Piratkopiering

Bør reglene bli strengere?

  • Ja

    Stemmer: 0 0,0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg bryr meg ikke

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
Status
Stengt for ytterligere svar.
#1
Jeg synes dere bør bli strengere. Det er ikke greit å snakke så åpent om piratkopiering på et seriøst forum som dette. Emner blir startet med: "Ja, nå har det kommet ut på nettet!", folk poster hvor mange % de har igjen av nedlastingen sin, og sjefer og skribenter diskuterer et nedlastet spill. Det kommer frem som veldig useriøst og jeg synes dere bør gjøre noe med det.

På andre forum jeg har vært på, er det ikke lov å nevne en gang at du spiller et spill som ikke har kommet ut. Noen synes kanskje det er strengt, men jeg synes det er helt greit. Mener ikke at dere bør bli så strenge da, men strengere bør dere bli.

Må innrømme at jeg er en liten pirat selv, og laster ned en god del, men jeg holder kjeft om det. Det er uansett ikke det dette handler om, det bør ikke være greit å snakke om det her på forumet.

Hadde lyst til å ta opp dette, sikkert mange som er uenige med meg, men det får bare være. Piratkopiering er desverre altfor vanlig nå i dag.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#2
Jeg er forsåvidt enig. Jeg kan ikke tenke meg at det skader noe heller. Med tanke på fremtidlige sponsoravtaler er det også en fordel med strengere piratpratpolicy.
Jeg stemmer ja.
 

Endre

Ødela forumet
#3
Jeg stemmer også ja. Selvom jeg i utgangspunktet satt ganske strenge regler for piratkopiering blir de ikke håndhevet godt nok.

På en måte synes jeg at det er greit at folk forteller at de laster ned et spill, og også legger til at de skal kjøpe spillet, men på en annen måte blir det også galt, fordi det kan oppfordre folk som ikke har planer om å kjøpe spillet til å få tak i det på ulovlig vis. Så... ja, vi bør bli strengere.

Lurer på om den var rettet til Shadar (han var den som kjøpte det, ja). :flau:

Kudos til deg thagen, som tar det opp.
 
#5
Det er greit at folk har meninger om ditt å datt, men dette er et forum om spill osv osv... Og et seriøst forum? Spill er ikke så veldig seriøst mener nå jeg da.

Det er ikke noe som sier at det ikke er lov å fortelle om piratkopiering...og det burde det heller ikke bli. Ivertfall ikke så lenge ikke personene forteller hvor og hvordan dem kan skaffe tinga.

Jeg liker ikke piratkopierte spill, men når en har spilt i 17år så blir det begrensa på hva en gidder å betale for et spill. Jeg betalte for vært eneste spill jeg kjøpte før og det ble MYE penger! Jeg har faktisk søpple poser på loftet med gammle spill esker.... :blunk:

Men om det er spill som etter å ha lasta ned er skikkelig bra så kjøper jeg det somregel. Doom3 er et eksempel der.....
 
C

Crizpy

Gjest
#6
Jeg synes det blir tåpelig å ta det strengere.
Det er tross alt, som sagt, lov å diskutere det.
Kan vel faen ikke være så farlig om noen nevner spill de har lasta ned?
 
#7
Hvis man laster ned eller kopierer spill trenger man ikke å fortelle andre hvor og hvordan man gjør det.


Jeg sier det igjen. Piratkopiering er stjeling, og stjeling er ulovlig.


Altså der burde bli strengere. :mad:
 
C

Crizpy

Gjest
#8
Opprinnelig skrevet av SulkyIce Dude@17.08.2004, 08.48
Hvis man laster ned eller kopierer spill trenger man ikke å fortelle andre hvor og hvordan man gjør det.


88777​
Ok, nå viste du at du overhodet ikke har fulgte med.

Det er ikke lov å linke til sider, eller hjelpe folk med å få tak i piratkopierte spill.
Følg med litt før du kommer med sånne dumme inspill.

Edit: siden du er ny, er det vel ganske logisk alikevel :)
 
#9
Opprinnelig skrevet av _LarZen_@17.08.2004, 09.36
Og et seriøst forum? Spill er ikke så veldig seriøst mener nå jeg da.
88769​
Spillegal prøver vel å være et seriøst spillforum/side, gjør de ikke det da? Hva trodde du jeg mente? Var ikke noe snakk om spilling er seriøst eller ikke.

Merk dere at jeg mener ikke at de skal bli ultra strenge, slik at det ikke er lov til å nevne det en gang. Men jeg synes det er unødvendig å lage emner om spill som ikke er ute enda, hvor du snakker om at du spiller det og det er såå kult osv, når det er helt åpenbart at du har lasta det ned. Spesielt når du sier rett ut at det har kommet ut på nettet og folk begynner å poste hvor mange % de har igjen av nedlastingen og bekrefter at det er en skikkelig versjon slik at det er helt trygt å laste det ned for de som vil det. Selv om dere ikke gir ut linker og forteller folk hvordan de gjør det, så bidrar dette til at fler folk laster ned.

Dette hører ikke hjemme her, og jeg håper reglene blir strengere.
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Dette blir litt på grensen. Skal ikke medlemmer under 18 år få snakke om sigaretter og alkohol, og medlemmer under 16 ikke få lov til å prate om sex? Å hysje bort et problem er ikke det samme som å løse det, og om folk laster ned spill er det vel ingen katastrofe om de snakker om det. Så lenge de ikke gir råd til piratkopiering, eller snakker om at de har funnet et spill online, så bør det for min del være greit. Linker, oppfordringer, spørsmål og så videre slettes umiddelbart, og anmerkning vil gis. Jeg tror ikke vi skadet Doom videre da vi snakket om det. Vi fikk folk nysgjerrige på spillet, og de som sa at de ikke ville kjøpe det fikk real dask når det ble klart at de hadde spilt gjennom det uansett.

Bottom line: piratkopiering er ulovlig, og vi skal ikke legge til rette for det, eller oppfordre til det. Men å forby diskusjon rundt det vil være rart. Det tjener ikke til noe som helst, og blir bare å sperre veldig mye diskusjon og meningsytring ute fra forumet.
 
D

Deleted member 365

Gjest
#11
Opprinnelig skrevet av Shadar 17.08.2004@09.23
Bottom line: piratkopiering er ulovlig, og vi skal ikke legge til rette for det, eller oppfordre til det. Men å forby diskusjon rundt det vil være rart. Det tjener ikke til noe som helst, og blir bare å sperre veldig mye diskusjon og meningsytring ute fra forumet.
Agreed.
Men det kan fortsatt bli strengere.
 
#12
Opprinnelig skrevet av Shadar@17.08.2004, 09.23
Dette blir litt på grensen. Skal ikke medlemmer under 18 år få snakke om sigaretter og alkohol, og medlemmer under 16 ikke få lov til å prate om sex? Å hysje bort et problem er ikke det samme som å løse det, og om folk laster ned spill er det vel ingen katastrofe om de snakker om det. Så lenge de ikke gir råd til piratkopiering, eller snakker om at de har funnet et spill online, så bør det for min del være greit. Linker, oppfordringer, spørsmål og så videre slettes umiddelbart, og anmerkning vil gis. Jeg tror ikke vi skadet Doom videre da vi snakket om det. Vi fikk folk nysgjerrige på spillet, og de som sa at de ikke ville kjøpe det fikk real dask når det ble klart at de hadde spilt gjennom det uansett.

Bottom line: piratkopiering er ulovlig, og vi skal ikke legge til rette for det, eller oppfordre til det. Men å forby diskusjon rundt det vil være rart. Det tjener ikke til noe som helst, og blir bare å sperre veldig mye diskusjon og meningsytring ute fra forumet.
88782​
Jeg er enig.
Jeg synes dere burde bli strengre på folk som sitter å laster ned spilll før de kommer, og skryter av det, jeg finner dette veldig iriterene.
 
#13
Jeg sitter litt på kanten her nå og er enig og uenig med ting som blir skrevet her. Og jeg er faktisk i en liten moralsk kamp inne i meg for tiden når det gjelder kopiering av spill.

Altså jeg vil helst kjøpe spill som jeg synes ser kule ut, men en har rettogslett ikke penger til å kjøpe 3-4 spill i uka.... :ehm...:

Ja jeg er skikkelig spille frelst og kan ikke leve uten spill! Når jeg tenker litt etter så når jeg tenker på Spillegal.no så er det et forum jeg ser for meg at folk snakker om nye spill som er kommet og som kommer. Og meninger rundt spill.

Og ikke warez ting...og ja, jeg er en av di som har poste såkalte warez ting. Og en sitter med en litt blanda følelse at du har lyst å informere til andre at det og det spillet er "ute" men alikavell så blir det litt "galt" å gjøre det i spillegal.no

Kanskje jeg må spise mine egene settninger om at spillegal.no ikke er et "seriøst" spille forum...at spill ikke er seriøst. For det er jo nettopp det det er.....for noen av oss ivertfall. :p

Hva med en egen avdeling i forumet for akkurat ting som dette? Eller det blir kanskje for dumt det....vet a pokker jeg... :blunk:
 
D

Deleted member 365

Gjest
#14
Tror ikke det gjør seg. For selv om det ikke blir linket til forskjeliige torrents o.l. Så kan det hende at de som egentlig ikke vet hvordan de gjør det finner det ut. Og jeg tror ikke admin her på spillegal hadde vært så utrolig fan av det med tanke på at de vil gjerne ha sponsorer og et rykte som sier at dette faktisk er et seriøst spillforum (til tider ihvertfall).
 
#15
Bare som info, piratkopiering gjør 5000 personer i året arbeidsløse, fordi både spill og filmer piratkopieres allerede før de har kommet ut(en kamerat lastet ned Irobot ti dager før den kom ut, og var relativt sent ute i forhold til mange andre. Get it?), og folk gidder dermed ikke betale for spillene når man kan få det gratis. Selv om man ikke linker til stedet piratkopien ligger, betyr ikke det at det er vanskelig å søke litt, og mange synes nok det kan være verdt det, siden de sparer et par hundrelapper. Og et lite tillegg, å piratkopiere eller bare å laste ned piratkopier kan gi opp til tre års fengsel.

Så ja, reglene kan godt bli strengere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#16
Opprinnelig skrevet av STAbeist@17.08.2004, 12.09
Bare som info, piratkopiering gjør 5000 personer i året arbeidsløse, fordi både spill og filmer piratkopieres allerede før de har kommet ut[...]
Kilde på dette? Ræva di, eller noe? :p
 
#17
Opprinnelig skrevet av Yetipants+17.08.2004, 11.30-->
<!--QuoteBegin-STAbeist
@17.08.2004, 12.09
Bare som info, piratkopiering gjør 5000 personer i året arbeidsløse, fordi både spill og filmer piratkopieres allerede før de har kommet ut[...]
Kilde på dette? Ræva di, eller noe? :p
88845​
[/b]
Husker ikke hvor jeg leste det, iallefall gamle nyheter.

Uansett, selv om du ikke har lest det skjønner selv en unge på fem med middels IQ at man taper penger om man lager noe og ingen betaler for det. Regn ut selv. Da tar du poenget.
 

Halky

Veteran bruker ;)
#18
Hmmm, jeg er ikke enig at det bør bli strengere! Siden omtrent alle driver med det, og hvorfor ska vi da ikke få lov til og snakke og diskutere om det?
 
#19
Jeg synes igrunn Spillegal er strenge nok på dette feltet. De tillater oss å snakke åpent om emnet, noe jeg synes er flott. Selv om det skal være regler å gå etter, bør man likevel kunne ha en viss frihet til å diskutere ting. Og følger en godt nok med, vil en merke at de reagerer ganske sterkt så fort noen paster linker til plasser man kan laste ned ting, eller til p2p-programmer, etc.

Vi trenger det ikke sterkere.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#20
Jeg er ikke enig i at diskusjonen omkring Doom 3 ikke skadet salget. Jeg fikk følelsen av at mange hadde skaffet seg det på ulovlig vis, og at det i en liten periode var sosialt akseptert å laste det ned. Det må ha vært fristende for tvilerne da folk snakket om hvor bra det var, hvor langt de hadde kommet osv. Man må ha sterke prinsipper for å klare å vente, hvis man i utgangspunktet er litt i gråsonen mellom piratkopiering eller ikke.

Men det samme problemet har vi når det gjelder mp3, og da i betydningen hele album som blir lastet ned framfor å vente til det slippes. F.eks. The Prodigy - Always Outnumbered. Her var det i løpet av noen dager mange som hadde meninger om skiva fordi de hadde lastet den ned. Hadde de sagt at den var kjempebra, hadde kanskje mange (f.eks. jeg) blitt fristet til å få tak i den på ulovlig vis framfor å vente i flere uker (den har ennå ikke kommet). Den fikk derimot dårlig "kritikk" av de som hadde hørt den, og da blir det enda mer fristende å bare laste ned, blir det ikke? Hvis den kanskje ikke er verdt å kjøpe til full pris, og man ikke har tålmodighet til å vente til den kommer på tilbud?

Konklusjonen min blir likevel at jeg tror det blir mye stress på forumet hvis vi skal slå ned på alle former for ting som ligger i gråsonen av hva som er lovlig. En av fordelene med SG er fortsatt at det er et behagelig forum som folk har et eieforhold til. Jo flere regler, jo mindre koselig. Jeg er derfor enig med folket om at vi bør kutte inn ytterligere på piratkopiering av spill, siden SG er et spillforum, og se gjennom fingrene med det andre.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.