Norges Mest Sofistikerte Prompenasjon

#41
Kina er på vei til å redde verden! Møtte et tegn som viser hvordan Kina vil være :

DSC_2199.JPG


Men så ble jeg møtt med et nytt tegn på perrongen :

DSC_2200.JPG


Hmm.tolker det som om vi må passe å idealene våres og at det finnes krefter som vil infisere tanke gangen vår. Det vil ikke skje for å si det sånn.



 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#43
Utrolig gøy, og meget godt fornøyd med egen innsats! Vil forsøke å skrive noe senere men:

upload_2017-10-22_11-6-36.png



Uh-oh hvordan skal dette gå?!

upload_2017-10-22_11-7-13.png



:riffa:

Edit: Throwback til da Yetipants sa til pressen jeg slet med narkotikaproblemer.

 
Sist redigert:

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#44
Kinas forskningsminister synes også dagen var helt topp. Jeg var altså ansvarlig for å handle inn romvesendeler på det grå markedet og ellers representere Folkerepublikken på de jevnlige forskningskonferansene. Personlig mål var at Kina skulle avløse Japan som forskningsleder så raskt som mulig, men jeg ante ikke helt åssen hele forskningssystemet fungerte, så i begynnelsen måtte jeg for det meste orientere meg. Første møtet mellom forskerne var bra, vi var alle enige om at forskningen sto i sentrum og at vi som forskere måtte gå foran som et godt eksempel for å bringe menneskeheten fremover, uavhengig av maktpolitiske allianser. Jeg sa meg i mitt første innlegg enig, men forsøkte å hinte det dertil at menneskeheten, under kinesisk ledelse, burde utnytte teknologien til å stå imot de utenomjordiske.

Det var tydelig at vi hadde mest midler. På den første markedsdagen gjorde jeg rent bord, mens på den neste var det Oma (USA) som ryddet opp. Da kunne jeg ikke dy meg mot å avlevere en liten kommentar, som førte til en liten mediekrise for formann Yetipants.

upload_2017-10-22_18-7-54.png


Det jeg ville si var forøvrig at jeg ikke hadde så mye spenn med meg fordi Ganon trengte det i sin krigføring og vi uansett fikk romvesendeler fra krigsutbyttet.

Etter dette begynte jeg å merke at jeg ble mer isolert, for Japan, Storbritannia og USA samarbeidet plutselig tett. De samkjørte også pressemeldinger og innlegg på konferansene fremover, noe som på tredje forskningskonferansen kostet oss forskningleder-tittelen. På den andre forskningskonferansen var det helt uventet Brasil som kuppet den tittelen, siden de på uforklarlig vis hadde funnet midlene og tiden til å nå tredje nivå med romvesenspråk. De valgte imidlertid som eneste land noensinne å ikke dele denne med alle andre land, men kunngjorde at de gjerne ville sende meldinger til romvesnene på våre vegne. Da fikk alle uttrykket mistanker om at Brasil ville styre og sensurere meldinger fra menneskeheten til månen, noe som gav dem en del dårlig PR og de snudde etter en stund. Misunnet dem denne forspranget og hadde nok pledert for at vi hadde fulgt samme strategien dersom vi som eneste land hadde hatt romvesenspråk, siden vårt mål var å representere menneskeheten. Andre slag i ansiktet, altså.

Selv om vi var isolert forsto jeg etter hvert at blåkopier kunne deles, men at man uansett måtte betale kostnaden for forskningen. Dermed var vi likevel ikke avhengige av de andre, siden vi uansett hadde nok midler og masse romvesendeler fra markedet og krig, så etter hvert gav jeg litt blaffen i å prøve å egle meg innpå de andre. Var noen morsomme utvekslinger og kjekler med spesielt Oma og UK sin forsker, og ett morsomt øyeblikk var da jeg foran alles øyne solgte det sjeldne røde kvikksølvet (som vi hadde masse av og jeg ikke skjønte at var sjeldent) bare for å kjøpe et håndvåpen på trass siden USA hadde bydd på det

upload_2017-10-22_18-40-46.png


Ellers var Yetipants ganske hands-on med forskning, noe som jeg synes var deilig fordi jeg skjønte lite spesielt i starten. Etterhvert fikk jeg også med meg at for eksempel krigsministeren vår hadde god bruk for ressurser i krigføringen og forsto fordelen av å samkjøre dette. En annen tråd jeg skulle ønske jeg hadde fulgt opp mer var at jeg skulle virke som forskningsminister for Frankrike - skulle ha avlagt en slags pressemelding med dem på det.

Helt topp dag og kjempemorsomt med laget, ellers var det supert å se SG avd. Bergen igjen og ellers bli kjent med noen nye folk :)
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#45
Jo, det var som forventet et fuckings blast, og det føltes jaggu litt godt å være med i den objektivt beste nasjonen, jeg innrømmer det. Jeg stressa mye rundt og bedrev ganske mye gerilja-diplomati, og øh innimellom ble det ikke veldig høyt prioritert å informere resten av laget om hva som foregikk rundt, men vi hadde noen oppklarende partimøter og samkjørte mye bedre etter det. Og ja, ingen har vel egentlig eksplisitt nevnt det ennå, men VI VANT FOR FAEN. Både som i at jorda ikke gikk under og som i at Kina nådde sitt mål som nasjon, ved å være i front som representanter for menneskeheten ved at vi var de eneste som gadd å forske fram månerakett-tech som gjorde oss i stand til å reise ut i rommet og besøke romvesenene.

Noen høydepunkter:
  • Storbritannias statsminister (dvs. @justincase ) brukte mye av tida si på å prate direkte jug og pisspreik om oss til pressen, noe de sa rett ut til meg etter hvert. På det tidspunktet lå vi så langt foran at jeg bare svarte med at sånt hever vi oss over, og lar det tale for seg selv. Ikke mer enn at jeg brukte den ene gangen vi fikk muligheten til å mekke en falsk nyhet til å sørge for at tweeten Filip linka oppi her ble publisert, da. :D
  • Den greia hvor @Tutankoopa brukte den unike, supersjeldne ressursen rødt kvikksølv for å få kjøpt en ubrukelig laserpistol, var det et høydepunkt? Ja, fordi vi hadde kvikksølv tytende ut av ræva (som forøvrig er en svært alvorlig diagnose med dårlige prognoser), og den pistolen var akkurat hva vi trengte for å få SUPER-ULTRA-MEGA-LASERE som kunne drapsdrepe de slemme aliensene. Og så fikk vi den tilfeldigvis bare fordi Ole ville være kjip mot USA. To fluer i en smekk der altså.
  • Mitt personlige høydepunkt var runden hvor vi avgjorde at vi måtte innføre en unntakstilstand som forårsaket mer terror (altså negativt) for alle, men som gjorde at vi kunne drastisk redusere terror (altså positivt) for vårt eget lag og få stor økonomisk gevinst, hver runde, noe som altså ville ta seg ekstremt dårlig ut, var også runden hvor USA foreslo at vi spleisa på to bonuskort som lot oss redusere terror ved å - bokstavelig talt - arrangere Melodi Grand Prix og brød og sirkus. Dermed holdt jeg en tale hvor jeg først bare "leit men nødvendig, unntakstilstand, terror" og i neste åndedrag nevnte MGP og sirkus. POTUS @demake var... ikke veldig fornøyd etterpå. :D Eneste jeg ikke ble fornøyd med var at min spontan-coinede hashtag for fenomenet - #KulturEvolusjonen - ikke slo an.
Etter forrige runde fikk jeg ganske tydelig inntrykk av at dette var noe arrangørene var klare for å gjøre igjen, men denne gangen... vel, stemningen på Facebook er en litt annen, spør du meg. Ikke at jeg kan klandre folk for det, dette må ta enorme mengder tid og arbeid for å få dratt i gang. Det hadde eid å arrangere noe sånt selv, og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde fiksa det på Hamar en plass, men haha gjett hvor mye tida strekker til da.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#46
Jeg lo av kulturevolusjonen! Men jeg forsto ikke at vi faktisk hevet terroren for alle andre. Hvordan slapp vi unna med det? :D
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#47
De lot seg blende av Melodi Grand Prix, seff. Litt paljetter og falsettsang hjelper godt når IS står og banker på døra.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#48
Dere slapp ikke unna med det, men folk var for opptatt med egne greier.

Ellers kan jeg jo meddele at hadde vi villet kunne vi blastet tre kontinenter i løpet av spillet.

Aka. Vi vant aller mest.
Vi hadde så mye penger at vi kasta penger inn i diplomati bare for å ha en buffer på om vi kunne prate med folk.
Romskipene våre ble jo så å si ikke skutt på så vi plyndret i filler "plyndre-kortene" nesten to ganger.
Han kart-moderatoren kom opp til oss etter spillet: "hvordan i all verden. Da vi testet spillet for noen uker siden så var vi usikre på om romvesnene ville overleve i det hele tatt, men dere tok reint bord. Dritbra folkens!"
Vi klarte absolutt alt vi prøvde på.
Det eneste vi ikke klarte å rekke var å sende matkonvoier til land med Kaos, og vi fikk også laget noen ekstraregler på å bygge opp land til bedre enn de var i utgangspunktet, men det rakk vi ikke.
Siste runden så satte vi inn alt vi hadde for å ta disse vardene fordi vi tenkte jo at etter den EMP-strålen som basically drepte HELE asia så ville jo folk skyte oss ned.
Neida.
Vi hadde tre store ufoer og et kjempeskip på sentral-afrika for å blaste den ned. Også kommer Tony inn med sin ene eller to jagere og bare "ja. hehe. jeg skyter på den varden jeg. "
ja den fikk nok skade til å forsvinne. Og sånn ble det med alle de andre vardene også. Så basically sendte vi hele armadaen vår inn uten å avfyre et eneste skudd og helt uten å ta skade.
Alle landene bare: "Dere er så snille at det er helt greit at dere drepte Asia! Dere er best! SUPER KAWAII WE LAV YO!"
fy faen. :D

Kina rakk akkurat å få tech av oss tidlig nok til at de ble reddet fra muteringen til den kunstige intelligensen så ting gikk bra for dem til sist og vant vel "mest" av menneskene. Men dere skulle bare visst. Vi tjente basically maks med penger fra rudne 6 og utover omtrent. På det meste hadde vi vel ti infiltrerte land, tro jeg.
"oj de infiltrerer oss. vi får sende inn noen FN-styrker." to runder senere.
"FN-soldatene i Filipinene forteller at det er nydelige strender der og det er masse muligheter for deilig ferie og golf"
men. Mye av målet vårt var jo å skape allianser med menneskene, og de eneste som aktivt jobbet mot oss var vel egentlig Russland, men hærføreren deres sendte jo aldri nok jagere til å ta ned våre ufoer, og hadde fler land jobbet aktivt for det hadde vi slitt som faen. Men å sende én jager som gir maks to skade mot en romskip som tåler tre... Vel. Det er dårlig matematikk i min bok ihvertfall.
Men faen så gøy det var.
Også skal de som var presse ha massive mengder KUDOS for velfungerende nyheter. Bare synd at nok en gang så glemte de fleste å sjekke nyhetene de siste rundene, og det var vel kanskje også da det var viktigst å lese dem.
Men dritmoro. 10/10
 
#49
Notater fra Kinas forsvarsminister følger:

Vår nasjonale instruks var ganske klar i at vi skulle forsvare menneskeheten mot inntrengere og være lederen verden trenger for å møte fremtiden.

Med de instruksene forberedte jeg flere trekk som ville gagne laget vårt tidlig i spillet ved å legge en plan om når jeg skulle overta hvilke nasjoner for å maksimere ressursene og innflytelsen vår. At andre nasjoner hadde tatt over satellitter når tiden kom for å plukke de tok jeg ærlig talt ikke særlig hensyn til og ansiktene/reaksjonene til de andre forsvarsministrene var til tider hysterisk festlig, så en liten bonus der.
Noen høydepunkter var når jeg kuppet den tredje stemmen til FN og Russlands minister utbrøt: Er det ingen andre som ser hva han gjør?!
For å ikke glemme ansiktet til Brasils minister når jeg plukket Elfenbenskysten som også hadde FN stemme. Vi hadde samarbeidet fra starten av og var ganske gode buddy bud buds.



Jeg betrygget han ved å direkte kompensere for tapet med to penger i runden før resten av Brasil ble masete så jeg ga han Kongo som ikke hadde FN stemme og alle var fornøyde.

Jeg regnet med at jeg kom til å kunne snakke meg ut av det meste, og med litt flaks med til tider tregt byråkrati i FN unngikk Kina sanksjoner helt og holdent.
Jeg må også innrømme at selv om jeg tidlig la opp til at man skulle dele gjenstandkort usett ved samarbeid om å ta ned UFOer så ble avtalen stadig dårligere for de som samarbeidet med meg. Jeg startet med å gjøre noen rettferdige avtaler, før jeg begynte å se på kortene før jeg delte fra dårlige kort jeg hadde med meg, og til slutt bare unnlot å dele. Dette også uten reaksjoner fra de andre!

Ellers så var jeg veldig på å skyte ned alt av UFOer, spesielt siden de gikk ganske målbevisst mot Kina fra starten av. Jeg prøvde å få til et samarbeid med både Frankrike og Russland om å bruke atomvåpen mot inntrengere etter at vardene dukket opp, men ingen av de klarte å overtale lagene om det. Jeg sa at vi hadde et kort som gjorde atom ødemark brukbar igjen, men tror jeg unnlot å nevne at det var engangsbruk. Det hadde blitt noen morsomme reaksjoner hadde vi gått nuclear og jeg bare hadde trukket på skuldrene.
Apropos atomvåpen så hadde vi tenkt å skyte på månen en stund, men ombestemte oss til å bruke de til å avskjære andre atomvåpen hvis det skulle bli nødvendig.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med hvordan laget som helhet oppførte seg med rollen vi fikk. På hvert eneste lagmøte hadde alle ting å fortelle om deres egen innsats og det virket som om vi var på ballen på alle fronter, og tok valg som igjen styrket de andre på laget.
En annen ting jeg likte var at vi brukte unntakstilstandene aktivt uten særlig konsekvenser. Det at Yetipants hadde med seg et nettbrett hjalp veldig på å oppdatere laget på hva pressen skrev og er noe alle lag burde ha i fremtidige spill med samme oppsett.
Det eneste negative var at jeg glemte å bruke confession boksen, og det sier vel sitt. 10/10 #Kulturevolusjonen
 
#50
Heia. Arrangør her. Ville først og fremst si at vi storkoser oss med disse rapportene. Sammen med evalueringsskjemaer som renner over av gode ideer er dette belønning for strevet. Fantastisk gøy å se at ting gikk så mye smidigere i år.

Er fristende å lekke alt som ikke kom fram - det var for eksempel fire hendelsesutløste FN-kriser som aldri så dagens lys, enkelte toppgrener av teknologitreet ble ikke nådd, og en del mulighetskort forble ubrukt. Siden vi fortsatt vurderer å sette opp en kopi av spillet i en uviss framtid får avsløringene derfra vente litt til.

Men det her bør jeg vel kommentere:
Etter forrige runde fikk jeg ganske tydelig inntrykk av at dette var noe arrangørene var klare for å gjøre igjen, men denne gangen... vel, stemningen på Facebook er en litt annen, spør du meg. Ikke at jeg kan klandre folk for det, dette må ta enorme mengder tid og arbeid for å få dratt i gang.
Skal ikke legge skjul på at jeg var temmelig utkjørt etter spillet, og forsåvidt er det fortsatt. Sånn var det i fjor også. Så gikk det noen måneder, og så var mye av engasjementet tilbake igjen. Å planlegge å jobbe fram et kjempespill er veldig gøy, men også ekstremt mye arbeid. Jeg har forsøkt å regne sammen timer vi har lagt ned, og ender på ca. et kvart årsverk dersom en person skulle gjort alt aleine. Heldigvis har vi vært 8 (11 i innspurten), men det er likevel en temmelig omfattende greie.

Så kan jeg vel avsløre at det i arrangørchaten allerede på søndag gikk litt fram og tilbake på når neste gang skulle bli, så det er jo absolutt muligheter for et kjempespill i 2018 også. Og helt sikkert en gang i framtiden. Vi har vel i stor grad klart å lande mye av mekanikken, så et eventuelt tredje spill vil forhåpentligvis kreve noe mindre jobb. Men bare noe.
 
Sist redigert:

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#51
For meg virker det som om han LAIV-ern som ledet FN var helt gull. Ikke bare for å kontrollere praten, men også for å få folk mer i stemning til å faktisk representere sitt respektive land og det er kult!
Det er ikke alltid like lett å komme i den modusen, men når en moderator gjør det med stil så smitter det over.