100 000 besøkende vær dag
De har aldri reklamert for seg selv. Likevel er norske To The Game blitt et av verdens mest populære spillnettsteder med nesten hundre tusen treff fra utlandet hver dag.
(Dagbladet.no): På et lite kontor i Nedre Slottsgate i Oslo sitter Knut Moen og Erik Johansen, to godt voksne menn, og jobber blant akvariefisk og dataspill. Knut og Erik er hovedmennene bak spillnettstedet To The Game, som daglig oppdaterer spillere over hele verden med bilder og informasjon fra eksisterende og kommende spill. Den eneste lyden som kan høres, er knatringen fra tastaturene, og boblingen fra de akvariene.
Slik har det ikke alltid vært.
La oss skru tiden tilbake til 2001.
Forsiktig start
Knut og Erik drev den gang, akkurat som de fortsatt gjør, spilldistribusjonsfirmaet Play Zone. Og telefonen sto ikke stille.
- Hvis du spør de som jobber i en spillbutikk om hva kundene spør om, er svaret enkelt. Rundt regnet halvparten av spørsmålene som stilles i en spillbutikk, dreier seg om når et spill kommer på markedet. Og skulle butikkene finne ut av det, spurte de oss. Resultatet var at telefonen ringte hele tiden, vi måtte til stadighet fortelle kundene våre når spillene hadde release, forteller Knut Moen.
For å slippe unna alt telefonmaset, satte Knut og Erik seg ned og planla et nettsted der folk selv - enten de var spillere, journalister eller butikkansatte - kunne sjekke slipptidspunktene på spillene de var nysgjerrige på.
- Vi lanserte siden 1. september 2001, mens vi var på vei til spillmessen ECTS i England. Den var i utgangspunktet bare ment å være en litt avansert liste over releasedatoer, med tillegg av skjermbilder fra spillene, sier Erik.
Knut og Erik fikk hjelp av designer Håvard Sverdrup og programmerer Tomas Skøie, og raskt utviklet siden seg både i omfang og popularitet.
Blitt stille
- Nå er det nesten helt stille her, det er ikke ofte folk ringer og stiller oss spørsmål om releasetider lenger. Det er nesten litt kjedelig, men vi tar det som et godt tegn - det viser bare at folk bruker siden vår aktivt, forteller Knut med et smil.
Det er ikke bare kundene til Play Zone som har oppdaget hvilket glimrende verktøy To The Game er, om man lurer på noe når det gjelder et spill. Over hele verden klikker folk seg inn på siden om de vil se de siste skjermbildene, lese de seneste anmeldelsene eller forhåndsomtalene fra anerkjente nettsteder, om de lurer på hvilke spill som kommer neste uke - og selvfølgelig om de vil se når et spill slippes, enten det er i USA eller i England.
- Vi er, så vidt jeg vet, det eneste nettstedet som lister når spillene slippes både i USA og i England. I neste måned skal vi også liste releasedatoene på spill i Skandinavia, og etterhvert er det ikke noe som hindrer oss i å lokalisere oss til andre steder heller, forteller Erik.
Økende popularitet
Størstedelen av leserne kommer fra USA, hele 35 prosent. 15 prosent av leserne er nordmenn, mens det ellers er jevnt spredt utover verden, likevel godt representert av folk i England og Benelux-landene.
I mai i år, mens E3-messen pågikk, hadde To The Game mellom 300 000 og 400 000 sidevisninger om dagen. Normalt ligger antallet på i overkant av 100 000, men erfaringsmessig så fører slike besøkstopper til at normaltallet øker betraktelig.
SKJERMBILDER: Du finner skjermbilder fra de fleste spillene på To The Game.
Foto: ACTIVISION
- Trafikken er jevnt økende hele tiden, og det uten at vi har reklamert for siden. Jungeltelegrafen, eller rettere sagt internett-telegrafen, har gjort jobben sin bra. Ettersom vi ofte publiserer materiell først, krediterer andre sider oss - akkurat som vi ofte linker til andre sider. Men slik oppdager stadig flere folk oss, og vender seg etterhvert til oss i første omgang når de ønsker å vite noe om et spill, sier Knut.
Ikke håndholdte
To The Game har hittil bare konsentrert seg om PC- og konsollspill.
- Hvorfor har dere ikke tatt med håndholdte plattformer som GameBoy Advance og N-Gage inn i varmen?
- Nettopp fordi de er håndholdte. Men vi skulle selvfølgelig ønske at vi kunne ha med også de formatene på sidene, og hvis det skal komme en større utvidelse i framtiden, vil det være første prioritet. Nå er det jo ikke så altfor lenge til PSP og Nintendo DS kommer på markedet, og dermed kan den utvidelsen komme raskere enn forventet, sier Erik.
En utvidelse, som lanseres offisielt i morgen, er en daglig oppdatert ti på topp-liste til hver konsoll. Den utarbeides fra hvilke ti spill fleste brukere av To The Game søker etter, og gir et godt bilde av hvilke spill som er hetest til enhver tid. Allerede nå kan du se listen her.
- Har ikke fått spilt
Nå gjenstår det bare for Knut og Erik å tjene penger på To The Game.
- Vi har ikke reklamert for siden, og har heller ikke tenkt så mye på å selge reklameplass på siden. Det har vært for mye annet å tenke på. Men nå har vi gjort publiseringsprosessen enklere, så vi kan etterhvert tenke på å utvide siden, og dermed også selge mer reklameplass. Sånn som det er nå, så lever vi av det vi tjener på å distribuere spill gjennom Play Zone, forteller Erik.
Og med tid og stunder kan kanskje gutta få et normalt forhold til spill igjen.
- Det er flere år siden sist jeg spilte et spill, sukker Erik.
- Til det har jeg jobbet for mye med dem.
De har aldri reklamert for seg selv. Likevel er norske To The Game blitt et av verdens mest populære spillnettsteder med nesten hundre tusen treff fra utlandet hver dag.
(Dagbladet.no): På et lite kontor i Nedre Slottsgate i Oslo sitter Knut Moen og Erik Johansen, to godt voksne menn, og jobber blant akvariefisk og dataspill. Knut og Erik er hovedmennene bak spillnettstedet To The Game, som daglig oppdaterer spillere over hele verden med bilder og informasjon fra eksisterende og kommende spill. Den eneste lyden som kan høres, er knatringen fra tastaturene, og boblingen fra de akvariene.
Slik har det ikke alltid vært.
La oss skru tiden tilbake til 2001.
Forsiktig start
Knut og Erik drev den gang, akkurat som de fortsatt gjør, spilldistribusjonsfirmaet Play Zone. Og telefonen sto ikke stille.
- Hvis du spør de som jobber i en spillbutikk om hva kundene spør om, er svaret enkelt. Rundt regnet halvparten av spørsmålene som stilles i en spillbutikk, dreier seg om når et spill kommer på markedet. Og skulle butikkene finne ut av det, spurte de oss. Resultatet var at telefonen ringte hele tiden, vi måtte til stadighet fortelle kundene våre når spillene hadde release, forteller Knut Moen.
For å slippe unna alt telefonmaset, satte Knut og Erik seg ned og planla et nettsted der folk selv - enten de var spillere, journalister eller butikkansatte - kunne sjekke slipptidspunktene på spillene de var nysgjerrige på.
- Vi lanserte siden 1. september 2001, mens vi var på vei til spillmessen ECTS i England. Den var i utgangspunktet bare ment å være en litt avansert liste over releasedatoer, med tillegg av skjermbilder fra spillene, sier Erik.
Knut og Erik fikk hjelp av designer Håvard Sverdrup og programmerer Tomas Skøie, og raskt utviklet siden seg både i omfang og popularitet.
Blitt stille
- Nå er det nesten helt stille her, det er ikke ofte folk ringer og stiller oss spørsmål om releasetider lenger. Det er nesten litt kjedelig, men vi tar det som et godt tegn - det viser bare at folk bruker siden vår aktivt, forteller Knut med et smil.
Det er ikke bare kundene til Play Zone som har oppdaget hvilket glimrende verktøy To The Game er, om man lurer på noe når det gjelder et spill. Over hele verden klikker folk seg inn på siden om de vil se de siste skjermbildene, lese de seneste anmeldelsene eller forhåndsomtalene fra anerkjente nettsteder, om de lurer på hvilke spill som kommer neste uke - og selvfølgelig om de vil se når et spill slippes, enten det er i USA eller i England.
- Vi er, så vidt jeg vet, det eneste nettstedet som lister når spillene slippes både i USA og i England. I neste måned skal vi også liste releasedatoene på spill i Skandinavia, og etterhvert er det ikke noe som hindrer oss i å lokalisere oss til andre steder heller, forteller Erik.
Økende popularitet
Størstedelen av leserne kommer fra USA, hele 35 prosent. 15 prosent av leserne er nordmenn, mens det ellers er jevnt spredt utover verden, likevel godt representert av folk i England og Benelux-landene.
I mai i år, mens E3-messen pågikk, hadde To The Game mellom 300 000 og 400 000 sidevisninger om dagen. Normalt ligger antallet på i overkant av 100 000, men erfaringsmessig så fører slike besøkstopper til at normaltallet øker betraktelig.
SKJERMBILDER: Du finner skjermbilder fra de fleste spillene på To The Game.
Foto: ACTIVISION
- Trafikken er jevnt økende hele tiden, og det uten at vi har reklamert for siden. Jungeltelegrafen, eller rettere sagt internett-telegrafen, har gjort jobben sin bra. Ettersom vi ofte publiserer materiell først, krediterer andre sider oss - akkurat som vi ofte linker til andre sider. Men slik oppdager stadig flere folk oss, og vender seg etterhvert til oss i første omgang når de ønsker å vite noe om et spill, sier Knut.
Ikke håndholdte
To The Game har hittil bare konsentrert seg om PC- og konsollspill.
- Hvorfor har dere ikke tatt med håndholdte plattformer som GameBoy Advance og N-Gage inn i varmen?
- Nettopp fordi de er håndholdte. Men vi skulle selvfølgelig ønske at vi kunne ha med også de formatene på sidene, og hvis det skal komme en større utvidelse i framtiden, vil det være første prioritet. Nå er det jo ikke så altfor lenge til PSP og Nintendo DS kommer på markedet, og dermed kan den utvidelsen komme raskere enn forventet, sier Erik.
En utvidelse, som lanseres offisielt i morgen, er en daglig oppdatert ti på topp-liste til hver konsoll. Den utarbeides fra hvilke ti spill fleste brukere av To The Game søker etter, og gir et godt bilde av hvilke spill som er hetest til enhver tid. Allerede nå kan du se listen her.
- Har ikke fått spilt
Nå gjenstår det bare for Knut og Erik å tjene penger på To The Game.
- Vi har ikke reklamert for siden, og har heller ikke tenkt så mye på å selge reklameplass på siden. Det har vært for mye annet å tenke på. Men nå har vi gjort publiseringsprosessen enklere, så vi kan etterhvert tenke på å utvide siden, og dermed også selge mer reklameplass. Sånn som det er nå, så lever vi av det vi tjener på å distribuere spill gjennom Play Zone, forteller Erik.
Og med tid og stunder kan kanskje gutta få et normalt forhold til spill igjen.
- Det er flere år siden sist jeg spilte et spill, sukker Erik.
- Til det har jeg jobbet for mye med dem.