Nobuo Uematsu -- ferdig?

Final Fantasy VI-lydsporet angrer jeg ikke på at jeg kjøpte. Det - og Grand Finale - er noe av det beste Nobuo Uematsu har laget. Symphonic Suite er selvfølgelig hakket bedre enn Grand Finale, men å kreve noe annet hadde vært urimelig.

FFVI-musikken lever; den har et voldsomt særpreg og skildrer voldsomt bra. Minnene er selvfølgelig det viktigste, og det har heller ikke noen mimremangler.

Ved diskusjonen om FFX sin musikk, må jeg stille meg mer nøytralt. Jeg likte store deler av hjelperenes musikk og et par andre stykker. Det var anderledes, men ikke noe fantastisk, eller noe bedre enn alt annet.

Opprinnelig skrevet av Sisamez@10.07.2004, 00.10
Redigert
Hvem har laget blant annet "Tidus' Theme" og "To Zanarkand"?
72736​
To Zanarkand var vel noe av det lille Nobuo Uematsu bidrog med som faktisk var noe særlig. Han lagde også Tidus' Theme, men det var vel ikke så langt unna middels i mine øyne.

Opprinnelig skrevet av Lurtz@10.07.2004, 14.57
FFX har vel det dårligste soundtracket i serien, helt ordinært og til tider dødsens kjedelig. Unntakene på FFX soundtracket er vel To Zanarkand sangen som er ganske fin, men ellers så synes jeg det soundtracket er ganske bånn i bøtta. Man stiller ikke mye krav til den musikksjangeren dersom man finner det soundtracket genialt spør du meg :p
72944​
Hadde du fjernet hjelpen Nobuo Uematsu fikk, ville det blitt enda verre. I alle fall for folk som ikke misslikte alt.

Hva i? Jeg var inne på siden til Metal band The Black Mages(som forøvrig covrer FF musikk) Nobuo Uematsu spiller søren meg synth der. Artig, låtene er jo sinnsykt teknisk, så det er artig og se at Nobuo spiller litt metal også
Han spilte Piano selvlært som ung. Og i The Black Mages, var det da naturlig for ham å velge keyboard.

Lurtz

Dr. Van Nostrand
Opprinnelig skrevet av Sisamez@10.07.2004, 16.15
Tør jeg spørre hva det da er som får deg til å elske musikken i FFVII, Lurtz?
72992​
Synes mange av sangene har et særpreg som de andre soundtrackene mangler. Synes soundtracket til FFVII skiller seg ut som det mest spesielle i serien. Låtene er sinnsykt stemmningsfulle og matcher spillets stemmning helt perfekt. Ta Nibelheim themet f.eks, det skaper en sterk stemmning som passer så bra til hendelsene som har skjedd i byen. FFVII musikken beskriver stemmning mye mer enn de andre soundtrackene i de andre spillene gjør. Det som gjør at jeg likevel liker FFVI soundtracket bedre enn FFVII er at FFVI soundtracket gjør seg mye bedre utenfor spillet enn det soundtracket til FFVII gjør. FFVII soundtracket blir derimot knallbra når man kombinerer det med spillets andre fantastiske sider. Midgartheme f.eks gjør seg best dersom man har den i bakgrunnen når man vandrer gjennom den utrolig stemmningsfulle byen.
Dette er grunnen :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Novastrum@10.07.2004, 14.30
Jesper Kyd er ikke flinkere til å lage spillmusikk! Han er flink, og jeg likte musikken hans i Hitman. Ikke i 2-eren. Han har ikke driv, mand!
72893​
Spill MDK2 du, gutten min.

C

Crizpy

Gjest
Opprinnelig skrevet av Lurtz+10.07.2004, 16.37-->
<!--QuoteBegin-Sisamez
@10.07.2004, 16.15
Tør jeg spørre hva det da er som får deg til å elske musikken i FFVII, Lurtz?
72992​
Synes mange av sangene har et særpreg som de andre soundtrackene mangler. Synes soundtracket til FFVII skiller seg ut som det mest spesielle i serien. Låtene er sinnsykt stemmningsfulle og matcher spillets stemmning helt perfekt. Ta Nibelheim themet f.eks, det skaper en sterk stemmning som passer så bra til hendelsene som har skjedd i byen. FFVII musikken beskriver stemmning mye mer enn de andre soundtrackene i de andre spillene gjør. Det som gjør at jeg likevel liker FFVI soundtracket bedre enn FFVII er at FFVI soundtracket gjør seg mye bedre utenfor spillet enn det soundtracket til FFVII gjør. FFVII soundtracket blir derimot knallbra når man kombinerer det med spillets andre fantastiske sider. Midgartheme f.eks gjør seg best dersom man har den i bakgrunnen når man vandrer gjennom den utrolig stemmningsfulle byen.
Dette er grunnen :)
73007​
[/b]
Enig der og. Med tanke på mange themes... Som Cids theme, bla.a. passer utrolig bra.
Og den sangen som kommer da du klatrer opp på toppen av krateret..det som blir world themet senere.
Jææævlig mange themes som er bra der!

FFIX har også en tendens til å passe sykt bra til omgivelsene.. "Feel my blade" og "you are not alone" er bare et lite utdrag.

Så slapp av, zizamez
;)

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Yetipants+10.07.2004, 16.22-->
<!--QuoteBegin-Novastrum
@10.07.2004, 14.30
Jesper Kyd er ikke flinkere til å lage spillmusikk! Han er flink, og jeg likte musikken hans i Hitman. Ikke i 2-eren. Han har ikke driv, mand!
72893​
Spill MDK2 du, gutten min.
73026​
[/b]
Har gjort... :rulleøyne:
^_^
Han kan ikke sammenlignes med Uematsu. Helt annen stil. For å være ærlig liker jeg den ikke. Veldig flink, men liker den dessverre ikke som spillmusikk. MDK 2 er bedre enn hitman 2-3 iallefall.

Det var ikke det at jeg ville forsvare FFIX på det området. Poenget nå var at jeg ikke ser noe slikt særpreg som Lurtz beskriver om FFVI i FFVII heller. Det er derfor jeg spurte. Personlgi har jeg ikke hørt noe fra FFVI, men det bør jeg tydeligvis.

Opprinnelig skrevet av Novastrum@09.07.2004, 21.07
Hvis noen skulle tatt over for gamle Nobuo måtte det blitt Yasunori.
72656​
Jeg må dessverre skuffe deg. Mitsuda-san har tenkt å bevege seg bort fra spillmusikken. Av den grunn er det nokså usannsynlig at han kommer til å kaste seg over FF.

Når det gjelder Uematsu-san, så er det vel mye som kan tyde på at han trekker seg tilbake. Eller så kan det jo hende at han vil fortsette mer i det små... FFXII kommer nok til å trekke FF-musikken i en ny retning. Man kan vel si at store deler av FF skifter kurs nå som Yasumi Matsuno har overtatt roret. Musikken jeg har hørt fra spillet, er veldig lik den en finner i FFT, noe som skyldes at Hitoshi Sakimoto står bak den... (Godt mulig at den ligner på musikken i Vagrant Story og andre spill hvor han står for den musikalske delen, men jeg har bare spilt FFT)... Men Uematsu-san skal visst komponere the main theme, etter hva jeg har hørt... (Tror iallfall det...)

Skulle jeg valgt en person som skulle ta over for Uematsu vill det vært Shiro Hamaguchi. Digger de jazzete arrangementene hans.

Opprinnelig skrevet av Cloud Strife@10.07.2004, 16.19
Hva i? Jeg var inne på siden til Metal band The Black Mages(som forøvrig covrer FF musikk) Nobuo Uematsu spiller søren meg synth der. Artig, låtene er jo sinnsykt teknisk, så det er artig og se at Nobuo spiller litt metal også :tommelopp:
72996​

Han jobber faktisk med det nye albumet deres mens vi snakker.

Tror ikke det finnes en annen som kan erstatte det Uematsu har laget gjennom tiden. Spiller mye FFVII og synes han har lagt all sjel i musikken til det spillet! Han lever seg så utrolig inn i det han ser. som f.eks begynnelsen av FFVII, da Strife, Barret og resten av Avalanche sitter i toget på vei til Tifas bar. musikken der er helt sinnsyk! du får en følesle om hvor jævli det er å bo i Midgar pga Mako reacotorne! ... i det jeg skriver dette hører jeg nemlig på den musikken. får en følelse av tomhet, hat og grusomhet... helt sinnsykt. jeg LEVER meg inn som dere ser, og alt takket mr.Uematsu.

Kneel for the king

//trond E med sjel

Uematsu san driver for tiden å jobber med FFXII soundtracket (hoved "theme" sangen ihvertfall) og soundtracket til FFVII:Advent Children

Nobuo Uematsu blir aldri ferdig!!!

Maraj

Ålø- og energiminister
Jeg tror at jeg skal klare å kjøre ganske glatt over denne fartsdumpen. Hadde du spurt meg for to år siden hadde jeg nok tatt det tyngre. Av og til syns jeg at stemningen han får til med musikken kan være genial. mens i en annen humørsving er det greit å høre på.