Har ikke fått pr0gama dette så mye som jeg hadde lyst til i påska, men det er så klart min egen feil. Uansett driver jeg fortsatt og soser rundt i starten (altså rundt Gilded Vale), men føler at jeg snart er klar til å stikke videre (har møtt Durance for eksempel). I alle tilfelle så har jeg en liten liste med ting jeg virkelig liker med spillen sånn i tilfelle noen fortsatt er på gjerdet:
- Det ser ut sånn du husker Infinity-spilla, ikke sånn de faktisk var. God oppløsning på bakgrunnene, masse grafiske effekter som gir liv til omgivelsene, 3D-spillerfigurer som sklir sømløst inn. I tillegg har det masse kjærkomne, små tillegg, som f.eks. Stash (reisekiste som ting du plukker opp men ikke har plass til lagres i), Fast/Slow Mode (for når du henholdsvis vil peise gjennom et velkjent område eller trenger bittelitt ekstra tid for å gi ordre i kamp men ikke gidder å pause), ooog det tidligere nevnte innebygde oppslagsverket.
- Det er skrevet av folk som åpenbart har putta inn masse greier som interesserer og engasjerer dem. For eksempel gjetter jeg at det sterke innslaget av tyskklingende navn kan komme av at godeste Josh Sawyer snakker og leser tysk og er opptatt av tysk litteratur og kultur, og det har hittil ikke vært et eneste standardopplegg for noe som har skjedd. Alt har en twist eller en ekstra dybde som enten er der fra start eller kommer fram hvis du sjekker litt grundigere. Sånn sett gjør det Baldur's Gate til skamme, selv om settingen gjør at det er de spilla Eternity helt klart har mest til felles med.
- Jeg liker også innmari godt at selv om de fleste fantasy-klisjeene er med, har de gjort litt ekstra og gått inn for at ikke alt skal være forutsigbart og cookie-cutter. Dermed er "orkene" i spillet isteden en mangslungen rase med mange ulike folkeslag og bakgrunner, koboldene/goblinene har en utpreget stammestruktur og gir inntrykk av å være like integrert i verdenen som folka, ooog til og med vandøde har blitt knytta inn i mytologien i spillet på en ny, fresh måte.
- Musikken er helt Jesus.
- Det er et sted i spillet som heter Caed Nua, som jeg såklabbert uttaler "ka e' de' nu'a?". Alle de gangene jeg sier det høyt. Som er hver gang jeg ser det på kartet.
- Det er innmari vanskelig (iallfall på Normal og iallfall når jeg spiller som Ranger), og før du får med deg de to kompanjongene du finner i Gilded Vale er det en del ting du rett og slett må stikke av fra. Selv vanlige kamper krever at du bruker i det minste litt taktikk (for eksempel hjelper det å sette seg inn i hva det vil si at noe er en Vessel og hvordan du kan bruke det til din fordel), og det er igrunn akkurat sånn man vil ha det. Jeg kan jo også nevne at jeg aldri lærte meg D&D-reglene for kamp på rams (vær vennlig å notere at jeg har spilt flere runder med det og til og med vært DM), men allerede har grei koll på hvordan systemet i Eternity funker. Det er rett og slett bare ordentlig bra designet.
Negative ting?
- Øh... det er antageligvis litt begrenset hvor interessant dette er hvis du ikke er ute etter et hardcore, vanskelig CRPG med lassevis av tekst.
- Siden det ofte er en del meta-tekst i dialogvinduer (av typen "he eyes you suspiciously and clears his throat before speaking"), er det vrient å henge med på lengre dialoger som leses opp av skuespillerne. Det hadde nesten vært bedre om de bare hadde spilt av en kort toast når du prata med folk, for å gi et bilde av stemmen, intonasjonen og så videre, og så bare latt deg lese i fred. Men så var det dette med å kritisere noe for å være for forseggjort, da.
Hvis jeg skal gi terningkast på førsteinntrykket (~fem timer?) så ender jeg nok opp på full pott enten det er en d6 eller en d20. Noe av det er så klart rein nostalgi, siden det føles fantastisk å endelig kunne kose seg med et nytt Baldur's Gate-aktig spill (bare enda bedre) i 2015; det til tross føler jeg fortsatt at hvis noen tenker at "joda, et ordentlig geeky RPG med harde kamper og masse lesing, det vil jeg prøve meg på" så står det støtt på egne bein. Bare ikke forvent noe Mass Effect eller Dragon Age; Bioware har sine røtter i denne typen spill, men de har gått langt siden den gang.