Piratkopiering

Bør reglene bli strengere?

  • Ja

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg bryr meg ikke

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.
#21
Opprinnelig skrevet av Crizpy+17.08.2004, 09.52-->
<!--QuoteBegin-SulkyIce Dude
@17.08.2004, 08.48
Hvis man laster ned eller kopierer spill trenger man ikke å fortelle andre hvor og hvordan man gjør det.


88777​
Ok, nå viste du at du overhodet ikke har fulgte med.

Det er ikke lov å linke til sider, eller hjelpe folk med å få tak i piratkopierte spill.
Følg med litt før du kommer med sånne dumme inspill.

Edit: siden du er ny, er det vel ganske logisk alikevel :)
88778​
[/b]
Det er ikke lov å linke til sånne sider, men husker jeg rett så var det faktisk ikke så lenge siden at du gjorde det. Hvis folk sier at de har lastet ned det og det spillet, så er det alltid noen som kommer til å spørrre hvor man kan få tak i det. Det bør være strengere, og jeg stemte ja.

Hva med en egen avdeling i forumet for akkurat ting som dette? Eller det blir kanskje for dumt det....vet a pokker jeg...
Du mener det ja? Åssen tror du de forskjellige distributørene vil se på dette, de gir Spillegal spill, også skal Spillegal oppfordre andre til å laste ned ulovlig? Tror ikke det nei.
 
#22
Opprinnelig skrevet av STAbeist@17.08.2004, 11.09
Bare som info, piratkopiering gjør 5000 personer i året arbeidsløse, fordi både spill og filmer piratkopieres allerede før de har kommet ut(en kamerat lastet ned Irobot ti dager før den kom ut, og var relativt sent ute i forhold til mange andre. Get it?), og folk gidder dermed ikke betale for spillene når man kan få det gratis. Selv om man ikke linker til stedet piratkopien ligger, betyr ikke det at det er vanskelig å søke litt, og mange synes nok det kan være verdt det, siden de sparer et par hundrelapper. Og et lite tillegg, å piratkopiere eller bare å laste ned piratkopier kan gi opp til tre års fengsel.

Så ja, reglene kan godt bli strengere.
88838​
men som sagt, er det jo ikke lov til å poste linker om hvor eller hvordan men får tak i disse spillene. selv vet jeg hvor mange her som laster ned spill
(jeg er en av dem. det legger jeg ikke sjul på). syns det burde gå ann å diskutere det her, men selfølgelig, ikke legge opp linker eller lignende.
Selv har jeg kjøpt ganske mange spill som jeg har lastet ned, etter jeg har spilt dem en god stund, og kunne fortsatt med det helt gratis.
La oss si vi ikke hadde fått snakke om det, hadde vell ikke folk sluttet å laste ned spilL?
 
#23
Opprinnelig skrevet av Houseman+17.08.2004, 13.40-->
Jeg er ikke enig i at diskusjonen omkring Doom 3 ikke skadet salget. Jeg fikk følelsen av at mange hadde skaffet seg det på ulovlig vis, og at det i en liten periode var sosialt akseptert å laste det ned. Det må ha vært fristende for tvilerne da folk snakket om hvor bra det var, hvor langt de hadde kommet osv. Man må ha sterke prinsipper for å klare å vente, hvis man i utgangspunktet er litt i gråsonen mellom piratkopiering eller ikke.[/b]
Nå overdramatiserer du denne saken til det ytterste. 99% av de som var aktive i Doom 3-emnene, og som hadde lastet det ned, sa også at de skulle kjøpe det når det kom. Det var jo til og med flere som hadde bestilt det, og som sa de ikke ville runde det enda, fordi de skulle spare den gleden til spillet kom i posten.

<!--QuoteBegin-Houseman
@17.08.2004, 13.40
Men det samme problemet har vi når det gjelder mp3, og da i betydningen hele album som blir lastet ned framfor å vente til det slippes. F.eks. The Prodigy - Always Outnumbered. Her var det i løpet av noen dager mange som hadde meninger om skiva fordi de hadde lastet den ned. Hadde de sagt at den var kjempebra, hadde kanskje mange (f.eks. jeg) blitt fristet til å få tak i den på ulovlig vis framfor å vente i flere uker (den har ennå ikke kommet). Den fikk derimot dårlig "kritikk" av de som hadde hørt den, og da blir det enda mer fristende å bare laste ned, blir det ikke? Hvis den kanskje ikke er verdt å kjøpe til full pris, og man ikke har tålmodighet til å vente til den kommer på tilbud?
Jeg laster ned musikk til den store gullmedaljen. Jeg har ørten album på PC-en, jeg har mange album jeg allerede eier på CD/LP fra før av, samt ekstremt mye som jeg holder på å kjøpe litt etter litt. Synes folk skal slutte å se på mp3 som et problem. Jeg benytter meg av mp3/ogg på samme måten som folk som stiller seg opp i lyttedisken i en platebutikk for å høre gjennom CD-en før den kjøpes. (forskjellen er at jeg rekker å sette meg inn i musikken før jeg kjøper den, for å virkelig se om det er noe som tåler tidens tann). På denne måten taper ikke plateselskaper noe på meg. De albumene jeg ikke har kjøpt/kommer til å kjøpe, er musikk jeg ikke hadde kjøpt i utgangspunktet, og vice versa.
 

Lodin

Der Waaaah
#24
Egentlig samma for meg om folk prater om piratvirksomhet eller ikke. Så lenge det gjøres for å teste at spillet er verdt pengene og faktisk kan kjøre på ens PC så har jeg full forståelse for det (og praktiserer dette selv).
Det er de folka som laster ned spill for tusenvis og aldri kjøper noe som ødelegger bransjen.

Forøvrig trur jeg SG kan få litt problemer med denne typen diskusjoner når de engang kommer ut av limbo og må søke etter sponsorer. Tviler på at bedrifter ala. Spiderman gidder å betale for reklame på et sted hvor folk åpenlyst skryter av å stæle inntektene deres. Kan nok hende vi ser litt innskjerping av reglene da ja.
 
#25
Stemte nei. Jeg så et emne her, hvor det bare var nevnt "Kazaa Lite", så ble det stengt! Jeg synes det bør være greit så lenge man ikke linker til piratsider.
 
#27
Opprinnelig skrevet av SortUlv@17.08.2004, 12.51
Nå overdramatiserer du denne saken til det ytterste. 99% av de som var aktive i Doom 3-emnene, og som hadde lastet det ned, sa også at de skulle kjøpe det når det kom. Det var jo til og med flere som hadde bestilt det, og som sa de ikke ville runde det enda, fordi de skulle spare den gleden til spillet kom i posten.
Ikke at jeg mener alle på Spillegals forum er noen løgnhalser, men jeg tviler sterkt på at alle som lastet det ned også kjøpte det. Kan hende de ikke likte det etter at de lastet det ned f.eks.

Kan alle de som har lastet ned Doom 3 warez-versjonen si med hånden på hjertet at de har kjøpt Doom 3 ?
 
#28
Opprinnelig skrevet av Zythius+17.08.2004, 16.29-->
<!--QuoteBegin-SortUlv
@17.08.2004, 12.51
Nå overdramatiserer du denne saken til det ytterste. 99% av de som var aktive i Doom 3-emnene, og som hadde lastet det ned, sa også at de skulle kjøpe det når det kom. Det var jo til og med flere som hadde bestilt det, og som sa de ikke ville runde det enda, fordi de skulle spare den gleden til spillet kom i posten.
Ikke at jeg mener alle på Spillegals forum er noen løgnhalser, men jeg tviler sterkt på at alle som lastet det ned også kjøpte det. Kan hende de ikke likte det etter at de lastet det ned f.eks.

Kan alle de som har lastet ned Doom 3 warez-versjonen si med hånden på hjertet at de har kjøpt Doom 3 ?
88978​
[/b]
Les emnet. Å påstå at fordi man ikke skal kjøpe noe kun fordi de har lastet det ned er tåpelig.
 

Jæveltango

Pepperoni Playboy
#30
Stemte "nei".
Syns det er passelig strengt her når det gjelder piratkopiering. Blir det linket til roms, torrents etc. så blir det fjernet raskt, slik jeg har opplevd det hvertfall.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#31
SortUlv: Ja, jeg er klar over at jeg er på tynn is når det gjelder Doom 3 siden jeg bare registerte at folk snakket om det. Men om folk forsikrer at de skal kjøpe spillet når det kommer, tror jeg de som lever av spill driter en lang marsj i. Man opprettholder piratkopiering ved å laste ned noe - uansett om man kommer til å kjøpe albumet eller ikke - og bidrar derfor til at de som driver med piratkopiering fortsetter. Den eneste måten å protestere mot noe man helt eller delvis ikke liker på, er å la være å kjøpe det eller laste det ned. Hadde ingen lastet ned piratkopier, hadde ikke piratkopier fantes. Hadde ingen kjøpt VG, hadde ikke VG eksistert. Så enkelt er det egentlig.

Når det gjelder mp3 understreket jeg at det dreide seg om hele album, som i Prodigy-eksempelet, og det blir noe annet i mine ører enn å laste ned en sang eller to for så å kjøpe albumet hvis man liker musikken. Man kan ikke høre på hele albumet flere ganger i en musikkforretning (i så fall vil noen bli utålmodige), men man kan høre på én eller to sanger gjentatte ganger. Det er vel liten tvil om at mp3 har kommet for å bli, men jeg mener det er galt å laste ned en hel CD, brenne den, printe ut cover osv. Å laste ned en sang eller to derimot er greit, også får det bli opp til artisten å gjøre de sangene gode nok.

Rettferdiggjør en dårlig CD å laste den ned i sin helhet? Altså hvis man laster ned Prodigy og den er så dårlig at man ikke ville kjøpt den uansett, er det da "greit" at man lastet ned hele albumet? Nei, mener jeg.
 
#32
Jeg synes at det skulle vert fult lovelig å både linke og snakke om piratkopiering. De fleste vis ikke alle gjør det vel å det er gøy!
 
#33
Opprinnelig skrevet av Potetfar@17.08.2004, 13.15
Stemte nei. Jeg så et emne her, hvor det bare var nevnt "Kazaa Lite", så ble det stengt! Jeg synes det bør være greit så lenge man ikke linker til piratsider.
88909​
Om man gjør KazaA til ett tabu emne, så bør man gjøre CD/DVD-brennere til tabuer også.
Opprinnelig skrevet av Raid mot Kazaa
- eep

Jeg stemte forøvrig Ja i avstemningen.
 
#34
har ikke lest gjennom hele tråden, men piratkopiering fører til dårligere budsjetter for utviklerne og dårligere spill til oss... eneste spilla jeg laster ner er gammelt Abandonware som da er fullt lovlig å laste ner. okey jeg har lastet ner pirates siden jeg ikke fant noen plass det gikk ann å få kjøpt det, men bortsett fra det så tar jeg avstand til piratkopiering...

Emner som handler om hvor bra et spill er før det i det hele tatt er blitt lansert synes jeg skulle blitt stengt sporenstreks. siden andre gjerne blir påvirket av at alle som har lastet det ner prater om hvor tøft det er. så derfor tråler de alle fildelingsprogram de finner for å laste det ner selv. å jeg tviler sterkt på at dem som laster ner et spill å har det på maskinen å gjerne har spilt gjennom det går å kjøper det på butikken når det kommer ut. ser at mange sier de gjør det, men det tror jeg ingenting på. hvis du allerede har spilt gjennom et spill + at du har det på maskinen din, så er det vel ikke særlig mange som går å kjøper et spill til 400,- kr som de har fra før og har spilt igjennom...

man ser hva som skjedde med HL 2 grunnet noen idioter var å stjelte kildekoden deres å la ut en uferdig versjon av HL2 til nedlastning på nettet. det er så jævlig provoserende synes jeg personlig, å jeg skjønner ikke at folk fyrer opp under slike holdninger med å laste det ner å skryte av hvor kul de var dem som gjorde det.

jeg stemte JA, for at moderatorne styrer med jernhånd når det kommer til slike ting. må gjerne ha emner som omhandler piratkopiering, men ikke som en positiv ting!
 
C

Crizpy

Gjest
#35
Opprinnelig skrevet av Eulogy+17.08.2004, 12.43-->
Opprinnelig skrevet av Crizpy@17.08.2004, 09.52
<!--QuoteBegin-SulkyIce Dude
@17.08.2004, 08.48
Hvis man laster ned eller kopierer spill trenger man ikke å fortelle andre hvor og hvordan man gjør det.


88777​


Ok, nå viste du at du overhodet ikke har fulgte med.

Det er ikke lov å linke til sider, eller hjelpe folk med å få tak i piratkopierte spill.
Følg med litt før du kommer med sånne dumme inspill.

Edit: siden du er ny, er det vel ganske logisk alikevel :)
88778​
Det er ikke lov å linke til sånne sider, men husker jeg rett så var det faktisk ikke så lenge siden at du gjorde det. Hvis folk sier at de har lastet ned det og det spillet, så er det alltid noen som kommer til å spørrre hvor man kan få tak i det. Det bør være strengere, og jeg stemte ja.

Hva med en egen avdeling i forumet for akkurat ting som dette? Eller det blir kanskje for dumt det....vet a pokker jeg...
Du mener det ja? Åssen tror du de forskjellige distributørene vil se på dette, de gir Spillegal spill, også skal Spillegal oppfordre andre til å laste ned ulovlig? Tror ikke det nei.
88882​
[/b]
Ja, jeg gjorde det, og fikk anmerkning.
Så hvorfor skal det bli strengere.
Jeg var 100% klar over at det var ulovelig det jeg gjorde, men det var faktisk (tro det eller ei, det driter jeg i) en test for å virkelig se om det ble reaksjoner på det. Noe som det ble. Med andre ord: strengt nok.
 
#36
jeg bryr meg ærlig talt ikke. Reglene er greie som de er idag. Vi verken oppfordrer til, eller utbrer piratvirksomhet, så jeg forstår ikke hvorfor vi skal stramme inn reglene når det funker helt fint fra før av. Jeg føler ikke mer trang til å laste ned noe hvis en med SG'er sier han har gjort det, og det tror gjelder for de fleste andre også.
 
#37
Opprinnelig skrevet av STAbeist+17.08.2004, 11.40-->
Opprinnelig skrevet av Yetipants@17.08.2004, 11.30
<!--QuoteBegin-STAbeist
@17.08.2004, 12.09
Bare som info, piratkopiering gjør 5000 personer i året arbeidsløse, fordi både spill og filmer piratkopieres allerede før de har kommet ut[...]

Kilde på dette? Ræva di, eller noe? :p
88845​
Husker ikke hvor jeg leste det, iallefall gamle nyheter.

Uansett, selv om du ikke har lest det skjønner selv en unge på fem med middels IQ at man taper penger om man lager noe og ingen betaler for det. Regn ut selv. Da tar du poenget.
88852​
[/b]
Det er jo naturlig at spillbransjen blåser opp tapstallene, så de tallene der tar jeg med en klype salt. Hvis vi ser på musikkbransjen, har jo de til tider påstått at de fleste brennbare cd'ene som blir solgt blir brukt til piratkopiering av musikk.
 
#38
Opprinnelig skrevet av SortUlv
Les emnet. Å påstå at fordi man ikke skal kjøpe noe kun fordi de har lastet det ned er tåpelig.
Les emnet? Det har jeg gjort.

Selfølgelig er det ikke tåpelig å påstå det jeg gjorde. Vet om flere med den holdningen her på SG. Det finnes mange som føler at så lenge de har fullført Doom 3 som de lastet ned så er det ingen grunn til å kjøpe det. De har jo faktisk spillet. jeg er villig til å vedde mye på at mange som laste ned Doom 3 og mente de skulle kjøpe orginalen ikke kjøpte den alikevel.
 
#39
Opprinnelig skrevet av soppe@17.08.2004, 17.55
Jeg synes at det skulle vert fult lovelig å både linke og snakke om piratkopiering. De fleste vis ikke alle gjør det vel å det er gøy!
89003​
Ja! Jeg har lyst til å knuse butikkvinduet med en diger, møkkete murstein og plukke opp alle godsaker jeg har lyst på! Eller hmm, mon tro om det ville gjort mer skade enn gagn? Er ikke en slik akt galt - selv om jeg skulle hatt glede av det? Jo. Så hold deg unna denne tråden, du er aldeles ikke en bidragsyter.

Det er allerede blitt påpekt før, men det er veldig viktig å understreke at Spillegal.no har høye ambisjoner. Den beste, mest omfangsrike norske spillsiden. Shadar sier i hvert fall så. Derfor mener jeg at direktelinking til piratvarer og råd om piratvirksomhet - måtte det angå generelle eller uanminnelige - bør unngås. På foreliggende tidspunkt opprettholdes og følges slike regler i forumet, men jeg mener også at diskusjoner om piratkopiering bør forbys. Slike debatter fører deltakerne uvilkårlig videre til ulovlig linking og hjelp. Selvfølgelig forekommer ikke dette i offentlighet, men hvilken ordfører vil vel ha skjult, forbudt handel i bakgatene i sin egen kjære by?
 
#40
Opprinnelig skrevet av Fenrir
Ja! Jeg har lyst til å knuse butikkvinduet med en diger, møkkete murstein og plukke opp alle godsaker jeg har lyst på!
Fenrir... Det å fysisk ødelegge noe, og/eller stjele noe matrealistisk er av en litt annen karakter. Dette sørger for ett direkte tap. De aller fleste har problemer med dette, men hva om du kunne lagd... En nøyaktig kopi av det råeste skjermkortet hjemme? Og dette med ditt eget utstyr? Det er det piratkopiering er, og problemet ligger i at det ikke er noe fysisk konkret noe som blir stjålet. Det føles ikke ut som at du stjeler noe. Det eneste du faktisk stjeler er ideer, og ingenting annet.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.