NM i gameplay 2013

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Så, joda, NM i gameplay er en ting, fant jeg ut i fjor omtrent på denne tida. Jeg tenkte at hehe det kan jo være artig å se hva jeg får til, så jeg meldte meg på, mekka et (ræva) spill og ble med på festlighetene. NM i gameplay arrangeres av Norsk Filminstitutt (så klart), nærmere bestemt av den ENE personen de har ansatt til å drive med spill der på bruket (Kaja Dyrlie heter hun og er veldig ålreit).

Så, i korte trekk, litt info om hva det innebærer å være med på NM i gameplay.
  1. Du melder deg på her sånn, skriver opp hva teamet ditt heter, hva folka som er med heter, ooog gir epost og mobilnummer samt sier ifra om du er over eller under 18 år gammal. Alle kan være med, sporty nok.
  2. Rundt juletider (som i romjula en gang hvis jeg ikke husker helt feil) får du beskjed om hva temaet for konkurransen skal være.
  3. Så mekker du en prototyp av et spill som følger det temaet. Alt er lov så lenge det ikke, øh, er forbudt (altså, som i at du mekker noe som bryter med loven på noe vis).
  4. Etter litt over ei uke (det var ti dager i år) samles alle deltakerne i Filmens hus i Oslo, og presenterer dilldallet sitt, og publikum/deltakere stemmer over hvilke spill de likte best. Så er det antageligvis et foredrag eller to (i år var det Stunlock Games som prata om Bloodline Champions og det neste spillet sitt, og hvordan de gikk fram da de mekka selskapet sitt). Så er det kåring av de bidragene som fikk flest stemmer, ny presentasjon av dem, og så etter hvert blir vinneren kåret.
  5. Så er det feiring, og vinneren får 100.000 spenndollar til å mekke ferdig spillet sitt. I år var det også samling hvor noen folk fra Rock Pocket viste fram greiene sine, det var litt artig. Bra mingling også, jeg traff flere folk fra Hamar som driver med spill og sånne ting. EDIT: Det var gratis øl.
Så, ja. Jeg har iallfall meldt meg på, skal lage noe rask i Unity. Meld dere på dere også, da vel! I fjor da jeg meldte meg på, hadde jeg ennå ikke rørt greiene jeg brukte for å lage spillet mitt (FlashPunk), så jeg lærte meg det samtidig som jeg holdt på. Funka fint, det. Eller, det ble jo ikke så bra, men det går sikkert mye bedre med deg.

Om du ikke melder deg på, kan du iallfall møte opp på Filmens hus når det hele går ned, det er ganske artig skal jeg love dere. I år var det spesielt et par karer som oppførte seg som om de beæret resten av oss med sitt nærvær da de dukka opp, og da de viste fram Game Maker-dilldallet sitt som var snekra i hop på en time per stykk så ble det lystig i salen. Det var også en sprut gæærn tromsøværing som hadde laget et spill hvor du var en lyspartikkel som svevde rundt sammen med andre spillere (partikler) i verdensrommet, og meninga med spillet var å bygge sterkere bånd mellom ulike folkegrupper. Helt klin bananas opplegg så klart, men du det var moro å se på. Ja og hvis du fløy fort nok dukka Nyan Cat opp.

Så, ja, vi fikser en Spillegal-kontingent i år, eller hur?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#2
Gjerne.... men juletider passer jævlig dårlig i år.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Her er en artikkel hvor NFI forklarer litt mer utdypende. Merk at hvis du har tenkt å dukke opp som publikum, så krever det også påmelding (tydeligvis, i år bare slang kjerringa med følge innom). Uansett, stol på meg når jeg sier at det er artig å være med; litt fordi det er en del ting som er ræva, men så klart også fordi man møter mange forskjellige folk, og fordi det er mange morsomme spillkonsepter å oppleve. Hadde iallfall en fin lørdag da jeg var med i år, oppfordrer folk i nærheten av Oslo til å ta turen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Ennå mer info. I 2013 blir ikke arrangementet på Filmens hus som i år, men faktisk på et sted opptil flere på SG kjenner til: Tilt. Da er det jaggu enda en grunn til å møte opp siden Tilt er et bra sted å ta seg noen kalde. Husk at det fort blir fullt der, så man må melde seg på i forkant.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#5
Blakk og uendelig dårlig timing, men hadde lett vært med hvis det ikke var tilfelle. :)
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#6
Vel, for sent å bli med som deltaker men jeg har i det minste meldt meg på som tilskuer.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#9
Påmeldt tilskuer!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Jaggu!

Tenker jeg mekker et spill hvor man kan spise en sopp og så blir man dobbelt så høy og så kan man knuse murstein.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Du vinner.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Okay, gårsdagen ble tilbrakt med å tenke ut et fett konsept (og jeg har trua, det må jeg bare si, får se hvor mye jeg får mekka), og drodle litt i Wings 3D. Etter to timer fant jeg ut at siden jeg ikke har lyst til å bli stilt for retten i Haag er det nok lurt å la akkurat den ideen ligge, så det blir litt... enklere grafisk stil på spillet i første omgang, gitt.

I dag har jeg begynt så smått å mekke grunnleggende greier, og akkurat nå føles det som om det ville vært en fornuftig investering av tid å reise til Danmark, finne ut hvor folka som synes det er helt OK å mekke standard-assets til Unity i JavaScript bor, og brenne husene deres til grunnen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Starten på dag tre, og ting er litt lysere nå. Slapp å bli ildspåsettar (ein skrudd ildspåsettar), beit bare tenna sammen og mekka C#-versjoner av de to scriptene som knøla det til i går. Lo and behold, der det før var glitches OVER FAENS ALT (som i, kisen min respawna konstant tre meter tilbake når jeg svingte til sida og kameraet spratt opp og ned som en strikkball), er det nå noe som er mye kjedeligere men som i det minste faktisk funker. Dagens mål er å mekke et 3D-kamera som lar seg styre med høyrestikka på en gamepad, omtrent som i... nesten absolutt alle tredjepersonsactioneventyr noensinne. Et annet og mer interessant spørsmål, er hvor lett det blir å gjennomføre greia jeg har tenkt ut til hovedmekanikken min. Vi får se.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Velvel. Ble itt'no mekkings i går, av naturlige årsaker, så jeg har tatt igjen litt i dag. Det kamerasystemet fikk jeg opp å kjøre på søndag, og i dag var smilet bredt da jeg tenkte "hmm kanskje det er så enkelt som at jeg kan..." og så mekka jeg litt og så viste det seg at det var så enkelt. Grunnmekanikkene er for det meste på plass, det som er igjen er å mekke to mekaniske greier til og så sause sammen fiender, AI og et brett jeg kan vise fram.

Så nå passer det vel å avsløre litt hva jeg driver og mekker, for den ene personen som er interessert.

Temaet for konkurransen er Størrelsen teller, eller "size matters" om du vil, på engelsk da, liksom. Tanken min er å mekke et forholdsvis standard 3D-action-adventure, hvor man styrer en kanin. Men! Når man trykker på en knapp, så blir kaninen til en annen kanin. Greia er at du har tre kaniner: En liten og rød en, en middels og blå en, og en diger og gul en. Du tøffer rundt med gamepad (av typen Xbox 360), oooog når du trykker på X blir du den blå, når du trykker på B blir du den røde, og når du trykker på Y blir du den gule. Spennende, hva? Vel, hva om jeg avslører at den røde er liten og lett og kan dermed snike seg inn i små ganger, pluss hoppe skikkelig høyt; den blå kan gå inn vanlige dører, og sveve en liten stubb i lufta; den gule kan tiltrekke seg oppmerksomhet, og deise hardt i bakken for å ødelegge klosser og svimeslå fiender. Eh? Eh? Da blir'e puzzles, vettu.

Tanken er å mekke et action-eventyr med litt lett rollespillings (sidequests, bonus-gjenstander/våpen) ooog sniking (det er derfor kamerasystemet heter SolidSnakeCam). Tenk deg at du har en mølje med fiender foran deg, så kan du velge om du vil påkalle oppmerksomhet som den store kaninen, snike deg over dem som den røde, og så deise dem i stykker med den gule igjen. Eller så kan du sveve over dem med den blå. Eller så kan du bare luske deg rundt med den lille røde. Det beste er at det ikke er så mange linjer med kode igjen før alt dette er en realitet. Fiendescriptet blir basert på Johannes-scriptet fra tutorial-spillet jeg mekka, og svevinga og deisinga er trivielt å mekke. Så da... mangler jeg et sabla kult brett med masse fete teksturer sånn at folk har noe å spille på lørda'n. Har den generelle layouten klar, og ideer til minst et par setpieces som er ganske enkle å mekke men som bør bli kule å spille.

Det eneste virkelige problemet... er vel at jeg suger hardt på å mekke 3D-modeller, så kaninene er bare teksturerte klosser så lenge. Fiendene blir kuler med en tut på. Det blir ikke spesielt pent, meeen jeg håper folk klarer å se forbi det.

Og, til dere som skal værra med som publikum: NFI har meldt ifra litt på Facebook, og opplegget blir annerledes fra i fjor. I fjor fikk alle presentere spillet sitt fra scena, men i år blir det slik at man setter opp en stand i lokalet, og så kommer folk bort og kikker. Etter hvert stemmer man, og så får de som fikk flest stemmer lov til å presentere fra scena og potensielt gå videre til ~FiNaLeN~. Nå er jeg bare en person, så... hvis noen som skal møte opp har anledning til å drive bittelitt lobbyvirksomhet (dvs. si til folk "hei kom hit og spill dette DRIT KULE SPILLET ok") så hadde det vært snaskens. Kan ikke regne med å få noen ideell plass, og det er et enkelt faktum at hvis man får litt oppmerksomhet, så ligger man bedre an. Plakat og sånt hadde også vært grisebra, jeg skal prøve å ta med meg noen tusjer og litt papp sånn at det blir plakatings etter hvert.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#18
Jeg har jo signet opp som publikummer og har planer om å dukke opp til lørdagen (bare minn meg på det) så skal nok få sett på å få solgt inn spillet ditt til tilskuerne.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Hm. Nå er jeg plutselig usikker igjen. Det er litt uklart om publikum kan stemme på spill, eller om det bare er dommerne som bestemmer. Uansett, det blir lagt opp til at teamene skal presentere stæsjet sitt puljevis, og hvis noen er interesserte fikk jeg akkurat oversendt liste med teamnummer og -navn.

1 graphichorse
2 Bifrost
3 Alexander Fornæss
4 Tryggve Sollid
5 Rolf Hove
6 Andreas (PolYWorD)
7 Joakim Nordstrand Stien
8 Simon McCallum
9 Team Toten
10 Ardoetia Productions
11 Infinity Squared
12 Krisjet Spilldesign
13 MottiMotti
14 Kenneth Aas Hansen
15 Read Games
16 Krillbite Studio
17 Stig-Owe Sandvik / Moondrop
18 Karstein Røsnes Ersdal
19 2 Clap Studio
20 Monomanio Games
21 Silje Dahl
22 atomic
23 Brødrene Byhring
24 Mads Frantzen
25 Richard Arntzen
26 Hyper Games
28 Olav Storbukt
30 level:ASIAN
31 Jimmy Krokå
32 Thomas Leggett
33 Thomas Pedersen
34 Magnus Førland Ekse
35 Team Letteid
36 Christian Syvertsen
37 Espen Bohnhorst
38 Studio Freya
40 Andreas Fuglesang
41 Shadow-Embryo
42 Dark Codex
43 Spacentity
44 Alpha-Team
45 Eyvind Hatlevold Nielsen
46 Cakefish
47 Stefan Svellingen
48 Broken Games
49 Fallen Gamer
50 Håvard Stene Skjærvik
51 RGE
52 Ingenting
53 Rock Pocket Games - The Pock Rockets
54 Rock Pocket Games - The Crotch Rockets
55 Kjetil Engvold
56 STALKERS
57 Linjeskift
58 Markedsteamet
59 Fair Games
60 Basketak
61 "god jul på begge kakene"
62 Ludus
63 Draug
64 Marcus Ravik & Co
66 Pepino
67 Pewpew
69 Infanteam
70 Petter Hagen Nilsen
71 Adrian Tingstad Husby

Merker jeg er spesielt spent på hva "god jul på begge kakene" og Team Letteid har å by på. Simon McCallum er jeg genuint spent på, han er gamification-guru på HiG og en kis jeg har hørt en del om.

Legg forøvrig merke til at i tillegg til Fetthesten på fjerdeplass har vi også Grafikkhesten på første plass, her blir det gamp mot gamp.

Edit: Team Toten er heldigvis med i år også, de hadde et festlig konsept i fjor og dessuten var det trivelige karer. Draug var også med i fjor; de var da en gjeng på seks designere og ingen programmerere. I fjor hadde de fiksa en programmerer dagen før spillet skulle være ferdig eller noe, og det syntes for å si det sånn. I år har de bloggeri gående om NM-spillet sitt, så akkurat det er en known quantity føler jeg. Liker at tredje dagen av konkurransen satt programmereren og prøvde å lære seg API-et spillet skulle lages i.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#20
Meg og min stødige kameraføring gjør som vi pleier, lager stemningsvideoer:

Intro til alt

Spillegals bidrag

En del spill

Og en del spill til