Nintendo Gamecube

#1
I dag er det nøyaktig 2 år siden Nintendo Gamecube ble lansert i Europa. I den anledning tenkte jeg å lage et emne hvor jeg spør:

"Hva synes du om Gamecube til nå? Har den vært en skuffelse, opptur eller omtrent som forventet? Er du fornøyd med de eksklusive spillene? osv...

Jeg lurer altså på om dere personlig er fornøyd med hva Cuben har prestert på disse to årene sett i forhold til forventninger og hva Nintendo har fått til med tidligere konsoller. Kom med seriøse og godt begunnede svar her :)
 
#2
Jeg mener at Cuben har vært underholdende, men siden jeg investerte i min forige sommer har jeg gått glipp av lanseringen av noen store tittler og nå i det siste synes jeg ikke det har vært så mye nytt fra Gamecuben. Jeg bruker den heller ikke så hyppig noe som kan ha noe med at jeg ikke har noen kule multiplayer spill go at spill tv'en i huset er føkka :( Men så klart var det en god investering nå som det ser ut til å komme en del nye ekslusive tittler. Det liker vi :D
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Salg: Faktisk bedre enn jeg hadde ventet. Hadde liten tro på GC før den kom ut. Men sammenlignet med f.eks. N64 har den solgt rimelig dårlig og den ligger nå omtrent ikt med nykommeren Xbox worldwide. Selv til $99 for maskinen selger den dårligst av de tre konsollene i Europa og USA for tiden. En av tabbene slik jeg ser det er at GC ikke har DVD-spiller. Tror det har vært svært salgsfremmede for både PS2 og Xbox med tanke på at de kom ut akkurat i den tiden DVD virkelig ble mainstream.

1st party spill: Både positivt overrasket og skuffet på samme tid. Overraskelsene er Metroid Prime og Wind Waker som er blant denne generasjonens absolutte høydepunkter og er hver for seg grunn nok til å kjøpe maskinen. Dessverre levde ikke Mario Sunshine helt opp til mine forventninger og jeg savner de virkelig originale spillene fra Nintendo. Føler det blir vel mye franchisemelking fra Nintendos side. Mario Kart: SC er jo morsomt nå også, men jeg har en ekkel følelse av at jeg spilte omtrent det samme spillet for 8 år siden i form av Mario Kart 64. Salget av Rare må sies å være en stor skuffelse. Det eneste selskapet ved siden av Nintendo selv som holdt N64 flytende...

3rd party spill: Her må jeg si meg positivt overrasket. Hadde ventet N64-tiden om igjen med bortimot null support, men selskaper som Capcom (blant annet 3 Resident Evil-spill eksklusive) har satset sterkt på GC. En god del multiplattformspill er kommet ut også selv om tendensen nå er at et spill kommer til alle konsoller UNTATT GC.

Markedsføring: Registrerer at Nintendo på ingen måte har blitt kvitt kiddy imaget sitt. Ellers vært altfor lite markedsføring generelt.

Forsinkelser i PAL-verden: Hakket bedre enn under N64-tiden. Likevel en del stygge blundere. Storspillet Metroid Prime rakk ikke julesalget og kom ut over 4 måneder etter USA-versjonen. Enda verre er det med Mario Golf som kom ut i USA i juli i fjor og har enda ikke kommet hit. Det kommer ut her i juni og da har det nesten gått et helt år. Nei, slik behandling av europeiske gamers trodde jeg vi var ferdige med...

Online: Stor skuffelse. Det holder ikke med et spill so attpåtil er en 2 år gammel Dreamcast-konvertering...

Framtida: Metroid Prime 2, nytt Zelda-spill, Resident Evil 4 og forhåpentligvis noen overraskelser på E3 som gjør at GC vil holde noen år til.
 
#4
Jeg synes det er en bra maskin men det er for lite bra spill til den synes jeg. Og når det først kommer noe som er bra så tar det rimelig lang tid imellom vær gang et nytt int spill kommer.

Så maskinen synes jeg er bra men det er ikke nok spill i di sjangerene jeg liker til den.
 
#5
Opprinnelig skrevet av Kilik@03.05.2004, 22.58
1st party spill: Både positivt overrasket og skuffet på samme tid.  Overraskelsene er Metroid Prime og Wind Waker som er blant denne generasjonens absolutte høydepunkter og er hver for seg grunn nok til å kjøpe maskinen. Dessverre levde ikke Mario Sunshine helt opp til mine forventninger og jeg savner de virkelig originale spillene fra Nintendo. Føler det blir vel mye franchisemelking fra Nintendos side. Mario Kart: SC er jo morsomt nå også, men jeg har en ekkel følelse av at jeg spilte omtrent det samme spillet for 8 år siden i form av Mario Kart 64. Salget av Rare må sies å være en stor skuffelse. Det eneste selskapet ved siden av Nintendo selv som holdt N64 flytende...

Online: Stor skuffelse. Det holder ikke med et spill so attpåtil er en 2 år gammel Dreamcast-konvertering...

Jeg er veldig ening med deg Kilik, spesilt det du sier om spillene. Sunshine var en en liten skuffelse, men Metroid Prime og Zelda The Wind Waker var begge veldig gode.

Nintendo har satset endel på sine franchiser, men jeg føler alikevel at de har klart å komme med noen virkelig nyskapende spill. Kan jo nevne Animal Crossing , Pikmin og forsåvidt Donkey Konga selv om det ikke akkurat er et helt nyt konsept.

Salgsmessig har Gamecuben skuffet litt. Jeg synes det er skikkelig synn å se at endel elektro foreninger nærmest dropper Gamecube fordi den selger så dårlig. Nintendos "drittunge image" tror jeg har mye av skylden for at Gamecube ikke selger så bra. Jeg føler egentlig at Nintendo har gjort en god del med Gamecuben for å kvitte seg med dette, men det kan se ut som at det stempelet henger på uansett hva de gjør. Nintendo kan liksom ikke bare kaste vekk Super Mario, Pokemon og alle de andre vellkjente franchisene som mange ser på som barnslige.

Til slutt vil jeg bare si at jeg håper virkelig at Nintendo lærer av feilene sine. Jeg håper og tror at Nintendo vil gjøre det bedre med N5 enn med Gamecube.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
For de som kjenner meg er det ingen hemmelighet at Gamecube er favorittkonsollen min - grunnene til det er hovedsaklig et tiltalende design, en meny som ser pen ut, og ikke minst: Fete spill.
Gamecube har de klart råeste first party-spillene av alle, det er bare så jævlig synd at third party-støtten har vært heller laber i forhold, samt at Nintendo ikke har innsett at online er tingen enda.
I fremtiden håper jeg at Nintendo klarer å snu på flisa - får med flere uavhengige utviklere på laget, samt gir kuben den onlinestøtten den fortjener.
Coop-mode over nett i Zelda, online time attack i Mario, Metroid deathmatch... tror ikke jeg er den eneste som synes dette høres fett ut. :D
 
#7
Nintendo Gamecube er vel den konsollen med ganske go margin som har fått mest oppmerksomhet fra meg og mine venner, både som singelplayer, multiplayer og merklig nok Online :p

For det første er Gamecube eneste stasjonære spillemaskinen jeg har mulighet til og spille Nintendo spill på denne generasjonen. Nintendo spill stopper aldri og være underholdene, og er til tider veldig nyskapene, de har vær generasjon åpnet for masse nye ideer og artige spille konsepter, og er i mine øyne uten tvil den beste spille utvikleren. Nintendo og Sega har alltid skilt seg ut for meg, selvom Sega har mistet mye av sjarmen med tiden.. ikke fordi konsollen dems er død, men også fordi spillene mangler mye av det de gamle hadde.

Nintendo er for meg den beste spille utvikleren på markede.

Konsollen i seg selv er elegant og stilig, med den mest behaglige kontrollen på markede.

Jeg vil kommentere litt det med "Kiddy" stemplet til Nintendo, som forøvrig er en merke lapp som er tildelt fra folk som aldri har spilt spill på konsollen, eller generelt vet veldig lite om annet en Playstation sin. Jeg føler og merker... at det stemplet har blitt kraftig redusert. Ser folk tar opp dette skjeldnere og skjeldnere.. og har faktisk ikke lest det på flere månder.. før Kilik nevnte det igjen nå. Salgsmessig har både Xbox og Gamecube skuffet i kampen mot PS2... men ikke fordi dem nødvendigvis er dårligere.

Ellers kan jeg se at fremtiden ser veldig lys ut... de 3 spillene Kilik nevnte er uten tvil bla spillene jeg gleder meg mest til + fler!

Til slutt vil jeg si, at jeg lar meg aldri slutte imponere av hvordan Nintendo gjør 2D franchiser om til 3D så utrolig gjennomført som dem gjør. Mario, Zelda og Prime har fått helt fantastiske makeovers! Og Nintendo har uendelig med muligheter for hvordan de kan fortsette og utvikle spillene sine.. og franchisene sine... VELDIG spent på hvordan Nintendo spill blir Online! Når dem bruker online konseptet fult ut.. ser for meg noe helt genialt.. og unikt.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#8
Jeg kan forklare min innstilling til GC ganske lett:

Jeg er skuffet i forhold til antall ekslusive, gode spill.
Metroid Prime og Zelda TWW er de beste spillene fra ifjor. Super Mario Sunshine var veldig gøy.
Utenom disse tre spillene har Gamecuben måttet støve ned unødvendig mye.
:S

Det er trist at de ikke har prøvd noe nytt. De eneste spillene som er gode er resirkuleringer av eldre konsepter. Nintendo må tørre å prøve noe nytt.

De eneste spillene jeg gleder meg til på GC er Metroid Prime 2, Super Mario 128, et nytt Zelda. Alle er franchiser :(
 
#9
Jeg har inntrykk av at Gamecube er konsoll nummer 2 eller 3 inn i huset (eller gutterommet). "Alle" spiller PS2, en stor årsak til det er at PS2 var godt innarbeidet i markedet allerede når Gamecube kom.
Det samme gjelder for meg, jeg kjøpte Gamecube som konsoll nr 3 i huset og jeg hadde vært skuffet hvis jeg kun hadde hatt den alene. Det kommer jo færre og færre spill til konsollen og jeg har vel adri kjøpt meg et spill som har kommet til multikonsoll til Gamecube!

Men for meg har den absolutt nytte. Ingenting er så bra som mange av de ekslusive Gamecube titlene. Jeg nevner Wind Waker, MGS Twin Snakes, Animal Crossing og jeg har absolutt sansen for Mario. For disse spillene er jo Gamecube'n verdt sine penger.

Gleder meg til å se er av Zelda, Mario og alt det andre som er ekslusivt til Gamecube.
 
#10
Opprinnelig skrevet av Novastrum@04.05.2004, 09.14
Jeg kan forklare min innstilling til GC ganske lett:

Jeg er skuffet i forhold til antall ekslusive, gode spill.
Metroid Prime og Zelda TWW er de beste spillene fra ifjor. Super Mario Sunshine var veldig gøy.
Utenom disse tre spillene har Gamecuben måttet støve ned unødvendig mye.
Hvis dette er de spillene du syntes er bra på GameCube, syntes jeg litt syndt på deg. Nintendo er kanskje den kosnollen med best spill, uten tvil. Metroid Prime, Zelda og SuperMario er bare noen få av dem. Personlig har jeg alle konsollene, og må si meg mest fornøyd meg Nintendo GameCube. For det meste grunnet de mange superbra spillene (spesielt de eksklusive), men også litt grunnet det stilig designet og mulighet for GBA tilknyttning etc. Ser jo nå at Sony skal prøve seg med det samme.

Som nevnt i dette emnet er det jo nå 2 år siden GameCube ble lansert her i landet, og jeg må si meg meget fornøyd meg utviklingen. Konsollen har solgt bra og spillene har, og er, topp. Som Scorpiux nevnte virker det som om "kiddy" stemplet har begynt å fade ut, noe som gleder mitt hjerte. I motsetning til de andre konsollene har også GameCube`n mange mange bra multipalyer spill, og det blir utrolig spennendes å se hvordan online greiene utvikler seg fremover. For Nintendo har mange knall spill i vente. Jeg kan jo bare nevne Metroid Prime 2, Wind Waker 2 og Resident Evil 4 +++ ... Hverken Microsfot eller Sony kan stille opp mot dette, hehe.

PS! Det blir utrolig spennendes å se hva Nintendo gjør på E3.
 
#11
Opprinnelig skrevet av Novastrum@04.05.2004, 10.14
Jeg kan forklare min innstilling til GC ganske lett:

Jeg er skuffet i forhold til antall ekslusive, gode spill.
Metroid Prime og Zelda TWW er de beste spillene fra ifjor. Super Mario Sunshine var veldig gøy.
Utenom disse tre spillene har Gamecuben måttet støve ned unødvendig mye.
:S
Har du glemt TEH Viewtiful Joe?!
Eller hva med alle Mario Kart-stundene hos vodkai?!?


Personlig er jeg ganske så fornøyd med Gamecuben. Salgsmessig er jeg nok litt skuffet, men av spill (og det er jo det som teller) så er jeg strålendes fornøyd. Syns Nintendo også har en ganske så grei tredje-part støtte, men den kan forbedres.
Ellers er jeg veldig fornøyd med spillutvalget og selv med noen blundere (Sunshine, og til en viss grad Wind Waker) så dukker det stadig opp spill som veier det opp igjen (Viewtiful Joe, Mario Kart og (et av tidenes beste spill) Metroid Prime).

Status: Fornøyd
 
#12
Jeg liker GameCube ganske godt (jeg liker alt, jeg :p)..
Jeg fikk ikke min GameCube før til jul, så har ikke fått spilt så veldig mange av de eksklusive spillene enda. Det jeg har prøvd, derimot, er bra!

Eksklusive spill som Mario Kart, Metal Gear Solid: TTS, Mario Sunshine osv er bra! I tillegg er jo Zelda: The Wind Waker og Metroid Prime rost langt opp i skyene (ingen av disse har jeg fått testet enda, men er på vei ;) ). Et pluss for meg er at GC-en har denne generasjons Sonic-spill. Herlig :D

I min smak er det like mange gode, eksklusive spill til GameCube, som det er til Xbox. PS2 ligger litt foran på den fronten.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#13
Opprinnelig skrevet av Rocky+04.05.2004, 13.22-->
<!--QuoteBegin-Novastrum
@04.05.2004, 10.14
Jeg kan forklare min innstilling til GC ganske lett:

Jeg er skuffet i forhold til antall ekslusive, gode spill.
Metroid Prime og Zelda TWW er de beste spillene fra ifjor. Super Mario Sunshine var veldig gøy.
Utenom disse tre spillene har Gamecuben måttet støve ned unødvendig mye.
:S
Har du glemt TEH Viewtiful Joe?!
Eller hva med alle Mario Kart-stundene hos vodkai?!?


Personlig er jeg ganske så fornøyd med Gamecuben. Salgsmessig er jeg nok litt skuffet, men av spill (og det er jo det som teller) så er jeg strålendes fornøyd. Syns Nintendo også har en ganske så grei tredje-part støtte, men den kan forbedres.
Ellers er jeg veldig fornøyd med spillutvalget og selv med noen blundere (Sunshine, og til en viss grad Wind Waker) så dukker det stadig opp spill som veier det opp igjen (Viewtiful Joe, Mario Kart og (et av tidenes beste spill) Metroid Prime).

Status: Fornøyd [/b]
Har klart å skjule misnøyen min ganske mye når jeg har spilt med dere, hehe. ;) Jeg må nok innrømme at jeg ikke synes Mario Kart er kremen. Det var morsommere på N64, for da var det et relativt nytt konsept. Viewtiful Joe er jeg enig i, det er tøft. Ikaruga også.

Neptun: Du trenger ikke synes synd på meg vettu, gutten. :p Jeg koser meg med kvalitetsspill, jeg.

(PS: Neptun; klarer du å skrive en hel melding uten å bruke hersketeknikker? )
 
#14
Opprinnelig skrevet av Novastrum@04.05.2004, 15.41
Har klart å skjule misnøyen min ganske mye når jeg har spilt med dere, hehe. ;) Jeg må nok innrømme at jeg ikke synes Mario Kart er kremen. Det var morsommere på N64, for da var det et relativt nytt konsept.
Ja du gjorde egentlig det, selv om jeg burde ha lukta lunta de gangene hvor du bare la fra deg kontrollen etter en runde og/eller kjørte baklengs ved hjelp av føttene! :D
 
#15
Opprinnelig skrevet av Novastrum+04.05.2004, 14.41-->
Opprinnelig skrevet av Rocky@04.05.2004, 13.22
<!--QuoteBegin-Novastrum
@04.05.2004, 10.14
Jeg kan forklare min innstilling til GC ganske lett:

Jeg er skuffet i forhold til antall ekslusive, gode spill.
Metroid Prime og Zelda TWW er de beste spillene fra ifjor. Super Mario Sunshine var veldig gøy.
Utenom disse tre spillene har Gamecuben måttet støve ned unødvendig mye.
:S

Har du glemt TEH Viewtiful Joe?!
Eller hva med alle Mario Kart-stundene hos vodkai?!?


Personlig er jeg ganske så fornøyd med Gamecuben. Salgsmessig er jeg nok litt skuffet, men av spill (og det er jo det som teller) så er jeg strålendes fornøyd. Syns Nintendo også har en ganske så grei tredje-part støtte, men den kan forbedres.
Ellers er jeg veldig fornøyd med spillutvalget og selv med noen blundere (Sunshine, og til en viss grad Wind Waker) så dukker det stadig opp spill som veier det opp igjen (Viewtiful Joe, Mario Kart og (et av tidenes beste spill) Metroid Prime).

Status: Fornøyd
Har klart å skjule misnøyen min ganske mye når jeg har spilt med dere, hehe. ;) Jeg må nok innrømme at jeg ikke synes Mario Kart er kremen. Det var morsommere på N64, for da var det et relativt nytt konsept. Viewtiful Joe er jeg enig i, det er tøft. Ikaruga også.

Neptun: Du trenger ikke synes synd på meg vettu, gutten. :p Jeg koser meg med kvalitetsspill, jeg.

(PS: Neptun; klarer du å skrive en hel melding uten å bruke hersketeknikker? ) [/b]
Hehe.... Neptun har sterke meninger!! Bare bra det!! hehe..

Jeg er i ferd med å kalle Neptun for Spillegal's Hitler!! Hehehe!!
 
#16
Jeg har ikke noe negativt å si om GC. Jeg og ungene har nok denne konsollen som vår favoritt.
Og jeg må si at Nintendo har de fleste kule spillene som f.eks:
The Legend Of Zelda:The Wind Walker, Mario Party 4,Starfox Adventures,Mario Golf, Super Monkey Ball, Pikmin,Metroid Prime, Super Mario Sunshine,Luigi's Mansion,Harvest moon,Animal Crossing, PSO Ep III C.A.R.D Revolution,Eternal Darkness, PSO Ep 1 & 2 osv.
Og et pluss er at man kan koble til GBA til GC, som vi har gjort til Animal Crossing, FFCC og Harvest Moon.

Det er noen spill jeg ikke har prøvd selv ,men det har holdt å se på når Laitu spiller dem. For jeg ser med engang at historien eller selve konseptet i spillet er bra. det er greit at Nintendo ikke har hatt så mange spillutgivelser som f.eks PS2 men Nintendo har flere perler i sin samling......
Akkurat nå venter jeg på Pikmin 2, og jeg gleder meg veldig....
 
#17
Nintendo GameCube! :D
Nintendo GameCube er vel den konsollen, sammen med PlayStation 2 jeg har hatt mest glede av når det gjelder NextGen-konsollene GC, PS2 og XB. Kan vel si at GameCube har vært mest i bruk egentlig, og det er den av de jeg har skaffet flest spill til.

GameCube har så langt hatt et utrolig godt spillutvalg, og det har kommet noen originale ekstrautstyr og muligheter som ikke har vært å finne på PS2 eller XBox. Og da sikter jeg til GB Player (gir deg mulighet til å spille GB, GBC og GBA-spill på GC), GBA/GC-kabel (gir deg mulighet til å koble GBA med GC) og Wavebird (trådløs håndkontroll fra Nintendo). Alt dette ekstrautstyret har faktisk vært mye i bruk (selv om GBA/GC-kabelen først ble i bruk for alvor da Final Fantasy: Crystal Chronicles kom, men den har også blitt brukt på Animal Crossing).

Spillene... :D
Spillutvalget har vært meget bra, og det har vært mange gode eksklusive spill. Jeg har i vært fall kost meg mye med GameCube-spill siden den ble lansert i Europa. Spillene jeg har spilt mye, og som har imponert meg har blant annet vært Super Smash Bros. Melee, Super Monkey Ball, Super Monkey Ball 2, Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader, Pikmin, Eternal Darkness: Sanity's Requiem, Star Fox Adventures, The Legend of Zelda: The Wind Waker, Metroid Prime, Ikaruga, Viewtiful Joe, Animal Crossing, Final Fantasy: Crystal Chronicles (Multiplayer) og Metal Gear Solid: The Twin Snakes. Super Mario Sunshine var en liten skuffelse, men jeg har nå hatt noen underholdene timer med det også, ja.

Online? :/
Dessverre har ikke Online-satsingen vært mye å skryte av. Det er faktisk kun vært to Online-spill, og begge koster penger å spille (riktignok er det kun en sum å betale for begge). Spillene er Phantasy Star Online Episode I & II og Phantasy Star Online Episode III: C.A.R.D. Revolution.

Forhåpentligvis vil dette forandre seg i fremtiden. Håper Nintendo fokuserer litt på Online-spilling med sin neste stasjonære konsoll. For det er virkelig mange spill som kunne vært helt fantastiske om de hadde vært Online (Animal Crossing, Pokémon, Mario Kart, Mario Golf, Mario Tennis, 1080, F-Zero, Pikmin og Super Smash Bros. er noen av dem).

Manglende sjangere på GameCube så langt? :/
Ja, GameCube mangler et par sjangere, mener jeg. Det ene er et danse-spill alá DDR, og det andre er et skikkelig bra bilspill (særlig et rally-spill). Danse-spill har jeg ikke sett til GameCube i det hele tatt. Mens noen bilspill har det jo vært. Men det holder ikke med Need for Speed og Mario Kart (selv om Mario Kart er utrolig underholdene i Multiplayer, så er det nok noen som kunne tenke seg et mer realistisk bilspill eller rally-spill). Selv er jeg ikke så glad i bilspill, så jeg klarer meg fint med det utvalget som er.

Fremtiden...? :D
Når det gjelder GameCube, så er det mange fremtidige spill å se frem til. Resident Evil 4, Geist, The Legend of Zelda: The Wind Waker II, Super Mario 128 (?), Metroid Prime 2: Echoes, Pikmin 2, Star Fox 2, The Legend of Zelda: Four Swords Adventure, Donkey Konga, Viewtiful Joe 2 (kommer også på PS2), Killer7 (kommer også på PS2) og Baten Kaitos er noen av de titlene jeg ser veldig fram til på GameCube.

Men er det nok? I forhold til hva som kommer på PS2, XBox og PC, så vil jeg si ja. Men jeg kunne fortsatt tenkt meg et nytt Donkey Kong-spill i "Adventure"-stil. Og jeg kunne også tenkt meg noe helt nytt igjen fra Nintendo. De kom jo med Pikmin - nå vil jeg se noe helt nytt. Når man kan finne opp noe så merkelig som Pikmin, så burde ikke det være umulig for Nintendo.

Nintendo har også vist at strategi-spill funker utrolig bra på konsoll med Pikmin - hva med Advance Wars til GameCube?

Framtiden ser lys ut. GameCube har vel solgt (etter hva jeg har lest) litt mer enn XBox world wide, og det uten Online-muligheter. Med den muligheten ved neste konsoll, så kan det gå virkelig bra! Men det er vel bare å vente å se...
 
#18
Jeg er fornøyd med min gamecube.
maskinen har gitt meg mange timers morro.
men syns nintendo har gjort en tabbe med å ikke gå online.
 
#19
Jeg har bare hatt GameCube i en måned selv, og har enda ikke fått prøvd de to store spillene til GameCube, nemlig Metroid Prime eller TLOZ: Wind Waker. Hittil er jeg veldig fornøyd, selv om jeg bare har et spill, i tilleg til Zelda-bonus-disc'en. Super Smash Bros. Melee har vært utrolig morsomt sammen med venner, og jeg gleder meg veldig til å prøve noe av de singleplayer-fokuserte spillene som er utgitt til denne konsollen.

Ellers så er jeg egentlig glad for at det er en konsoll som ikke fokuserer på onlinespilling, men heller konsentrerer seg om å lage et bra offline spill. Det finnes jo de av oss som ikke har muligheter for online, f.eks meg.