[PC] No Man's Sky (PC, PS4)

Lodin

Der Waaaah
#1


Så ja, dette ble jo sluppet på PS4 i dag (USA i går). Sålangt virker folk ekstremt blandet i sysnpunktene sine. Noen klager over at spillet er kjedelig og man tvinges til å finne på sin egen morro, mens andre sammenligner det med Euro Truck Simulator hvor man lener seg tilbake og kosepromper. Det siste høres såklart ut som noe for meg så jeg gleder meg. Laura sine førsteintrykk gir et ganske godt innsyn i hva som eier og hva som suger.

En ting som har fått mange til å ræge er at multiplayeren virker ikke-eksisterende. En kis fant en navna planet til en som dreiv å streama på Twitch. De dro for å møte hverandre og ingenting skjedde. De var og samtidig på planeten på vidt forskjellige tider av døgnet.
Ifølge en av utviklerne var det fordi serverene ikke greide å synche, men med tanke på hvor vage de har vært siden dag en høres det litt bøff ut.
Alt i alt virker dette spillet ekstremt overhypa etter at Sony dro Sean Murray ut på scena under E3 og fikk ham til å love mer enn spillet noensinne kunne være. Personlig beit jeg aldri på hypen så jeg tviler på at jeg blir skuffa.
Visse folk prøver å svartmale Murray som den nye Millionbux eller Todd Howard, men jeg biter ikke på siden han virker ekstremt ydmyk og ærlig. Om noe har Sony pult han og Hello Games i pompen.
At spillet selges til fullpris sier i grunn også sitt.

Men ja, gleder meg til å farte rundt i universet og finne fine dyr. En kis fant en Psyduck og da er det ikke lov å klage.



 

Lodin

Der Waaaah
#4
Restart Steam for spillet er ute!

Folk gjør nok en gang narr av det fordi nedlastinga bare er på 2.5 gig. Installasjonen tar dog 6.7 så dette er mer et eksempel på en utvikler som har komprimert filene skikkelig for en gangs skyld.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Det er nok heller det at grafikken også i stor grad er algoritmisk. Spillet har særskilt få teksturer da det bare brukes på polygoner. Alt av planeter, natur og ræl er voksler og det er føkkings imponerende!
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Joda, spillet trenger ikke mye plass fordi grafikken er enkel og stilfull, de trenger ikke ørtenhundre gigs for rå opptak av stemmer i diverse språk og mesteparten genereres for fote. Sier seg selv at spillet ikke tar mye plass.
Jeg bare liker at noen for en gangs skyld gadd å komprimere skikkelig.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#7
Men skal jeg spille det?
 
#8
Har spilt noen timer og jeg er jaggu ikke sikker på hva svaret på det spørsmålet er. Foreløpig har jeg flydd fra waypoint til waypoint, sett noe kult og masse gørrkjedelig og føler stort sett at spillet ikke gir meg mye grunn til å utforske.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Drit i det, de gadd å komprimere skikkelig hører du! I motsetning til alle de andre som bare "næh vi gidder ikke å komprimere skikkelig, vi komprimerer uskikkelig isteden vi"!

Har spilt Hei Fetthest Vi Lagde Et Spill Spesifikt For Sånne Som Deg, Værsågod i et par timer, eller No Man's Sky som de har feilstavet det som på Steam og de fleste andre steder. Og, vel, med det navnet skal det vel godt gjøres at jeg ikke liker det. Men? Men! Det er jo fordi jeg er meg, og fordi jeg liker å kunne lækse rundt og utforske et grundig urealistisk verdensrom i en estetikk som jeg mistenker bare irriterer folk som ikke liker søtti/åttitalls-scifi. Det er ganske likt Elite Dangerous, som i at det ikke er spesielt mye mer å gjøre enn å farte rundt og utforske, men i motsetning til Elite tar det ikke en time å fly til en planet og hente en ting her. Selve flyginga tar bare noen få minutter hvis du skal ut på langtur; akkurat nok til at du får wow-følelsen av hvor stort alt er, men ikke nok til at du begynner å finne fram nettbrettet for å unngå tanken på at noe du driver med for å ha det artig plutselig gir deg flere minutters mest sannsynlig hendelsesløs ventetid før noe som helst skjer.

Men hva går selve spillet ut på, egentlig? Jo, du må like å utforske. Det er liksom greia. Utforske, samle, og ikke minst vurdere hva det er verdt å ta med seg av ressurser du finner rundt omkring. Samling, handling, bytting og (ekstremt simpel og veldig, veldig uhåndgripelig) crafting er det du bruker tid på i tillegg til utforsking, og hvis du ikke synes det er stas i seg selv å se noen tall gå opp når du har vært ute på tokt i en halvtime så... er dette muligens ikke spillet for deg. Det samme gjelder hvis du ikke synes det å fly rett inn i atmosfæren er så komplett høl i huet at det er moro i seg selv, å tasse rundt på stort sett tomme og ikke spesielt interessant planeter bare for å se om du finner noe artig er fascinerende, og å analysere ulike tekniske triks utviklerne har brukt for å realisere denne sinnssyke designen med rundt tjue folk til rådighet er givende. Foreløpig konklusjon på den siste der er at det kjører OpenGL, at de ikke har mekka spes mye til PC før (starter i 1920x1080 i et vindu; å måtte restarte for å endre vsync er haram), ooog at LoD-greia er imponerende bortsett fra at ressursnoder jeg har skrapt vekk plutselig dukker opp igjen når jeg går langt nok unna til at et lavere LoD-nivå aktiveres. Tsk.

Så, tjah, hvis du synes Minecraft er for retningsløst så kanskje dette både er greia di og ikke, siden du i No Man's Sky har et konkret mål; midten av galaksen. Hvis du krever at det stadig er masse action og skikkelig tighte feedback-loops og sånt så kanskje dette ikke er greia di. Vil faktisk anbefale å sjekke en video av noen som bare spiller og se om det gir godfølelsen.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
Starta å spille en stund og ble overumpla. Kom på at det sikkert hadde vært bedre om jeg var edru så jeg skal teste da. Hørrm.
 

Trench_Rat

Sommerbildene våre
#12
dere som har falt for meme'en er dere sinte pågrunn av det med multiplayer? in b4 Spore/Millionbux
 

demake

Seksuelt godteri
#13
Blir å coppe i september.
 
#14
Har fulgt med på spillet en god stund og kjøpte det da det ble sluppet. Jeg liker konseptet ganske godt, og siden jeg har stortrives med Everspace og Elite Dangerous var det ikke noe tvil om at jeg skulle ha dette også. Desverre er det ganske dårlig optimalisert på EDB-platformen, så jeg må nesten gi det en ny sjanse senere i år når de forhåpentligvis har fikset en del av problemene. Jeg kan kjøre GTA Vefaiv, Just Cause 3, MGS Phantom Pain, Doom og andre relativt nye spill på høye innstillinger med god FPS, men her fikk jeg 60 FPS først med lavere enn native oppløsning og grafikkinnstillinger på lavt-medium. Spillet i seg selv er definitivt noe for meg. Jeg liker å samle ræl på planeter, drepe støgge monstre, gi navn til planeter og mekke på romskipet, men det er ikke noe gøy når det ser ut som risgrøt og kjører like smooth som en støvel som sitter fast i søle.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
neida så bare setter'n fra meg her jeg jadda jeppsann



Ellers, er det AMD du kjører, @Neocon? Visstnok kjører det ganske krise på AMD-tjohoi. Ryktene vil ha det til at det kommer noe patchings i løpet av neste uke, så det går an å håpe.
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Men hva syns jeg om spillet a? Vel jeg er i grunn helt enig med Fetthest så les posten hans en gang til. Det er sjempekoscheli å fise rundt på nye planeter og finne fine dyr. Bare ikke krabbene, de er alltid rasshøl.
Første planeten jeg kom til var konstant giftig og stappa med krabber såklart. Fiksa skipet mitt fort som faen og flippa den planeten fuggern. Eneste nevnevardige var at den og solsystemet allerede var besøkt og navna av en kis som het Muze. Det var litt artig.
I motsetning til Fetthest prøver ikke jeg å finne midten av galaksen, men derimot Atlas som virker å være spillets gud. Håpet er at det og lar meg åpne noen av de låste dørjævlene. Uansett betyr det at jeg fiser hit og dit i galaksen istedetfor mot midten.
Om jeg virkelig har noe å utsette på dette så er det mangel på info. Når de tar seg 60 dollars betalt forventer jeg mer enn Zombie Survivor #79 på tidlig tilgang. Spill slutta med manualer fordi de gikk over til tutorials, men ingen av delene har man såklart her.
Men men, gikk seg jo til etterhvert og det er jo ikke et fryktelig avansert spill. Har dog sjekka en og annen ting på nettet.
Alt i alt digger jeg det såklart.

Sånn ellers er et lite protip at man istedetfor å løpe kan slå med LB og så bruke jetpacken. Da fiser man avgårde i fin hastighet. Tar ikke lang tid å lære seg timinga.

Jo også fiksa jeg frameraten ved å sette limiteren i options opp til 90FPS. Da begynte det straks å kjøre glatt 60 og ellers har jeg ingen problemer med det.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Bare ikke krabbene, de er alltid rasshøl.
Sitert for sannhet. Krabber er noen dicks.
Jo også fiksa jeg frameraten ved å sette limiteren i options opp til 90FPS. Da begynte det straks å kjøre glatt 60 og ellers har jeg ingen problemer med det.
Dette er også sant, utrolig nok. Også verdt å nevne at Nvidia rulla ut en Game Ready Driver i dag med spesifikk støtte for NMS; jeg har hatt minimalt med problemer (at det hakker litt innimellom mens det laster inn kvalifiserer ikke som et problem i min bok), men det gikk skikkelig glatt og fint med patchen innabords også så det skader nok ikke hvis du har et Nvidia-kort.

Og: Jeg følger også Atlas, for å si det sånn, så du kan jo gjette hvor den veien leder etter hvert da Lodde. :p

Men ja, jeg synes ikke det er riktig at spillet ikke gir noen tips eller opplæring, for det er en kort questchain fra start hvor du får direkte beskjed om hva du må gjøre; deretter må du bruke tinga du har lært og finne din egen vei mot Atlas eller hvor du nå enn vil dra. Jeg kan nesten ikke få sagt nok hvor godt jeg liker å utforske dette spillet, forøvrig; hver planet har en liten vri på parametrene som brukes for å generere nye verdener, nok til at det er ett eller annet spesielt med hver enkelt. Enn så lenge. Fascinasjonen kommer til å ta slutt en dag, men jeg har som sagt en egen interesse for datagenererte univers - før saven min ble borte hadde jeg flere skjermer med lagrede sivilisasjoner i Spore, for eksempel - og det er en struktur i NMS, du er bare ansvarlig for å kroke deg innpå den selv.

Jeg har bevisst unngått å kaste meg på hypetoget her, enda mer enn vanlig, nettopp fordi jeg lukta en reprise av Spore, og som et resultat kan jeg ganske sikkert si at NMS sklir rett inn på topplista mi for i år. Hvis fantasien om å være en intergalaktisk, planetarisk utforsker tiltaler deg så skal det godt gjøres at du trår feil med NMS. Eller Elite Dangerous hvis dette blir for soft for deg.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#20
GMG kjørte 15 % rabatt (på sin allerede "billigere enn Damp"-pris) på dette i epostkampanje, så da falt jeg for fristelsen. Får se hvor mye jeg får spilt det de neste ukene, men det skal ihvertfall prøves.