Pinball tråden

ganon

The Boshy
#1
I det siste har jeg kjent litt på abstinenser på å spille pinball, så sist jeg var på jobb leste jeg meg opp generelt om flippere, samt hvor man kan kjøpe et til eget bruk, hvordan vedlikeholdet er og hva man må se etter hvis man har tenkt å steget og kjøpe. Det blir sikkert skriblerier etter å ha prøvd nye maskiner eller hvis jeg ender opp med en maskin hjemme.
Men først litt kort om utviklingen til flipperspill opp igjennom historien og hvorfor de nå passer bedre i hjemmet enn før.

pre 1940 tallet:

Flipperspill var mer som pachinko maskiner uten input fra spilleren etter at ballen er sendt avgårde typisk med en kø eller lignende. Fjæravtrekkeren kom i 1869 og det skjedde ikke noe stort utviklingsmessig før myntmekanismen kom på 30 tallet.

1940-1980 tallet:

Flipperspill fikk flippere for første gang i 1947 i spillet Humpty Dumpty, men det var ikke før i 1950 i spillet Spot Bowler at flipperne fikk posisjonen sin som vi kjenner i dag.

43aa8681925f936da15de3a676c24b18.jpg


Humpty dumpty sine flippere var veldig svake og man måtte gradvis vippe ballen mot toppen

12330-1-spotbowler pinball.jpg


Første utgave av den moderne utformingen av et flipperspill

1980--> :

Det er her flipperspill for meg blir interessant. Spill som f.eks. Bad cats, Addams Family, og Pinbot har moduser man kjemper seg gradvis igjennom før man når endgame aka wizard mode i flipperspill. Spillene slutter ikke her, men man får gjerne noen bonuser som ikke nås på andre måter og blir flyttet tilbake i modus og har muligheten til å oppnå wizard mode på nytt.
Moderne spill har gjerne flere wizard moduser og en lang og kronglete vei for å komme dit, og det er hva som virker forlokkende på meg hvis man skal ha et spill hjemme.

Noe spesielt med moderne spill er også at koden i spillet er under utvikling gjerne lenge etter at spillene er sluppet. Ved hjelp av tilbakemeldinger fra spillerne blir det gjort endringer i oppdragene for å skape et mest mulig balansert spill.

Siden det er veldig mye unik hardware i flippere blir også dette utbedret i løpet av produksjonslivet til hver flipper når det blir oppdaget svakheter. Dette være seg ramper som løsner etter å ha blitt truffet hardt x antall ganger, eller ledninger som burde rutes annerledes for å unngå å bli løse. Kjekt å vite at man er essensielt en betatester på en veldig dyr maskin om man forhåndsbestiller en helt ny flipper.

De mest moderne flipperspillene er også direkte myntet på private kjøpere, med forskjellige utgaver av spillene. Spillene kommer gjerne i standard, premium og limited edition utgaver hvor premium og LE utgavene har noen ekstra gameplay elementer som flere skuddmuligheter og flere figurer.

Godzilla-Pro-pf-medres2.jpg


Godzilla pro utgave. Legg merke til at Godzilla og Mecha Godzilla er flate utskjærte karakterer i plastikk.

127-godzilla.jpg


Premium utgaven har soldige figurer, legg også merke til broen som er interaktiv, og se videoen for å se hvor kul bygningen er som kan bli rasert og endre banen til kulen.


Godzilla flipperen gikk rett til topps på pinside.com, og er flipperen som fikk meg til å investere tid til å utforske mer om flippere. De har faktisk denne på Tilt i Oslo!

Nå er det ikke slik at Premium utgaven nødvendigvis er den beste! Ekstra gimmiker som f.eks bygningen i Godzilla fører til pauser i spillet, noe som kan bli irriterende i lengden. Legg til at premium/LE versjonen raskt koster 15k ekstra for noen plastleker så virker pro utgavene som gjerne flyter bedre straks mer forlokkende.

Stern var en stund enerådende på pinball markedet, men de siste årene har det dukket opp flere interessante små utgivere som har lagd noen av de råeste maskinene noensinne. Dette har ført til at Stern også har uppet spillet sitt og levert fremragende spill de siste årene etter en periode med lite innovasjon.

JJP ( Jersey Jack Pinball)

JJP har fått bruke noen store lisenser som Toy Story og Hobbiten, men den flotteste maskinen deres etter min mening er Pirates of the caribbean.


Spooky Pinball

SP har lagd tre eller fire maskiner så langt tror jeg, (usikker på om Rob Zombie flipperen er en egen utgivelse eller en rebrand) Ultraman, Total Nuclear annhilation, og Halloween som jeg også har nevnt i filmtråden.

Pinball Brothers

Svenske PB har kun en maskin tilgjengelig for øyeblikket, men det er også maskinen jeg har mest lyst på, nemlig Alien! Denne maskinen hadde en veldig kronglete fødsel da britiske Heighwey gikk konkurs i 2018, året etter at de ferdigstilte maskinen. PB tok over maskinen og gjorde en god del endringer før de relanserte maskinen.

 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#4
IMG_20230720_184627.jpg


Jeg dro innom Flippermuzeum i Budapest i sommer, og det var absolutt verdt besøket! Stedet er i en kjeller og det er kun denne døren i en sidegate som tilsier at du er nærme mekka.

356976265_819697746422908_7518602204014848122_n.jpg


IMG_20230720_195211.jpg


Inngangsprisen er 150kr for et dagspass og så er det bare å slå seg løs på 140+ maskiner. Det var ikke noe servering på stedet, men det var puber i nabolaget for å slukke tørsten.

356971447_670158784547477_2561402619913165632_n.jpg


Jeg prøvde å få inn et spill eller to på mange maskiner jeg bare hadde lest om og som ikke er tilgjengelig på Tilt.

IMG_20230720_173857.jpg


Med det sagt så ble det tilbrakt litt tid med kjente og kjære maskiner som disse.

IMG_20230720_175232.jpg


Det var satt av plass til diverse arkademaskiner også, deriblant en moderne PONG maskin jeg har hatt lyst på siden kickstarteren.


IMG_20230720_201627.jpg


Congo var maskinen jeg fikk best flyt med og endte opp med flere veldig lange spill. Til høyre kan man skimte en Terminator 3 maskin jeg og svogeren min hadde en veldig intens duell i.

IMG_20230720_201223.jpg


Simpsons maskinen fikk jeg god dreis på, godt hjulpet av klare call outs.

IMG_20230720_200424.jpg


Det er flere flippere som inneholder et ekstra playfield, gjerne et upper playfield, men Haunted house var det første som introduserte et trdje playfield!
 

Vedlegg

ganon

The Boshy
#5
IMG_20230720_173312.jpg


White water var jeg veldig nysgjerrig på å prøve da det ligger høyt oppe på lister over tidenes best flippere, og var det første jeg prøvde. Spillet skuffet ikke og det var mest at det var så mye annet å prøve at jeg prøvde å begrense tiden min med det.

IMG_20230720_175314.jpg


Denne brakte frem gode minner om da jeg bygde en for en kollega og dro den med meg på toget til Bergen for mange år siden <3

IMG_20230720_180009.jpg


Denne var jeg mest interresert i å prøve ut da det var noen i nærheten av hytta som hadde en til salgs for ca 20k mens jeg var på ferie. Maskinen var absolutt kurant, men jeg endte opp med en del ekstraordinære utgifter i sommer med maling av hus, bil greier etc som spiste opp moro budsjettet.

IMG_20230720_181420.jpg


Ringenes herre maskinen levde opp til forventningene og vel verdt å bruke tid på.

IMG_20230720_195549.jpg


Her er to klassikere man ikke kan gå rett forbi. Black Lagoon fikk jeg ikke til noe særlig i det hele tatt.

IMG_20230720_181423.jpg


Denne derimot spilte jeg en stund på og fikk til en del oppdrag.

IMG_20230720_181433.jpg


Props til maskinen for et av de kulere øvre playfields som eksisterer. (det kuleste øvre playfieldet noensinne etter min mening tilhører dog Jersey jacks versjon av Pirates of the Caribbean)


Her er en kort snutt hvor man får se PotC maskinen i bruk

IMG_20230720_203542.jpg


Apropos Jersey Jack så brukte jeg også litt tid på Dialed In som var helt OK å spille. Jeg klare å låse fast en ball høyt oppe i playfieldet og måtte få assistanse for å fortsette spillet. promo videoen kan sees her:


IMG_20230720_195801.jpg


Jeg måtte ta noen runder på både Black Knight og Black Knight 2000 da jeg ikke har funnet flyten på de tidligere. Det gikk bedre denne gangen, men det krever litt å venne seg til det todelte playfieldet.

IMG_20230720_195202.jpg


Her er et flott eksempel på at større ikke alltids er bedre. Hercules er verdens største flipperspill, men det er rimelig tregt og ikke veldig spennende.

Da tror jeg at jeg har fått dekket det meste som utmerket seg.

PS: En heller ny ting for flippere er Stern Insider. Flere har sikkert lagt merke til QR kodene på de nye Stern maskinene og det er blant annet for å laste opp high scores, noe som er mye mer hendig enn å måtte ta bilder eller skrive de ned.