Driver og skal ta bigest boss ever i Saudi-Arabia, så jeg har ikke kommet så langt. Uansett: Korte brett, lineært gameplay, ekstremt begrensede muligheter, klønete kontrollsystem, et fjell av tekniske mangler og dårlige løsninger. De fleste av de der kan løses underveis i spillet (og jeg forventer at de blir det), så jeg har ikke mista motet ennå. Ting jeg liker er at det ivaretar mye av Deus Ex-følelsen. Kampsystemet er nesten det samme, matrisen av skills, utstyr, mods og perks er veldig transparent og later til å være veldig fleksibel, og dialogsystemet er i seg selv en gameplaymekanikk og sånt liker jeg.
Men. Men men men. Hadde det ikke vært for oppløsning og kvaliteten på shaderne kunne dette spillet fint kjørt på en Xbox. En sånn en uten 360 i navnet. Splinter Cell har mer avanserte grafiske effekter, for pokker. Og så langt har dette vært veldig, veldig likt Splinter Cell, Thorton har til og med et sånt farga, blinkende lys på skuldra akkurat som Fisher i Double Agent. Enn så lenge føles det som ei stappe bestående av flere andre spill, men jeg har det fra sikkert hold at det finner sin egen vei litt uti.
Alt i alt så minner dette mer om Deus Ex enn jeg turte å håpe på, bare synd at det har kopiert så mye av det dårlige og ikke nok av det gode. Deus Ex hadde en diger, åpen og fri førstemission hvor du virkelig fikk en forsmak på hva spillet bød på; hvis det er tilfelle her også kan jeg like greit bare slette faenskapen med en gang. Framgangen er snorrett, AI-en er så dårlig at jeg ofte blir bumrusha før jeg åpner døra inn til neste område (noe som ikke hindrer soldater i å intenst speide ut en stige mens jeg står bokstavelig talt rett foran nesa på dem), og kameraet. Jævla kameraet. Det funker greit hvis du spiller med mus og tastatur, problemet er bare at hvis du gjør det blir hacke-minispillet fullstendig uspillbart (og jeg spiller som tech guy). Løs hackeproblemet ved å svitsje til 360-pad (da blir også inventory-opplegget om ikke tålelig, så iallfall ikke like himmelropende vettløst), men... da avsløres kameraet for det ubrukelige møkkafaenopplegget det er. Du får null og niks assistanse med å styre kameraet, og dermed må du - som kjent fra under-middels-tredjepersonsspill siden sjangeren ble oppfunnet - konstant sitte barnevakt for Lakitu sånn at han får filma hvor i faen folka som skyter på deg står hen. Ærk.
Ja, og det der med showstopperbugs som sniker seg inn i Obsidian-spill? Gjett hva: Hvis du har et Ati-kort og slår på antialiasing (i kontrollpanelet, spillet har ingen innstillinger for slikt fiksfakseri) forsvinner teksten fra ikonene når du prater med folk. Også kjent som at spillet i praksis blir en gjettelek. Har også sett mye UI-grafikk som helt tydelig ikke takler min massive HD-oppløsning og dermed ikke matcher ting de skulle ha matcha i det hele tatt. Teknisk sett er Alpha Protocol forbigått av spill fra 2002, jeg er så jævla lite imponert.
Men jeg liker selve opplegget, og hele greia virker fortsatt lovende, så jeg kommer ikke til å gi meg ennå.