Perfect Dark (XBLA)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er et spill vi snakker om her.
 
Jeh, og det å rote seg bort er ikke noe som slutter etter det første brettet heller. Level-designet er etter alt jeg har sett gjennomført forvirrende. "Det er sånn kontorbygg er" er ikke noen unnskyldning heller. Hvorfor skal det stoppe dem fra å legge til distinkte trekk ved områder så det blir lettere å orientere seg?
 
D

Doctor Downs

Gjest
Meh, laer deg level designet paa Agent ved foerste gjennomspilling; tar et par timer.
 
Vanskelighetsgraden har ikke noe med det å gjøre :/ Jeg gidder ikke vase rundt i evigheter bare for å finne en knapp for å åpne en dør eller den siste datapesen jeg må sprenge for å klare et oppdrag. Det er ikke morsomt og det utfordrer ikke noe annet enn tolmodigheten.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Meh, laer deg level designet paa Agent ved foerste gjennomspilling; tar et par timer.
På et par timer kan jeg spille gjennom Doom isteden. I farta kommer jeg ikke på noe jeg så i Perfect Dark som ikke Doom gjør bedre.
 
D

Doctor Downs

Gjest
Multiplayer. Pluss at Perfect Dark faktisk er goey aa spille. Beste FPS noensinne i min bok, og det er ikke som om noen andre av retrofavorittene deres hadde store groenne waypoint-piler for aa vise deg hvor du skulle heller. Det er noe som for alt jeg bryr meg er en del av samme utviklingen av TV-spill som Nintendos "so easy even babby and grandma can play".
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
bare gjør sånn jeg:


[01:08] <@Nabbe> og argh, angående Perfect Dark ...
[01:08] <@Nabbe> Jeg hadde ikke noe problem med leveldesign får jeg kom til den åpne vinterbanen.
[01:08] <@kak> Oi...
[01:08] <@kak> Nabbe: Ja, den...
[01:08] <@kak> DEN
[01:08] <@Nabbe> Og så videre etter det ... den banen med alle de FOBANNA DØRENE
[01:08] <@Nabbe> *FORBANNA
[01:08] <@kak> Selv om jeg har spilt den hundre ganger...
[01:08] <@Nabbe> Der gadd jeg ikke mer.
[01:08] <@Nabbe> Den med dørene.
[01:09] <@kak> Det er så jævli lett å overse den siste veien
[01:09] <@Nabbe> Det var som å bli pult i ræva av spillet.
[01:09] <@kak> doors
[01:09] <@Nabbe> Uten glidemiddel.
[01:09] <@kak> Båten?
[01:09] <@kak> Pelagic II?
[01:09] <@Nabbe> Ja sikkert.
[01:09] <@Nabbe> Den med alle dørene.
[01:09] <@kak> Fiender i røde snekkerbukser?
[01:09] <@Nabbe> JA
[01:09] <@kak> :D
[01:09] <@Nabbe> Klin like ganger, dører overalt.
[01:09] <@kak> jepp
[01:09] <@Nabbe> Klikker helt.
[01:09] <@kak> Det er et forskningsfartøy da
[01:09] <@Nabbe> Og så fikk jeg jo aldri spilt det i multiplayer, så jeg er litt bitter.
[01:10] <@Nabbe> Og så da?
[01:10] <@kak> Så de har nok spart på interiøret
[01:10] <@Nabbe> ...
[01:10] <@Nabbe> Jeg liker måten du rasjonaliserer det elendige leveldesignet.
[01:10] <@Nabbe> + på
[01:10] <@Nabbe> kanskje
[01:10] <@Nabbe> Altså. Det er ingen unnskyldning, det greiene der ga meg kreft.
[01:11] <@Thinaran> Jeg ga opp på brettet hvor du finner den kræsjede ufoen
[01:11] <@Nabbe> Det er det får det jeg snakker om.
[01:11] <@Nabbe> Det overlevde jeg.
[01:11] <@Nabbe> Etter mye raeging.
[01:11] <@kak> problemet er slutten
[01:11] <@kak> Du har bare en mulighet
[01:11] <@kak> Og den er lett å overse
[01:12] <@Nabbe> Problemet er at det er en uoversiktlig drittlevel.
[01:12] <@kak> jeh
[01:12] <@kak> Man må inn i et lite krypinn rett ved der presidenten er, også bare plutselig er man ved Elvis
[01:12] <@Nabbe> Hva er rasjonaliseringen din der? ÅH DET ER SÅ…NN DET ER DA I VINTERLAND DU SKJØNNER IKKE DRITTEN OG SÅ… SNØBLIND OG MER DA HELT FORVIRRA
[01:12] <@kak> men det krypinnet er så lett å overse...
[01:12] <@kak> Døh
[01:12] <@kak> Om du hadde styrtet med et fly i Alaska
[01:13] <@Nabbe> Hold kjeft.
[01:13] <@kak> Så kan du jo ikke bare stille krav til veimerkingen
[01:13] <@Nabbe> ...
[01:13] <@Thinaran> ...
[01:13] <@Thinaran> fy faen kak
[01:13] <@Nabbe> HVA MED ET FUCKINGS KART DA
[01:13] <@Nabbe> ET KART
[01:13] <@Nabbe> ER DET ULOVLIG ELLER
[01:13] <@kak> Kart? Skulle Joanna liksom vite at flyet kom til å styrte der?
[01:13] <@Nabbe> I ET SPILL MED MASSE AGENCY STASH
[01:13] <@cheriphen> jeg blir så letta når jeg ser dette
[01:13] <@Nabbe> SÅ HAR MAN IKKE FUCKINGS GPS ELLER NOE
[01:13] <@cheriphen> jeg trodde jeg var den eneste som ble faen så forvirra av brettene av i perfect dark
[01:13] <@Nabbe> ALTSÃ… FUCK DEG KAK
[01:13] <@Nabbe> JEG HOLDER INNE SHIFT
[01:13] <@kak> GPS-en er i de andre klærne
[01:13] <@Nabbe> OG JEG SIER FUCK DEG KAK
[01:14] <@kak> Men hun har jo sånn flyvertinne disguise
[01:14] <@cheriphen> perfect dark må være tidenes mest oppskrytt
[01:14] <@Nabbe> HOLLLDDDD KJEEEEFT
[01:14] <@cheriphen> e spill
[01:14] <@Nabbe> Litt gøy.
[01:14] <@Thinaran> cheriphen: JA JA JA
[01:14] <@Nabbe> Sikkert mer gøy i sin tid.
[01:14] <@Nabbe> Og med fungerende multiplayer.
[01:14] <@Thinaran> Det var visst nok folk som klagde på brettene til at Perfect Dark Zero har en FEIT pil som viser deg riktig retning
[01:14] <@Nabbe> Sånne som kak.
[01:14] <@kak> Neida, men en av de tingene som virkelig er bedre i GoldenEye er leveldesigne ti single-player
[01:14] <@Nabbe> Og Dr. Downs.
[01:15] <@Nabbe> Men jeg LIKTE Perfect Dark.
[01:15] <@Nabbe> Fram til jeg ble pult i ræva av idioti.
[01:15] <@Archtor> Du er en
[01:15] <@Archtor> Perfect Dork
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Downs: Er da for faen ikke det jeg snakker om heller, og den jævla leksa om at jeg ikke takler spill som ikke holder meg i hånda kan du godt legge vekk. Doom har ingen blinkende piler, men du har et kart hvis du trenger det og dessuten en brettdesign som gjør at hvert område ikke ser ut som et reelt sted, men som har nok visuelle særegenheter til at du kan se hvor du er uten å måtte glane på noe kart. Perfect Dark ga inntrykk av det stikk motsatte: Dølle korridorer som minner veldig om et kontorbygg, men sist jeg sjekka så ble ikke kontorer designet for at de skulle by på en spennende opplevelse for hemmelige agenter som infiltrerer dem. Jeg prater ikke om at spillet er for vanskelig, jeg prater om at det later til å være dårlig designet. Hvis første brett ikke var representativt for resten av opplevelsen lurer jeg litt på hvorfor det ble valgt ut til å være salgsargumentet i demoversjonen. Fullversjonen av Arcade-spill inneholder ikke noe mer enn demoversjonen, det bare sjekker at du har lisens til å spille fullversjonen og låser opp hele spillet i så fall.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Masse spoilere til historien om de hadde gitt deg noe annet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
For det er først og fremst en god og nyansert historie jeg ser etter i et skytespill. Men okay, point. På den annen side indikerer den IRC-loggen et par innlegg opp at det ikke bare er første brett som er designet på en fredags ettermiddag, så jeg står fortsatt på mitt.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
Snøbrettet var ille, men du hadde ihvertfall en hoverbike og en radar (hvis du ikke hadde hoverbike, så sugde du på brettet før). Men, når du er nede i det forbanna downa romskipet og alt er mørkt? Det er ræva greier det. der gikk jeg bare rundt på måfå. Med Pelagic II-brettet kunne man ihvertfall bare gå rett frem hele tiden, så gikk det fett.

Egentlig er enspilleren helt jævlig etter alienene kommer på banen. Jeg vil skyte mennesker, ikke dårlige uhyrer.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Radaren forteller deg hvor presidenten og klonen er. Problemet er å finn veien til UFO-en. Veien man skaø følge er så skjult at man kan gå rett forbi den uten å ane hvor nære man er.
 

Nabbe

Har fin hatt.
Jeg sugde.

Og, kak ... spoilere til historien?

ålol.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
SirkusMartin har allerede spoila dem.
 
D

Doctor Downs

Gjest
Ja, romvesner er ikke like kule aa skyte, men det er bare de to siste banene, og begge de gjoer opp med aa vaere to av de bedre designa banene i 1p-delen ogsaa (bortsett fra de doerene paa den siste, ja).

Uansett saa ser jeg kritikken mot level designet, men samtidig har jeg aldri sitti fast like lenge i noe annet spill som i Halo fordi alt ser klin likt ut, mens Perfect Dark hadde et par-tre baner jeg ble forvirra av ved foerste gjennomspilling for ti aar sida. Men for aa liste hva som virkelig gjoer PD bra:

- Beste vaapenutvalg i noe spill, noensinne.
- Beste atmosfaere i noen PFS, noensinne.
- Vaapen foeles, i motsetning til Halo, Gears of War etc. hvor det aa treffe noen i hodet med maskingevaer bare betyr at du har 9 ganger igjen aa gjoere det samme foer de reagerer. Og hvis du liker det saa var fortsatt Perfect Dark foerst med de jaevla skjolda i Carrington-banen. Ehm.
- Saa mange multiplayer-muligheter at du lett kan spille forkjellige spill hver dag i et aar.
- Unlockables i det uendelige. Ti aar, og jeg har fortsatt ikke aapna alt.
- Rangerer fra superlett for nybegynnere til vanskeligste FPS noensinne for... vel, folk som er bedre enn meg.
- God balanse mellom utforsking ved foerste gjennomspilling og arcade-ish speed runs senere.
 
Tjah. Likte spillet godt, jeg. Irriterte meg også over leveldesignen, og satt meg mye fast, men var liksom forberedt på det etter å ha lest eurogamers omtale. Begynte så smått på special agent og, men tviler på at jeg gidder å fullføre det. Multiplayeren var konge da, ble noe litt annet enn moderne skytespill.