Jeg vurderer ps5 ved launch. Ikke fordi jeg må ha den da, men fordi jeg er lei av min gamle ps4 som høres ut som et fly. Hvis det er som ryktene sier at den er bakoverkompatibel med diskene til ps4 og at man i tillegg kan laste ned en del av spillene fra denne generasjonen er det verdt det for min del, hvis man også tar i betraktning at de har flere kule eksklusive spill enn det xbox har hatt opp gjennom.
Og det at Demon's Souls kommer som en remake er for meg, i motsetning til Buggz og Demake, helt perfekt. Jeg tipper de har et ganske godt samarbeid med From Software, der de kanskje nærmer seg litt mer den visjonen de hadde for originalspillet, som i mine øyne er et helt fantastisk spill som basically kom flere år for tidlig. Dark Souls og Bloodbourne er seff også dritbra, men jeg syntes aldri de heelt fanget den unike stemningen i Demon's. Mye av grunnen til det er nok fordi Demon's kom først og føltes helt spesielt da man testa det.
Også har de jo de som lager Uncharted og Last of us på laget, som fører til at de sikkert jobber med et prosjekt til ps5 for å ta i bruk unreal engines nyeste fucktard-effekter som ser nydelig ut done right.
Angående specs virker det som xbox og ps5 er såpass like at det ikke betyr så jævlig mye. Ps5 er stygg som juling da. Det skal den ha, men har sett bilder av stygge ting før som viste seg å se ganske nice ut i virkeligheten. Også har jeg nesten litt på følelsen av at de tenker på sikt å lansere flere farger etterhvert.
Angående pris på ps5 så tenker jeg at 5-6k i dag ikke er så gærent som 6000 for 14 år siden. i 2006 kosta en dritdyr mobiltelefon 4-5k mens i dag er det omtrent entry-level prispunkt på mobiltelefoner. Det er seff mye penger, men sånn antall timer brukt på maskinen endte jo ps4en min på en ganske lav kroner pr time. Pc-en jeg har er ikke i nærheten sånn sett, men da snakker vi også seksdobbel pris på maskinen.
Så jeg tenker kjapt. hvis den koster under 5000 ved launch så er det omtrent en must-buy maskin hvis den faktisk er bakoverkompatibel med fysisk medie og på psn-store.
Xboxen virker også relativt interessant hvis de klarer å få gitt noen bra eksklusive titler.
Er litt rart med xbox de siste åra, for Microsoft har gjort så mye bra med Windows, mens xbox har liksom fadet litt sånn... oppmerksomhetsmessig. Er jo nesten ingen som snakker om xbox lenger. Det er liksom switch, ps4 eller pc. Også ligger xboxen der i bakgrunnen, men jeg tror vel xboxen har et ganske stort marked utenfor norge, og markedet må vel være helt decent her også siden de selger jo masse xbox-stæsj på elkjøp og power.
Lanseringsvideoen til Sony var forsåvidt relativt plankekjøring. Ikke veldig mye spennende, men heller ikke helt på bærtur, og man må ikke glemme at for de som ikke vurderer å kjøpe seg en gaming-pc så virker det som en ganske nice maskin.
Svadaprat og usammenhengende som vanlig herifra, men:
TLDR: virker streit. er den ordentlig bakoverkompatibel blir det kjøp ved launch for min del.