Nintendo har mer enn doblet fortjenesten

Lodin

Der Waaaah
Nintendo today announced a net profit of 87.42 billion yen ($809 million) for the business year ended March 31, 2005, a figure more than two and a half times that of the 33.19 billion yen ($307 million) earned in fiscal year 2004. Sales kept steady at 515 billion yen ($4.77 billion), while operating profit rose by a small margin of 3.6 percent to 112 billion yen ($1.03 billion). Sales in North America were 257.9 billion yen ($2.39 billion), and sales in Europe were 121.3 billion yen ($1.12 billion). Meanwhile, sales in Japan totaled 132.0 billion yen ($1.223 billion).

Nintendo attributes its profit gain to a strong yen, earning 21.8 billion yen ($202 million) on $5.1 billion in dollar-denominated assets thanks to favorable exchange rates. The company also saw increased profits thanks to the success of its Nintendo DS; the company has sold 5.27 million DS hardware units and 10.5 million software units since the handheld's launch in December. The DS's success came at the cost of Nintendo's other hardware, however, as unit sales of the Game Boy Advance were down by 12.4 percent. However, its game unit sales were up 12.9 percent, thus making up for the fall. GameCube console unit sales were down by 21 percent, while software unit sales were up by a small margin of 1.02 percent.

Nintendo comments that Pokemon FireRed/LeafGreen for the GBA has been one of its major earners for the year, selling more than 6 million units worldwide. In Japan, the Famicom Mini (Classic NES Series) sold particularly well, drawing the attention of lapsed gamers in their late to mid 20s and 30s. On the GameCube, Nintendo sold more than a million units each of Mario Party 6 and Paper Mario: The Thousand-Year Door. The company also sold more than 1 million units of Super Mario 64 DS worldwide.

Looking ahead into the current business year starting April 1, Nintendo expects a net profit of 75.0 billion yen ($694 million), sales of 520.0 billion yen ($4.81 billion), and operating profit of 115.0 billion yen ($106 billion). Nintendo forecasts that sales of its DS hardware units will more than double to 12.4 million units for the year. Nintendo has said it expects DS game sales to increase by 250 percent, to 35 million units.

However, Nintendo's DS sales won't be enough to balance the expected decline in its other platforms. The company expects unit sales for its GBA hardware to decline by 33.8 percent, from 15.4 million to 10.2 million units, and GBA software sales are expected to plunge 40 percent, from 85 million units to 50 million units. Sales of GameCube consoles are also expected to decline by 28.6 percent, from 3.9 million units to 2.8 million units, and its game sales are expected to drop from 48.4 million units to 34.5 million units.

With those estimated unit sales figures and its Revolution console not arriving until spring of 2006, Nintendo expects its net profit for the current business fiscal year 2006 to fall by 14 percent.
Så der. Kan nå alle de som maser om at Nintendo is teh doomed fordi de ligger på tredje plass slutte? Bransjen er i konstant endring, men Ninty har mer enn nok fortjeneste til at de ikke kommer til å bli den neste Sega.
LINKH

Sant nok, men det er her snakk om at dem tjener mest paa Game Boy produktene sine. Dem som sier at "Nintendo er doomed" mener vel heller det at det er naar PSPn faar et skikkelig grep paa haandholdt markedet at Nintendo kommer til aa falle.
Selv vet jeg ikke helt, men jeg kan se for meg at Nintendo kommer til aa ha storre problemer naar dem lengre ikke har monopol paa haandholdt markedet. Dette er saaklart alt for tidlig aa si noe om enda.
Personlig vil jeg helst ikke se Nintendo gaa under som konsoll utvikler, men om dem naa gjor det engang saa lager dem jo fortsatt helt fenomenale spill :)

Folk flest idag er litt grafikk horer og dem liker å kunne se film og høre på musikk om dem vil det. Så DS kommer snart nå som PSP kommer til å gå drastiskt ned i salg vil jeg tro.....

SHDR

Gullmedlem
Nintendo har grep rundt markedet. De kommer ikke til å bli dyttet vekk. Det er praktisk talt ingen spennende spill på vei til, eller på, PSP. Litt av greia med PSP er at den er lekker, den er en PS2 i lommeformat, men jeg kan tenke meg at den vil slite med å opprette noen profil i markedet før den mister mye av appellen sin. Som jeg sa for rundt et år siden nå: PSP appellerer til gadget-crowden. Men gadget-crowden kjøper ikke spill! PSP er først og fremst en begrenset MP3-spiller og en begrenset UMD-spiller med spillmuligheter til en altfor høy pris.

Jeg tror dessuten at det er en veldig høy risiko involvert for utviklere i PSP-en. Spillene blir nesten like dyre å lage som et PS2-spill, og med den utstrekningen konsollen har per nå, er det ganske enkelt ikke lønnsomt å lage spill for den. Det japanske markedet, der PSP-en er mest utbredt, interesserer seg ikke for vestlige spill, og som kjent er ikke amerikanerne så glade i japanske spill heller. Dermed blir det ganske så stille nå til å begynne med, ettersom spillbiblioteket er begrenset, og det finnes få grunner til å kjøpe seg maskinen. Amerikanske og europeiske utviklere ser at det er en risiko å utvikle dyre spill for en maskin uten markedsandel, og vips har vi en ond sirkel på gang.

Og så litt mer demografisk synsing: PSP retter seg mot trendofre og gadgeteers. Den har veldig liten appell utenfor disse kretser, ettersom det er en hardcore spillemaskin som kan kjøre MP3-er og filmer på proprietære formater. Det er mye å sette seg inn i. Sonys 2 kool 4 skool-holdning er heller ikke like appellerende for alle, mens Nintendos mer nøkterne image gjør en hederlig innsats i å sjarmere folk som ganske enkelt aldri hadde tenkt å spille videospill selv om de ble mainstream. Det såkalte "kvinnemarkedet", blant annet, har til en viss grad latt seg sjarmere Zoo Keeper, og Nintendogs kommer garantert til å gjøre en tilsvarende innsats. Alt Nintendo trenger nå, for å sementere Nintendo DS-suksessen, er et par Pokémon. Og de kommer snart.

5 millioner solgte enheter. Jeg spår at den har solgt mer mye enn Gamecube innen av neste sommer. Vi får se hva angår PSP. Hvis spillene som var tilgjengelige på E3 er noe å gå utifra, så ser den ikke ut til å være konkurranse for Nintendo i det hele tatt. Og det gleder meg.

kan ikke helt si meg enig i at PSPn ikke har noe bra utvalg av spill. Ingen som du har lyst paa kanskje, men man maa se dette utifra hva resten av folket vil ha.

Personlig er det ingen tvil om at jeg kommet til aa kjope med PSPn. Hvorfor ? Jo, forst og fremst fordi den er en baerbar spillemaskin, men ogsaa fordi den er en mp3 spiller (noe jeg ikke har fra for) og den har muligheten for aa gjore masse annet som f.eks film, internett, og naa leste jeg akkurat om at det kommer en rekke emulatorer til den ogsaa.

Jeg er verken et trendoffer eller en saakalt gadgeteer, men en gamer som vil ha en skikkelig spillemaskin naar jeg reiser paa f.eks bussen.
Saalangt av reviews jeg har lest angaaende DS spillene har mesteparten av spillene faatt det stemplet at dem bruker touch-screen funksjonen mere som en gimmick en noe annet. Personlig liker jeg ideen med touch-screen veldig godt, men den ser ikke ut til aa vaere saa god i praksis som forventet.
PSPn har endel spill jeg kan tenke meg, f.eks Wipeout Pure, Final Fantasy VII CC og Mercury i forste omgang, og mere kommet sikkert.

Ikke ta dette som at jeg sier "PSP er best, DS lukter hest", for det er ikke det jeg mener. Jeg vuderte og kjope meg DS naar den kom ut, men saa langt maa jeg se langt etter et must-have spill for meg. Kommer det noen, saa tro meg, jeg kommer til aa anskaffe meg DS ogsaa.

Og sist men ikke minst, hvorfor vil du, Shadar at Nintendo skal ha monopol paa haandholdt markedet ? er det ikke bra med konkuranse da ? Om du ikke liker PSPn saa er det ingen som kommet til aa tvinge deg til aa kjope en.

Kilik

Lokal moderator
PSP skuffet virkelig på E3 i år.

Jeg trodde det var nå PSP virkelig skulle ta av og Sony skulle vise fram nye titler som ga Nintendo skikkelig konkurranse. På sin nesten to timer lange pre-E3 konferanse, ble PSP knapt nevnt. Ingen, absolutt ingen, PSP-spill ble vist fram på konferansen. På messa så vi spill som Burnout Legends og et nytt SOCOM-spill. Begge så ut som dårlige PS2-konverteringer.

2-3 gode lanseringstitler holder ikke i lengden. Man skulle nesten tro at Sony har gitt opp PSP-prosjektet allerede før den har kommet til Europa...

DS selger fortsatt bedre enn PSP i Japan takket være Nintendogs som snart har solgt 500.000. DS leder med over 1 million maskiner bare i Japan nå.

SHDR

Gullmedlem
Jeg foreslår at du tester DS-en og hvilke muligheter spillene som er kommet til nå har før du uttaler deg om hvorvidt det er gimmicky eller ikke. Spill som Meteos, Polarium, Kirby's Air Ride og Yoshi's Touch & Go, samt selvsagt WarioWare Touched og Feel the Magic er spill som ikke ville vært mulig uten touch screen. Dermed er det ikke gimmicky. Spillopplevelsen er designet rundt ideen om at spilleren skal kunne gi direkte, ikke-abstrakt input til spillet. Det er ikke gimmicky. Det er en logisk måte å lage spill på.

Jeg har mye imot forretningsmetodene til Sony. Har du sett hva de prøver å gjøre med PS3?? De vil ikke ha stempelet spillkonsoll. Hva forteller det om deres respekt, deres jævla innsats, ovenfor spillbransjen? Sure, de finansierer og utgir spill som Ico, God of War, Mark of Kri og sørger for utviklingen av SingStar og EyeToy, men det virker som om de på høyeste corporate plan er langt mindre interessert i videospill enn de er interesserte i å styre folks mediaunderholdning. De tror ikke at spill kan bære seg i massemarkedet, og derfor forsøker de å få spill til å oppfattes mer som film. Det skaper urealistiske forventninger fra forbrukere, og sørger i sin tur for at det store markedet ikke forstår hva spill dreier seg om, slik iallfall jeg oppfatter det. Merk deg at det som snakkes mest om med PS3 og PSP er multimediemulighetene og den rene kraften i maskinene. Spillene nevnes knapt. De er mindre viktige, fordi folk skjønner, eller iallfall tror de skjønner, store tall og muligheter, mens de tydeligvis ikke forstår greia med spill. DET liker jeg ikke, og som resultat liker jeg ikke Sonys konsollsatsning. Likevel kan jeg ikke nekte for at jeg er glad i PS2-en og veldig, veldig mange av spillene til den, men måten Sony behandler spillmarkedet på gir meg vond smak i munnen. Jeg har mye mer respekt for Nintendos relativt redelige og fokuserte satsning på spill som et spennende underholdningsmedie, fullstendig separat fra spill og film, med sitt eget uttrykk og sine egne formmessige styrker. De forsøker å gjøre spill tilgjengelige. Sony forsøker å gjøre dem mest mulig appellerende, uten å helt forstå at appell og kompleksitet ikke nødvendigvis vandrer hånd i hånd.

Opprinnelig skrevet av Shadar@27.05.2005, 15.06
Jeg foreslår at du tester DS-en og hvilke muligheter spillene som er kommet til nå har før du uttaler deg om hvorvidt det er gimmicky eller ikke. Spill som Meteos, Polarium, Kirby's Air Ride og Yoshi's Touch & Go, samt selvsagt WarioWare Touched og Feel the Magic er spill som ikke ville vært mulig uten touch screen. Dermed er det ikke gimmicky. Spillopplevelsen er designet rundt ideen om at spilleren skal kunne gi direkte, ikke-abstrakt input til spillet. Det er ikke gimmicky. Det er en logisk måte å lage spill på.

Jeg har mye imot forretningsmetodene til Sony. Har du sett hva de prøver å gjøre med PS3?? De vil ikke ha stempelet spillkonsoll. Hva forteller det om deres respekt, deres jævla innsats, ovenfor spillbransjen? Sure, de finansierer og utgir spill som Ico, God of War, Mark of Kri og sørger for utviklingen av SingStar og EyeToy, men det virker som om de på høyeste corporate plan er langt mindre interessert i videospill enn de er interesserte i å styre folks mediaunderholdning. De tror ikke at spill kan bære seg i massemarkedet, og derfor forsøker de å få spill til å oppfattes mer som film. Det skaper urealistiske forventninger fra forbrukere, og sørger i sin tur for at det store markedet ikke forstår hva spill dreier seg om, slik iallfall jeg oppfatter det. Merk deg at det som snakkes mest om med PS3 og PSP er multimediemulighetene og den rene kraften i maskinene. Spillene nevnes knapt. De er mindre viktige, fordi folk skjønner, eller iallfall tror de skjønner, store tall og muligheter, mens de tydeligvis ikke forstår greia med spill. DET liker jeg ikke, og som resultat liker jeg ikke Sonys konsollsatsning. Likevel kan jeg ikke nekte for at jeg er glad i PS2-en og veldig, veldig mange av spillene til den, men måten Sony behandler spillmarkedet på gir meg vond smak i munnen. Jeg har mye mer respekt for Nintendos relativt redelige og fokuserte satsning på spill som et spennende underholdningsmedie, fullstendig separat fra spill og film, med sitt eget uttrykk og sine egne formmessige styrker. De forsøker å gjøre spill tilgjengelige. Sony forsøker å gjøre dem mest mulig appellerende, uten å helt forstå at appell og kompleksitet ikke nødvendigvis vandrer hånd i hånd.
226553​
Hvor nevnte jeg at jeg ikke har spilt DS ? Har ikke provd alle spillene du nevner, men baade Polarium og Meteos har jeg provd i butikken. Greit nok, fine spill, men ikke noe jeg vil ha maskinen for akkurat.

Personlig ser jeg ikke noe problem i at Sony prover aa ta spill mere inn mot annen type underholding. Det betyr jo ikke at dem vil fjerne tv-spill helt. Det gaar jo an aa faktisk ha begge deler. Spill som virkelig er spill, og spill som prover aa vaere mere som en film opplevelse. Da er det jo opp til forbrukerne og velge hvilke spill man vil ha. Det vil alltid vaere utviklere som lager begge deler.

Greit nok at dem kanskje ikke nevnt saa alt for masse om spillene til PS3, men det har vel kanskje sine rotter i at maskinen er langt unna fra ferdig ogsaa. Det er minst over et aar til vi sitter med den i stua. Spillene kommet til aa bli vist naar det er mere aa vise av dem, men i forste omgang vil dem jo vise fram hva maskinen kanskje har muligheten aa gjore, og det er vel forstaaelig.

Og det med at maskinen kan gjore mere enn bare aa spille spill er for meg bare positivt. Er ikke noe feil med at jeg kan se paa en DVD paa PS2n min f.eks.

Og med det at Sony skaper store forventninger hos brukerne... hva med denne store Revolusjonen ? Skaper ikke dette store forventninger saa vet ikke jeg.
Nintendo har det med aa skryte paa seg ting selv ogsaa, saann som alle selskap som skal klare aa holde seg inne i en bransje maa gjore.

Opprinnelig skrevet av Kilik@27.05.2005, 14.59
PSP skuffet virkelig på E3 i år.

Jeg trodde det var nå PSP virkelig skulle ta av og Sony skulle vise fram nye titler som ga Nintendo skikkelig konkurranse. På sin nesten to timer lange pre-E3 konferanse, ble PSP knapt nevnt. Ingen, absolutt ingen, PSP-spill ble vist fram på konferansen. På messa så vi spill som Burnout Legends og et nytt SOCOM-spill. Begge så ut som dårlige PS2-konverteringer.

2-3 gode lanseringstitler holder ikke i lengden. Man skulle nesten tro at Sony har gitt opp PSP-prosjektet allerede før den har kommet til Europa...

DS selger fortsatt bedre enn PSP i Japan takket være Nintendogs som snart har solgt 500.000. DS leder med over 1 million maskiner bare i Japan nå.
226539​

OOOO SHIT! :ler:

E skal nok ha PSP, når den kommer til Europa.
Why? Grand Theft Auto, Burnout & Medievil.

+ Skal jeg kjøpe NDS etter hvert.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spill som virkelig er spill, og spill som prover aa vaere mere som en film opplevelse. Da er det jo opp til forbrukerne og velge hvilke spill man vil ha. Det vil alltid vaere utviklere som lager begge deler.
Hva om Sony - som faktisk er i posisjon til det - bestemmer at spill lansert på deres konsoll MÅ følge en bestemt profil? Da har ikke den gjengse forbruker den muligheten lenger.
Og det med at maskinen kan gjore mere enn bare aa spille spill er for meg bare positivt. Er ikke noe feil med at jeg kan se paa en DVD paa PS2n min f.eks.
Hva med prisen...? DS-en min kostet meg 1000 spenn inkludert frakt den første uka den var tilgjengelig, Gamecuben min 2000 spenn på lanseringsdagen. Må nok ut med en smule mer enn det dersom jeg skal ha PSP og PS3 med en gang de kommer, gitt.
Prisen er forsåvidt også en grei grunn til at jeg kommer til å kjøpe meg Revolution først av den neste generasjonen med konsoller... Nintendo har jo sagt at de ikke skal dytte inn allslags unødig rask i den. Lavere pris ohoi!
Og med det at Sony skaper store forventninger hos brukerne... hva med denne store Revolusjonen ? Skaper ikke dette store forventninger saa vet ikke jeg.
Nintendo har det med aa skryte paa seg ting selv ogsaa, saann som alle selskap som skal klare aa holde seg inne i en bransje maa gjore.
Du skjønte ikke hva Shadar mente. Han mente at Sony skaper feil forventninger hos forbrukerne om hva et spill skal være.

Nintendo DS har siden lansering i Japan 2. desember ifjor solgt 2,330,599 (pr 15. mai 2005).

Sony PSP har siden lansering i Japan 12. desember ifjor solgt 1,328,325 (pr 15. mai 2005).

Kilde: GameScience

MoFo2

Synes DS er en teit maskin jeg...altså ja det er kult med den trykkfølsome skjermen men det gjør jo mange spill bare teitere å spille jo.

Metroid demoen som fulgte med maskinen er et veldig godt eksempel synes jeg. Det er ikke noe bedre å spille med styluse eller bruke tommelen. Det gjør det heller vanskligere og du skal ikke være stor i henda før krampa kommer og du føler at du ikke har noe tak å holde i maskina...

Spill som Warrior Warfare funker jo bra med skjermen men det er jo bare masse små spill som en som har spilt i mange år fort blir rimelig lei.

Nei...PSP for meg. DS står å støver...stygg er den også. LOL!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Larsen: LOL! ja. Metroid Prime: Hunters-demoen er så langt den lettest kontrollerte konsoll-FPS-en jeg har vært borti, så vet du det.
Resten av posten din faller på sin egen urimelighet, så det lar jeg passere ubemerket. ;)

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Nintendo gjør rett i å appellere til spillere først og fremst.
Spørsmålet jeg lurer på akkurat nå er hva de kommer til å gjøre med Revolution som, vel, kommer til å være så spesielt revolusjonerende.

Hehe, dere vet jeg gjør dette bare for å terge på meg dere? Dere går altid bananas når noen begynner å klage på Nintendo..... :D

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Kanskje jeg skal begynne å omtale PSP som en maskin for pretensiøse skrotinger som er veldig redde for å bli ledd av fordi de synes spill er artig.
Når du driver og disser WarioWare som et "barne spill(sic)": Bare husk på at alle ikke-gamere ser på spill som noe barn driver med. Det er ikke en hobby du begynner med for å være kul, til tross for all horinga Sony og Microsoft driver med.
Opprinnelig skrevet av Larsen
Dere går altid bananas når noen begynner å klage på Nintendo.....
Jeg vet ektefølt engasjement er en stor svakhet, men... sånn er det nå engang bare blitt. Jeg liker spill, og lar meg lett fyre opp når folk kommer med jalla synspunkter. :)