Point & Click Klasikkere

Jadda. Har nylig rundet Revolutions klasikker Beneath A Steel Sky og nå er jeg sulten på mer av samme type. Kom derfor med haugevis av anbefalinger av gamle og gode Point & Click spill. Disse bør da helst være Freeware eller lett å få tak på i en butikk.

Du kan prøve på noe som heter Out Of Order, det er et gratis spill laget av fans av sjangeren. Husker ikke hvor du finner det nå, men på www.adventuregamers.com finner du sikkert mye informasjon om det du trenger.

Ellers er Flight of the Amazon Queen også gratis nå, og du kan laste ned det på ScummVMs hjemmeside. Det samme gjelder Lure of the Temptress som også er et point'n'click fra Revolution. Rettere sagt det første de lagde, og selv om det ikke holder like høy kvalitet som de andre spillene er dette også ganske artig. Jeg likte det godt hvertfall.

Men uansett, skal du ha noe i butikken kan jeg selvsagt anbefale alt som er av LucasArts point'n'click. Der kan du ikke gjøre et dårlig kjøp, uansett hva du kjøper. Day of the Tentacle, Monkey Island 1-4, Grim Fandango (ikke point'n'click, men bortsett fra annet interface så er sjangeren akkurat den samme. Et av de absolutt beste i denne sjangeren noensinne, spør du meg), Sam and Max, Full Throttle. Kjøp Adventure Pack eller hva de kaller den for, så får du 4 av spillene til en bra pris. Det er det absolutt verdt.

Discworld serien er også populær, og spesielt likte jeg de to første, hvor du spiller med Rincewind. Mange sverger likevel til Discworld Noir, som er et sinnsykt bra spill det også, men jeg har ikke rundet det og derfor kan ikke uttale meg 100%.

Flere gode alternativer:
Kyrandia serien (anbefales sterkt)
Broken Sword spillene
Simon the Sorcerer spillene
Dreamweb (de har hauger av denne i CD-ROM format på Spiderman i Oslo vet jeg)
Cruise for a Corpse (Agatha Christie style point'n'click fra skaperne av Another World og Flashback)
Future Wars
Operation Stealth

Hvis du tør å prøve deg på et tekst-basert spill, som egentlig er i samme sjangeren, men hvor du skriver kommandoer selv, kan du prøve deg på Leisure Suit Larry serien og Police Quest serien. Disse er mine favoritter fra Sierra. Du kan også få Space Quest, Quest for Glory (som er en adventure/rpg hybrid) og King's Quest fra samme utviklere. Spesielt er King's Quest VI å anbefale, dette er også regnet som en av de beste i sin sjanger.

Det finnes sikkert tonnevis av andre jeg har glemt, men du har hvertfall noe å gå etter.

Kleevah

Livsfarlig amatør
Unngår å neve klassikerne her, det kan andre gjøre hvis de føler for det. Uansett, det finnes mange mindre kjente knallspill i denne genren, og jeg føler det er viktigere å nevne disse...

Teen Agent (1995) - Første jeg kom på. Husker nemlig jeg pleide å spille dette mye når jeg først kom over det. Det har en helt egen stemning, har passe vanskelighetsgrad, og en artig og grei fortelling.
-- MobyGames
-- Home of the Underdogs

Hopkins FBI (1998) - Også en annen underdog. Jeg husker igjen dette spillet som noe av det mest makabre jeg noensinne hadde spillt (på den tiden). Det var noen helt sykt detaljerte bilder av istykkerskutte blodige lik og annen faenskap. For dere guro-fans!
-- MobyGames
-- Home of the Underdogs
-- Flere screenshots

Blade Runner (1998) - Basert på filmen. Dette spillet er helt fantastisk stemningsfullt. Få spill klarer å stille med atmosfære som denne, og når selve spillet i seg selv også er knakandes bra er det vel ikke noe annet å gjøre enn å laste ned!
-- MobyGames
-- Home of the Underdogs
-- Flere screenshots

Linker av interesse:(Jeg redigerer inn mer etterhvert som jeg kommer på...)

Joda, har spilt mesteparten av Larry og Kings Quest spilla, godbiter hele gjengen. Det samme gjelder også for Broken Sword, mer gjennomførte rollefigurer i et spill skal man lete lenge etter.

Men den Adventure Pack'en, vil den fungere på Windows XP? Den har jeg nemlig sett annonsert til ca 150 kroner nå.

Hvis det er den nye adventure pack'en med 4 spill så funker de på XP. Men det trenger du uansett ikke tenke på, siden de funker utmerket godt hvis du benytter deg av www.scummvm.com sitt program.

Novastrum

Feminist-elitist
Alle spillene i Adventure-pakken er optimalisert så det skal fungere i XP. Har pakka selv og er kjempefornøyd.
Day of the Tentacles får man også kjøpt i collectors edition, men jeg har bare sett den i en pakke sammen med Sam & Max. DOTT fungerte heller ikke i XP på maskinen min, uten at jeg brukte SCUMM-VM (Veldig enkelt å bruke)

Kleevah

Livsfarlig amatør
Opprinnelig skrevet av plan_9@25.10.2004, 23.19
Teen Agent ja! Det spillet satt jeg og tenkte på noen dager tilbake. Det er det spillet hvor du starter i et fengsel, right?
123947​
Det stemmer, første delen av spillet går ut på å rømme fra kakebua...

LocoLennon: :forelsket: Dette er første gang jeg har sett en annen spillinteressert nevne Future Wars (og jeg har vært innom en del fora opp gjennom årenes gang). Er en virkelig glemt perle fra slutten av åttitallet/tidlig nittitall med verdens herligste copy protection!
Du har herved æresplass i boka mi. :forelsket:

Ressurection of the dead: Er vel ikke så mye jeg kan føye til her som ikke allerede er nevnt av andre, men jeg vil råde deg til å få tak i Future Wars og Indiana Jones: Fate of Atlantis. Ingen av dem er shareware såvidt jeg vet, men lette å finne og skader neppe industrien ved nedlastning. Begge spillene er drøyt 15 år gamle.

Åja, og få tak i alt av Lucas Arts. Det er visst obligatorisk... og Space Quest 4: The Time Rippes (som er det beste i serien)... og Hopkins FBI er iallefall underholdende en liten stund (spillet inneholder tross alt store mengder tegnede ballong-pupper og halsavkuttinger på kloss hold)... og for ikke å glemme Blazing Dragons til PS og Saturn. Kan være litt vanskelig å oppspore, men absolutt verdt det.

Opprinnelig skrevet av Rocky@26.10.2004, 14.09
LocoLennon:  :forelsket: Dette er første gang jeg har sett en annen spillinteressert nevne Future Wars (og jeg har vært innom en del fora opp gjennom årenes gang). Er en virkelig glemt perle fra slutten av åttitallet/tidlig nittitall med verdens herligste copy protection!
Du har herved æresplass i boka mi. :forelsket:
124220​
Bare hold deg på avstand så er jeg fornøyd :p

Men tør jeg nevne at jeg har originalen på Amiga?

Lastet ned Teen Agent, men det så ut til å være uspillbart. Spillet har en framerate på 1 (EN), og selv om jeg skrur spillhastigheten på "Crazy" (sprø, faktisk) topper den sjelden 3 frames. Dette får spillet til å bli et ork av dimensjoner å spille. Intro-filmen varte alene i et kvarter. Noen som har kjennskap til dette fenomenet?

Kleevah

Livsfarlig amatør
Det er ett rimelig kjent problem og kommer av det faktum at Windows må emulere DOS. Og emulering av multimedia via DOS er ikke det letteste på jord, hence lag.
Jeg løser vanligvis dette ved å spille spillene via DOSBOX, en dedikert DOS emulator som gjør dette mye bedre.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Åh jeg trenger mange point & click spill...jeg hadde alle, men mista alle. Skulle vært noen steder å laste ned Broken Sword-spillene hvertfall. Det er de jeg har mest lyst på hvertfall...og The Gene Machine. Noen som husker det? Det var genialt det.

Er det forresten vanskelig å spille et spill som skal kjøres i DOS eller Windows 95/98 for den saks skyld når jeg har Windows ME? Går det i det hele tatt an, i så fall hvordan gjør man det?

Takk Lodin og Kleevah! Da er mitt neste (og forhåpentligvis siste) spørsmål/problem følgende: Jeg lasta ned Gene Machine og når jeg kjører det i DOSBox står det at det skal kjøres i Win32. Det funker med andre ord ikke. Veit dere eller noen andre hvordan jeg kommer meg ut av denne kinkige situasjonen, og kan begynne å spille det spillet jeg har venta 14 timer på nå? Ja, nedlastinga var så treig av en eller annen grunn.

Tusen takk på forhånd.

Lodin

Der Waaaah
Den Win32 beskjeden betyr ganske enkelt at du må kjøre det i Windows 95 eller nyere. Da funker i alle fall ikke DOSbox.
Hva med å kjøre det i kompatibilitetsmodus for diverse eldre win versjoner?
Kan også hende det hjelper å kjøre det med VDMsound. Normalt bare for DOS lydemulering, men den kan hjelpe med eldre win versjoner og.

Hvordan klarer folk å holde ut med Hopkins FBI? Jeg syntes den var helt forferdelig egentlig, eller kanskje det er bare meg?