Nobuo Uematsu -- ferdig?

#1
Final Fantasy X hadde i følge mange et bra lydspor. Det varierte veldig mye fra serien, og dette skyldes blant annet at Nobuo Uematsu var utkjørt etter FFIX-lydsporet. Den viktigste årsaken var derimot at Masashi Hamauzu og Junya Nakano lagde mesteparten av musikken.

Det Nobuo Uematsu bidro med har vært veldig kritisert, mens det andre har blitt rost opp i skyene. Summoned Beast Battle er for eksempel laget av Nakano, og Hamauzu stod for alt det andre jeg virkelig likte.

I Final Fantasy XII lager ikke Nobuo Uematsu musikken. Han gjør faktisk ikke noe for SquareEnix for tiden. Gradvis dyttes han til side. Skyldes dette at Squaresoft fra nå av satser på en annen gruppe mennesker? Mener de at Nobuo ikke har det som trengs lenger? Eller skyldes det kanskje innblanding fra Enix?

Noen sier at «magien» tok slutt etter FFVI. Jeg er av en annen oppfatning, og det er vel de fleste andre her óg. Å lese at Nobuo Uematsu ikke stod bak mine favorittstykker fra FFX, var skuffende. Kanskje han blir plukket opp av noen andre, gjør et voldsomt come-back i FFXIII eller begynner å arrangere musikk for et symfoniorkester?

Her er forresten et eksempel på en anmeldelse av FFXs lydspor som er av samme oppfatning som meg når det gjelder Nobuo Uematsus bidrag:
http://www.chudahs-corner.com/reviews/sscx10054.html
 
#2
kan ikke være mulig :(
Nobuo Uematsu er jo den beste sound track makern i VERDEN, han lager jo bare konge musikk.
de kan ikke la han gå:(
FF blir ikke det samme uten han.
 

SHDR

Gullmedlem
#3
Dersom det han lagde for FFX ikke var så bra, så er han kanskje ikke verdens beste likevel, da.

Flink mann, høyst overvurdert, og med et alt for stort ego, dog. Det plager meg ikke det minste at han fases ut og erstattes med nytt talent.

Ville vært en langt større tragedie om folk som Jeremy Soule eller Jesper Kyd skulle slutte å lage musikk for spill.
 
#4
Synd at han måtte gå. Har ikke peil på hvem som lager de og de sangene i final fantasy, men har sikkrt hørt noe han har laget. særlig hvis han lagde sanger i ffVII ffVIII ffiX og x.

Men har tro på at det er persjoner som er like gode på å lage musikk som han.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#5
Uematsu har laget mye genial spillmusikk og jeg tror faktisk ikke det er noen annen person som er like stor som han på dette området. Er ikke rart han er høy på pæra. Jeg har også veldig stor sans for Yasunori Mitsuda, som bla. har produsert musikk til Chrono Trigger/Cross og Xenogears/saga.
Chrono Trigger og Xenogears har minst like god kvalitet på musikken som Final Fantasy serien,Men siden de ikke er like kjent, har de selvfølgelig ikke like stor fanskare.

Hvis noen skulle tatt over for gamle Nobuo måtte det blitt Yasunori.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#6
Opprinnelig skrevet av gamemaster@09.07.2004, 19.21
Synd at han måtte gå. Har ikke peil på hvem som lager de og de sangene i final fantasy, men har sikkrt hørt noe han har laget. særlig hvis han lagde sanger i ffVII ffVIII ffiX og x.

Men har tro på at det er persjoner som er like gode på å lage musikk som han.
72641​
Ehh.... han laget all musikk unntagen på FF X.
 
#7
Opprinnelig skrevet av Novastrum@09.07.2004, 21.07
Uematsu har laget mye genial spillmusikk og jeg tror faktisk ikke det er noen annen person som er like stor som han på dette området. Er ikke rart han er høy på pæra. Jeg har også veldig stor sans for Yasunori Mitsuda, som bla. har produsert musikk til Chrono Trigger/Cross og Xenogears/saga.
Chrono Trigger og Xenogears har minst like god kvalitet på musikken som Final Fantasy serien,Men siden de ikke er like kjent, har de selvfølgelig ikke like stor fanskare.

Hvis noen skulle tatt over for gamle Nobuo måtte det blitt Yasunori.
72656​
En annen sterk kandidat er Miki Higashino. Hans musikk til Suikoden I og II er rett og slett fantastisk.

Redigert: Ja, jeg vet at Miki Higashino jobber ikke jobber for Square, men han hadde fortsatt hatt noe å bidra med hvis de skulle plukke ham opp.
 
#8
Jeg er sikker på at FF serien aldri kommer til å bli den samme uten Nobou, han har en sånn musikk som gjør at du husker godt igjenn hva du gjorde og hva som skjedde på den tia når du spilte FF å hørte den musikken. Men det finnes nokk flere der ute som kan lage musikk så viss Squareenix finner en som ikke lager sånn FFX-2 musikk, men en med litt mer sjel så kan nok FF serien rulle videre, men noe kommer nok til å mangle tenker jeg.

Slik ser kongen vår ut!

 
#9
Novastrum: Jeg har hørt noe om at Enya lagde mye på FFIV's ludspor. Stemmer dette, eller har Nobuo stått for absolutt alt?

Personlig tror jeg det kan lønne seg å bytte ut Uematsu. Etter hvert vil gnisten hans gå ut. Jeg mener han bør gi seg mens han ennå huskes som en god spillmusikk-komponist. Det kan faktisk være det kommer nye, bedre til rollen. Jeg er spent. Men velger de de samme som i FFX-2, gjør de en enorm feiltagelse. Tidvis minner musikken i X-2 om Gran Turismo 2-spillet mitt. Horribelt.


Redigert
Hvem har laget blant annet "Tidus' Theme" og "To Zanarkand"?
Var det de samme i FFX som i X-2?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Opprinnelig skrevet av soppe@10.07.2004, 00.25
Slik ser kongen vår ut!
Nei, slik ser kongen vår ut:

Og Jesper Kyd er flinkere enn Noobie Dussebassen, eller hva nå enn han heter (gidder ikke sjekke).
 
#12
Nobuo Uematsu er en flott komponist, men som alle andre har han en særegen stil. Etter hvert som han går tom for gode ideer kommer vi til å høre det samme om og om igjen. Det blir som Hideo Kojima sa på E3: "Jeg begynner å bli gammel". Ja Nobuo er en flott komponist, men ingen kan lage god musikk evig.

Det jeg tror vil skje er at Nobuo pensjonerer seg, blir født på nytt/lager masse revolusjonerende musikk og selger det til FFgudvethva.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#13
Opprinnelig skrevet av soppe@09.07.2004, 22.25
Jeg er sikker på at FF serien aldri kommer til å bli den samme uten Nobou, han har en sånn musikk som gjør at du husker godt igjenn hva du gjorde og hva som skjedde på den tia når du spilte FF å hørte den musikken.
Slik er det med all musikk. Jeg har det sånn med duke nukem 3d, day of the tentacle, kyrandia 2, unreal, zelda, you name it. Er nok ikke bare nobuo som klarer den strabasen.

Jesper Kyd er ikke flinkere til å lage spillmusikk! Han er flink, og jeg likte musikken hans i Hitman. Ikke i 2-eren. Han har ikke driv, mand!
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#14
Jeg vet ikke om det er synd at Nobuo Uematsu eventuelt skal slutte. Hans musikk har falt i kvalitet med tiden. Soundtracket hans til FFVI og FFVII er hans beste synes jeg, de bærer særpreg og topp kvalitet. FFVI Grand finale albumet hans ser jeg på som et musikalsk mesterverk, nydelig symfonisk innspilling av FFVI soundtracket. FFVI Piano collections er også å anbefale selv om jeg kanskje foretrekker Grand finale.

Men FFIX og FFX soundtrackene hans er langt mer ordinære uten det tidligere særpreget og kvaliteten. De soundtrackene er fine nok å høre på i spillet, men utenfor spillet synes jeg de er ganske så kjedelige.

Yasunori Mitsuda er jo et alternativ for Squareenix, han står jo bak imponerende soundtracks (Chrono trigger, Chrono cross, Xenogears, Xenosaga episode 1 (ikke episode 2).
Forøvrig så synes jeg også Michiru Yamane (Bak mye av Castlevania musikken) er svært dyktig, en ganske annerledes stil, men nå som FF skifter litt gameplaystil også så hadde det kanskje vært litt kult med en annen musikkstil også. :)
 
#15
Opprinnelig skrevet av Lurtz@10.07.2004, 14.34
Men FFIX og FFX soundtrackene hans er langt mer ordinære uten det tidligere særpreget og kvaliteten. De soundtrackene er fine nok å høre på i spillet, men utenfor spillet synes jeg de er ganske så kjedelige.
72923​
Ehh... Det har vel noe med din følelse for spillene, da? Altså, selv om jeg ikke hadde vært FFIX-fanboy, ville jeg ment det er fakta at FFIX-musikken har et enormt særpreg. Jeg kan jo trekke frem det Garland sa om den når han nylig rundet det: "Beste musikken i serien."

Skjønner deg ikke helt her.
 
#16
tror nok FFIX musikken er "elsk eller hat" musikk. Jeg syntes det er den beste musikken i serien (og det beste spillet tett etterfulgt av VII) men jeg vet mange ikke liker den.
 

Lurtz

Dr. Van Nostrand
#17
Opprinnelig skrevet av Sisamez+10.07.2004, 14.51-->
<!--QuoteBegin-Lurtz
@10.07.2004, 14.34
Men FFIX og FFX soundtrackene hans er langt mer ordinære uten det tidligere særpreget og kvaliteten. De soundtrackene er fine nok å høre på i spillet, men utenfor spillet synes jeg de er ganske så kjedelige.
72923​
Ehh... Det har vel noe med din følelse for spillene, da? Altså, selv om jeg ikke hadde vært FFIX-fanboy, ville jeg ment det er fakta at FFIX-musikken har et enormt særpreg. Jeg kan jo trekke frem det Garland sa om den når han nylig rundet det: "Beste musikken i serien."

Skjønner deg ikke helt her.
72939​
[/b]
Har ikke så mye med spillene å gjøre egentlig. Jeg har ikke engang spilt FFVI, men det er fortsatt mitt favoritt FF OST.
FFIX soundtracket har ikke mye særpreg spør du meg, det er høyst ordinær musikk. Det er ikke mange melodier med geniale partier og utvikling på det soundtracket, uten det så blir det lite særpreg. Det er også brukt ganske standard instrumenter i soundtracket som også fjerner mye særpreg. FFIX soundtracket er pent nok, men det er langt ifra genialt.
FFX har vel det dårligste soundtracket i serien, helt ordinært og til tider dødsens kjedelig. Unntakene på FFX soundtracket er vel To Zanarkand sangen som er ganske fin, men ellers så synes jeg det soundtracket er ganske bånn i bøtta. Man stiller ikke mye krav til den musikksjangeren dersom man finner det soundtracket genialt spør du meg :p
 
C

Crizpy

Gjest
#18
FFX har vel det dårligste soundtracket i serien, helt ordinært og til tider dødsens kjedelig. Unntakene på FFX soundtracket er vel To Zanarkand sangen som er ganske fin, men ellers så synes jeg det soundtracket er ganske bånn i bøtta. Man stiller ikke mye krav til den musikksjangeren dersom man finner det soundtracket genialt spør du meg :p
72944​

Endelig en som har skjønt det! takk!
 
#20
Hva i? Jeg var inne på siden til Metal band The Black Mages(som forøvrig covrer FF musikk) Nobuo Uematsu spiller søren meg synth der. Artig, låtene er jo sinnsykt teknisk, så det er artig og se at Nobuo spiller litt metal også :tommelopp: