Microsoft åpnet på mange måter en ny tier i markedet med XBLA, og jeg vet ikke om Sony ville gjort det samme uten Microsofts satsning på feltet. På den annen side har Microsoft satset stort på XNA (som virkelig er Teh Shiz0r, hvis du vil lage spill og ikke klarer det med XNA, er det noe gærent med deg), men Microsoft har også vært ganske dårlige til å markedsføre indievennligheten sin, synes jeg.
Selv ser jeg på XBLA som den mest realistiske plattformen for publisering av egne prosjekter for den overskuelige fremtid, men jeg synes Sonys satsning på PSN med high-class indie-spill og forholdsvis attraktive prosjekter som Wipeout HD, Warhawk og Siren har vært enda mer interessant. Greit, XBLA har saker som N+, Space Giraffe, Castle Crashers, The Maw og mer til, men jeg finner dem forholdsvis konvensjonelle, egentlig. Sonys in-house-satsninger via Pixeljunk-brandet og thatgamecompany er mye mer risikable og vitner om en vilje til å forme og utfordre markedet heller enn å bare servere det spillene det kjøpte i fjor.
Det er mest min mening, selvsagt, og ikke noen endelig dom over noen av selskapene. Jeg er bare blitt svært forbauset over hvor frodig spilltilbudet til Sony er i forhold til den ødemarka jeg hadde blitt fortalt om før jeg shåppa inn PS3.