spillene som er nevnt i dette emnet utenom Pikmin og Animal Crossing, er kjente franchise-titler?

De har altså ingen nyskapende, eksklusive, gode spill. Enten dere vil det eller ikke.

Nintendo har ikke innført ett eneste nyskapende prosjekt på markedet i hele GCs levetid. Det synes jeg dere bør tenke over.
3d party har et par, men det skranter der også, synes jeg.
Metroid Prime var et nyskapende, eksklusivt og bra spill, selv om det var en franchis.

Ellers har vel Nintendo stått bak Pac-Man Vs. (selv om det egentlig bare ble en bonus-disc).

Ellers vil jeg nevne Donkey Konga og The Legend of Zelda: Four Swords Adventure (Plus). De er riktignok kun ute i Japan så langt, men kommer til Nord-Amerika og Europa i løpet av året. Jeg vil nå si de er ganske nyskapende. Jeg har i hvert fall aldri spilt et tromme-spill, og The Legend of Zelda: Four Swords Adventure (Plus) har jo fått meget god kritikk så langt, og det virker jo ganske originalt og nyskapende selv om det kun er et 2D-spill (bruken av GBA/GC-kabelen virker meget godt gjennomført).

Så det er vel ikke bare Animal Crossing og Pikmin som har vært nyskapende og eksklusivt fra Nintendo.

Ellers synes jeg vel ikke akkurat det har vært så mange nyskapende spill på PS2, XB eller PC i det siste, så når det kommer til eksklusive og nyskapende titler, så ligger de vel ganske likt.
 
#26
Opprinnelig skrevet av Novastrum@04.05.2004, 21.14
Altså, synes dere ikke det er litt mistenkelig at alle spillene som er nevnt i dette emnet utenom Pikmin og Animal Crossing, er kjente franchise-titler?

De har altså ingen nyskapende, eksklusive, gode spill. Enten dere vil det eller ikke.

Nintendo har ikke innført ett eneste nyskapende prosjekt på markedet i hele GCs levetid. Det synes jeg dere bør tenke over.
3d party har et par, men det skranter der også, synes jeg.

United: Vet ikke akkurat om meninger blir noe sterkere ved å være uenige med andre. Jeg har også sterke meninger. Hvem har vel ikke det?
Skjønner ikke heeelt kritikken. Hvis du tenker litt på utgivelser fra andre selskaper.. så er det vel egentlig nesten bare Capcom som har exprimentert veldig denne generasjonen. Metroid Prime vil jeg si er nyskapende, og jeg vet ikke noen "FPS" av det kalibre, dem dro inn masse nye ting ved dette spillet. Blir ikke GOTY hvis det hadde vært et godt gjennomført tradisjonelt FPS. Det skal også nevnes at dem faktisk omgjorde Metroid som tidligere er et platform/Action 2 spill, til et helt nytt spill i 3D. Og klare lage et spill som holder seg true til resten av serien, samtidig som det på mange måter er heeeelt anderledes er godt gjort.

Animal Crossing og Pikmin skal nevnes som ganske nyskapende prosjekter.

Så har vi Mario Party serien, den er ganske lik hele veien igjennom, men akkurat her er det ganske greit syntes jeg. Det eneste jeg gleder meg til når et nytt Mario Party spill kommer er Nye minigames og Nye brett... og det får jeg, samtidig som de gir ut et nytt mario party spill ved jevne mellomrom, takk og pris fordet.

De eneste spillene NIntendo har gitt ut på Gamecube denne generasjonen som kanskje burde ha litt kritikk er Mario Kart og Sunshine... som det "safet" den veldig med for å si det sånn, ved og ikke gjøre så mange forandringer fra forgjengerne. Det er synd, men spillene er alikevel blandt de beste i Party/Racing generen og Platform generen.

Med Wind Waker, så utviklet de ikke selve gameplayet noe særlig, men dem var alikvel nyskapende på mange måter... Ved og ta en rå sjans på bruke Cell Shading, og ved og lage en stor verden av et hav, med masse små øyer. Cell Shadingen ble tatt til en helt nye level iforhold til hva vi har sett før. Bare det og gå over til Cell Shading er ganske tøft gjort.

Etterlyser ny franshiser ser jeg at du også gjør, det kan jeg skjønne. Men vil du ha et nytt platform spill, med en ny "hovedperson"? Blir spille nyskapende og bra av den grunn?

Og si at Nintendo ikke er nyskapende eller tørr og ta sjanser syntes jeg er ganske feil. Hvis ikke Nintendo er det, er heller ingen andre det for å si det sånn.

Edit: Mantis nevnte også endel god eksempeler på nyskapende spill.

Nevn noen spill som MS har gitt ut som er veldig nyskapende, nevn noen spill Sony har gitt ut som er veldig nyskapende? Så klart har Sony gitt ut Ico og Dark Cloud 2, og det er bra. Men utover det?
 
#27
Bare for å klare ting opp.. Jeg har en gamecube og føler derfor at jeg har rett til å kritisere den.

Spill: Gamecuben har kommet med en del brae spill, de fleste av dem fra nintendobunken, må her spesielt nevne metroid Prime, ett av de 6 beste spillene denne generasjonen (vanskelig å kategorisere det over PES 3, VF4, Ninja gaiden, Halo og ICO). Ellers har det meste vært en skuffelse. Ok, så vi har TWW, so F*cking what sier jeg, TWW var for meg en stor skuffelse, pastelfarger, dårlig slåssing, og dårlige puzzles, det verste var likevel seilingen, Ro, ro, ro din båt i flere timer, helt til du fikk teleport magien. Jeg hadde virkelig håp for dette spillet (jeg synes det fortjener 9/10, men det har ingenting med det å gjøre) TWW ble aldri den konsollselgeren jeg håpet på. Resten av Nintendo lineupen har ikkevært særlig imponerende, likevel kan jeg trekke frem noe andre lyspunkter som ikke kom fra nintendo, Ikaruga, Viewtifull Joe, og Resident evil 1 (som var mer enn en remake) Smash bros melee er også et helt greit spill, men utviklingen fra Smash bros er ikke så veldig stor. Ellers har gamecube mange brae spill, men ingen konsollselgere (de fleste er nevnt tidligere i posten), et annet problem er at flere og flere third party utviklere dumper cuben :/

konsollen: Gamecuben i seg selv er dødfødt, Svakere enn xbox, memorycard, et utrolig barnslig utseende, og en stikke som langt ifra er optimalisert. I tilegg mangler den dvd. Den har ingenting å stille opp med mot min modifiserte xbox på noe annet enn spilling. Den har ikke engang mulighet for custom soundtracks, eller innebygd bredbåndsadapter. D;

Online: Et ord, Fiasko :faenjegersåsuuuuur:

Fremtiden: Ser faktisk ikke så verst ut, alle de brae spillene har definitivt et forbedringpotensiale, og vi venter på RE4. og metroid 2. et lite smil kan den vel få :)

Alt i alt var gamecuben for meg en skuffelse, jeg er faktisk ikke så entydig negativ som jeg gir utrykk for her, men likevel står gamecuben bakerst i skapet mitt, ved siden av dreamcasten. Sånn er det bare. :/
 

Novastrum

Feminist-elitist
#28
Opprinnelig skrevet av Scorpiux+05.05.2004, 05.35-->
<!--QuoteBegin-Novastrum
@04.05.2004, 21.14
Altså, synes dere ikke det er litt mistenkelig at alle spillene som er nevnt i dette emnet utenom Pikmin og Animal Crossing, er kjente franchise-titler?

De har altså ingen nyskapende, eksklusive, gode spill. Enten dere vil det eller ikke.

Nintendo har ikke innført ett eneste nyskapende prosjekt på markedet i hele GCs levetid. Det synes jeg dere bør tenke over.
3d party har et par, men det skranter der også, synes jeg.
Skjønner ikke heeelt kritikken. Hvis du tenker litt på utgivelser fra andre selskaper.. så er det vel egentlig nesten bare Capcom som har exprimentert veldig denne generasjonen. Metroid Prime vil jeg si er nyskapende, og jeg vet ikke noen "FPS" av det kalibre, dem dro inn masse nye ting ved dette spillet. Blir ikke GOTY hvis det hadde vært et godt gjennomført tradisjonelt FPS. Det skal også nevnes at dem faktisk omgjorde Metroid som tidligere er et platform/Action 2 spill, til et helt nytt spill i 3D. Og klare lage et spill som holder seg true til resten av serien, samtidig som det på mange måter er heeeelt anderledes er godt gjort.
[/b]
Metroid Prime er mitt favorittspill fra forrige år, så det er jeg helt enig i. Men nå har det seg jo slik at det ikke er nintendo som har laget det da. Produsert kanskje, men Directed by Retro Games. Og de skal ha cred for det. Retro Games altså.

Det er Nintendos oppfølging av konsollen sin jeg synes er for dårlig. Å sette Retro Games til jobben å skape etterfølgeren Super Metroid var et sjansespill, men det gikk heldigvis bra. Jeg tror ikke det ville blitt halvparten så bra hvis de hadde laget det "In House".
Jeg har forresten glemt et kremspill HAL har laget: Super Smash Bros. Det er også gøy. HAL er som oftes flinke, og er den beste avdelingen i Nintendo, no doubt.

Nevn noen spill som MS har gitt ut som er veldig nyskapende, nevn noen spill Sony har gitt ut som er veldig nyskapende? Så klart har Sony gitt ut Ico og Dark Cloud 2, og det er bra. Men utover det?
M$ er ikke et stort spillfirma, hvis man ser bort ifra nisje-spillene deres om fly, golf og gud vet hva. Nintendo er et SVÆRT spillfirma og man skal forvente deretter. Men jeg kan jo alltids nevne:
Halo - Det beste FPS-spillet på konsoll siden Golden Eye.

Sony er heller ikke et stort spillfirma, men har et par divisjoner som lager nyskapende og morsomme spill som Ico, Primal, EyeToy, Dark Chronicle.
 
#29
Så du mener at Metroid Prime ikke skal vurderes som et Nintendo spill?

Så klart er det masse creds til Retro, men tro meg Nintendo har hatt mange fingre med i spillet. Det er kvaltitest sikkret hele veien av Nitendo.. det gir begge parter utrykk for igjennom tidligere intervjuer osv.

Når vi snakker om det.. så har Nintendo også vært flinke til og få frem ny spilleutviklere.. ved og kjøpe opp små spille produsenter og gjøre dem til store, hjelpe dem gi ut store titler ect. Rare, Retro, Silicon osv...

Nintendo gjør mye mer for markede enn det det blir gitt uttykk for i flere av disse postene her.

Fint at du nevnte Eyetoy, for det hadde jeg glemt... Det var vannvittig genialt.
 

SHDR

Gullmedlem
#30
Agreed. Sony skal faktisk ha for å bygge gode spill til sin egen konsoll. Bare synd veldig få andre gjør det ...

Og en ting til jeg aldri har skjønt noe av; hva er det som er så bra med Rare? Jada, de var kjempesøte når de lagde GoldenEye og Donkey Kong Country, men utover det da? StarFox Adventures var jo ganske så drittkjedelig, Donkey Kong 64 var svært drittkjedelig, og Grabbed By the Ghoulies var heller ikke akkurat noe å skryte av. SabreWulf kan vel ikke kalles en klassiker ...

Såvidt jeg kan se er Rares fremste egenskap å lage spill der du må samle, samle, samle, samle og se på pen grafikk. Moro.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#31
Rare (som da het Rare Coin op.) hadde et par kule spill på NES også. Som f.eks. Snake Rattle & Roll, Cobra Triangle, Ironsword:Wizards and Warriors II Battletoads og ehh... ja, det var vel de... Men de spillene de har laget før Gamecubes fremmarsj synes jeg er veldig gode.

Om ikke overvurdert sier du? Jo, massevis! :)
 
#32
Tenkte jeg bare skulle nevne for ordens skyld at Animal Crossing ikke kan regnes som noe nyskapning fra Nintendos side denne generasjonen.
Nye spillserier fra Nintendos side denne genereasjonen er:

Pikmin (et spill som virkelig viser at Nintendo ikke er tom for ideer, når dem først kaster seg ut på en ny sjanger så gjør dem det ordentlig også)
Cubivore (kun utgitt på NTSC, ikke PAL.)
Doshin the Giant (kun utgitt på PAL, ikke NTSC. Kan også nevnes at dette er et spill som henger igjen fra forrige generasjon. Akkurat som Eternal Darkness)

Og det er vel omtrent det.

Syns også det skal nevnes at Retro Std. eies 100% av Nintendo og er en av hovedavdelingene deres på lik linje med HAL, NST og de andre teamene.
 
#33
Opprinnelig skrevet av Shadar@05.05.2004, 09.58
Og en ting til jeg aldri har skjønt noe av; hva er det som er så bra med Rare? Jada, de var kjempesøte når de lagde GoldenEye og Donkey Kong Country, men utover det da? StarFox Adventures var jo ganske så drittkjedelig, Donkey Kong 64 var svært drittkjedelig, og Grabbed By the Ghoulies var heller ikke akkurat noe å skryte av. SabreWulf kan vel ikke kalles en klassiker ...

Hum, RareWare fortjener CREDZ imasse vis.. de har gitt ut kanskje 20 NES spill i sin tid pluss endel mer:

Spill vi burde verdsette Rareware for:
KILLER INSTINCT (SNES, Game Boy) - NINTENDO
DONKEY KONG COUNTRY (SNES) - NINTENDO
KILLER INSTINCT GOLD (N64) - NINTENDO
BLAST CORPS (N64) - NINTENDO
GOLDENEYE (N64) - NINTENDO
DIDDY KONG RACING (N64) - RARE
BANJO-KAZOOIE (N64) - NINTENDO
DONKEY KONG 64 (N64) - NINTENDO
PERFECT DARK (N64, GBC) - RARE
JET FORCE GEMINI (N64) - RARE
BANJO-TOOIE (N64) - NINTENDO
CONKER’S BAD FUR DAY (N64) - RARE
STAR FOX ADVENTURES (GameCube) - NINTENDO
 

Novastrum

Feminist-elitist
#35
Opprinnelig skrevet av Scorpiux@05.05.2004, 09.06

Spill vi burde verdsette Rareware for:
KILLER INSTINCT (SNES, Game Boy) - NINTENDO
KILLER INSTINCT GOLD (N64) - NINTENDO
DIDDY KONG RACING (N64) - RARE
DONKEY KONG 64 (N64) - NINTENDO
JET FORCE GEMINI (N64) - RARE
BANJO-TOOIE (N64) - NINTENDO
STAR FOX ADVENTURES (GameCube) - NINTENDO
Jeg trekker meg ut av "vi" på de der :)
Helt middelmådige spill hele gjengen. Killer Instinct-"serien" har vel egentlig aldri blitt anklaget for å være bra spill. Veldig dårlig gameplay. Selv om det hadde fantastisk grafikk når det kom. Jeg husker at jeg hadde lyst på det, men det var pga. blodet.
 
#36
Vel for meg var det veldig gode spill.. og skal vi tru kritikken fra foreksempel GS og IGN så er det spille som har fått nesten 9 og over 9... så middelmåddige sånn objektivt sett syntes jeg er uretferdig vurdering.. selvom du kanskje ikke likte dem helt.
 
#37
Kjøpte meg en gamecube på lanseringsdagen, og solgte den nå nylig. Kan ikke si at jeg var skuffet. Men det kunne vært litt flere spill spesielt RPG'er. Først nå begynner det å kommee noen...
 

Novastrum

Feminist-elitist
#38
Opprinnelig skrevet av Scorpiux@05.05.2004, 09.13
Vel for meg var det veldig gode spill.. og skal vi tru kritikken fra foreksempel GS og IGN så er det spille som har fått nesten 9 og over 9... så middelmåddige sånn objektivt sett syntes jeg er uretferdig vurdering.. selvom du kanskje ikke likte dem helt.
Killer Instict Gold - 70%
Killer Instinct - 87%
Banjo Tooie
Diddy Kong Racing - 89%
Jet Force Gemini
Star Fox Adventures - 81%
Donkey Kong 64 - 87%

Overrangert i min opinion..... :/
 
#39
Opprinnelig skrevet av impywimpy@05.05.2004, 08.56
konsollen: Gamecuben i seg selv er dødfødt, Svakere enn xbox, memorycard, et utrolig barnslig utseende, og en stikke som langt ifra er optimalisert. I tilegg mangler den dvd. Den har ingenting å stille opp med mot min modifiserte xbox på noe annet enn spilling. Den har ikke engang mulighet for custom soundtracks, eller innebygd bredbåndsadapter. D;
Barnslig utseende? Nintendo har i det minste vært litt mer originale enn Microsoft på utseende. XBox er bokstavelig talt grell i forhold til GameCube (men det er jo en smaksak).
GameCube-kontrollen er etter min mening den beste kontrollen på markedet. Den har litt færre knapper, men til spill som ikke krever flere knapper enn hva som er på GameCube-kontrollen, så er den utrolig god (og Wavebird er helt konge).
Svakere enn XBox? Den er ikke like kraftig på papiret, men nå synes jeg ikke XBox har imponert så utrolig mye mer enn GameCube når det gjelder grafikken heller. Og begge er kraftig nok.
Mangler DVD? Hvem har ikke en DVD-spiller i huset nå? Jeg ser ingen grunn til at man skal ut med så mye mer for en DVD-spiller. Antageligvis noe av grunnen til den høye prisen på PS2 og XBox ved lansering. Og må man ha DVD-spiller, så kunne man jo invistert i en modifisert Panasonic Q.
Ingenting å stille opp mot en modifisert XBox på annet enn spilling? Hva tror du jeg bruker spillemaskinene mine til? Jo, til spilling (PS2 og XBox brukes i blant til å se DVD-er også).
Ellers, Custom Soundtrack og innebygd brebånds-adapter (+ flere online-spill) kunne jeg tenkt meg.
 
#40
Opprinnelig skrevet av Rocky+06.05.2004, 20.39-->
<!--QuoteBegin-Shigsyfreak
@07.05.2004, 00.18
Nei jeg leste ikke linken enda. Det skal jeg gjøre. Selv om jeg mener det er helt feil å si at Nintendo hadde monopol på 80-tallet. Får se om jeg forrandrer mening etter jeg har lest da.
Nintendo hadde 90-95% av markedet under 8-bits epoken. Det var da de hadde "monopol". Men under 16-bits eraen dalte markedsandelen ned til rundt 55-60%, og så under 32/64-bits perioden dalte de ned til rundt 35%. Og nå deler de 30% av markedet med Microsoft (dvs 15% prosent hver for all you brainiacs out there).

Uansett, det jeg skulle fram til var det at under 8-bits epoken styrte Nintendo bransjen med en jernhånd. Nintendo behandlet tredje-parts utviklere som møkk (noe som var en av grunnene til at alle flokka så gledelig til Sonys Playstation) og truet butikker med å trekke varene sine ut hvis de tok inn noe fra deres konkurent Sega. De færreste turte å gjøre dette og det er derfor Sega aldri greide å ordentlig fotfeste seg i bransjen før Genesis (Mega Drive her i Europa).

Dette er en litt røff forklaring, men det beskriver hvordan Nintendo var på den tiden og hvordan markedet var.

Hvis det er noen som vil så kan jeg sikkert utdype litt mer på enkelte punkter. [/b]
Opprett ett eget emne for dette du.

In-topic:
Må vel si meg fornøyd. Tross alt kunne det jo vært mye verre. Tredjehåndsutviklete spill savner jeg mer av.
Det er allikevel ikke så farlig, for med de spillan jeg har så får jeg ikke så mye tid på meg til å tenke over dette.
F.eks. var Summoner: A GoddessReborn en gedigen overraskelse. Betalte riktignok bare 149kr for det, men etter det jeg spilt så hadde jeg nok betalt fullpris på lanseringsdatoen.
Jeg har også kost meg mye med LostKingdoms-spillene og ResidentEvil og ResidentEvil0 har vært meget fine å ha i stormfulle netter.
Ellers, så bruker jeg ganske mye tid på GBPlayeren og importerte spill (jap.) fra lik-sang.com.

Også har vi jo 1080 Avalanche som man kan koble seg til online via warppipe.com, MarioKart:DoubleDash og Kirby:AirRide. Kan jo absolutt være verdt en titt hvis man har ett sterkt behov for flere online spill enn PSO på GameCuben.

Fremtiden er spennende å se fremover for Nintendo-fansen. Iwata-san har jo sagt at man kan koble Nintendo DS til GameCuben, noe som kan føre mye godt for kresne TV-spillere.