Nintendo har mer enn doblet fortjenesten

SHDR

Gullmedlem
Shodan: Jeg har ingen illusjoner om at Nintendo er snillere enn Sony og Microsoft. Men jeg føler meg derimot helt sikker på at de respekterer mediet i langt mindre grad enn hva Nintendo gjør. Du trenger ikke se lenger enn til markedsføringen av konsollene deres. Hva ligger fokusen på? I Nintendos tilfelle: spill. I Sonys og Microsofts tilfeller? Stort sett maskinvare og multimediakapabiliteter. Og det kan du ikke nekte for at bidrar til å danne et image rundt de to som ikke akkurat kommuniserer kjærlighet til spillmediet.

Pek på et par spill som bruker filmatiske virkemidler for å formidle gameplayet sitt. Finn gjerne et par gode. Jeg ser bare Killer 7 foreløpig, og det er ikke ute enda, så jeg kan ta feil. Jeg synes bare det ser veldig lovende ut. De fleste spill som lover "cinematisk opplevelse" har ingenting med filmopplevelser å gjøre. Det betyr bare at de har mye (gjerne dårlig) historie som tar ressurser vekk fra den interaktive opplevelsen med den hensikt å gjøre mediet forståelig for folk flest. Som Metal Gear Solid ... Metal Gear Solid er 15 minutter spill mellom hver filmsekvens, og selv om det er greit gameplay i de femten minuttene, er det ingen tvil om hvor fokusen i opplevelsen ligger. Det er en vagt interaktiv film. Det er ikke en stor spillopplevelse, særlig ikke MGS3, selv om de to foreløpende titlene har vært veldig stramt og fint designet. Metal Gear Solid er ekstremt massemarked. Alle elsker Metal Gear Solid, men ikke fordi det er et spill! De elsker det fordi det er harry og kult og har god historie. Det handler ikke om spillopplevelsen i MGS-serien. Uansett ... poenget jeg vil frem til her er at dette skal bidra til å sette spillopplevelsen i en slags kontekst for mennesker som ikke klarer å forholde seg til en ren spillopplevelse, eller som en enkel utvei for utviklere som ikke er istand til å fortelle historier i form av interaktivitet. Det synes jeg er slurvete. Og jeg synes det bidrar til å gi videospill et ufortjent rykte som dum og barnslig underholdning, ettersom de færreste videospill faktisk har en historie som er verd å fortelle. Nevn ti "filmatiske" spill med gode fortellinger. De spillene jeg har spilt som har hatt best fortellinger har stort sett benyttet seg av mye ord og symboler. Planescape: Torment og Fallout-spillene, for eksempel. Eller de har ganske enkelt hatt gode og raske fortellinger, som i Max Payne 2. Max Payne 2 bruker forøvrig fint lite cinematikk i sin opplevelse. Det er mer en fusjon av tegneserie og videospill. La oss seeeeeee ... la oss seeee ... nei, jeg kommer visst ikke på noe særlig bra.

Har jeg uttrykt meg klarere da? Jeg synes ikke at spill bør bruke cinematiske virkemidler, fordi det i stor grad begrenser rammene for utfoldelse ved å skape forventninger til mediumet som ganske enkelt ikke gjelder! Spill er ikke film. Spill egner seg ikke til å formidle lineære historier à la film. Spill trenger å oppdage sin egen narrative stil før eller siden, og jeg tror en god måte å begynne med det er å slutte å late som om det er positivt at spill etteraper et formspråk som overhodet ikke passer til opplevelsene de tilbyr.

Det er også dette jeg mener med at interaksjon er et nisjemarked. Folk blir forbannet over at spill som Ninja Gaiden har dårlig historie. Ja, greit. Det har det. Skrekkelig historie. Det burde ikke hatt noen historie i det hele tatt. Men markedet er ikke istand til å forholde seg til rene interaktive underholdningsopplevelser uten noen lineær, formidlende kontekst. På NES ville historien i Ninja Gaiden stått i manualen, og når du var ferdig med spillet ville det stått gratulerer. Hva er det som er sentrum i den opplevelsen der? Og gir det Ninja Gaiden noe som spill å ha en historie i det hele tatt? Slett ikke. Ekstremt eksempel, selvsagt, og jeg sier ikke at spillhistorier er NEGATIVT, men jeg sier at fokusen som har utviklet seg rundt det er et resultat av at et stadig større marked ønsker seg underholdningsopplevelser som ikke krever så mye involvement fra deres side. "Ja, ikke noe særlig bra spill. Men jeg må se hva som skjer videre!"

Feil holdning. Helt feil holdning. Jeg føler at Nintendo på en helt annen måte enn Sony og Microsoft forsøker å holde seg for god for denne holdningen. Storsatsningene til Nintendo har stort sett enkle, bare-bones narrativer. De er fokusert rundt spillopplevelsen. Metroid Prime forteller til og med historien sin nesten 100% gjennom selve spillopplevelsen. De er ikke perfekte, men de jobber med spill på en måte jeg føler er både riktigere og mer representative for mediet enn det Sony og MS oppfordrer til med sin massemarkedslefling, med løfter om "realisme" og "cinematikk".

Opprinnelig skrevet av Lodin@27.05.2005, 20.49
No Revolution for you!!!
Utsatt til 2007 i Europa.
Hvorfor må Nintendo alltid være så slemme mot oss Europeere?  :(
226747​
Hmmm.. det var jo synd. Som artikkelen sier saa tar Nintendo en stor sjanse her. Den maa virkelig vaere revolusjonerende for at folk som allerede har punget ut masse penger for PS3 eller/og x360 skal kjope en maskin til litt etterpaa.
Men jeg personlig vil heller ha et system som ikke er rushet, men en velarbeidet konsoll. Jeg kommer ganske saa sikkert aa kjope den uansett, men hva med resten av folket.. da tenker jeg ikke paa oss spillegale :p

Opprinnelig skrevet av Shadar@27.05.2005, 21.14
Shodan: Jeg har ingen illusjoner om at Nintendo er snillere enn Sony og Microsoft. Men jeg føler meg derimot helt sikker på at de respekterer mediet i langt større grad enn hva Nintendo gjør. Du trenger ikke se lenger enn til markedsføringen av konsollene deres. Hva ligger fokusen på? I Nintendos tilfelle: spill. I Sonys og Microsofts tilfeller? Stort sett maskinvare og multimediakapabiliteter. Og det kan du ikke nekte for at bidrar til å danne et image rundt de to som ikke akkurat kommuniserer kjærlighet til spillmediet.

Pek på et par spill som bruker filmatiske virkemidler for å formidle gameplayet sitt. Finn gjerne et par gode. Jeg ser bare Killer 7 foreløpig, og det er ikke ute enda, så jeg kan ta feil. Jeg synes bare det ser veldig lovende ut. De fleste spill som lover "cinematisk opplevelse" har ingenting med filmopplevelser å gjøre. Det betyr bare at de har mye (gjerne dårlig) historie som tar ressurser vekk fra den interaktive opplevelsen med den hensikt å gjøre mediet forståelig for folk flest. Som Metal Gear Solid ... Metal Gear Solid er 15 minutter spill mellom hver filmsekvens, og selv om det er greit gameplay i de femten minuttene, er det ingen tvil om hvor fokusen i opplevelsen ligger. Det er en vagt interaktiv film. Det er ikke en stor spillopplevelse, særlig ikke MGS3, selv om de to foreløpende titlene har vært veldig stramt og fint designet. Metal Gear Solid er ekstremt massemarked. Alle elsker Metal Gear Solid, men ikke fordi det er et spill! De elsker det fordi det er harry og kult og har god historie. Det handler ikke om spillopplevelsen i MGS-serien. Uansett ... poenget jeg vil frem til her er at dette skal bidra til å sette spillopplevelsen i en slags kontekst for mennesker som ikke klarer å forholde seg til en ren spillopplevelse, eller som en enkel utvei for utviklere som ikke er istand til å fortelle historier i form av interaktivitet. Det synes jeg er slurvete. Og jeg synes det bidrar til å gi videospill et ufortjent rykte som dum og barnslig underholdning, ettersom de færreste videospill faktisk har en historie som er verd å fortelle. Nevn ti "filmatiske" spill med gode fortellinger. De spillene jeg har spilt som har hatt best fortellinger har stort sett benyttet seg av mye ord og symboler. Planescape: Torment og Fallout-spillene, for eksempel. Eller de har ganske enkelt hatt gode og raske fortellinger, som i Max Payne 2. Max Payne 2 bruker forøvrig fint lite cinematikk i sin opplevelse. Det er mer en fusjon av tegneserie og videospill. La oss seeeeeee ... la oss seeee ... nei, jeg kommer visst ikke på noe særlig bra.

Har jeg uttrykt meg klarere da? Jeg synes ikke at spill bør bruke cinematiske virkemidler, fordi det i stor grad begrenser rammene for utfoldelse ved å skape forventninger til mediumet som ganske enkelt ikke gjelder! Spill er ikke film. Spill egner seg ikke til å formidle lineære historier à la film. Spill trenger å oppdage sin egen narrative stil før eller siden, og jeg tror en god måte å begynne med det er å slutte å late som om det er positivt at spill etteraper et formspråk som overhodet ikke passer til opplevelsene de tilbyr.

Det er også dette jeg mener med at interaksjon er et nisjemarked. Folk blir forbannet over at spill som Ninja Gaiden har dårlig historie. Ja, greit. Det har det. Skrekkelig historie. Det burde ikke hatt noen historie i det hele tatt. Men markedet er ikke istand til å forholde seg til rene interaktive underholdningsopplevelser uten noen lineær, formidlende kontekst. På NES ville historien i Ninja Gaiden stått i manualen, og når du var ferdig med spillet ville det stått gratulerer. Hva er det som er sentrum i den opplevelsen der? Og gir det Ninja Gaiden noe som spill å ha en historie i det hele tatt? Slett ikke. Ekstremt eksempel, selvsagt, og jeg sier ikke at spillhistorier er NEGATIVT, men jeg sier at fokusen som har utviklet seg rundt det er et resultat av at et stadig større marked ønsker seg underholdningsopplevelser som ikke krever så mye involvement fra deres side. "Ja, ikke noe særlig bra spill. Men jeg må se hva som skjer videre!"

Feil holdning. Helt feil holdning.
226753​
Jeg er bare ganske enkelt ikke enig :p

Mye av det du skriver er jo sant; mange videospill har grusome historier. Men at det ikke gir et spill noe som helst aa ha en historie er etter min mening feil. Det aa bruke elementer for aa faa spilleren til aa ha mere medfolelse eller forstaaelse ovenfor forskjellige karakterer kan da ikke vaere saa ille. Til og med Mario spillene har jo en hver og en karakter en historie bak seg. Enkel saa klart, men ikke noe gale i det. Andre utviklere har laget mere i historie bak demmers karakterer, ikke no ille med det heller mener naa jeg.
Det at MGS2 hadde mye filmsekvenser er ogsaa helt sant, og jeg fant det kanskje litt for masse for min smak, mens MGS3 var mye bedre paa dette.

Paa mange omraader er vi enige Shadar, men paa andre er vi ikke enige. Fordi vi er forskjellige mennesker, og takk for det. Verden vill vaert for kjedelig om alle var som meg :p

SHDR

Gullmedlem
Eller som meg, for å være veldig korrekt.

Ico er et eksempel på et spill som bygger relasjoner til karakterer uten at du egentlig får noen særlig introduksjon til dem. Nå skal jeg la være å skrive en avhandling om hvorfor det, men det holder å si at den visuelle fremstillingen av Yorda, og det faktum at Ico, hovedpersonen, er en bortimot seksuelt nøytral skikkelse, bidrar til å bygge en følelse av varme som ikke egentlig impliseres av spillet, men som oppleves av spilleren som konsekvens av hva han spiller. Men Ico er noe veldig spesielt. Det er ikke mange spill som Ico.

Men joda. Diskusjonen er forsåvidt over ... jeg har sagt jeg mener, du har sagt hva du mener, og vi er ikke helt enige, men vi har markert standpunktene våre, og til og med uten at vi ble uvenner av den grunn. Slett ikke galt bare det. :D

Først og fremst, at Nintendo tjener penger er egentlig ikke noen stor overraskelse. De har jo lagt på en profit på $0,5-1 billion de siste årene, så foreløpig er ikke de i faresonen til å gå konkurs. Men sviktende tredjepartsstøtte og økende konkurranse i det håndholdte markedet kan gjøre at Nintendo får en veldig tøff tid i vente, spesielt med tanke på at de ikke har like stor økonomisk backup som Sony og Microsoft. Men på en annen side ser det ut som NDS har langt flere kommende må-ha-titler enn PSP. Men de få økende tredjepartsstøtte, for de kan rett og slett ikke leve på Zelda-, Metroid-, og Mario-spill.

Angående interaksjon, så synes jeg det ikke er så negativt med en historie og lite interaksjon, fordi puzzle-spill og for så vidt andre spill uten historie og bunden tekst og filmsekvenser, gir INGEN tilhørlighet til spillet. Full interaksjon klarer som oftest ikke å skape den følelsen at du ikke sitter og spiller. Og så lenge full interaksjon ikke klarer dette, så blir det for meg kjedelig og uinterssant. Jeg spiller ikke, eller ser på film for den saks skyld for å fortsatte være i denne verdenen. Jeg spiller for å få en virkelighetsflykt uten å måtte ty til en helt ensformig uttryksmåte. Det vil si ikke bare å sitte og lese en bok eller se på en film uten noen som helst interaktivitet. Og det er dette som er så bra med spill, man kan fortsatt få denne virkelighetsflykten og oppleve noe, men man får også ta del i denne opplevelsen interaktivt.

Det kan dog nevnes at jeg ikke kun spiller spill på grunn av dette. Det kan også være intressant med stor interaktivitet, som for eksempel Super Mario Bros.-serien. Men hovedsaklig spiller jeg på grunn av det ovenfor.

Ja, ICO er unikt. Faktisk et av mine favoritt spill gjennom tidene.
Spillets historie fortelles ogsaa gjennom unike maater, det er helt klart. Et vakkert spill uten tvil.

*kremt* nok off-topic fra meg.

Pokemon er jo helt klart en av dem storste spillseriene til Nintendo, saa det forundrer meg egentlig litt at dem ikke for naa har tenkt paa aa gi ut et skikkelig RPG bygget rundt dette til Gamecube.
Tror det hadde hjulpet Nintendo masse med Gamecube salget.

Nintendo tjener vel ogsaa en masse paa leker og slikt gjor dem ikke ? Da tenker jeg spesielt innen Japan.

Opprinnelig skrevet av ShoDan@27.05.2005, 22.32
Pokemon er jo helt klart en av dem storste spillseriene til Nintendo, saa det forundrer meg egentlig litt at dem ikke for naa har tenkt paa aa gi ut et skikkelig RPG bygget rundt dette til Gamecube.
Tror det hadde hjulpet Nintendo masse med Gamecube salget.

Nintendo tjener vel ogsaa en masse paa leker og slikt gjor dem ikke ? Da tenker jeg spesielt innen Japan.
226786​
Kremt...

MoFo2

Skal jeg være ærlig så er det vel heller lite "spill" i ICO også. Det virker til tider som Shadar er mest interessert i virkemidlene et spill bruker enn spillet selv. Hva gjør du i ICO egentlig? Joda, du går fra et sted til et annet, klatrer litt, flytter litt blokker, dreper noen skygger. Så får du videosekvens, hvor historien blir dratt litt videre, på sin egne særegne måte selvsagt. Spillet er generellt akkurat det samme som alle andre spill, men med færre gameplayelementer enn normalt. Spillet har en egen grafikk-stil, det har vidunderlig grafikk. Men alt i alt tviler jeg faktisk på at Nintendo noen gang ville laget noe slikt, for det har rett og slett for lite gameplay.

HVA rettferdiggjør ICO til å være mindre spill enn f.eks. Metal Gear Solid? For Shadar er svaret selvsagt enkelt. Han likte ikke MGS, men likte ICO. Derfor er ICO "riktig" mens MGS er "feil".

Etter din egen mal, skulle du ikke engang likt ICO, for det er en eneste lang film egentlig. Når det er sagt, ja, jeg elsket ICO. Men spillet har ekstremt lite replay-value på grunn av det simple og lite flatterende gameplayet (som egentlig er ganske under middels, Prince of Persia gjorde det samme for 15 år siden, og bedre), og disse "skygge-monstrene" du sloss mot er dårlig design, de er så og si satt opp bare for å hindre deg å fullføre et allerede veldig kort spill altfor tidlig.

Joda, ICO er mer et kunstverk enn et spill, men hvordan kan man være fan av ICO og samtidig ha de prinsippene du har, Shadar?

Opprinnelig skrevet av Thinaran@28.05.2005, 00.12
Jeg tror han mente at de burde gjort det for lenge siden … :))
226807​
Damn me for not seeing the Ø!

Joda, et solid Pokemon-RPG var også sårt ønsket på N64, i stedet ble det med Pokemon Stadium, Snap, Hey Pikachu! og noen andre som jeg ikke husker på i farten. Tror Nintendo blant annet kommer til å utnytte Nintendogs enda mer. Ser for meg flere hunderaser, flere triks, tegnefilm... oi oi

MoFo2

SHDR

Gullmedlem
Fordi jeg er stor fan av måten spillet bygger følelser hos spilleren. Jeg er veldig fascinert av måten spillet gjør meg opptatt av Yorda og måten spillet gjør meg bekymret for henne. Det er noe med at du faktisk utvikler følelser for de to personene i løpet av spillet, og da ikke på grunn av noe spillet egentlig gjør. Det legges ikke så veldig mye opp til at du skal føle for karakterene i historien, men måten de to interakterer gjør at den oppstår av seg selv.

Kampen i spillet er ganske dårlig, ja, til og med frustrerende, ettersom AI-en har lett for å slå deg ned, vente til du reiser deg, slå deg ned og så videre. Jeg klarer likevel spillet uten å dø en eneste gang. Det er slik sett veldig enkelt. Omgivelsene, derimot, er glimrende designet. Slottet har en stedsfølelse, en konsekvent design og en atmosfære som sjeldent er blitt overgått. Fargebruken er rett og slett fantastisk (utvaskede gråtoner og skygger, hvitt høylys og irrgrønt gress) og bidrar til å skape voldsomme kontraster mellom innendørs- og utendørsområdene. Puslespillene er også ekstremt godt designet, stort sett iallfall, og milevidt over de fleste andre spillene i genren. God of War har litt av den samme puzzle-solvingen, og det samme har Prince of Persia: Sands of Time, men jeg synes ingen av de to når opp til Ico med hensyn til puzzles. Utforskningen av slottet er i seg selv givende, og ikke kom her og fortell meg at det er "filmatisk fremstilt" på noen måte. Jeg kritiserer først og fremst spill som forsøker å leke film. I mine øyne formidler Ico følelser du bare kan skape ved hjelp av et spill. Omtanken for karakterene kommer som følge av interaksjonen ... i en film ville du ikke følt et behov for å beskytte Yorda, for hun ville vært en del av en lineær fortelling du ikke hadde inngripen i. Sannsynligvis hadde du hatt lyst på henne istedet. Jeg nekter ikke for at utforskning er et godt gameplay-element. Om det ikke hadde vært det, ville spill som Super Mario 64 vært helt skrekkelige. Men det betyr ikke at utforskningen i for eksempel GTA-serien slår meg som særlig bra. Jeg tenker da først og fremst på GTA3 og utover, for jeg likte faktisk GTA og GTA2. Men det er en annen diskusjon. Det jeg vil frem til er at Ico balanserer interaksjon, utforskelse og følelser for de involverte karakterene på en spesiell måte, uten å ty til særlig mange filmatiske grep.

Ico består stort sett av gameplay. Og det er veldig, veldig lite historie. Mesteparten av historien skaper du deg selv mens du spiller. Det er dét jeg synes er magisk med Ico. Det er veldig få andre spill som klarer å gjøre akkurat det. Bryter det så veldig mye med hva jeg har sagt til nå, da? Spillet bruker interaktivitet for å formidle en veldig begrenset fortelling, med fokus på følelsene du utvikler for samarbeidet mellom to mennesker som ikke forstår hverandre, men likevel er avhengige av hverandre? Det er samspillet, rollene Ico og Yorda fyller, som gjør Ico spesielt på en måte som ingen andre spill jeg har spilt har klart å gjenta.

Opprinnelig skrevet av Egle@27.05.2005, 22.15
De har jo lagt på en profit på $0,5-1 billion de siste årene,
226778​
Økonomi er ikke din sterke side ser jeg...

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Lodin+27.05.2005, 20.49-->
No Revolution for you!!!
Utsatt til 2007 i Europa.
Hvorfor må Nintendo alltid være så slemme mot oss Europeere?  :(
226747​
[/b]
<!--QuoteBegin-Gamespot Rumor Control

RUMOR #2: The Nintendo Revolution won't be released until Q4 2006.

Source: An article in the latest issue of UK game-trade magazine, MCV.

The official story: "Nintendo does not comment on rumors or speculation."--Nintendo spokesperson.

What we heard: When it showed off a prototype at its pre-E3 press conference last week, Nintendo openly said that its next-generation console wouldn't arrive until 2006. So the question arose--when in 2006? Sony said it is aiming for a spring release with the PlayStation 3, which left Nintendo in a strategic dilemma. Should it go toe-to-toe with the PS3's launch date, or should it wait until the all-important holiday season to build up a critical mass of launch titles? An article in today's MCV indicates that the company has chosen the latter, as it quotes a "senior Nintendo source" as saying: "We’re currently looking at mirroring the DS strategy, so Revolution would release in the US first in November, closely followed by Japan--then we’re looking at March 2007 for PAL territories." If true, the MCV article would mean that the Revolution would hit the market six months after the PS3 and a full year after the Xbox 360--hardly an envious place to be.

Bogus or not bogus?: Though nothing is official, given MCV's integrity, this is looking not bogus.
Mars 2007...Er spent på om de klarer å holde liv i GC-en med nye spill i nesten to år til...

Å holde liv i GameCube ut året skal ikke være noe problem.

Men det er ikke mange GameCube-spill som er annonsert for 2006-lansering. Viewtiful Joe VFX Battle skal komme tidlig 2006. Hva mer? Venter de med å lansere Fire Emblem i Europa til 2006? Slenger de ut en GameCube-versjon av Mario Kart Arcade GP? GameCube-versjonen av Rainbow Six: Lockdown Tactical og Tom Clancy's Splinter Cell 4 kommer riktignok ikke før i 2006. Det tar kanskje tid før Kirby Adventure dukker opp på GameCube i Europa?

Jeg ser ikke for meg at Nintendo skal kunne få ut noe særlig med topp-titler i 2006 på GameCube, for Nintendo tenker nok mer på å få ferdig titler til Revolution, men hva vet vel jeg?

Nintendo bør vel kanskje få ut Revolution i både Japan, Nord-Amerika og Europa i 2006, og om den blir så revolusjonerende som man håper på, så burde det ikke skade med få titler i starten, for DS solgte enormt selv om det knapt var rundt 15 titler ute de første 4 månendene i statene. I tillegg vil man vel ha en rekke eldre NES, SNES- og N64-spill å laste ned ...

"Ingen problem å holde liv i den ut året" ;)

---

Iwata sa vel senest på E3 at de ikke har planer om å henge etter konkurrentene igjen. Jeg har aldri forventet at den skulle komme samtidig med PS3, men ikke lenge etter. Det høres ikke ut som noen god idé

Redigert:

Oh, støtte nettopp på dette:

Harrison also revealed that, as of now, the Revolution's service for downloading NES, SNES and N64 games for play on the Revolution is free of charge. Moreover, Nintendo will even offer some games as bonuses or hidden features in select first-party games.

Lurer paa om det er kun Nintendos egne spill som kan lastes ned til Revolution, eller om man kan laste ned alle spill som ble utgitt paa dem konsollene, i saatilfelle saa maa dem jo ha en skikkelig haug med kontrakter mellom alle dem utviklerne som har laget spill til dem...

Nintendo jobber visst med å få tredjepartsutviklere med på dette, noe jeg ikke tror skal bli noe problem. De har tross alt ingen ting å tape på det. Men jeg tror ikke tredjepartsspill vil bli gratis, selv om noen kanskje vil bli det. Jeg blir veldig glad hvis Nintendo inngår en avtale med Sega om å la Revolution kunne spille Master System, Mega Drive og Saturn-spill også. Det hadde blitt helt killer.